Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Koulun alku ahdistaa

Vierailija
14.08.2016 |

Menen huomenna yhdeksännelle luokalle samaan kouluun, jossa olen ollut ala-asteelta lähtien. Minulla on kaksi kaveria, mutta viime vuoden lopulla aloimme etääntyä toisistamme ja minua pelottaa, että joudun olemaan koko vuoden yksin.

Minulla on paniikkihäiriö ja kaikki esiintymiset, kokeet yms. aiheuttavat lähes tajunnan vievää ahdistusta. Asiasta on puhuttu opettajien kanssa, mutta ratkaisu on aina "ota itseäsi nyt vaan niskasta kiinni ja esiinny kuten kaikki muutkin". Vanhempani eivät usko diagnoosiin vaan luulevat minun hakevan tekosyytä velvollisuuksistani luistamiseen.

Tunneilla on todella painostava tunnelma. Ensinnäkin siksi, että luokassa on jatkuva kilpailuasetelma ja toisekseen, jos vastaa väärin, takana olevat tirskuvat ja korjaavat viittaamatta. Nämä opettajien suosikit eivät saa mitään seuraamuksia käytöksestään vaan pikemminkin pelkkiä kehuja osaamisestaan.

Olen todella ujo ja en viittaa juuri koskaan, minkä vuoksi numeroni ovat laskussa eivätkä opettajat pidä minusta. Minulla on myös suuria vaikeuksia joissakin yksittäisissä aineissa, kuten matematiikassa, yhdessä kielessä ja fysiikassa, mutta mitään tukea en näissä saa, vaikka olen käynyt sitä pyytämässä. Käytinkin lähes kaikki viime lukuvuoden arki-illat lukien näitä muutamaa ainetta ja tuloksena oli silti surkeat numerot todistuksessa.

Viimeiset 3 kouluvuotta ovat olleet lähes tulkoon pelkkää itkua, ahdistusta ja masennusta, enkä tiedä kestänkö enää yhtäkään huonosti menevää matematiikan koetta tai haukkua kiusaajalta.

Mitä voin tehdä lievittääkseni tätä ahdistusta ja tehdäkseni tästä vuodesta edes vähän siedettävämmän?

Kommentit (4)

Vierailija
1/4 |
14.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

älä käytä aikaasi valittamiseen

Vierailija
2/4 |
14.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sun kyllä pitäisi jutella jonkunkanssa. Joko koet noin tai luokkatilanne on erittäin outo. Kuraattorille, voit itse pyytää ajan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/4 |
14.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

älä käytä aikaasi valittamiseen

Et taida tietää miltä paniikkihäiriö tai masennus tuntuu? Ei auta, vaikka lopettaisi siitä puhumisen kun ongelmat jatkuvat.

Ap, oletko puhunut terveydenhoitajalle tai kuraattorille? Jos tilanne on noin paha, opettajien täytyy ottaa ongelmasi tosissaan. Onko sinulla lääkitystä paniikkihäiriöön? Käytkö terapiassa?

Tsemppiä sinulle alkavaan vuoteen, kaikki menee varmasti hyvin. Muista vaan, että olet siellä itseäsi varten.

Vierailija
4/4 |
14.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saisitko aikaa koulun psykologille?

Olen pahoillani puolestasi, mutta tiedätkö mitä, sinä selviät! Koulu voi olla todella rankkaa aikaa, mutta jos saisit koulun kautta keskusteluapua ja tietoa mistä saisit vertaistukea uskon, että se auttaisi paljonkin. 

Entä vanhempasi, voisivatko he auttaa sinua? Ainakin kuuntelussa ja jos avunkin hakemisessa. Jos et muualta apua saa, mene vaikka koulun terv.hoitajalle ja kerro rehellisesti miltä sinusta tuntuu.

Halaus sinulle toisen nuoren äidiltä, meilläkin on eletty tosi rankkoja aikoja, mutta selvitty!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän neljä viisi