Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työeläkertymä

Vierailija
16.08.2016 |

Ei helvata. Ikää 43 ja työeläkettä kertynyt 349e/kk. Näillä tuloilla jos jäisin eläkkeelle 66v saisi 1200e. Ja juuri tuli potkutkin. Ei kannata työnteko.

Kommentit (55)

Vierailija
41/55 |
16.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei helvata. Ikää 43 ja työeläkettä kertynyt 349e/kk. Näillä tuloilla jos jäisin eläkkeelle 66v saisi 1200e. Ja juuri tuli potkutkin. Ei kannata työnteko.

Sanos muuta. Olen 41v ja työeläkettä kertynyt 289e/kk. Mun alin eläkeikä on laskurin mukaan 66v 2kk, jolla saisin noin 1100 brutto. Huumoria aina olla pitää. Aivan varmasti teen tätä aspa-työtä, jossa päivittäin huoritellaan ja uhkaillaan lähes 7-kymppiseksi, jotta saan kuppaiset 1100 - verot :D. Töihin menin ekan kerran 13-v., mutta 23-vuotiaana alkoi vasta sataa omaan laariin. No, onneksi on sossu ja takuueläke aikanaan.

No et sinä mitään takuueläkettä tai sossurahaa tule saamaan vaan työeläkettä joka ylittää minimitoimeentulon, olet siis omillasi.

No totta puhuen en ole edes huolissani, olen varakkaasti aviossa ilman avioehtoa, perinnöt vielä saamatta. "Eläkkeelle" jään viimeistään 55-vuotiaana, kun mieheni jää vanhuuseläkkeelle :). Ja jos mies potkaisee tyhjää ennen minua, silloin vasta tienaankin. Erossakaan en mitenkään miinukselle jäisi. Jotenkin kannattaa aina selustansa turvata, yhteiskunnasta kun ei siihen ole.

No tietenkin! Ensin kiroat reilun tonnin bruttoeläkettäsi ja luotat sossuusn ja takuueläkkeeseen. Oikeasti olet tietenkin rikkaissa naimisissa ja odottelet perintöjä. Joopa joo....

Niin. Jos ei olisi varakasta miestä ja vielä varakkaampia vanhempia, niin aika kusessa olisin myöhemmin. Siinä mielessä olen hyväosainen kyllä.

Huh, onneksi ei tarvitse laskea omaa elämää muiden rahojen varaan, vaan osaan tienata itse, ja hyvin osaankin.

Vierailija
42/55 |
16.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sanos muuta. Olen 41v ja työeläkettä kertynyt 289e/kk. Mun alin eläkeikä on laskurin mukaan 66v 2kk, jolla saisin noin 1100 brutto. Huumoria aina olla pitää. Aivan varmasti teen tätä aspa-työtä, jossa päivittäin huoritellaan ja uhkaillaan lähes 7-kymppiseksi, jotta saan kuppaiset 1100 - verot :D. Töihin menin ekan kerran 13-v., mutta 23-vuotiaana alkoi vasta sataa omaan laariin. No, onneksi on sossu ja takuueläke aikanaan.

No et sinä mitään takuueläkettä tai sossurahaa tule saamaan vaan työeläkettä joka ylittää minimitoimeentulon, olet siis omillasi.

No totta puhuen en ole edes huolissani, olen varakkaasti aviossa ilman avioehtoa, perinnöt vielä saamatta. "Eläkkeelle" jään viimeistään 55-vuotiaana, kun mieheni jää vanhuuseläkkeelle :). Ja jos mies potkaisee tyhjää ennen minua, silloin vasta tienaankin. Erossakaan en mitenkään miinukselle jäisi. Jotenkin kannattaa aina selustansa turvata, yhteiskunnasta kun ei siihen ole.

Tuskin olet tai sitten et ole ainakaan kovin onnellisesti aviossa. Kuka ihme kirjoittelee tuolla lailla miehensä mahdollisesta kuolemasta??

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/55 |
16.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En nyt löytänyt tuoreempia kuin 2011 ja 2012 vuosilta.

Mut miten on mahdollista, että 2012 ois kertynyt yhteensä 113 e ja 2011 yht. 108 e eli kasvua 5 euroa. Kun kuitenkin 2011 ois muka eläkettä karttunut siltä vuodelta 25 euroa? Mihin se 20 euroa häviää?

Nyt oon 34-vuotias ja tällä menollahan siis tienaisin seuraavien 30 vuoden ajan noin 30x5 euroa eli eläke tulis karkeasti laskettuna olemaan noin 280 e/kk? Tulot on aika samat olleet vuodesta 2010 siis ja joo, tuleehan tohon sit niitä kaikkia ikäkarttumia sit.

Vierailija
44/55 |
16.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minullakin ikää 47 ja työeläkettä kertynyt sellaiset 340€. Noin kolmasosa tullut palkattomilta ajoilta (työttömyys, opiskelu). En ole päässyt työelämään mukaan kunnolla oikein missään vaiheessa. Aikuisiällä suoritetusta AMK-tutkinnostakaan ei ole ollut sitä apua, jota toivoin. Säästän PS-tilille 5000€/vuosi niin pitkään kuin pystyn ja toivon että se riittää paikkaamaan vajetta.

Vierailija
45/55 |
16.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En nyt löytänyt tuoreempia kuin 2011 ja 2012 vuosilta.

Mut miten on mahdollista, että 2012 ois kertynyt yhteensä 113 e ja 2011 yht. 108 e eli kasvua 5 euroa. Kun kuitenkin 2011 ois muka eläkettä karttunut siltä vuodelta 25 euroa? Mihin se 20 euroa häviää?

Nyt oon 34-vuotias ja tällä menollahan siis tienaisin seuraavien 30 vuoden ajan noin 30x5 euroa eli eläke tulis karkeasti laskettuna olemaan noin 280 e/kk? Tulot on aika samat olleet vuodesta 2010 siis ja joo, tuleehan tohon sit niitä kaikkia ikäkarttumia sit.

Multa hävisi yksi kerätty satanen tässä muutama vuosi sitten, kun tuli se joku elinaikaleikkaus, joka osui pahiten 60-luvun lopun ja 70-luvun alun ihmisiin. Näin ainakin päättelin kadonneen satasen kohtaloksi, kun osui samoihin aikoihin kuin tuo lakimuutos.

-73 syntynyt

Vierailija
46/55 |
16.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse juuri päässyt eläkkeelle, nainen ja maisteri. Työeläke  reippaasti yli 3000 e ja lisäksi olen itse säästänyt sievoisen vapaaehtoisen eläkepotin. Mutta luoja, mitä se on vaatinut. Äitiyslomallakin  tein töitä etänä, lapsi varmaan kärsi.   En ollut työttömänä kuin vähän ennen eläkkeelle siirtymistä, koska otin  kaikki työt vastaan, vaikka olisin niihin ylikoulutettu, tein ennen yliopisto-opiskeluja töitä  ja opiskeluaikanakin mm. opetustöitä jne. Vapaita viikonloppuja ei minulla ollut ennen kuin olin reippaasti yli 45-vuotias. Vuosikymmenien aikana korkea verenpaine rassasi ja unettomuus oli normaali olotila. Eli jos haluat hyvän eläkkeen, siihen on oltava valmis uhraamaan itsensä. Helppo nyt on hymyillä  ja saa kadehtia, mutta vain jos on valmis ottamaan saman taakan.

Tällaista on eläkkeen kartuttaminen. Jos nyt olisin nuorempi,  tekisin sijoituksia ja yrittäisin niiden kautta saada hyvän potin vanhuuden varalle. Työhulluuteen en enää itseäni uhraisi.

Vierailija
47/55 |
16.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen itse juuri päässyt eläkkeelle, nainen ja maisteri. Työeläke  reippaasti yli 3000 e ja lisäksi olen itse säästänyt sievoisen vapaaehtoisen eläkepotin. Mutta luoja, mitä se on vaatinut. Äitiyslomallakin  tein töitä etänä, lapsi varmaan kärsi.   En ollut työttömänä kuin vähän ennen eläkkeelle siirtymistä, koska otin  kaikki työt vastaan, vaikka olisin niihin ylikoulutettu, tein ennen yliopisto-opiskeluja töitä  ja opiskeluaikanakin mm. opetustöitä jne. Vapaita viikonloppuja ei minulla ollut ennen kuin olin reippaasti yli 45-vuotias. Vuosikymmenien aikana korkea verenpaine rassasi ja unettomuus oli normaali olotila. Eli jos haluat hyvän eläkkeen, siihen on oltava valmis uhraamaan itsensä. Helppo nyt on hymyillä  ja saa kadehtia, mutta vain jos on valmis ottamaan saman taakan.

Tällaista on eläkkeen kartuttaminen. Jos nyt olisin nuorempi,  tekisin sijoituksia ja yrittäisin niiden kautta saada hyvän potin vanhuuden varalle. Työhulluuteen en enää itseäni uhraisi.

Myös minun äitini teki uutterasti töitä vanhuuden turvaksi ja muutenkin tunnollisena. Kuoli sitten aika pian eläkkeelle jäätyään =(

Vierailija
48/55 |
16.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän tässä tuoreimmassa eläkekertymäotteessa edes otettu kantaa siihen, mitä eläke-ennuste olisi. Liiteläpyskässä sanottiin, että ennuste puuttuu, koska muutoksia on tulossa 2017 alkaen.

Mulla on kasassa nyt 2970 eur/kk. 

Ja mitähän alapeukuttamisen aihetta tässä nyt oli? Siteerasin vain saatelappua. Ennusteita on ollut aikaisemmin mutta nyt ei ollut.  Toki voihan sitä itse arvioida, millaiseksi eläke muodostuu kun tietää vuositasolla karttuman suunnilleen.

Veikkaan, että alapeukuttajia ärsytti sinun kerryttämäsi eläke, se on aika hyvä nääs. Kun palkka on hyvä, elämaksukin on suurempi, mistä sitten seuraa parempi eläke. Epäreilua sosialistien mielestä.

Väärässä olet. Se tyel maksu jokaisella sama, palkan kanssa sillä ei ole mitään tekemistä. Siis se riippuu iästä.

Ja eläkettä kertyy jokaisen vuosiansioista ihan samalla prosentilla.

Eli jos ansaitset vuodessa 15000 tai 150 000, kertymäprosentti on sama molemmilla. Tottakai mitä isommat ansiot kertyyhän siitä enemmän eläkettäkin.

Vierailija
49/55 |
16.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä on taas niin paljon väärää tietoa että parempi on soittaa sinne eläkeyhtiöön ja kysyä faktatietoa.

Vierailija
50/55 |
16.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän tässä tuoreimmassa eläkekertymäotteessa edes otettu kantaa siihen, mitä eläke-ennuste olisi. Liiteläpyskässä sanottiin, että ennuste puuttuu, koska muutoksia on tulossa 2017 alkaen.

Mulla on kasassa nyt 2970 eur/kk. 

Ja mitähän alapeukuttamisen aihetta tässä nyt oli? Siteerasin vain saatelappua. Ennusteita on ollut aikaisemmin mutta nyt ei ollut.  Toki voihan sitä itse arvioida, millaiseksi eläke muodostuu kun tietää vuositasolla karttuman suunnilleen.

Veikkaan, että alapeukuttajia ärsytti sinun kerryttämäsi eläke, se on aika hyvä nääs. Kun palkka on hyvä, elämaksukin on suurempi, mistä sitten seuraa parempi eläke. Epäreilua sosialistien mielestä.

Väärässä olet. Se tyel maksu jokaisella sama, palkan kanssa sillä ei ole mitään tekemistä. Siis se riippuu iästä.

Ja eläkettä kertyy jokaisen vuosiansioista ihan samalla prosentilla.

Väitteet pitävät paikkansa kun vertaillaan saman vuoden aikana kahta samana vuonna syntynyttä ihmistä. Ihmiset ovat kuitenkin syntyneet eri vuosina ja heidän työuransa sijoittuvat eri vuosikymmenille, joten on täysin väärin väittää tyel maksun olevan kaikille sama tai eläkkeen kertyvän samalla tavalla.

Vierailija
51/55 |
16.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rupeeko ketään muuta ahdistaan aina nää eläkekertymäjutut, kun tulee se lappu kotiin tai muuten tällai jotenkin puheeksi nämä?

Mua ahdistaa ja mietityttää, että miten helvetissä sitä pärjää sit joskus? Joo, oma vika kun en opiskellut kunnon raha-ammattiin nuorena. Ikää on nyt 35 ja töissä oon ollut monta vuotta, mutta matalapalkka-alalla ja brutto on 1700 e/kk. Täytyisi kai jotain tosi rahakasta koittaa alkaa kehitteleen ja äkkiä. Kai sitä muuten asuu sit mummona kadulla ja täytyy toivoa, että säilyy jalat vikkelinä, että voi sit käydä vaikka juoksulounailla...

Vierailija
52/55 |
16.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vain 407 euroa. Ei tämä yltiöpäinen opiskelu ja tohtorikoulu ole kannattaneet. Ikää "jo" 34 joten summan pienuus tuli järkytyksenä.

Vierailija
53/55 |
16.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysykää täältä, saatte oikeaa tietoa.

https://m.facebook.com/kysytyoelakkeesta

Vierailija
54/55 |
16.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työeläke on mitä tasa-arvoisin, paitsi miesten kannalta, jotka elävät 6 vuotta naisia vähemmän. Työeläke perustuu vuosiansioihin, ei palkkaan. Jos teet enemmän työtä, saat enemmän eläkettä. Jokainen työtunti ratkaisee. Taidat olls niitä siipeilijöitä, joille maksetaan takuueläkettä meidän muiden varoista.

Työeläke perustuu vuosiansioihin eli mitä parempi palkka sinulla on sen enenmän eläkettä tienaat. Vanhemmat ihmiset ovat usein olleet työelämässä jo nuoresta pitäen ja ennen eläkettä alkoi kertyä vasta 23-vuotiaana (onko yhä samoin). Normaalia oli tehdä lähes vuosikymmen töitä ilman että eläkettä ehti kertyä. Samoin eläkeuudistukset veivät jo ansaitun eläkkeen useilta vuosilta. Toisaalta työelämänsä hyvällä palkalla nelikymppisenä aloittava voi tienata suuremman eläkkeen kuin 18-vuotiaasta töitä pienellä palkalla tehnyt.

Vierailija
55/55 |
16.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hienon työuran olet tehnyt mutta ei se ole nykyään helppoa saada töitä. Lähinnä palkattomia tai osa-aikaisia töitä olen tehnyt ja todella vaikea on ollut löytää töitä vaikka olen ollut valmis tekemään mitä töitä vain. Eläketyä ei ole kertynyt juurikaan. Nyt opiskelen ja tilanne vaikuttaa toivottomalta. Välillä olen tehnyt tutuille pimeitä töitä kun he eivät voi taloudellisisista syistä palkata oikeaa työntekijää. Kaupan kassallekin on todella vaikea päästä. Ajattelin opiskella loppuun kun se ilmaista vielä kerran on vaikka en tule tämän ikäisenä varmaankaan enää edes työllistymään. Työttömänä ollessa työkkäri lähinnä ehdotti palkattomia harjoittelupaikkoja tai jotain puhelinmyyntiä (jota olen jo kokeillut). Tämä siis ammatttiopintojen jälkeen. Kouluttamattomana työkkäri sentään tarjosi puolen vuoden pestiä työllistämistuella.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yhdeksän yksi