Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kristitty mystikko, huhuu?!? Kysymyksiä.

Vierailija
11.08.2016 |

Olen jäänyt miettimään joitain kirjoituksiasi. Kysymys on irrallisista asioista, joten aloitan oman.

Olet joskus sanonut, että hauskuus alkaa, kun tajuaa koko maailman olevan illuusiota. Voisitko tarkentaa?

Oletko lukenut Neile Donald Walschia? Oletko samaa vai eri mieltä hänen kanssaan?

Olen viime aikoina pohtinut seuraavaa ristiriitaa: saat mitä pyydät + todellisuutta ei pidä vastustaa vaan hyväksyä. Logiikkani mukaan jos hyväksyn todellisuuden, niin en ole pyytämässä mitään... Jos pyydän, niin olen tyytymätön todellisuuteen... Miten tämä dilemma olisi ratkaistavissa!

Kommentit (6978)

Vierailija
6221/6978 |
30.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nähtävästi vähän sekoilinkin tuossa yhdessä kohtaa. :) Tarkoitin siis, että erilaisilla kielikuvilla voidaan pyöritellä tuota asiaa (Jumalan ja Pojan suhdetta...), että esim. vesi luo aaltoja ja se on silti samaa vettä.

6222/6978 |
31.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö teitä häiritse IOKssa seuraavat asiat:

1. Kristillisen termistön sekamelska ja käsitteiden pyörittely vaikeaselkoisesti (=ikään kuin lukisi jotain ristiriitaista pulppu-generaattorilla skriptattua tekstiä).

2. Se, että IOK:ta mainostetaan Jeesus Nasaretilaisen sanelemaksi, että hänellä oli missiota tulla "korjaamaan" väärinymmärryksiä Raamatussa ja kristinuskon sanomassa (=sama syy kuin mormooneilla ja monella muulla amerikkalaisperäisellä lahkolla).

3. Maailman ja kaiken siinä näkeminen negatiivisessa valossa. Kaikki on egon luomaa ei-todellista harhaa, niinpä tämä johtaa siihen, ettei elämästä maailmassa voi välttämättä nauttia. Ymmärrän, että esim. buddhalaisuudessa maailma käsitetään illuusionomaiseksi, mutta sen todellisuutta ei kiistetä. IOK:ssa ei taida ihan samalla tavalla olla, vaan maailmaa ei ole? 

4. Se, että IOK:sta on useampia laitoksia, joista tämä yleisin tunnettu on se mistä on paljon otettu Jeesuksen sanomia pois. Mitä laitosta pitäisi lukea?

5. IOK:lla rahastaminen ja uskonnollis-tyyppiset tapaamiset. IOK:lla pyritään tekemään rahaa, kun kurssit on maksullisia. Jotenkin vaikuttaa tosi ristiriitaiselta sen suhteen mitä kirja opettaa? IOK:n tilaisuuksisssa rukoillaan ja uskotaan Jumalaan, ja Pyhän Hengen sanomiin, joita harvat ja valitut pystyvät kanavoimaan. Tulee mieleen helluntailailaisten tilaisuudet. 

6. IOK:ssa on dualismia, kun on Jumala, ja sitten on jumalalliseksi luotu Poika ja Poika on luonut harhaisen maailman. Youtubesta löytyy kesksusteluja tästä IOK:n dualismista, ei ole sillein puhdasta nondualismia, kun IOK:ssa Poika luodaan ja se ei ole sama kuin Jumala. Erilaisilla kielikuvilla tätä voi tietysti pyöritellä, että ymmärtääkseni esim. Robert Perry ei pidä IOK:ta nondualistisena juuri tämän luomis-jutun takia, jossa Poika luodaan.

Tämä ei ole hyökkäys IOK:ta vastaan... vain minun omaa ihmettelyä ja pohdintaa miksi kirja on hankala.

Lyhyesti sanottuna ei :)

Renardin kirjat vastaa kaikkiin noihin ihmettelyihin. Jos haluaa vastauksen, sieltä löytyy.

Mielestäni on oikeastaan turha ihmetellä ja kritisoida Kurssia, ellei ole siihen itse riittävästi perehtynyt. Sellaiset perustelut, että jotkut älykkäät ihmiset ovat hylänneet Kurssin eivät mielestäni ole perustelu ollenkaan. Vain, jos opetus ei toimi itsellä henkilökohtaisesti, voi sen todeta, ettei toimi minulla. Se ei silti tarkoita, etteikö Kurssi olisi toimiva, se tarkoittaa vain, ettei se ollut itselle tai kyseiselle henkilölle henkilökohtaisesti toimiva.

Ei IOK ole kaikille. Mutta se on varmasti sellaiselle, joka oikeasti haluaa herätä, eikä vaan luule haluavansa herätä :)

Olen omissa viesteissäni koittanut tuoda esille oman kokemukseni Kurssin opiskelijana, jos se jotain jollain tavalla auttaisi.

Alku kyllä takkuili ja tuskailin Tekstin vaikeaselkoisuuden kanssa mutta katson sen osoituksena Kurssin toimivuudesta kun se on siitä huolimatta tehnyt lupaamaansa työtä minussa ja nykyään Teksti on ihan helppoa ja ymmärrettävää. Sen lisäksi olen saanut omakohtaisia kokemuksia siitä, miten noudattamalla ja soveltamalla opetusta muutosta tapahtuu.

Mielelläni lukisin sellaisista henkilöistä, jotka ovat päässeet perille jollain hyvin yksinkertaisella menetelmällä. Olisi oikeasti kiva kuulla sellaisista kokemuksista, että egonsa on kyennyt ohittamaan jollain todella helpolla ja yksinkertaisella tavalla.

Maharshi antoi yksinkertaisen menetelmän mutta miksei ihmiset noudata sitä? Jos on noin yksinkertainen ja helppo menetelmä kuin Kuka minä olen kysely niin missä on siinä onnistuneet? Eikö näin yksinkertaista menetelmää noudattaisi paljon mieluummin kuin vaikka hankalaksi miellettyä IOKia? Ja eikö onnistujia pitäisi olla maailma pullollaan?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
6223/6978 |
31.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Mielelläni lukisin sellaisista henkilöistä, jotka ovat päässeet perille jollain hyvin yksinkertaisella menetelmällä. Olisi oikeasti kiva kuulla sellaisista kokemuksista, että egonsa on kyennyt ohittamaan jollain todella helpolla ja yksinkertaisella tavalla.

Maharshi antoi yksinkertaisen menetelmän mutta miksei ihmiset noudata sitä? Jos on noin yksinkertainen ja helppo menetelmä kuin Kuka minä olen kysely niin missä on siinä onnistuneet? Eikö näin yksinkertaista menetelmää noudattaisi paljon mieluummin kuin vaikka hankalaksi miellettyä IOKia? Ja eikö onnistujia pitäisi olla maailma pullollaan?"

Ehkä et ole ymmärtänyt Ramanan opetusta?

Self-inquiry tai Atma-vichara on tarkoitettu yleisesti kypsille henkisille etsijöille.

Kyseessä ei ole pelkästään mentaalinen -"kuka minä olen?" kysely itseltänsä, vaan alati jatkuva huomion pysyminen sisimmissään ja stabiloituminen nonduolistiseen tietoisuuteen sen realisoituminen mitä jo on todella. Irtipäästäminen.

Mitä tulee realisaatioon niin kuka jää jäljelle? kertoakseen? mitä motiivia tai halua on sellaisella joka on jiva mukta tai vapaa kaikesta, selainen joka näkee maailman läpi ja ymmärtää sen olevan illuusio?

Ramana Marshi ei halunnut opettaa hänellä ei ollut egosta nousevaa halua pelastaa maailmaa tai tulla maailman tunnetuksi opettajaksi vaan kaikki tapahtui spontaanisesti kuin itsestään.

Hän oli hiljaa, hän oli hiljaisuus ja hän opetti hiljaisuutta. Verbaalinen opetus oli niille jotka eivät ymmärtäneet hiljaisuutta. "Kuka minä olen" vie hiljaisuuteen ei vain mielen hiljaisuuteen vaan kokonais valtaiseen hiljaisuuteen jossa kaikki kolme olemassaolon tasoa ovat kadonneet tai nähty- hereillä, uni ja syväuni.

Rama Krishna sanoo seuraavasti opettamisesta

"Kun kukka puhkeaa kukkaan niin mehiläiset saapuvat kutsumatta"

Ihmisiä jotka ovat seuranneet Ramana Maharshia:

Paul Brunton, Sadhu Om, Swami Annamalai.

Kukin kulkekoot sitä tietä mikä on itselle mieluisa <3

Ss

6224/6978 |
31.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmeisesti en :) En ole lukenut muuta kuin Arthur Osbornen kirjasen Ramana Maharshin opetuksia sekä Paul Bruntonin kirjat.

Olen sitten vain luullut, että Kuka minä olen – kysely on  yksinkertainen menetelmä (ainakin siinä mielessä, ettei tarvitse lukea IOKin kaltaista teosta ja oppia ymmärtämään lukemaansa), joskin toki yhtälailla 110% panostuksen vaativa, jatkuva huomion kohde kuin mitä mikä tahansa muukin menetelmä, jolla oikeasti haluaa jotain saavuttaakin. 

Ajattelisin, että samalla tavoin niin Kuka minä olen kuin IOKin vaatiipanostusta ja työtä. IOKissa työ tehdään eri tavalla. Pohjimmiltaan kyse on kuitenkin samasta asiasta mutta eri tavalla toteutettuna...?

Mutta enpä mä mistään mitään tiedä, kunhan arvailen ja arvailen pieleen. Toivottavasti näistä pieleen menneistä jorinoistakin on hyötyä jollekin :)

6225/6978 |
31.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarkennan vielä sen verran, että oma polku alkoi Bruntonin kirjojen lukemisella. Ramanan kuvia olen katsellut ihan lovena ja tykkäsin tosi paljon tuosta kirjasesta. Mutta siitä huolimatta kun piti valita yksi mihin keskittyä, se oli IOK ja näin sen syvempi paneutuminen Ramanan opetuksiin jäi enkä lähtenyt seuraamaan sitä polkua. Edelleen tuijotan lovena hänen kuviaan, jos jossain tulee vastaan ja seuraan IG: ssa yhtä sivustoa, jossa julkaistaan hänen opetuksiaan. Mutta IOK nyt vaan oli mun valinta, johon panostan kaikkeni. 

Vierailija
6226/6978 |
31.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valitettavasti IOK on nykyään rahastusta. Moni myös ymmärtää kirjaa väärin, mutta luulee ymmärtävänsä oikein. Se on luonnollistakin, sillä kun on pitkään opusta lukenut ja miettinyt päänsä puhki, niin on helpompaa vakuuttaa itsensä, että vihdoin kaikki teksti avautuukin. Sitten hän ymmärtää tekstit omalla tavallaan, mutta onko se sama ymmärräys kuin muillakin IOK:n ymmärtäneillä. En tietenkään tiedä, paljonko IOK:n lukijoista sen sanoman oikein tai enemmän tai vähemmän virheellisesti ymmärtää.

Kaikki tiet vievät Roomaan, ja kaikki tiet vievät valaistumiseen ennemmin tai myöhemmin, joskus vasta monen elämän jälkeen.

Vierailija
6227/6978 |
31.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Valitettavasti IOK on nykyään rahastusta. Moni myös ymmärtää kirjaa väärin, mutta luulee ymmärtävänsä oikein. Se on luonnollistakin, sillä kun on pitkään opusta lukenut ja miettinyt päänsä puhki, niin on helpompaa vakuuttaa itsensä, että vihdoin kaikki teksti avautuukin. Sitten hän ymmärtää tekstit omalla tavallaan, mutta onko se sama ymmärräys kuin muillakin IOK:n ymmärtäneillä. En tietenkään tiedä, paljonko IOK:n lukijoista sen sanoman oikein tai enemmän tai vähemmän virheellisesti ymmärtää.

Kaikki tiet vievät Roomaan, ja kaikki tiet vievät valaistumiseen ennemmin tai myöhemmin, joskus vasta monen elämän jälkeen.

Jos kaikki tiet vievät valaistumiseen, niin mitä väliä sitten on sillä, mihin hörhöilyyn uskoo? Jos loogisesti asiaa ajattelee, niin miksi ette ole kristittyjä tai muslimeja, koska he uskovat vain omiensa pelastuvan. Jos hörhöily on oikeassa, niin kristityn/muslimin tie ei ole paha ja valaistutte lopulta. Jos kristityt/muslimit ovat oikeassa, niin te joudutte helvettiin. Loogisinta ikuisen elämän kannalta on siis valita joku helvetistä opettava uskonto ja toivoa, että se on se oikea.

6228/6978 |
31.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uteliaisuuttani kysyn, että mistä tämä väite, että IOK on rahastusta?

Vierailija
6229/6978 |
31.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun valaistuu, tietää, että ihan kaikki pelastuu. Siis ihan kaikki uskostaan ja teoistaan riippumatta. Uskonnot on keksitty vaan ihmisten hallitsemiseksi. Ne on harhaa. Niin kuin lopulta on ihan kaikki muukin. Elämä on illuusio.

Vierailija
6230/6978 |
31.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten erottaa masennus ja sielun pimeä yö toisistaan?

Luulen, että masennus voi liittyä sielun pimeään yöhön, mutta voi olla myös liittymättä siihen. Se voi olla myös ihan aivojen tuottamaa, kun "aivojen kemia" on siellä vähän epätasapainossa syystä tai toisesta.

Itselläni tulee voimakas masennus, joka ei lähde millään pois, jos en saa riittävästi estrogeeni -hormonihoitoa vaihtareihin (enkä ole vielä vanhakaan). Sitten kun annos on riittävällä tasolla, ei masennuksesta ole tietoakaan, vaikka muita oireita on niin paljon, että niistä ja niiden aiheuttamista huonoista yöunista muuten kyllä uupuu ja olisi varmaan mahdollista masentuakin.

Toivottavasti Mystikko sinulle vastaa  - tai joku, joka asiasta tietää paremmin kuin minä. Voimia!

Vierailija
6231/6978 |
31.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Thymus kirjoitti:

Tuossa vain yksi monista IOK-kurssin tiedoista:

Viikonloppuryhmän aikataulut: pe 17–22, la 9–19, su 9–16

Osallistumismaksu 420€. (Yöpymiset ja ateriat eivät kuulu hintaan.)

Ryhmiin voi osallistua myös esimerkiksi kahtena päivänä. Hinnat: pe 100€, la 180€, su 140€.

https://www.as-keskustelutuokiot.fi/86

Monet pitävät IOK-kursseja. Hinnat vaihtelevat. Muutamien kurssittajien taidoista en ole kovin vakuuttunut.

Vierailija
6232/6978 |
31.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Thymus kirjoitti:

Ryhmiin voi osallistua myös esimerkiksi kahtena päivänä. Hinnat: pe 100€, la 180€, su 140€.

Monet pitävät IOK-kursseja. Hinnat vaihtelevat. Muutamien kurssittajien taidoista en ole kovin vakuuttunut.

Kurssin pitäjä kertoo: "Kurssi perustuu Ihmeiden Oppikurssiin. Ajatuksena on oppia ja sisäistää IOK siten, että sitä voi soveltaa käytännön elämään."

Vierailija
6233/6978 |
31.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Thymus kirjoitti:

Ilmeisesti en :) En ole lukenut muuta kuin Arthur Osbornen kirjasen Ramana Maharshin opetuksia sekä Paul Bruntonin kirjat.

Olen sitten vain luullut, että Kuka minä olen – kysely on  yksinkertainen menetelmä (ainakin siinä mielessä, ettei tarvitse lukea IOKin kaltaista teosta ja oppia ymmärtämään lukemaansa), joskin toki yhtälailla 110% panostuksen vaativa, jatkuva huomion kohde kuin mitä mikä tahansa muukin menetelmä, jolla oikeasti haluaa jotain saavuttaakin. 

Ajattelisin, että samalla tavoin niin Kuka minä olen kuin IOKin vaatiipanostusta ja työtä. IOKissa työ tehdään eri tavalla. Pohjimmiltaan kyse on kuitenkin samasta asiasta mutta eri tavalla toteutettuna...?

Mutta enpä mä mistään mitään tiedä, kunhan arvailen ja arvailen pieleen. Toivottavasti näistä pieleen menneistä jorinoistakin on hyötyä jollekin :)

Jos taidat englanninkieltä niin lämpimästi suositten tutustumaan youtubessa kanavaan Medicine of one

josta löytyy äänikirjoja Ramanasta ja esim Nisargadatta Maharajista.

Ss

6234/6978 |
31.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Thymus kirjoitti:

Kait se on opetus kuin opetus niin alkaa ilmestyä kursseja sun muita kylkeen. 

Kuitenkin; Kurssi on itseopiskelumenetelmä, joka tehdään yhdessä oman sisimmän Oppaan kanssa. Rahallinen panostus on oman kirjan hankkiminen. Ja ellei rahaa ole niin lainaa kirjastosta. Muuta ei tarvita. 

Näin ollen koen, ettei itse IOK ole rahastusta eikä pidä antaa sen häiritä, mikäli oheistoimintaa on alkanut ilmestymään. Näin tuppaa käydä tässä egojen maailmassa vähän kaikelle.. näin tämä maailma pyörii :)

Vierailija
6235/6978 |
31.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Thymus kirjoitti:

Jos ollaan ihan tarkkoja, niin siinä ei ollut väitettä:  "IOK on rahastusta", vaan näin:

"IOK:lla rahastaminen ja uskonnollis-tyyppiset tapaamiset. IOK:lla pyritään tekemään rahaa, kun kurssit on maksullisia."

Kannattaa olla tarkkana. Niin helposti tulee vääriä käsityksiä. Jos sanotaan, että IOK on rahastusta, niin eikö se ole mitään muuta, pelkkää rahastusta, kuin jokin suuri huijaus vain?

Mutta mikäpä ei nykyään olisi rahastamisen kohteena.

Ihan samalla tavalla rahastetaan myös valaistumis -kursseilla ja ihan kaikella, mistä jotkut yrittelijäät näkevät mahdollisuuden tienata. Eikä sekään ole aina paha asia, mutta se on, jos kursseja vetävät ihmiset, jotka eivät edes tiedä kovin paljoa aiheesta, mistä kalliin kurssin pitävät.

Vierailija
6236/6978 |
31.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko Thymus lukenut tuon mielenkiintoisen ketjun IOK:sta?

https://keskustelu.suomi24.fi/t/12142089/iok-ja-inkarnaatiot

6237/6978 |
31.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole lukenut. Eikä mun ollut tarkoitus tähänkään ketjuun sen enempää sekaantua kuin kokeilla löytyisikö täältä sellainen ystävä, jonka kanssa voisi yhdessä koittaa edetä. Vaikkakin jokainen tekee työn itse mutta itse olen hyötynyt siitä, että joku välillä vähän ravistelee hereille :)

Löysin itse asiassa toista kautta ihmisen, josta ollut tähän hetkeen suuri apu. Se on jännä miten ego osaa selittää asiat niin, että kuvittelee päästäneensä irti ja antaneensa anteeksi mutta kun oikea ihminen osuu tielle ja kääntää peilin, josta joutuu katsoa itseään niin ei voi enää paeta vaan joutuu kohtaamaan sen tuskan mitä on paennut. Irti on päästettävä tai matka ei jatku.

No, se sivuraiteesta :)

Ja edelliselle kirjoittajalle pahoittelut, että sekoitin asiat kuten korjasit.

Vierailija
6238/6978 |
31.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Thymus kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole lukenut. Eikä mun ollut tarkoitus tähänkään ketjuun sen enempää sekaantua kuin kokeilla löytyisikö täältä sellainen ystävä, jonka kanssa voisi yhdessä koittaa edetä. Vaikkakin jokainen tekee työn itse mutta itse olen hyötynyt siitä, että joku välillä vähän ravistelee hereille :)

Löysin itse asiassa toista kautta ihmisen, josta ollut tähän hetkeen suuri apu. Se on jännä miten ego osaa selittää asiat niin, että kuvittelee päästäneensä irti ja antaneensa anteeksi mutta kun oikea ihminen osuu tielle ja kääntää peilin, josta joutuu katsoa itseään niin ei voi enää paeta vaan joutuu kohtaamaan sen tuskan mitä on paennut. Irti on päästettävä tai matka ei jatku.

No, se sivuraiteesta :)

Ja edelliselle kirjoittajalle pahoittelut, että sekoitin asiat kuten korjasit.

Kiva, että löysit ihmisen, jolta voit saada apua. Ja ei haittaa, vaikka vähän kirjoitit epätarkasti. Kukapa meistä ei niin välillä tekisi. :)  Kaikkea hyvää sinulle ja rakkaillesi! <3

Vierailija
6239/6978 |
31.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun Thymus kirjoitin, että kirjoitit vähän epätarkasti, niin en käyttänyt ilmaustasi "sekoitin asiat", koska luulen, että jos olisit vain hetken tarkemmin asiaa miettinyt, olisit kirjoittanut toisin, ja sikäli koin, että kirjoitit epätarkasti. Huomaathan, että minäkin olisin voinut kirjoittaa heti vähän selkeämmin. Ihan inhimillistä on vähän olla hömelö välillä, mutta minun ei kannattaisi kiireessä kirjoitella. :)

Vierailija
6240/6978 |
31.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Thymus kirjoitti:

Maharshin Itsetutkimus menetelmä on kaikkein yksinkertaisin mielen tyhjentämis menetelmä.

Kuka minä olen, mistä ajatukset saavat alkunsa, siinä kaikki mitä tarvitsee tehdä.

Oleellisen tärkeä asia, on se, että kysymykset suunnataan ajatusten takana olevaan Tietoisuutta kohti, muuta ei tarvita.

Mieltä ei täytetä tiedolla, vaan tyhjennetään kaikista tiedoista.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän kuusi