Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapsuuden epämääräisiä tilanteita

Vierailija
17.08.2016 |

Mietin tilanteita, kun olin lapsi/teini ja joku minua vanhempi käyttäytyi sopimattomasti minua kohtaan, muttei varsinaisesti tehnyt mitään laitonta. Ovatkohan yleisiäkin tapauksia? Kerron pari esimerkkitilannetta omasta elämästäni, tekin saatte kertoa omianne tai keskustella muuten vain.
.
Vuosituhannen vaihteessa ala-asteella asuin aivan kaupungin syrjässä. Siellä ei asunut muita koululaisia.
Bussikuski oli useimmiten sama mies. Kotini kohdalla ei ollut bussipysäkkiä, vaan jouduin kävelemään reilun kilometrin matkan. Bussikuski kerran kysyi missä talossa asun, enkä kehdannut olla kertomatta.
Bussikuski alkoi "kiusaamaan" minua. Hän aina kutsui minua lempinimillä ("pieni tähtisilmä", "ruusunnuppu"...) ja pyysi minua esimerkiksi laulamaan, muuten hän ei suostuisi pysähtymään ollenkaan. En koskaan laulanut ja "rangaistukseksi" kuski ajoi pysäkin ohi ja pysäyttikin suoraan kotini kohdalle.
Vaikka kuski teki minulle kivasti enkä joutunut kävelemään ylimääräistä, jokin kuskissa tökki minua. Jos vaikka joku vanhempieni ystävämies sanoi minua "kauniiksi tytöksi joka myöhemmin hurmaa kaikki pojat", se oli täysin okei, mutta jokin kuskin olemuksessa oli sellaista, mikä pelotti. Hankala selittää.
.
Yläasteelle siirtyessä jouduin menemään kouluun, josta en tuntenut juuri ketään. Sain uusia kavereita ja oli hauskaa, mutta yhtäkkiä olin ainut tyttö puukäsitöissä. Olin itse asiassa koko lukuvuonna ainut tyttö puukäsitöissä. En tiedä vaikuttiko se asiaan, mutta puukäsityön miesopettaja antoi minulle erityistä huomiota.
Puukäsityötilat olivat kolmiosaiset ja jokaisessa tilassa oli tietty määrä höyläpenkkejä. Lukuvuoden alussa pojat valtasivat ensimmäisen tilan. Minä en vielä tuntenut ketään, joten menin seuraavaan tilaan istumaan. Siellä kanssani oli pari "outoa" ja yksinäistä oppilasta.
Opettaja komensi poikia jatkuvasti ja ärtyi helposti, hänen huutonsa jylisi minunkin tilassani, mutta minulle hän aina puhui rauhallisesti, lähes kuiskaten (no eipä minusta häiriötä ollutkaan). Hän oli todella tiukka poikien töitä arvioidessaan, minä en saanut erästä sähkötyötä toimimaan lainkaan, mutta opettaja ei ollut moksiskaan. Nämä voisivatkin olla mukavia juttuja minulle, mutta näiden lisäksi opettaja välillä tuli hieromaan hartioitani, kun istuin penkillä hommissa.
Puukäsitöitä oli vain parissa jaksossa enkä ottanut ainetta valinnaiseksi 8-9 luokille, joten pääsin eroon opettajasta.

Kommentit (0)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme kolme