20-vuotias on monessa maassa vielä alaikäinen.
Suomi taitaa olla poikkeus tässä suhteessa. Miksiköhän meillä annetaan lasten päättää itse asioistaan?
Kommentit (8)
No parikymppinen onkin kyllä yleensä vielä niin sinisilmäinen kläppi, ettenpä ihmettele!
Luettele vaikka 20 tuollaista maata
Aivan! Kyllä pitäisi ehdottomasti täysi-ikäisyysikäraja nostaa 25 vuoteen. Miksi lasten annetaan päättää itse sellaisista asioista, mihin he ovat täysin kypsymättömiä?! Joku saattaa vaikka alkaa seurustella jonkun 35-vuotiaan miehen kanssa, ja pilaa elämänsä!
En tiedä mitä maita tarkoitat, mutta ainakin kaikissa Euroopan maissa ja USA:ssa (muutamaa osavaltiota lukuun ottamatta) täysi-ikäisyys on 18. Japanissa täysi-ikäisyys on juurikin tuon 20 eli sielläkään 20-vuotias ei ole enää alaikäinen.
Vierailija kirjoitti:
No parikymppinen onkin kyllä yleensä vielä niin sinisilmäinen kläppi, ettenpä ihmettele!
Samaa mieltä, mutta sitä pidempään hän on sinisilmäinen mitä pidempään hänet luokitellaan lapseksi. Eli 18-vuotiaana harjoittelemaan itsenäistä elämää, niin ehkä joskus ennen 25 ikävuotta osataan jo käyttäytyä.
Jossain vaiheessa on vaan alettava itse päättämään asioistaan ja se on ihan hyvä juttu. Vanhempien kannattaisi muistaa, että liiallisella huolehtimisella tai määräilyllä he yleensä karkottavat nuoren vaan nopeammin pois ja kauemmaksi.
Missä maissa? Nyt faktat peliin.