Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi hesalaisia ärsyttää kun joku sanoo hesa?

Hesa=Helsinki
16.08.2016 |

Sitäpaitsi näillä hesalaisilla jotka väittää, että se on stadi on aika iso aukko sivistyksessä. Sana stadi on koskenut vain pientä osaa Hesaa esim. Itäkeskus ei ole stadia. Myös tämä stadinslangi on yhtä junttimaista kuin turunmurre kun en puhu kumpaakaan. Moni kutsuu Rovaniemeäkin Rolloksi vaikka silläkin oli muistaakseni saamelainen nimi. Tai miksi menet Tukholman risteilylle kun se on Stockholm? Hesa on Hesa suomalaisille ja stadi on stadi stadilaisille.

Kommentit (45)

Vierailija
1/45 |
16.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siks koska hesa=hesburger ja hese=helsinki

Vierailija
2/45 |
16.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mua ärsytä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/45 |
16.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä. Mulle on vaan opetettu (ei kotona, vaan ennemminkin netissä), että se on "junttia". :D

Vierailija
4/45 |
16.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Stadi tarkoittaa keskustaa/kantakaupunkia, muu osa kaupunkia on yksinkertaisesti Helsinkiä. Nimitystä "Hesa" käyttävät vain maalaiset.

Vierailija
5/45 |
16.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mua ainakaan ärsytä, oon aina ihmetellellyt sitä. Myös täällä syntynyt äitini käyttää Hesa-sanaa ja musta siinä ei ole mitään outoa. T. "Aito stadilainen"

Vierailija
6/45 |
16.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helsinkiläiset itse eivät käytä sanaa hesa. Se kuulostaa niin maalaisten puheelta. Ehkä siksi se ärsyttää. Ikäänkuin vieras sana, joka ei kuulu nimenomaan helsinkiläisten sanavarastoon (ellei ole junantuoma).

Vierailija
7/45 |
16.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tiedä. Mulle on vaan opetettu (ei kotona, vaan ennemminkin netissä), että se on "junttia". :D

Sama täällä. Mua valisti yksi syntyperäinen helsinkiläinen 90-luvulla, että älä käytä sanaa hesa, maalaiset vain käyttää sitä sanaa.

t. silloin espoossa asunut

Vierailija
8/45 |
16.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska tyhmät "stadilaiset" eivät tiedä, että stadi tarkoittaa vain Helsingin keskustaa eikä koko Helsinkiä. Hesa kuulostaa höpsöltä, mutta eipä sen käyttö oikeasti haittaa.

Vierailija
9/45 |
16.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytän tuota just sen takia että joitain tyhjäpäitä ärsyttää.

Vierailija
10/45 |
16.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ärsyttääkö? 

Se vain kertoo, että puhuja on muualta alun perin. Minusta ihan sympaattinen lyhenne, vaikka paljasjalkaisiin stadilaisiin kuulun. 

Sehän on vain kielen ja ilmaisun rikkautta, että asioilla on synonymeja. 

Vierailija
11/45 |
16.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se vaan kuulostaa niin juntilta. Ei sitä kuule kuin ei-hesalaisten suusta.

Vierailija
12/45 |
16.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Stadi tarkoittaa keskustaa/kantakaupunkia, muu osa kaupunkia on yksinkertaisesti Helsinkiä. Nimitystä "Hesa" käyttävät vain maalaiset.

Riippuu henkilön iästä ja ruotsinkieliset käyttävät yleensä Hesaa.

Vierailija
13/45 |
16.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kerro nyt mikä siinä ärsyttää, kun sitä kysyttiin. 

Vierailija
14/45 |
16.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sama täällä. Mua valisti yksi syntyperäinen helsinkiläinen 90-luvulla, että älä käytä sanaa hesa, maalaiset vain käyttää sitä sanaa./quote]

Jotenkin huvittavia nämä helsinkiläiset sen oman metropoli kuvitelmansa kanssa :-D

Minun ulkomaalainen ystäväni totesi, että hän pitää helsingistä sillä siellä on rauhallista ja hiljaista (hän on kotoisin oikeasti isosta ja vilkkaasta kaupungista).

Vierailija
15/45 |
16.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpa typerää ja junttia yleistämistä. Slangit on kaikki juntteja, riippumatta lähteestä.

t: paljasjalkainen hesalainen jo ainakin kolmannessa polvessa.

Vierailija
16/45 |
16.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sama täällä. Mua valisti yksi syntyperäinen helsinkiläinen 90-luvulla, että älä käytä sanaa hesa, maalaiset vain käyttää sitä sanaa.

t. silloin espoossa asunut

Tuo oman stadilaisuutensa ja muiden maalaisuuden korostaminen kertoo kyllä mielen köyhyydestä. Kun ei ole mitään muut, millä ylpeillä, niin otetaan sellainen asia, mihin ei voi itse vaikuttaa eli synnyinpaikka. Onko näillä tosi stadilaisilla reikä päässä vai mikä niitä viiraa?

Vierailija
17/45 |
16.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska tyhmät "stadilaiset" eivät tiedä, että stadi tarkoittaa vain Helsingin keskustaa eikä koko Helsinkiä. Hesa kuulostaa höpsöltä, mutta eipä sen käyttö oikeasti haittaa.

Ei näin!

Aidolle stadilaiselle (Helsingissä syntyneelle mielellään jo monessa polvessa) stadi on Helsingin synonyymi. 

Jotkut vantaalaiset (Jämsästä alun perin) käyttävät sanaa stadi keskusta-alueen nimeämisessä. "Lähetään hei porukat stadiin heiluun...."

Vierailija
18/45 |
16.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Maalainen kehä 3 ulkopuoli?

Vierailija
19/45 |
16.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onpa typerää ja junttia yleistämistä. Slangit on kaikki juntteja, riippumatta lähteestä.

t: paljasjalkainen hesalainen jo ainakin kolmannessa polvessa.

Slangi on sama, kuin murre mutta olisihan se kauheata helsiniläiselle jos heillä olisi helsinginmurre, kun jollain savolaisillakin on oma murre  :-D

Vierailija
20/45 |
16.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Stadi on kyllä slangisana, joka tarkoittaa kaupunkia, daiju.