Mikä hitto on "maailmankansalainen"?
Joka kerta kun kuulee jonkun puhuvan maailmankansalaisuudesta, sillä on sellainen positiivinen vire, puhui puhuja sitten itsestään tai yleisesti.
Mutta mikä ihmeen maailmankansalaisuus? Maailmassa, jossa on sekopäisten diktaattorien maita, totalitaristisia maita, muuten vaan aivan sekopäisiä maita sekopäisine lakeineen, ahdasmielisen uskonnollisia maita... Tällaisessa maailmassa meillä on "maailmankansalaisuus" ja "vastuu maailmankansalaisena"?
Joka kerta kun kuulen jonkun hypettävän "maailmankansalaisuutta" kuulen naiivin ihmisen hehkuttavan sitä miten höynäytettävä hän on.
Kommentit (24)
Maailmankansalainen, kosmopoliitti, on kotonaan Helsingissä, Kapkaupungissa, New Yorkissa ja Tokiossa. Ei ole kansallisvaltiosidonnainen. Pärjää kaikkialla.
No mulla on ainakin ajatuksissa kotimaa toinen kuin tämä Suomi jossa on sukujuureni, jossa olen syntynyt ja jossa olen perheeni perustanut, se on se maa jossa olen lapsuuteni ensimmäiset vuodet viettänyt ja jonka kulttuuria olen itseeni silloin aikoinaan imenyt. Se siitä "maailmankansalaisuudesta" mutta muukansalaisuudesta :)
Vierailija kirjoitti:
Maailmankansalainen, kosmopoliitti, on kotonaan Helsingissä, Kapkaupungissa, New Yorkissa ja Tokiossa. Ei ole kansallisvaltiosidonnainen. Pärjää kaikkialla.
Ai miten pärjää? Kuka ei pärjäisi jos vain haluaa. Typerä kommentti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki ei vaan pärjää. Ei riitä kielitaito, on vaikeuksia sopeutua kulttuuriin eikä voi syödä muuta kuin hernekeittoa ja näkkileipää. Näitä on aika paljon suomalaisissa.
Vierailija kirjoitti:
Aloittaja ei selvästikään tunne termin merkitystä.
Vastaaja on selvästi niin paljon parempi, ettei sitä tarvitse edes perustella.
Maailmankansalainen ei lähde Suomesta Aurinkorannikolle syömään hernekeittoa ja lihapullia suomalaisravintolassa.
Vierailija kirjoitti:
Tässä puhutaan melko varmasti siitä, minkälainen on maailmankansalaisen maailmankuva. Esim. mitä tuo "vastuu" tarkoittaa. Ei siitä, osaako käydä New Yorkissa ostamassa sumpin enklanniksi, oen koffee pleese. Idiootti.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on täällä vaan yksi maapallo ja me kaikki ollaan sen asukkaita. Me ollaan yksi suuri kansa, me ollaan maailmankansalaisia!
Ihmiset hakeutuvat aina samanlaistensa pariin ja muodostavat kulttuureita. Jo se pelkästään, että maailmassa on erilainen ilmasto eri puolilla, synnyttää erilaisia kulttuureja. Myös kielet eriytyvät, koska ihmiset ovat kaukana toisistaan ja heitä on niin paljon. Mikäli yksi valtio ilman rajoja aiotaan luoda, vaatii se täydellistä poliisivaltiota, koska ihmisiä on estettävä synnyttämästä kulttuureja, joita kuitankin luontaisesti syntyy. Mutta tähän suuntaan ollaan menossa. Eli maailmankansalaisuus on pelkkä positiivinen ja hämäävä termi sille, että rajat haivytetään ja valtiot.
Tulee ensimmäisenä mieleen, että maailmankansalaiseksi ei synnytä köyhänä.
Tiedän sen verran etten itse kuulu tähän bättre folk-porukkaan joita maailmankansalaisiksi kutsutaan :D mut ei se haittaa.
Vierailija kirjoitti:
Kansallisvaltiot tulevat kuitenkin pysymään, koska muunlainen ei toimi. Vai tulisko koko maailman hallinto, joka olisi erillään lähes kaikesta? Sellainen ei toimisi koskaan, koska ei tuntisi paikallisuutta riittävästi. Yksi valtio toimisi siinä tapauksessa, mikäli missään ei olisi omaleimaisuutta kulttuureissa, vaan esim. ihmiset olisivat jokapuolella samanlaista massaa tai sitten ei olisi rotuja. Mutta siihenhän nyt pyritäänkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maailmankansalainen, kosmopoliitti, on kotonaan Helsingissä, Kapkaupungissa, New Yorkissa ja Tokiossa. Ei ole kansallisvaltiosidonnainen. Pärjää ökaikkialla.
Kansallisvaltiot tulevat kuitenkin pysymään, koska muunlainen ei toimi. Vai tulisko koko maailman hallinto, joka olisi erillään lähes kaikesta? Sellainen ei toimisi koskaan, koska ei tuntisi paikallisuutta riittävästi. Yksi valtio toimisi siinä tapauksessa, mikäli missään ei olisi omaleimaisuutta kulttuureissa, vaan esim. ihmiset olisivat jokapuolella samanlaista massaa tai sitten ei olisi rotuja. Mutta siihenhän nyt pyritäänkin.
Kansallisvaltio on hyvin nuori rakenne. Moni onbsyntynyt vasta 1800 -luvulla ja sen jälkeen. Sitä ennen valtiot perustuivat monesti hallitsevien sukujen verkostoihin. Nytkin maailman n. 350 ihmistä omistavat 45% koko maailman varallisuudesta. Voisivat ihan hyvin jakas maailman keskenään osiin. Mutta hallitseminen toki on työlästä ja tylsää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki ei vaan pärjää. Ei riitä kielitaito, on vaikeuksia sopeutua kulttuuriin eikä voi syödä muuta kuin hernekeittoa ja näkkileipää. Näitä on aika paljon suomalaisissa.
Olipa taas shaissea. Minun tuttava-tai työpiirissä ei ole ainoatakaan ja en ole mitenkään erikoisen kansainvälisessä tai sivistyneessä porukassa.
Itse koen olevani ns. "maailmankansalainen". Asun ulkomailla, minulla on ulkomaalainen mies, enkä koe itseäni kovin suomalaiseksi, enkä kyllä oikein minkään muunkaan kansallisuuden edustajaksi. Minulla ei oikein ole kansallista identiteettiä, vaan olen omaksunut eri kulttuureista minulle sopivia juttuja. Osaan viittä kieltä sujuvasti, ja pystyn vaihtamaan kieliä lennosta - ja pystyn kommunikoimaan luontevasti eri kulttuureista olevien ihmisten kanssa. Olen asunut viidessä eri maassa, enkä luultavasti ikinä palaa Suomeen.
Vierailija kirjoitti:
Itse koen olevani ns. "maailmankansalainen". Asun ulkomailla, minulla on ulkomaalainen mies, enkä koe itseäni kovin suomalaiseksi, enkä kyllä oikein minkään muunkaan kansallisuuden edustajaksi. Minulla ei oikein ole kansallista identiteettiä, vaan olen omaksunut eri kulttuureista minulle sopivia juttuja. Osaan viittä kieltä sujuvasti, ja pystyn vaihtamaan kieliä lennosta - ja pystyn kommunikoimaan luontevasti eri kulttuureista olevien ihmisten kanssa. Olen asunut viidessä eri maassa, enkä luultavasti ikinä palaa Suomeen.
Tämä.
Tässä puhuttiin maailmankansalaisuudesta käsitteenä, että kaikki ovat maailmankansalaisia.
Ei "täytänkö minä maailmankansalaisuuden kriteerit".
Loistavan minä-keskeisesti tulkittu tämä aihe. Ihmekös, maailmankansalaisuutta hehkuttavat yleensä ovat myös oman sädekehän kiillottajia.
Meillä on täällä vaan yksi maapallo ja me kaikki ollaan sen asukkaita. Me ollaan yksi suuri kansa, me ollaan maailmankansalaisia!