Airbnb ärsyttää
Naapuri on laittanut asuntonsa pääosin viikonlopuiksi vuokrattavaksi. Avaimen voi noutaa alakerran kioskista, mutta muuten me naapurit joudumme toimimaan oppaina niin talossa kuin kaupungilla. Joka hemmetin perjantain töiden jälkeen on rapussa tultu kysymään, miten joku asia toimii. Naapuri kun on jättänyt ohjeen, jonka mukaan ovikelloja kannattaa soittaa ja kysyä apua, jos on ongelmia. Olen opettanut, miten toimii suomalainen pussilakana tai miten jätteitä lajitellaan tai missä on lähin ruokakauppa, etsinyt parvekkeelta viskotta avainta nurmikolta (kun yksi asukas tuli muita myöhemmin ja nämä fiksut keksivät heittää avaimen ilman avaimenperää) ja selittänyt, miten toimii matkakortti.
Naapuri saa hyviä arviointeja kämpästään, kiitos meidän muiden, jotka toimimme kaupunki-isäntinä. Päätin, että tästä viikosta eteenpäin en enää neuvo mitään vaan ehdotan, että soittavat sille vuokraajalle, hän kyllä kertoo.
Kommentit (11)
Ovisilmä on kätevä.
Mä en ikinä avaa vieraille ovea, koska niillä ei kuitenkaan ole kuin joku Vartiotorni myynnissä. Ja näköjään jopa kaupunkiopas hakusessa.
Vaikea uskoa, että suomessa airbnb-toiminta olisi niin suurta, että siitä aiheutuu naapurille jatkuvaa haittaa. Eiköhän se ole aika napeilla pelaamista.
Vierailija kirjoitti:
Ovisilmä on kätevä.
Mä en ikinä avaa vieraille ovea, koska niillä ei kuitenkaan ole kuin joku Vartiotorni myynnissä. Ja näköjään jopa kaupunkiopas hakusessa.
Ovisilmästä ei ole iloa, jos olen itse rapun puolella tulossa kotiin.
Vierailija kirjoitti:
Vaikea uskoa, että suomessa airbnb-toiminta olisi niin suurta, että siitä aiheutuu naapurille jatkuvaa haittaa. Eiköhän se ole aika napeilla pelaamista.
Helsingin keskustassa aika moni kämppä on viikonloput "vuokralla" ainakin jos uskoo airbnb:n varaussivuja.
Käytän Airbnb:tä suht säännöllisesti, ja odotan kyllä sen majoittajan antavan mulle tarvittavat ohjeet. Pitäisin todella outona, että käsketään mennä kyselemään naapureilta mitään. :D Parasta on, jos majoittaja on tapaamassa avaintenluovutuksessa ja häneltä saa kysyä tarvittavat kysymykset, mutta kyllä kaiken tarvittavan pitäisi vähintään olla paperilla ylhäällä.
Tee ap aloite, että tänne tulee sama laki kuin Berliiniin :) Jo loppuu vuokraukset.
Itsekin olen välillä ollut sormi suussa ulkomailla, minne roskat pitäisi viedä. Siitä on selvitty kysymällä majoittajalta. Eikö matkakorttijutut kannattaisi kysyä siltä, jolta sen kortin ostaa?
Air bnb on kielletty jo useassa maassa ja pian varmaan suomessakin koska palvelu ei toimi ja kun toimii ajoittain se toimii rikollisin perustein. Majapaikkoja ja väärennettyjä kuvia, valeprofiileja raakaa huiputusta kun raha on siirtynyt niin majoittaja katoaa tai ilmoittaa että majoitusta ei ole olemassa. huijatut eivät saa rahojaan takaisin ja poliisi vaan myhäilee että olitpas sinäkin uuno muiden nigerilaishuijareitten uhrien joukossa pelkkä numero mapp öönä
kysy itseltäsi maksaisitko yli kaksi tonnia kuussa majoituksesta tälläisessä ahtaassa huoneessa lattiapatjalla ilman suihkua paikka ei varmasti kestäisi terveysviranomaisten tarkastusta
kiskonta on muuten määritelty Suomen rikoslaissa
Majoittujille kirjalliset ohjeet asuntoon. Pitääkö naapureiden tehdä ilmaista työtä
majoittajalle, en kyllä itse tuohon neuvontatyöhön.
Härskiä hommaa majoittajalta, nappaa rahat, mutta teettää työn muilla.
Ootko kertonut naapurille näistä asioista ja että se häiritsee sinua?
Ihan oikein, sano Mii nou spiik inglish ja anna kämpän omistajan puhelinumero.
Toki asia kannattaa ottaa esille yhtiökokouksessa, onko se talon sääntöjen mukaista pitää hotellitoimintaa asunto-osakeyhtiössänne, varsinkin kun muut kärsivät siitä.