MITÄ MAITOA LEIKKI-IKÄISILLE??
Ensin luin jostain että leikki-ikästen kannattais juoda ihan vaikka punasta (täysmaitoa) maitoa, mitä rasvasempaa, sen parempi! Mä sit puurot tein punaseen maitoon ja juotin heille kevytmaitoa. Nyt luin et ehdottomasti rasvatonta kaikille, maidon rasva kun on kuulemma kovaa rasvaa ja epäterveellistä. Mitähän tässä nyt tekis, olen itse ihan terveyshullu ja haluan ehdottomasti terveellisimmän vaihtoehdon lapsille.
Kommentit (17)
molemmille lapsille aluksi ykkösmaitoa ja myös sinistä myöhemmin.
Eli tyttö 1v juo 1-maitoa tai sinistä (ja äm)). Itse olen sitä mieltä, että kun ruokailutottumukset ovat muuten kunnossa, ei maidon rasvamäärällä ole niin väliä.
Meillä poika juo rasvatonta maitoa, kuten muukin perhe. Kasvirasvaa tulee sitten rypsiöljystä tms. - ruoan mukana muuten.
Luin kanssa jotain amerikkalaista lastenkasvatuskirjaa ja siinä sanottiin että lapsille vain " punaista" maitoa.
Neuvolassa on suositeltu rasvatonta mutta koska poika on laiheliini eikä juo paljon maitoa niin neuvoivat tekemään puurot (siniseen) maitoon.
Ja niinhän se on että kova rasva ei ole terveellistä vaikka sitäkin hiukan tarvitaan. Ja sen tarpeen saa täytettyä syömällä (vähärasvaista)lihaa. Pehmeää rasvaa vaikka rypsiöljystä (=superterveellistä) tai Keiju-margariinista.
eli jossa rasva mukana. Me juodaan 2,5% maitoa ja piimää koko perhe. Jos asuttaisiin Suomessa, antaisin varmaan luomukevytmaitoa, koska se on homogenoimaton. Kannattaa miettiä muutakin, kuin vain sitä rasvaa. Esim. maitoallergioita ja laktoosi-intoleranssia on Suomessa paljon, joidenkin tutkimusten mukaan se liittyy homogenisointiin. Muutama vuosi sitten oli myös juttua siitä, että lapsilla on kalsiumin saannissa ongelmia sen takia, koska juovat rasvatonta maitoa ja kalsiumin imeytymiseen tarvitaan rasvaa. Kannattaa etsiä erilaisia lähteitä ja tutkimuksia, en valitettavasti osaa antaa linkkejä suoralta kädeltä. Tämä on vaan sellaista tietoa mikä on matkan varrella jäänyt mieleen ja vaikuttanut omiin valintoihin.
Henk. kohtaisesti en tykkää ollenkaan näistä rasvattomista tuotteista, enkä usko että rasvaisten maitotuotteiden syönti aiheuttaa ylipaino-ongelmia, kyse on pikemminkin ruokavalion ja elämäntapojen kokonaisuudesta. Pyrin pikemminkin täyspainoiseen ja terveelliseen ruokavalioon ja elämäntapoihin.
Aurinkoa,
t. Taika
siinä ei ole lisättyä d-vitamiinia, eli sen kanssa annetaan enemmän d-vitamiinia lapselle kuin tavallista maitoa juovalle. Muuten hyvä maito - siinäkin ottaisin rasvattoman.
Suomessahan se d-vitamiini on tärkeämpi lisä kuin monissa muissa maissa, vähäisen auringon takia.
Ja tosiaan, hyvä rasva ruuassa (rypsiöljy jne) takaa sen, että vitamiinit imeytyy. Ei tarvitse olla maidon eläinrasvaa. Suomessa nimenomaan sydän- ja verisuonitaudit jyllää, käytämme paljon eläinrasvaa, joka varastoituu suoniin.
ja Taikan linjoilla ollaan meilläkin..mä en voi käsittää ku joka tuote tuntuu olevan rasvatonta, hylaa..ja tosi pitkälle käsiteltyä..
meillä syödään myös voita.
paino-ongelmista ei kärsi kukaan eikä ole kolesteroliakaan.ja maidot vedetään sinisenä..eipä tarvii sitten tunkea rasvalisää joka paikkaan..
Gefilustuotteiden on todettu ehkäisevän mm. korvatulehduksia ja muutenkin siis vastustavan elimistön omaa puolustusjärjestelmää.
Mielestäni 1% rasvaa on sopiva taaperolle, sillä muuten meillä käytetäänkin vain kasvisöljyjä ruoan laitossa. Leivän päälle rasvaa ei juurikaan laiteta ikinä.
Olen muuten kuullut kyllä tuosta homogenoimisesta muualtakin- että juuri se olisi syy Suomessa räjähdysmäisesti lisääntyneisiin laktoosi-intoleransseihin ja maitoallergioihin. Etelänmaissahan tuota homogenointia ei tehdä eikä siellä lakto-vaivaa esiinnykään.....
Luomumaitdon käyttäjille D-vitlisä!
sitruska:
Luomumaitdon käyttäjille D-vitlisä!
Meillä myydään ruokakaupoissa lähimaitoa, ihan samaa maitoa kuin esim. Valion (ei siis luomua) mutta ainoana erona se että niihin ei ole lisätty lainkaan D-vitamiinia. Neuvolassa suositellaan antamaan lapselle silloin 5 tippaa D-vitamiinia kun Valion maitoa juoville 3 tippaa.
Itse en tykkää sinisen maidon mausta yhtään.. Pikkutyttönä join maidon lähes suoraan lehmän utareista eli rasvaa oli n.4-5%. En ollut ylipainoinen mutta en oikein usko että ylipainoa saakaan pelkällä maidolla. Ja eläinrasva ei pelkästään lihota vaan saattaa aiheuttaa sydän -ja verisuonitauteja.
sen jälkeen kun sain sairaalasta kovan vatsataudin jälkeisen nesteyttämisen jälkeen tiedon, miten paljon gefilus auttaa vatsataudin
hoidossa.
Pari vuotta sitten näin yhden dokkarin, jossa pari suomalaista lastenlääkäriä (harmi etten laittanut nimiä ylös) esittivät hyvin eriävät näkemykset tähän maitoasiaan:
1: Rasvatonta maitoa lapsille, perusteet siis nämä tässä ketjussa edellä mainitut (sydän&verisuonitaudit jne.)
2: Ei missään tapauksessa rasvatonta maitoa lapsille, perusteena se, että on todella pitkälle käsitelty ja keinotekoinen tuote, lisäksi kasvava lapsi tarvitsee rasvaa aivojen, hermoston jne. kehittymiseen. Tämä rasvaisen maidon puolesta puhuva lasten lääkäri kritisoi kovasti tätä rasvattomuuslinjaa ja sitä, että lapsille syötetään näitä pitkälle käsiteltyj tuotteita joka muodossa. Jopa väitti hoitaneensa AHDH-lapsia palauttamalla rasvan ja normaalin tasapainon lasten ruokavalioon sekä katsomalla, että jalostusketju lyhenee.
No tiedä sitten mikä tässä on oikein. Tuskin tuo maitovalinta yksin vie syteen tai saveen lapsen terveyttä - kokonaisuushan tässä kuitenkin merkitsee. Mua kammottaa jatkuvasti lisääntyvä keinotekoisuus ja teollinen valmistus kaikessa mitä suuhun pistetään - yritän omalta osaltani pistää hanttiin valitsemalla enemmän perinteisiä, luomua tai aidompia vaihtoehtoja.
Mä haluaisin tytölle rasvat mieluummin kasvikunnan tuottteista, siellähän niitä pitkäketjuisia ja tyydyttymättömiä rasvahappoja on (itse en juo maitoa). Päivähoidossa tyttö saa rasvatonta, kotona kevytmaitoa. Kevytmaidolla aloitettiin, koska tyttö tarvitsi vähän tuhdimpaa ravintoa. Öljylisä oli aluksi myös käytössä, nyt sitä tulee ruoanlaiton mukana muutenkin.
3v juo Gefilus-maitoa 1% ja 4v murojen kanssa laktoositonta kevytmaitojuomaa (ei juo varsinaisesti ollenkaan, vain lisänä tai ruuanlaitossa).
Itse juon rasvatonta piimää ja mies rasvatonta maitoa.
Aikuset eivät tarvitse liikoja rasvoja.
Ruuanlaitossa käytämme öljyä: rypsiöljyä ja oliiviöljyä.
miehelle kevytmaitoa ja minulle rasvatonta maitoa. Toiselle pojalle lääkäri määrännyt kulutusmaidon juonnin ja pitkään käytetty tutteliakin, mahan ja painon kanssa paljon ongelmia. Toisellekin olen antanut kulutusmaitoa. Joudumme muutenkin lisäämään öljyä ruokiin riittävän energian saamiseksi pienelle pojalle. Syömme muuten suht rasvatonta ruokaa.
Luin joku aika sitten Ruotsalaisesta neuvolan suosituksesta, jossa kaikille suositeltiin kulutusmaitoa. Tuntuu vaihtelevan nämä suositukset niin meillä kuin muuallakin.
Meillä on pikkuneidille annettu rasvatonta luomumaitoa. Ruokaan lisätään päivittäin rypsi- tai muuta kasviöljyä. Oman käsitykseni mukaan eläinrasvat (joita kevyt- ja täysmaidoissakin on) osaltaan aiheuttavat sydän- ja verisuonitauteja, kun taas kasvirasva on terveellisempää.