Onko teillä muilla imettäjillä kamala nälkä?
Tuntuu että olen kuin pohjaton kaivo ja voisin olla koko ajan syömässä!Varsinkin makeaa menisi ihan rajattomasti.Synnytyksestä on vain pari viikkoa mutta ei kaikki raskauskilot kyllä synnärille jääneet:) Tuntuu että tällä menolla lihon entisestään...
Kommentit (9)
mies aina katseli hymyillen kun söin 2 pizzaa, otin aina valtavat annokset muitakin ruokia ja santsasin X monta!! Ei paino pudonnut ei mutta imetyksen ansiosta ei myöskään noussut... Jos mä nyt vetäisin sellasia annoksia niin eiköhän tuo paino lähtis aika rankkaan nousuun.
Mutta sillon imettäessä oli vaan NÄLKÄ. Ei siis mitään että " vähän teki mieli" . Mulle tuli myös huono olo jos en muutamaan tuntiin ollu syönyt. Luonto kai piti huolta että maitoa piisaa vauvalle =) Noloa vaan vieraissa kun söi sellasia määriä ja yritin kuitenkin aina kylässä vähän hillitä...
Meillä tyttö 5 kk ja täysimetyksellä mentiin tuohon 3,5 kuukauteen, jonka jälkeen otettiin soseet mukaan kuviohin. Mulla jäi sairaalaan kaikki raskausaikana tulleet kilot ja nyt on vielä lähtenyt 10 kg pois!!! Syön ihan hirveesti makeeta ja muutenkin ruoka-annokset on tuplasti sen verran, mitä ennen! Käyn lähes joka päivä reippaalla 1,5 h lenkillä, mutta silti tää on kyllä ihanteellinen olotila. Siis saa syödä niin paljon kuin napa vetää ja silti paino pysyy samana tai jopa lähtee! Olin ennen raskautta hieman ylipainonen, joten nyt ollaan taas normaalimitoissa ;o) No pitää nauttia tästä täysin mitoin, kun ei tätä enää kauaa kestä!
Ja meikäläinen sentään pääasiallisesti tykkää turhanpäiväisestä mässäilystä. Normaalipainoinen suomalaisen kaliiberin terve nainen olen.
Raskaudesta ei ylikiloja jäänyt, kun paino oli noussut vain 11 kg ihmeellisen terveellisten raskausaikaisten ruokamieltymysten takia. Ei siis ollut omaa, vaan mielitekojen ansiota.
Imetysaikana tuntui että on hengästynyt sen takia kun ei ehdi ruokaa tarpeeksi läpeensä tunkea että ehtisi hengittäkin. Maitoa meni 1-1,5 litraa päivässä ja ruokaa, jätskiä, nameja jne. järkyttäviä määriä.
Mulla oli ihan sama homma, ois pitäny olla ihan koko ajan syömässä. Ja vaikka söin oli silti varsinkin aamusin todella heikko olo. Mä oon aina ollu aika laiha, kaikki kilot jäi laitokselle.(vaikka oikein toivoin et ois jääny jotain lihaa luitten ympärille)
Kannattaa syödä ja syödä ja syödä...
Mulla kävi niin et jouduin sit lopettaan imetyksen jo 2,5kk iässä ku en yksinkertasesti ite kestäny enää. Huimas niin kamalasti et pelotti jo olla yksin vauvan kans. Neuvolassa todettiin et parempi jättää imetys ku vaarantaa oma terveys. Harmi!
Et todellakin kannattaa syödä vaik tuntuukin välillä kauhealta ne määrät mitä uppoaa. Vauva kyl vie ihan kaiken minkä tarvii.
Minulla 5 kk vanha tyttö ja ihan sama juttu eli täytyy syödä paljon enemmän kuin normaalisti ja kaikki makea maistuu! Ja täytyykin syödä hyvin että jaksaa ja maitoa tulee. Mutta kannattaa silti muistaa että kaikki eivät todellakaan laihdu imetysaikana vaan paino voi myös nousta silloin juuri tämän pohjattoman makeanhimon vuoksi! Itselläni kävi näin edellisessä imetyksessä! Minun neuvoni on sama kuin jollain muullakin vastaajalla eli yrittää syödä nälkäänsä normaalia perusruokaa ja kohtuudella makeaa ja rasvaista. Hedelmät voivat myös vähän auttaa makeanhimoon. Itse olen yrittänyt syödä ensin jotain ruokaa tai voileipää ja vasta sitten makeaa etten hotki nälkääni esim. suklaata. Mutta kyllä se ruokahalu sitten imetyksen loputtua/vähennyttyä sitten normaalisoituu. Välillä kyllä turhauttaa kun tuntuu että koko ajan saa olla syömässä!
Etenkin alussa tuli syötyä ympäri vuorokauden. Vauva täysimetyksellä 6kk.Vieläkin välillä syöpöttelen yöllä kerran. Vettä menee valtavasti, pitäisi joskus mitata, mutta tuntuu, että kokoajan juon.
ja makeaa meni alussa. Vetelin keksejä ja mehuja varmaan 3kk ja pelkäsin hampaitteni puolesta. Sitten meni makean himo ja alkoi vesi maittamaan eikä tee tippaakaan mieli mehua (vauva8kk).
Ja kaikkea menee kamalasti. Silti saavutin ennen raskautta olleen painoni jo alle kuukaudessa synnytyksestä (en ollut kyllä silloinkaan ihan langan laiha, mutta normaalipainossa kuitenkin), eikä lisää kiloja ole tullut, vaikka syön TODELLA paljon, vauva nyt 5kk täysimetyksellä. Ja tuota juomapuolta menee myös.
Minulla oli etenkin alussa - ensimmäisinä kuukausina - aivan pohjaton nälkä. Herätessäni yöllä imettämään pikkuista kävin myös itse syömässä pientä yöpalaa - juustovoileivän, hedelmää tms. - keittiössä. jos en ollut syönyt kunnolla minua huimasi.
jatkuvasta syömisestä huolimatta painoni kuitenkin laski tasaisesti ja 5 kk synnytyksen jälkeen oli sama kuin ennen raskautta. Kannattaa syödä silloin kun mieli tekee, mutta taltuttaa nälkä oikealla ruualla herkkujen sijaan(siis syödä kunnolla ruoka-aikaan, välipalaksi hedelmiä, tummaa leipää ym.) - vauva saa hyvää maitoa eikä äidin paino pääse nousemaan.
Nyt tyttö on jo 7,5 kk ja syö kiinteitä, joten imetykset ovat harventuneet ja äitikin pärjää pienemmällä aterioinnilla, eikä enää huippailekaan.