Onko normaalia, että luokalle voidaan vaihtaa aineenopettajaa siksi, että opettaja on vanhempi yhdelle luokan oppilaista?
Kaverini luokka sai aikanaan yläasteella eri aineenopettajan luokalleen vain siksi, koska tälle luokalle alunperin suunniteltu, toinen saman aineen aineenopettaja sattui olemaan yhdelle luokan oppilaista vanhempi. Ilmeisesti perimmäisenä syynä on se, että halutaan estää mahdolliset suosimistapaukset.
Onko aivan normaali tai yleinen käytäntö tuollainen?
Kommentit (5)
Mulla on ollut luokanvalvojana luokkakaverin äiti. Hänen isänsä taas oli matikan opettaja. En huomannut mitään suosimista. Poika oli kyllä hyvä oppilas, mutta kun kerran oli tosi vaikea koe, ei tämäkään poika saanut siitä hyvää numeroa eikä edes luokan parasta. Oli kuitenkin ihan oikeasti parhaita, eikä siihen mitään suosimista tarvittu. Enemmän häntä ehkä suosivat ne muut opettajat kuin omat vanhemmat ja luulen nimenomaan tämän olevan yleistä. Liikunnasta hän sai myös hyvän numeron, vaikka siinä ei ollut erikoisen hyvä. Tiesi sen itsekin, että numero on yliarvioitu.
No jos koulussa on useampi saman aineen ope, niin sehän on ihan sama miten niitä luokkia jaetaan. Omassa koulussani aineenope opettaa omia lapsiaan, toisaalta itse olen vaihtanut yhtä luokkaa toisen open kanssa siksi, että luokalle oli tulossa ( 15 vuoden takaisen) exäni lapsi. Eli ei siitä mitään sääntöjä ole ja aika monessa koulussa aineryhmän Opet saa jakaa keskenään luokat.
Maille esim. Liikunnan opet on pariskunta ja opettaneet lapsiaan koska ei ole muitakaan opettajia.
Jos joutuu opettamaan omaa lastaan, sen oman lapsen suorituksia tarkastelee paljon kriittisemmin kuin muiden oppilaiden.
Sille oppilaalle on paljon rankempaa olla oman vanhemman opetettavana, opettajalla on luokkatilanteissa ammattirooli päällä.
Toisekseen opettaja tietää, että oppiminen ja oppimaan oppinen ovat ne keskeiset asiat, eivät yksittäiset arvosanat. Mutta voin hyvin kuvitella, että joku kouluttamaton vanhempi kuvittelee, että se opettaja suosii omaa lastaan.
Tuskin kukaan opettaja haluaa opettaa omaa lastaan, tästä syystä opettaja vaihtaa ryhmää, jos se vain on mahdollista.
Todennäköisesti opettaja on itse halunnut vaihtaa ryhmiä. Tää on päätös joka monen open pitää jossain vaiheessa tehdä. Jotkut osaa pitää sen open roolin oman lapsensa kanssa myös, jotkut ei halua edes kokeilla.