Osaako miehenne hoitaa asioita?
Tuli toisesta ketjusta tämmöinen aihe mieleen...
Hämmästyin vain itse, kun joku totesi miehestään jotain sinnepäin, että ei osaa hoitaa asioitaan, kuten pankkiasioita, vaan vaimo hoitaa ne.
Onko tämmöinen kovinkin yleistä maahanmuuttajien keskuudessa?
Meillä ei moista ongelmaa ole, mutta minä silti enimmäkseen hoidan laskut yms. mutta yhdessä hoidetaan isommat pankkiasiat ja vakuutusasiat yms. Ja yhdessä kuutioidaan silti asiat, vaikka minä ne sitten lopulta hoitaisinkin. Mutta se, että minä enimmäkseen hoidan raha- asiat johtuu siitä, että tykkään siitä ja oon vähän semmoinen organisoijaluonne ja tilanne olisi näin " naapurin pekankin" kans, niinkuin joku asian ilmaisi.:)
Galluppia aiheesta, miten teillä muilla on asiat?:)
Kommentit (9)
Meillä minä hoidan kaikki juoksevat asiat. Tämä ei kylläkään johdu siitä että mieheni ei puhu Suomea koska tilanne oli aivan sama kun asuimme mieheni kotimaassa. Johtuu kai siitä että mies saattoi olla työnsä takia puolikin vuotta pois kotoa kerralla. Nyt vaan lisä syynä on vieras kieli. En varmaan osais edes antaa laskuja ym. muiden hoidettavaks kun on aina itse ne hoitanut. Meillä mies ei ole koskaan edes tiennyt paljonko vaikka sähkölasku on kuussa.
yhteiset asiat ovat sitten sen onnellisen vastuulla, jolle ne yhteisymmärryksessä delegoidaan.
Ymmärrän kuitenkin niitä, joiden mies/vaimo ei asioita itse hoida, koska ei se minullekaan alkuaikoina tuntematonta ollut... Kielitaidottoman on melko hankalaa hoitaa tavallisia kauppakäyntejä monimutkaisempia asioita. Kyllä minä ainakin sain monta vuotta täyttää mieheni veroilmoituksen, Kelan paperit yms. ja olin usein mukana esimerkiksi lääkärissä. Mieheni omaa tosin hyvän englanninkielen taidon, joten täysi ummikko hän ei ole koskaan ollut, enkä minä joka paikassa ole mukana kulkenut, mutta monessa paikassa puhutaan mielummin suomea, vaikkei toinen juuri mitään ymmärtäisikään (vrt. esim. lääkäri, joka koulutuksen puitteissa taatusti on oppinut englantia). Nykyisin en mieheni mukana kulje, mutta hän puolestaan kielitaitoisena auttaa paljon kielitaidottomampia ystäviään - täyttää puolestaan heille tärkeitä papereita ja on esim. naapurimme kanssa ollut useasti lääkärissä kun heidän tyttärensä on ollut sairas...
Mitä taas yleiseen arjen pyöritykseen tulee, olen minä perheemme kontrollifriikki. ;o)) Mies osaa kyllä maksaa laskut, käyttää nettipankkia, hakea vakuutuksia yms., mutta minä olen aina työntämässä nenäni joka koloon ja siksi meille on muodostunut sellainen jako, että mies tiedottaa, minä hoidan tai sitten hoidamme yhdessä. Minun on vain saatava näpytellä jokainen laskukin itse koneelle, että tiedän viitteiden menneen varmasti oikein ja laskun maksetun eräpäivänä. Vähän voisi varmasti löysätä, mutta itsepä ristini kannan, eikä kyse ole siitä ettenkö mieheni taitoihin luottaisi - minä vain nyt olen minä - tällaisena syntynyt ja samanmoisena kuolen. ;o) Kontrollifriikki ja siisteysfriikki. ;o)
Nykyään mies jo osaa hoitaa asiansa, mutta täytyy myöntää, että järjestelmällisempänä luonteena mä usein otan asioita hoitaakseni. Mä hoidan päivittäiset raha-asiat, mutta niistä kuitenkin keskustellaan. Suuremmat jutut hoidetaan yhdessä.
Viranomaisasiat hoidan itse. Suomessa pitää olla tosi tarkkana ja laittaa ylös, kenen kanssa ja koska on puhunut, mitä on sanottu, saisiko sen kirjallisena jne. Miehellä ei maltti tahdo riittää.
Ennen minä hoidin kaikki raha-asiat. Muissa viranomaisasioissa mies taas on ollut luonnostaan hurjan hyvä. Raha-asioita hän ei oikein osannut hoitaa. Viime kesän ja syksyn aikana hän väsähti siihen, että ei ymmärrä lainkaan, mihin se raha menee. Riitojen kautta hän sai raha-asiat hoitoonsa. Hän aloitti sen homman juuri, kun tulomme olivat reilusti alle minimitoimeentulon, joten hän osui erittäin vaikeaan aikaan. Lisäksi alku hänellä on mennyt harjoitellessa, joten minun nimissäni olevia laskuja on mennyt aika paljon ulosottoon. Lisäksi hänen tapansa hoitaa laskujen maksu ja tehdä arvojärjestys laskujen kanssa on erilainen kuin mitä minulla oli, joten välillä ärsyttää, kun tietää, että itse tekisi toisin. Onhan siitä kuitenkin aika lyhyt aika, kun itse pidin kaikki langat käsissä. Toisaalta elämä on mennyt näinkin eteenpäin, joten ainakin perusasiat hoituvat häneltäkin hyvin.
Meilla tosin monet asiat hoidetaan yhdessa. Laskut maksaa se, jolla juuri silla hetkella on aikaa. Rahat ovat yhteiset. Ongelmia ei ole ollut, koska olemme molemmat hyvin tarkkoja ja vastuuntuntoisia ihmisia.
Kylla nyt kielitaidotonta puolisoa tulee mielestani auttaa. Eri asia sitten on, jos han vain tuudittautuu siihen uskoon, etta kaikki tehdaan hanen puolestaan eika mitaan tarvitse itse opetella.
...esim. laskujen maksamisen hoidan yleensä minä (miehen rahoilla toki, heh), koska mies on sellainen lahopää ettei ikinä muista maksaa mitään ajoissa! Sitäpaitsi, minä käytän nettiä usein, mies ei juuri koskaan, joten on vain luonnollista että mä maksan laskut nettipankissa.
Kelassa, työkkärissä yms mies asioi ihan itse. Joskus aikojen alussa (lue: kun muutimme Suomeen) minä olin aina mukana, enää en.
Mieheni on asunut nyt vähän yli 3 vuotta Suomessa, ja hallitsee kielen hyvin. Joitain Kelan papereita tms joudun joskus tulkkaamaan, mutta eihän niiden kapulakieltä ja päätöksiä ymmärrä syntyperäinen suomalainenkaan, saatikka sitten maahanmuuttaja.
...siis vielä, että mieheni on pärjännyt oikein hyvin ennen minuakin. hän on asunut n.12 vuotta suomessa. me olemme tavanneet -2004.
Meillä mies hoitaa omat asiansa lähes 100% itse. Jos tarvii apua niin autan, mutta on kyllä pärjännyt tässä maassa ilman minuakin.. Yhteisiä asioita hoitaa vaihtelevasti kumpikin, minä ehkä vähän enemmän. Esim. kotivakuutuksen olen hoitanut yksin (kysellyt eri firmojen hinnat jne.).
Aluksi yritin liikaakin hoitaa miehen asioita ja auttaa kaikessa. Tähän mies totesi, että osaa huolehtia itse omat asiansa ja on ennenkin käynyt pankissa (tms.). Apua mies pyytää, jos tarvii. Välillä myös miehen samanmaalainen sinkkuystävä pyytää minua auttamaan joissain virastoasioissa tai tulkkaamaan jonkun paperin.