Pelastetaan vanhat talot ryhmässä osa pesee pyykkiä vielä pulsaattorikoneella.
Monelle ei ole vesijohtoa eikä viemäriä. Aika yllättävä juttu. Tunnetko ketään vanhassa talossa asujaa?
Kommentit (28)
Talomme on 116 vuotta vanha. Vesi omasta kaivosta, lämminvesivaraaja on. Suihkutila on, ja tiskiallas, pieni pyykinpesukone ostettiin ja tehtiin sille oma varasto kuitsille jossa pestään.
Sisävessana öisiä asiointeja varten pakastava vessa, jossa tuotokset pakastuu biohajoavaan pussiin ja siitä sitten kerran 5 päivässä pussi viedään kompostiin. Muuten uusi ulkovessa, kompostoiva.
Saunassa peseydytään, suihkutilassa voi pihatöiden jälkeen pikaisesti huuhdella hiet pois ennen ruokailua. Saunotaan joka päivä.
Pulsaattorilla pesimme aikaisemmin, mutta on se kyllä senverran aikaa ja sitä huomiota vaativa, että vaihdettiin uuteen automaattikoneeseen.
Mitään viemäreitä tai imeytyskenttiä ei olla vielä laitettu. Vesi valuu tuonne pöpelikköön. Pitää joskus laittaa vesivessa ja tehdä viemäröinti. Vielä ei jakseta aloitaa vaan näillä mennään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuskin kukaan pesee pyykkejään pulsaattorikoneella, sillä ne poistuvat markkinoilta jo 60-luvulla eli yli 50-vuotta sitten. Ja jos moottori kestäisi, niin kumitiivisteet ei.
Suomessa on todella vähän vakituisessa asuin käytössä huoneistoja, jossa ei tulisi vesi sisälle ja sieltä pois.
Itse asun 1800-luvulla rakennetussa talossa ja kunnallistekniikka on ollut jo yli puoli vuosisadan, eikä tule mieleen yhtäkään muuta vanhaa taloa tai pulsaattoripesukonetta.
Käys kurkkaan Jovelan talopäiväkirja blogia:)
Kenties hävisi markkinoilta, mutta ei saunojen nurkista! Kyllä mulla on mummon -60 luvun pulsaattori ihan toimiva vielä eikä tiivisteissä mitään vikaa, ja myös mutsini mökiltä löytyy sellainen.
Punainen kuori ja teräskansi. Se ei varmaan hajoa kuin traktorin alle. Joka kesä sillä pesen. Muuten on kyllä normaali pesukone, koska pesukone lämmittää vedet itse, mutta kun paljon lakanapyykkiä, pistän muuripataan tulet alle, otan pulsaattorinkin lisäavuksi ja pesen pikkupyykin siellä. Meiltä löytyy myös toimiva -90 luvun linko. Kuivausrumpu sentään kuivattaa pyykit, jos en narulle jaksa viedä. Aika usein ne kesällä lepattaa koivujen välissä, kun niihin tulee niin raikas haju....
terv. 18
Minäpä tunnen pariskunnan, joka asuu oikein tosi ekoelämää ja ovat jo aika iäkkäitä. Heillä ei ole pyykkikonetta ollenkaan, ei edes pulsaattoria. Rouva pesee pyykit käsin pyykkituvassa, se on muuten ihana paikka, hänellä on siellä pyykkipata, jossa lämmittää veden puilla, isoja vanhoja pesusoikkoja ja ämpäreitä ja jopa pyykkilauta! Lakana- ja pyyhepyykin hän pesee kerran vuodessa, kesällä. Sen hän tekee pihalla, "piisillä", iso pata tulille ja siinä hän sitten pyykkää ja pihalle vedetään pitkät narut, jossa valkoiset lakanat sitten kuivuu.
Heillä ei ole tiskikonetta, pölynimuria tai jääkaappia. Kylmäkomero ja nykyajan myönnytyksenä radio ja pakastin ja lankapuhelin. Myös ikivanha traktori löytyy ja auto myös. Talo ei niin hirveän vanha ole, isäntä on sen itse rakentanut joskus 50-luvulla ja siihen on tehty n. 10 v sitten kompostikäymälä, siihen asti oli ulkovessa. Vesi tulee nykyään omasta kaivosta pumpulla, ennen oli kantovesi. Koko talo lämpiää puulla. Lähes kaikki ruoka on itse tuotettua tai kerättyä / kalastettua / metsästettyä. Ihailen kyllä kovasti tuota elämäntapaa, mutta tuskin ihan noin pitkällevietynä jaksaisin.
Vierailija kirjoitti:
Tuskin kukaan pesee pyykkejään pulsaattorikoneella, sillä ne poistuvat markkinoilta jo 60-luvulla eli yli 50-vuotta sitten. Ja jos moottori kestäisi, niin kumitiivisteet ei.
Suomessa on todella vähän vakituisessa asuin käytössä huoneistoja, jossa ei tulisi vesi sisälle ja sieltä pois.
Itse asun 1800-luvulla rakennetussa talossa ja kunnallistekniikka on ollut jo yli puoli vuosisadan, eikä tule mieleen yhtäkään muuta vanhaa taloa tai pulsaattoripesukonetta.
Kyllä niitä vaan edelleen myydään ja useita mallejakin löytyy. Kesämökeillä tai karavaanari-elämää harrastaville nuo on tosi käteviä.
Vierailija kirjoitti:
Käytetään pulsaattorikonetta autohallissa maalarihaalarien pesuun. Niin ja asutaan -22 rakennetussa talossa.. :D Tämä on kylläkin entisöity ja löytyy kaikki pelit ja vehkeet..
Pikemminkin ehkä modernisoitu?
Minä kyllä pesen pyykit vielä pulasaattorikoneella! Tykkään siitä vaikka olen mies! On hyvä vaihtohto mökillä ja kyllä puhdasta tulee!
Vierailija kirjoitti:
Juokseva lämmin vesi ja sähkö on kyllä sellaisia asioita, joita arvostan superpaljon. Tosin olisi kiva, jos moderneissakin kerrostaloissa olisi varaavat takas, sun muut, että pärjäisi sähkökatkosten ajan pidemmältikin.
Sähköllä se pulsaattoripesukonekin toimii. Ja ihan sama sille on, tuleeko lämmin vesi padasta vai hanasta.
Kun on mökki meren ympäröimässä saaressa voi vain haaveilla juoksevasta makeasta vedestä. Olisin äärimmäisen iloinen pulsaattorista, jos vielä se makea vesi riittäisi pyykin pesuun. Samoin ottaisin vastaan myös tiskikoneen, jos sillä saisi edes kaksi isompaa koneellista kesässä tiskata.
Osaan nauttia silti joka hetkestä hiukan alkeellisemmissa oloissa. Ei niitä mökkikuukausia ole montakaan vuotta kohden, joten olen valmis näkemään tämän vaivan.