Mikä ihmeen tahra laudeliinassa??
Pellavainen laudeliina, jossa on oranssi tahra. Olen yrittänyt sappisaippualla, kloritella, tavallisella pesuaineella, hinkkaamalla, hankaamalla ja vaikka millä poistaa sitä. Ei mitään käsitystä mistä se on tullut, onko verta vai mitä. Millähän tuota vielä uskaltaisi yrittää poistaa, kloritella sain vain sen aikaan että tahran YMPÄRILTÄ kangas vaalentui.
Kommentit (18)
Porkkana on unnuttanut siihen liinaan.
Kaiken yrittämisesi jälkeen laudeliina kelpaa rätiksi. Taitaa olla ikitahra.
Värjää oranssiksi, ongelma ratkeaa.
Ei pitäs olla hiusväriä eikä pihkaakaan. Olisko sitten ruostetta...tosin en nyt heti keksi mistä sitäkään olisi tuonne lauteille tullut. Joka tapauksessa, roskiin taitaa mennä. Ei pellavaa oikein siivouksessakaan voi käyttää.
Lehtivihreää tai kurkumaa.
Minulla on keittiön matossa. Kloritella varmaan yritän töpötellä ne tahrat pois. Voihan se olla, ettei kaikki lähde, mutta onneksi on jo paljon elämää nähnyt matto.
Miten siihen voi ruostetta tulla?
Mulla oli joskus pyykissä ruostetahroja kun koneeseen oli jostain (taskusta?) joutunut pieni klemmari joka oli sitten tiivisteen alla ruostetta pukkaamassa. Ruoste lähtee sitruunahapolla tms.
Onko se tahra siinä perseenalusessa isokin ongelma? Peset normaalisti niin puhdas se biologisessa mielessä on. Tuo tahra on vain esteettinen haitta, eli rätti täyttää tarkoituksensa tahroineen edelleen.
Kloriitti on valkaisuaine, eli se poistaa väriä kankaasta, eikä varsinaisesti likaa irroita. Sen kanssa on turha enempää sotkea, tai muuten koko riepu on laikukas.
voisko sen liinan värjätä tummemmaksi?
Vierailija kirjoitti:
Miten siihen voi ruostetta tulla?
Sauna on niin kostea paikka että laudepuut ei pysy eri keepperillä kiinni tukipuissaan, vaan tarvitaan nauloja.
Vierailija kirjoitti:
mahtaako kangasvärit tarttua pellavaan
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen värjännyt pellavavaatteita marketista saatavilla väreillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tarttuu luonnonkuituihin eli myös pellavaan. Mutta jos liinassa on ommeltu päärme, niin varaudu siihen, että ompeleen lanka jää entisen väriseksi. Ne langat on yleensä keinokuituisia.
Ruostetta. Ei lähde.