Miten te olette "piiloitelleet" aluraskautta juhlissa?
Hei, olen saanut eilen tietää olevani raskaana. Lauantaina on edessä ystävän häät. En todella haluaisi kertoa kenellekään mitään, sillä takana on kipeitä keskenmenoja. Autolla tuleminen ei oikein mene läpi, asumme ihan juhlapaikan vieressä... Olen 4+1 viikkoa raskaana.
Miten te toimisitte? Siemailisitteko hieman viiniä vain että ette herättäisi huomiota? Vai olisiko parempi että vedän nollalinjaa? Olen superonnellinen raskaudesta mutta lauantai ahdistaa.
Miten te olette toimineet vastaavissa tilanteissa?
Kommentit (36)
Vierailija kirjoitti:
Mä tekisin ehkä niin että nappaisin sen alkoholittoman skumpan/pommacin ja sen siemailisin (ei siihen kukaan huomiota kiinnitä) ja sitten pitäisin edessä viinilasia, ehkä vähän kostuttaisin huulia sillä, mutta kippaisin miehelle tai vaihtaisin miehen kanssa lasia niin että edessä olisi puolikas.
Tosin minä olen tunnettu siitä että tykkään viinistä ja juhlissa juopotella myös pieneen huppeliinkin itseni, joten mulle fiksumpi vaihtoehto voisi olla valehdella antibioottikuurista vaikkapa juuri virtsikseen ja näin pysytellä nollalinjalla. Harmi kun en nyt voi juoda sitten pisaraakaan, sanoisin :D Ei siinä kukaan sen kummempia kysele tai tuputtamaan ala.
Tässäpä olikin hyvä ohje, kiitos! :) Ap.
Ihmettelen kanssa osaa kommentoijista.
Jos on tilanteessa, jossa lähipiiri odottaa kieli pitkällä vauvauutisia, niin kyllä siinä kytätään vatsanseutua.
Mutta täällä on ollut hyviä vinkkejä. Ensisijanen tosiaan on se, ettei tee siitä juomisesta numeroa. Ottaa viiniä, maistelee tai esittää maistelevansa sitä tai jos on tarjolla olutta tölkissä, vielä parempi. Tölkin voi tyhjentää juhlapaikan vessassa ja täyttää sen vedellä ja sitten kuljeskella sen kanssa ympäriinsä.
Olen sanonut vain että en mää nyt ota.Ja ihan kaikki on arvanneet että se on pieniinpäin kun ei ota,joku tullut aina kysymään.Olen sitten sanonut että toivoa on taas ja taakka on pudonnut harteiltanu,vihaan salailua.
Ihmiset ymmärtää kun sanot että olet alussa ja et halua vielä asiasta puhua.Saat olla ihan rauhassa raitis. .eikä tarvi vaihdella laseja...
Vauvat,raskaudet ja keskenmenot kuuluu elämään...
Sano, että sinulla on Flagyl-kuuri. Siitähän tulee alkoholin kanssa antabusreaktio.
Mutta näin jo lapset tehneenä ihmisenä mietiskelen, että miksi ihmeessä raskautta pitää salata. Työnanatajalta salaamisen ymmärrän, jos työsuhde tai työn saaminen on epävarmaa.
Mutta raskaushan on ihan "normaali" olotila.
Itse en pitänyt salaisuutena. Olin kuolemanväsynyt alkuraskaudessa, oksentelin ja kävin töissä. Tulipahan nuutunut olemukseni ymmärrettäväksi työpaikallakin. Jos olisi mennyt kesken, senkin olisin voinut kertoa, koska eiväthän kaikki raskaudet etene loppuun asti. Sekin on "normaalia".
Mutta ymmärrän tietenkin, että me ihmiset olemme erilaisia. Mutta jos oikein läheinen ystäväni salaisi minulta tuollaisen asian, ja kertoisi vasta sen kolmen kuukauden jälkeen, olisin ymmälläni: miksi ihmeessä tuo ihminen salaili ja peitteli asiaa.
Itse sanoisin vastaavassa tilanteessa, että hitsi, en voi ottaa nyt alkoholia, sain juuri tietää, että olen raskaana. Ottaisin vastaan onnittelut ja nauttisin juhlista.
Toi antibioottikuuri on niin vanha juttu että kun sen sanot niin kaikki arvaavat välittömästi totuuden :-D
Mä olen ollut juomatta muutaman vuoden, eikä ole koskaan tarvinnut selitellä sitä. Fiksut ihmiset eivät koskaan kysy ääneen moisesta. Että minkälaiset piirit sulla siellä hienoissa häissä sitten on...
Esitin tuota maistelua ja kuinkas kävikään....
Tarkkasilmäinen ja hyvä laskemaan oleva työkaveri sitten laski ja kekkas kun kerroin raskaudesta että toi ryyppäs vaikka odotti vauvaa....
Oli siinä sitten selittämistä.En suosittele!
Vierailija kirjoitti:
Sano, että sinulla on Flagyl-kuuri. Siitähän tulee alkoholin kanssa antabusreaktio.
Mutta näin jo lapset tehneenä ihmisenä mietiskelen, että miksi ihmeessä raskautta pitää salata. Työnanatajalta salaamisen ymmärrän, jos työsuhde tai työn saaminen on epävarmaa.
Mutta raskaushan on ihan "normaali" olotila.
Itse en pitänyt salaisuutena. Olin kuolemanväsynyt alkuraskaudessa, oksentelin ja kävin töissä. Tulipahan nuutunut olemukseni ymmärrettäväksi työpaikallakin. Jos olisi mennyt kesken, senkin olisin voinut kertoa, koska eiväthän kaikki raskaudet etene loppuun asti. Sekin on "normaalia".
Mutta ymmärrän tietenkin, että me ihmiset olemme erilaisia. Mutta jos oikein läheinen ystäväni salaisi minulta tuollaisen asian, ja kertoisi vasta sen kolmen kuukauden jälkeen, olisin ymmälläni: miksi ihmeessä tuo ihminen salaili ja peitteli asiaa.
Itse sanoisin vastaavassa tilanteessa, että hitsi, en voi ottaa nyt alkoholia, sain juuri tietää, että olen raskaana. Ottaisin vastaan onnittelut ja nauttisin juhlista.
Kiitos kommentistasi, siinä on paljon viisautta.
Keskenmenot ovat tehneet minusta varovaisemman, nytkin tuntuu ihan hullulta ajatella että tämä voisi mitenkään mennä kunnolla loppuun saakka. Yhtä kamalaltahan se keskenmeno aina tuntuu, mutta jotenkin tuntuu siltä että sitä ei haluaisi kenellekään joutua sitten kertomaan vielä oman surun lisäksi. Siksi tuntuisi paremmalta että kertoisi vasta turvallisemmilla viikoilla... Jos sinne saakka siis pääsen. Ap.
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelen kanssa osaa kommentoijista.
Jos on tilanteessa, jossa lähipiiri odottaa kieli pitkällä vauvauutisia, niin kyllä siinä kytätään vatsanseutua.
Mutta täällä on ollut hyviä vinkkejä. Ensisijanen tosiaan on se, ettei tee siitä juomisesta numeroa. Ottaa viiniä, maistelee tai esittää maistelevansa sitä tai jos on tarjolla olutta tölkissä, vielä parempi. Tölkin voi tyhjentää juhlapaikan vessassa ja täyttää sen vedellä ja sitten kuljeskella sen kanssa ympäriinsä.
Nyt oli kyseessä hienot ravintolahäät, jossa on panostettu viineihin, ei mitkään wt-häät.
Jos on oikein tuttu vieras ja sinut tunnetaan bilehileenä niin kyllä siinä hiukan alkaa porukka kummaksua ja arvuutella mikset juo. Tällainen tilanne vaatii pakostakin valkoisen valheen jos ei raskaudesta ole vielä valmis huutelemaan. Ymmärrän oikein hyvin aapeen ns ongelman. Siltikin etten itse olekaan se bilehile mutta joutunut kyllä juomattomuuttani selittelemään.
Itse aikanani samassa tilanteessa join osan tervetulomaljaa. Loppuillan join vichyä. Isäntäväki oli huomannut asian mutta eivät sanoneet mitään.
- Voit kertoa että suunnittelette vauvan yrittämistä, ja että jätät varmuuden vuoksi alkoholin pois, jos vaikka olisi tärpännyt.
- Kerrot vain että oli oireita tuolla alhaalla, ja lääkäri määräsi kuurin (jo mainittu Flagyl, käytetään vti:n lisäksi emätintulehduksiin ja suun tulehduksiin) jonka kanssa ei alkoa saa käyttää. Tai mainitset, että suussa on tulehdus, ja hammaslääkäri määräsi tuota Flagylia.
- Viinit laukaisee joillain migreenin, se voi myös ruveta laukaisemaan, vaikka aikaisemmin henkilölle ei olisi viinistä migreeniä tullut.
- Kerrot että odotat, mutta et halua tehdä suurta numeroa, koska pelkäät keskenmenoa.
- Tilaat vaivihkaa tarjoilijalta alkoholittoman.
- Tuo on ihan hyvä kans, tuo että vaihdat miehesi kanssa laseja.
32 lisää, että itse en juo laisinkaan, joten rv6 ollessani häissä, kukaan ei ihmetellyt kun join muita kuin alkoholijuomia. Tervetuliaismaljakin oli minulle (+parille muulle juomattomalle), muutamalle kuskina olevalle ja lapsille Pommaccia.
Olkaa onnellisia, te joilla kaverin häissä on vain itselle läheisiä kavereita, eikä ollenkaan juoruilevia kaverinkavereita, ja sukulaiset on kaikki hienotunteisia eikä kyylää. Että sukunne on niin läheinen, että haluat soitella jokaisen läpi, kun tulee keskenmeno, etteivät sitten lähempänä laskettua aikaa ala kysellä, että onkos vauva jo syntynyt.
Ei meidänkään piireissä ole mikään ongelma, jos joku ei juo, mutta jos joku yllättäen muuttaa käytöstään, niin kyllähän sen huomaa. Itse olen osa isompaa porukkaa, jossa kaikki eivät ole sydänystäviäni, ja olen ollut todistamassa, kun ennen tällaisen ei-niin-läheisen ystävän saapumista on puhuttu, että katsotaan nyt sitten, juoko se vai onko se raskaana. Joo, en olisi halunnut saada tietää asiaa näin, enkä haluaisi, että kaverini ovat tällaisia, mutta tässä porukassa osa on ihania ihmisiä, joiden kanssa haluan viettää aikaa.
Ap:lle ei ole olemassa helppoa ratkaisua. Et tietenkään voi juoda. Jos esität juovasi, voi joku tajuta sen myöhemmin kun kerrot lasketun ajan. Voi myös olla, että joku huomaa esittämisesi. Jos et juo, muut arvaavat taatusti vaikka selität mitä. Antibioottikuuri on niin klassinen selitys.
Menisin henkilökunnalta vaivihkaa pyydetyllä alkoholittomalla viinillä tai miehen lasilla, ja toivoisin parasta.
"Antibioottikuuri." Ei tippaakaan alkoholia sen vuoksi. Voi tulla antabusvaikutus. :)
Tämä nyt ei tietenkään ole sama asia kuin raskaus mutta itse söin antabusta puolen vuoden ajan. Aikaisemmin juhlissa olin juonut viiniä ja siideriä. Ja aluksi parissa juhlassa juuri nämä muiden kyttääjät kyseli "mikäs nyt on ku ei viini maistu, et kai vaan paksuna ole". Ja sama kysely oli kun kavereiden kanssa kävin baarissa. Mun alkoholiongelmasta ei tiennyt kukaan muu kuin isäni, olin sellanen kotona yksin tissuttelija. Juhlissa ja kapakoissa join sivistyneesti ettei muut vaan arvaisi.
Mutta tosiaan se että piti keksiä tekosyitä sille ettei juo oli todella ahdistavaa. Ja yleensä nämä jotka eivät yhtäkkiä juokaan alkoholia kiinnittävät muiden ihmisten huomion (etenkin jos tuntee kaikki juhlissa). Itse sain asian lopulta selitettyä elämäntapa remontilla, mikä olikin totta. Mutta sitä piti jankata kerrasta toiseen, ennen kuin nämä muutamat ihmiset tajusivat etten halua juoda. En ole juonut nyt 3 vuoteen pisaraakaan mutta vieläkin saa kestää sitä viinan tuputtamista juhlissa ja baarireissuilla.
Meni ihan ot, mutta se vaan on niin että juomattomuutta täytyy selitellä enemmän kuin juomista.
Ootteko te oikeasti noin inhottavia ihmisiä tosielämässä vai onko tää teidän nettipersoona jolla toteutatte itseänne?