Minulla on vuoden nuorempi äitipuoli Thaimaasta - kysykää
Haluan kuulla mitä samoja tai eri ennakkoluuloja teillä on tai on ollut isäni ja hänen vaimonsa tyylisestä pariskunnasta. Isäni lähestyy iältään viittäkymppiä, vaimo vasta kolmeakymmentä kuten minäkin.
On pakko myöntää, että aikanaan tällaiselle isäntytölle otti helvetin koville heidän suhteensa ja salaa avioituminen. Me lapset olimme aikuisuuden kynnyksellä ja jälkikäteen olen miettinyt, miten tämä ns. isän menettämisen trauma on vaikuttanut omanarvontunteeseeni ja oikeastaan koko elämääni. Ja siihen kuinka koen itseni naisena.
Haluaisin kysymyksiä ja vastata niihin, jotta ehkä myös itse saisin ajatuksia uusille raiteille tai oivaltaisin jotain uutta. He ovat kuitenkin hyvin onnellisia ja alun shokkivuosien jälkeen tulemme näennäisesti toimeen ihan hyvin. Tuntuu vain kuin olisin menettänyt jotain lopullisesti. Tai jotain ja jotain, tiedänhän minä mitä: paikan isäni ykkösnaisena, esikoisena, me molemmat lapset tunteen siitä, että olemme missä vaan tilanteessa tärkeimmät. Vaikkei tosielämässä tietenkään joudu useinkaan rakkaimpiensa välillä priorisoimaan järjestystä niin silti tämä tunne, että se ylin paikka kuuluu jollekin muulle ja vielä ihan meille tuntemattomalle, vihaiselle thainaiselle, tuntuu ihan kamalalta :(
Kommentit (58)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mainitset että thaikkunainen on vihainen. Miten tämä ilmenee?
Aina en tiedä onko edes vihainen vai ei. Tai siis onko vaan luonteeltaan sellainen vai kuuluuko "kulttuurin tapoihin". Mutta no esimerkiksi: menemme käymään heillä kylässä. Nainen mulkoilee eikä puhu mitään kun koittaa moikata ja kysyä howareyouta. Sitten näin suomalaisena hänellä on jotenkin tosi hektinen tyyli puhua. Vinkuu ja saattaa yhtäkkiä vain rääkäistä jotain, siis oikeasti ihan eläimellisesti. Nyt olen kyllä jo tottunut siihen, mutta alussa oli tosi hämmentävää. Sitten saattaa vaan avoimesti huutaa sillä korkealla äänellään ja paiskata oven kiinni kuin murrosikäinen, siis menee mielenosoituksellisesti vaikkapa makuuhuoneeseen. Ja kun kysyy sitten isältä, että mikäs hälle tuli niin vaikeana vastaa, että se nyt vaan on tuollainen. Eli ei vaan omaa mitään normaaleja käytöstapoja näin suomalaisesta näkökulmasta eikä tunnu välittävän, että se ehkä saattaa vähän loukata. Kuitenkin paiskelee niitä oviaan omassa lapsuudenkodissani johon vaan aikanaan ilmestyi ja jossa muutenkin on nykyisin ahdistavaa käydä. Koti mennyt aivan hullujenhuoneen näköiseksi hänen sinne muutettuaan. Seinät täynnä neonvärisiä koristeita ja Buddha-kuvia, sotkuista ja likaista ym.
AP
Epäilen että huonot puolet tulivat ilmi häiden jälkeen. Enää ei tarvitse miellyttää kun mies on napattu ja äitipuoli päässyt Suomeen. Aasialaiset ovat yleensä ystävällisiä vaikka eivät pitäisikään sinusta, heillä on"kahdet kasvot", pitää ikään kuin esittää ystävällistä julkisesti. Luulin että thaivaimo siivoaisi kotona ja laittaisi miehelle ruokaa vai onko hänellä kiire luoda uraa?
Koitan vastata järjestyksessä kysymyksiin, mutta tähän vastaan nyt silti väliin. Koska. Todellakin minäkin luulin, että thainaiset olisivat ystävällisiä sawadikhaata hokevia lempeitä tapauksia, kuten hölmösti olin saanut mielikuvan matkaillessani Thaimaassa. No näitä "toisia kasvoja" ei tällä naisella ole ollut hetkeäkään. Hän on alusta asti ilmoittanut suoraan, ettei pidä siitä, että isälläni on lapsia. Ja isäni vieläpä kertoi tämän minulle(!!!!). Joku kysyi, että "mikä helvetin trauma?" tms. niin minulle se on todellakin trauma, että 20-vuotiaana menetin isäni vaikeasti lähestyttävälle, oudosti käyttäytyvälle, vihaiselle ja vieraalle naiselle, jonka kanssa en pystynyt edes keskustelemaan.
Niin ja aluksi nainen siivosikin. Ihan tosi viimeisen päälle, mutta sitten kun hän aloitti omat nappikauppansa (käsitöitä, mutten viitsi vaikka haluaisin kertoa tarkemmin, koska minut tunnistaisi heti), on talo ollut täynnä näitä tarvikkeita sekä kaikenmaailman pakastimia, kuivauslaitteita, marjanpuhdistusvehkeitä ym. ym. Vaikea selittää, mutta minulle se näyttäytyy vaan kaaoksena. Lisäksi koska hänellä ei ole juurikaan omaa rahaa, heillä on kaikki huonekalut vanhoja äitini avioerossa hylkäämiä, ei-sisäsiistikoira kussut ja repinyt monet hirveään kuntoon. Ähh. Siis ällöttävä koko paikka vaan :/
AP
Itseäni Thaimaan reissulla lähinnä ärsytti jonkinlainen mateleva ylinöyrä asenne. Lähinnä tuli mieleen että ihmiset eivät ole aitoja vaan jonkinlaisen pakotetun yliviritetyn palvelunaamion takana.
Sinänsä hilpeää että se näyttää miehiin uppoavan ja totuus sitten paljastuukin myöhemmin.
Vierailija kirjoitti:
onko hän kauniin näköinen ja haluaisitko mennä hänen kanssaan sänkyyn?
Hän on minusta ennemmin nätti. Aika lapsenomaisen näköinen, äärettömän siro tai siis no, LAIHA. Paksut kivat hiukset, mutta minusta ei mitenkään erityisen kaunis. Enkä haluaisi missään nimessä mennä hänen kanssaan sänkyyn, olen nainen ja vaikka vähän bi:n puoleinen joskus, en voisi katsoa häntä sillä tavalla todellakaan.
AP
Vierailija kirjoitti:
Olitko pettynyt ja vihainen isääsi, kun paljastui, että hän nai kanssasi lähes samanikäisen naisen?
Enemmän olin pettynyt jotenkin koko omaan lapselliseen naiiviuteeni. Siihen, että oikeasti minulle oli hirveän tärkeää se, että meillä isän kanssa oli niin älyttömän ihanat välit. Omat jutut, omat pienet vitsimme (jotka isä on jo unohtanut), maailmanparannusmaratonkeskustelumme - iskälle pystyi puhumaan mistä vaan. Ja olkoon kliseisen kuulosta, mutta niin se vaan oli. Isäni on edelleen minulle ihan hirveän rakas, mutta tulee ennemminkin haikeus kun mietin häntä tai suunnittelen, että pitäisikö tavata. Kun tämä murjottaja on kuitenkin aina mukana. On valittava jopa ruokapaikkakin hänen mukaansa. Että kävisikö kiinalainen - "well it's a shitty place, bad food bad food, but okay this time" on suunnilleen vaimon vastaus. Ja kun jumankauta me näemme isäni kanssa ehkä neljä kertaa vuodessa! Mutta totta helvetissä olen pettynyt isääni. Nyt kun tätäkin kirjoitan niin raivo on ihan suunnaton. Että eikö tuo munaton apina osaa edes tällaisissa tilanteissa olla MIES ja sanoa vaikka, että hän voi mennä sitten kotiinsa syömään jos ei kelpaa - nyt tapaan lapsiani ja se on tärkeämpää kuin hänen sen hetkiset ruokamieltymyksensä.
Kyllä huomaan, että tekisi mieli puolustella sitä isää viimeiseen saakka. Ottaa niin koville totuus. :/
AP
Vierailija kirjoitti:
Olitko pettynyt ja vihainen isääsi, kun paljastui, että hän nai kanssasi lähes samanikäisen naisen?
Enpäs muuten edes itse kysymykseen vastannut, kirjoittelin vaan. Sorry. :/ :)
Ei minulle se ikä alkujärkytyksen jälkeen ollut suurin ongelma. Varmaan koska huomasin, että suurempi ongelma on tuon ihmisen luonne ja asenne, koko tilanne. Koitin kyllä jossain vaiheessa syyttää nuorta ikääkin tosta huonosta käytöksestä, mutta kun enhän itsekään ollut mielestäni mikään k*sipää vaikka nuori olinkin niin ei sitä oikein iänpiikkiin voinut laittaa.
AP
Elämä nyt vaan muuttuu.
Koeta jatkaa ja keskittyä omaan elämääsi.
Ja kunnioita vastaavasti isäsi valintoja, meillä jokaisella on vain yksi elämä.
Satutäti taas asialla, tunnistan tuon kirjoitustyylin...
Vierailija kirjoitti:
Mitä äitipuolesi tekee työkseen? Oletko huolissasi mahdollisista tulevista perintöriidoista?
Hän käy nykyisin töissä, pääsi (yllättäen) thairavintolaan töihin. Aluksi lähinnä kai pilkkomaan vihanneksia, mutta nyt kertoi ylpeänä, että kassalla koska osaa parhaiten suomea. Ei silti kotona puhu. Vain englantia.
AP
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mainitset että thaikkunainen on vihainen. Miten tämä ilmenee?
Aina en tiedä onko edes vihainen vai ei. Tai siis onko vaan luonteeltaan sellainen vai kuuluuko "kulttuurin tapoihin". Mutta no esimerkiksi: menemme käymään heillä kylässä. Nainen mulkoilee eikä puhu mitään kun koittaa moikata ja kysyä howareyouta. Sitten näin suomalaisena hänellä on jotenkin tosi hektinen tyyli puhua. Vinkuu ja saattaa yhtäkkiä vain rääkäistä jotain, siis oikeasti ihan eläimellisesti. Nyt olen kyllä jo tottunut siihen, mutta alussa oli tosi hämmentävää. Sitten saattaa vaan avoimesti huutaa sillä korkealla äänellään ja paiskata oven kiinni kuin murrosikäinen, siis menee mielenosoituksellisesti vaikkapa makuuhuoneeseen. Ja kun kysyy sitten isältä, että mikäs hälle tuli niin vaikeana vastaa, että se nyt vaan on tuollainen. Eli ei vaan omaa mitään normaaleja käytöstapoja näin suomalaisesta näkökulmasta eikä tunnu välittävän, että se ehkä saattaa vähän loukata. Kuitenkin paiskelee niitä oviaan omassa lapsuudenkodissani johon vaan aikanaan ilmestyi ja jossa muutenkin on nykyisin ahdistavaa käydä. Koti mennyt aivan hullujenhuoneen näköiseksi hänen sinne muutettuaan. Seinät täynnä neonvärisiä koristeita ja Buddha-kuvia, sotkuista ja likaista ym.
AP
Epäilen että huonot puolet tulivat ilmi häiden jälkeen. Enää ei tarvitse miellyttää kun mies on napattu ja äitipuoli päässyt Suomeen. Aasialaiset ovat yleensä ystävällisiä vaikka eivät pitäisikään sinusta, heillä on"kahdet kasvot", pitää ikään kuin esittää ystävällistä julkisesti. Luulin että thaivaimo siivoaisi kotona ja laittaisi miehelle ruokaa vai onko hänellä kiire luoda uraa?
Koitan vastata järjestyksessä kysymyksiin, mutta tähän vastaan nyt silti väliin. Koska. Todellakin minäkin luulin, että thainaiset olisivat ystävällisiä sawadikhaata hokevia lempeitä tapauksia, kuten hölmösti olin saanut mielikuvan matkaillessani Thaimaassa. No näitä "toisia kasvoja" ei tällä naisella ole ollut hetkeäkään. Hän on alusta asti ilmoittanut suoraan, ettei pidä siitä, että isälläni on lapsia. Ja isäni vieläpä kertoi tämän minulle(!!!!). Joku kysyi, että "mikä helvetin trauma?" tms. niin minulle se on todellakin trauma, että 20-vuotiaana menetin isäni vaikeasti lähestyttävälle, oudosti käyttäytyvälle, vihaiselle ja vieraalle naiselle, jonka kanssa en pystynyt edes keskustelemaan.
Niin ja aluksi nainen siivosikin. Ihan tosi viimeisen päälle, mutta sitten kun hän aloitti omat nappikauppansa (käsitöitä, mutten viitsi vaikka haluaisin kertoa tarkemmin, koska minut tunnistaisi heti), on talo ollut täynnä näitä tarvikkeita sekä kaikenmaailman pakastimia, kuivauslaitteita, marjanpuhdistusvehkeitä ym. ym. Vaikea selittää, mutta minulle se näyttäytyy vaan kaaoksena. Lisäksi koska hänellä ei ole juurikaan omaa rahaa, heillä on kaikki huonekalut vanhoja äitini avioerossa hylkäämiä, ei-sisäsiistikoira kussut ja repinyt monet hirveään kuntoon. Ähh. Siis ällöttävä koko paikka vaan :/
AP
Itseäni Thaimaan reissulla lähinnä ärsytti jonkinlainen mateleva ylinöyrä asenne. Lähinnä tuli mieleen että ihmiset eivät ole aitoja vaan jonkinlaisen pakotetun yliviritetyn palvelunaamion takana.
Sinänsä hilpeää että se näyttää miehiin uppoavan ja totuus sitten paljastuukin myöhemmin.
Usassa ihan samanlaista. Johtunee tippikulttuurista.
Vierailija kirjoitti:
Jos vanhempasi eivät olisi eronneet (tai äitisi kuollut?), et sitten olisi ajatellut, että ykkössijaa isäsi sydämessä pitää hänen vaimonsa, elämänsä nainen, jonka kanssa hän on halunnut perustaa perheen ja elää elämänsä ehtooseen asti? Etkä suinkaan sinä? Kuvitteletko, että isäsi on ottanut itselleen uuden lapsen, joka on nyt rakkain hänen lapsistaan? Mitä jos äitisi naisi 20 vuotta itseään nuoremman miehen, kokisitko sen uhkaksi itsellesi ja seksuaalisuudellesi?
Isäni yritti seurustella muutaman muunkin naisen kanssa ennen tätä avioliittoa. Johonkin ne loppuivat ja olivat lyhyitä, selvästi isä kaipasi ja haluaa naisen elämäänsä. Kukapa mies ei(?). Äitini taas on halunnut tai vahingossa päätynyt melko paljon itseään vanhempien miesten seuraan. Ja pidän äitini nykyisestä puolisosta, en häntä ajattelekaan minään "isäpuolena" vaan mukavana uutena ihmisenä elämässäni.
En ole saanut mitään ajatuksia siitä, että äitini suhteet olisivat tehneet minulle henkisesti mitään. Mutta ihmettelen vaan omaa vaikeaa suhdettani nykyään kaikkiin miehiin, seksiin, läheisyyteen jne. Ja mietin voisiko tällä olla jotain tai mitään tekemistä asian kanssa.
AP
Vierailija kirjoitti:
Satutäti taas asialla, tunnistan tuon kirjoitustyylin...
Olen minä tänne vuodatellutkin, olet sitten lueskellut kirjoituksiani. Ennen kyllä enemmän ja joskus satuiluakin kun pelkäsin, että joku tunnistaa. Mutta nyt kirjoitan niin kuin on. Ja no, mitäs sitten jos joku tunnistaisikin? En ole sanonut mitään, jota en voisi ko. ihmisillekään suoraan sanoa/ole jo niin tehnyt. Eivät kaikki vaan "trollaa", kai voi joku joskus oikeastikin jotain kysellä tai ihmetellä.
AP
Seuraan läheltä vastaavaa tilanneta. Sanoisin että näitä asioita vaan tapahtuu, paska juttu mutta minkäs teet. Mutta siitä naisesta voitte saada mahtavan kaverin koska thai-naisilla on hyvä huumorintaju ja ne on oikeasti ystävilleen ihania
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos vanhempasi eivät olisi eronneet (tai äitisi kuollut?), et sitten olisi ajatellut, että ykkössijaa isäsi sydämessä pitää hänen vaimonsa, elämänsä nainen, jonka kanssa hän on halunnut perustaa perheen ja elää elämänsä ehtooseen asti? Etkä suinkaan sinä? Kuvitteletko, että isäsi on ottanut itselleen uuden lapsen, joka on nyt rakkain hänen lapsistaan? Mitä jos äitisi naisi 20 vuotta itseään nuoremman miehen, kokisitko sen uhkaksi itsellesi ja seksuaalisuudellesi?
Isäni yritti seurustella muutaman muunkin naisen kanssa ennen tätä avioliittoa. Johonkin ne loppuivat ja olivat lyhyitä, selvästi isä kaipasi ja haluaa naisen elämäänsä. Kukapa mies ei(?). Äitini taas on halunnut tai vahingossa päätynyt melko paljon itseään vanhempien miesten seuraan. Ja pidän äitini nykyisestä puolisosta, en häntä ajattelekaan minään "isäpuolena" vaan mukavana uutena ihmisenä elämässäni.
En ole saanut mitään ajatuksia siitä, että äitini suhteet olisivat tehneet minulle henkisesti mitään. Mutta ihmettelen vaan omaa vaikeaa suhdettani nykyään kaikkiin miehiin, seksiin, läheisyyteen jne. Ja mietin voisiko tällä olla jotain tai mitään tekemistä asian kanssa.
AP
Ja taas tarkennan: äitini vakavat suhteet tulivat myöhemmin. Toisaalta hänkin kertonut helvetin avoimesti suhteistaan, jo kun olin pienempi. Eli voi myös johtua tästä, että päädyin myymään itseäni ja kaikki läheisyys on vaikeaa.
Isäni kertaheitolla toi pienen nätin thaitytön auktoriteetiksi kotiin, kaikki muuttui hetk ja kai olen jotenkin "vajaa" sitten kun vielä tuolloin kakskytveenä olin niin läheinen isäni kanssa.
AP
Ei ole paljon tehtävissä, jos tuo nainen on suhtautunut sinuun alusta asti vihamielisesti. Hän näkee välinne kilpailuna ja varmaankin uskoo, että niin sen kuuluu olla. Voit laukoa suorat sanat tai olla kiltti ja yrittää saada luottamuksen. Millään ei ole vaikutusta, jollei hän niin halua. Lähinnä pitäisin jonkinlaisen oven auki, jos vaikka kulttuurishokki lievenee ja hän huomaa tarvitsevansa laajempaa perhettä.
Pari varoitusta. Kohtele häntä aina tasaveroisena, äläkä mene mukaan leikkiin, jossa hänellä olisi sinuun vanhemman auktoriteetti tai oikeus rajoittaa isäsuhdettasi. Toisaalta jos näyttää, että välit paranevat, se luultavasti tapahtuu niin, että hän pyytää sinulta yhtä ja toista apua. Pidä alusta asti rajat, mitä voit hänen eteensä tehdä ja mitä ei.
Ymmärrän ahdistuksesi ap. Minua ahdistaisi ajatus siitä, kuinka samanikäinen nainen on joutunut naimaan vanhuksen päästäkseen parempaan elämään ja vanhus on halunnut ottaa naisen elätettäväkseen. Luulisi että tyhmäkin pitää lapsensa ikäistä liian nuorena. Kuka haluaa kotiinsa ihmisen,jonka kanssa ei ole minkäänlaista henkistä yhteyttä? Isäsi kuulostaa yksinkertaiselta.
Sinuna ap näkisin isää vain silloin kun nainen ei ole mukana. Sano isällesi rehellisesti että nainen häiritsee keskusteluanne. Älä mene enää lapsuuden kotiisi, saat vain turhaa ahdistusta. Keskity vain hyviin muistoihin lapsuuden kodistasi. Älä näe enää isääsi, jos hän ei suostu tapaamaan sinua ilman naista. Koita hyväksyä isäsi päätökset ja keskustella niistä hänen kanssaan. Älä syyllistä itseäsi ja käsittele tunteesi.
Arvaas monta isää tässä maassa on joita vituttaa katsoa niitä sällejä mitä niitten likat tuo näytille. Silti ne ei sano mitään vaikka ne hyvin näkee ettei siitä luuseripellestä tule ikinä miestä.
Tee sinä samoin eli pidä turpa kiinni asioista jotka ei kuulu sinulle.
Vierailija kirjoitti:
Eli voi myös johtua tästä, että päädyin myymään itseäni ja kaikki läheisyys on vaikeaa.
Älä koskaan milloinkaan kerro sille thairouvalle tästä. Hän varmasti pitää itseään puhtaana naisena maaseudulta ja halveksuu itseään myyviä - etenkin jo on itse ollut lähellä joutua samaan. Älä anna hänelle syytä tuntea itseään paremmaksi.
Tuntemani thai naiset on todella rasittavia. Ei mitään hyvää sanottavaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
AP
Tulee ekana mieleen, että isän malli on näyttänyt sulle lasten synnyttyä vaimonsa hylänneen ja nuorempaa naista ostamaan päätyvän miehen. Tämä syö omaa uskoasi miehiin, mutta älä sure, eivät he kaikki tuollaisia ole. Isäni seurustelusuhteet, mitä jouduin lapsena ja teininä ja vielä aikuisiälläkin seuraamaan olivat kamalaa katsottavaa: jatkuvaa henkistä väkivaltaa puolin ja toisin, riitelyä humalassa, jne. Onneksi omat miessuhteeni ovat olleet vallan erilaisia.
Olet siis huorannut, no varmasti näet tuon thai-ämmän jonkinlaisena huorana ja isäsi ostajana + omat vitun myyntisi, koet kaikki miehet tuollaisiksi (pillun perässä liikkuviksi kuvotuksiksi) eli tuon ämmän myötä tosiaan menetit mielikuvan isästäsi isänä.