Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kolmas vuosi lukiossa alkaa, mitä ekana päivänä tapahtuu

Vierailija
11.08.2016 |

Tiedän vain että ensin pitää mennä oman ryhmän luokkaan. Juhlasaliin meno on merkitty 2 tuntia myöhemmäksi. Jännittää paljon, miksi luokassa pitää olla pari tuntia, toivottavasti ei ole esiintymistä tms. Onko kenelläkään kokemusta? Kannattaako jäädä kotiin?

Kommentit (31)

Vierailija
21/31 |
11.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuulumisten vaihtaminen = ope kertoo omistaan ja kysyy luokalta ja suulaimmat kertoo... Kai sä olet ennenkin ollut vastaavissa tilanteissa. Eikö nää oo tuttuja ihmisiä kuitenkin. Kannattaa oikeasti vähän yrittää karaista itseään. Oletettavasti jatkat opintojasi ja menet aikanaan työelämään, kyllä sulta jonkunlaisia sosiaalisia taitoja odotetaan.

Olen ollut tuossa koulussa vain muutaman jakson verran. Pieni koulu. tuntuu että kaikkien halutaan olevan kavereita keskenään. Opettajat ovat tulleet tutuksi enkä muutenkaan pelkää "aikuisia". Omanikäisteni seurassa en jostain syystä pysty olemaan. Pakon edessä olen joutunut puhumaan kursseilla, mutta vapaaehtoisesti en ikinä. Oletettavasti menen suoraan työelämään ja siivoojaksi. Ammattikoulu on myös vaihtoehto jos onnistuisin luistamaan ryhmätöistä. Diagnoosi onneksi on apuna.

Kouluissa on joku "oppilashuoltotyöryhmä" tms. Juttele rehtorille/opolle/terveydenhoitajalle tai vaan jollekin ok opettajalle sun tilanteesta, niin sitä voidaan käsitellä luottamuksella tuolla ja esim mahdollisesti ohjeistaa opettajia, että saisit suorittaa ryhmätöitä me-myself-and-I -ryhmässä, tai esim suullisen jutun suoraan opettajalle, ilman muuta luokkaa. En voi tietenkään luvata toisen koulun puolesta, mutta opetan itse lukiossa, jossa on paljon epätyypillisiä lukiolaisia, ja joka vuosi meillä on esim joku, joka tällaisen ryhmässä ahdistuksen vuoksi, lääkärintodistuksella, saa kirjoittaa ylppärit jossain omassa tilassa. Tämä on meille opettajille aika rasittavaa (lisää

työtä ilman korvausta, enemmän valvontoja jne) mutta työ on työ ja se on tehtävä hyvin (ja sinun työsi juuri nyt on opiskelu lukiossa!).

Nykykoulussa on vahva painotus sosiaalisten taitojen ja ryhmässä työskentelyn puolesta, mutta usein nämä erakkoluonteet pääsevät kuitenkin pitkälle elämässään, joten älä nyt hyvä ihminen luovuta näin viime metreillä! Nyt on sinun aikaasi tehdä niitä ratkaisuja, jotka määrittävät isoja polkuja tämän vuoden jälkeen.

Tsemppiä abivuoteen!

T. Lukion ope

Vierailija
22/31 |
11.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Legendaarinen Abikaste.....

Not.

Joku fiksu taho on keksinyt että sen ekan päivän täytyy olla niin ja niin pitkä, jotta se voidaan laskea koulupäiväksi ja Ryhmänohjaakasi on aivan yhtä ihmeissään miten keksiä jotain järkevää kahdeksi tunniksi. Tod.näk. Kuulette uudelleen kaiken yo-infon, opastuksen poissaolojen kuittauksista, koulun terveyspalveluista jne

Voit aivan turvallisin mielin mennä sinne ja kadota pulpettiisi.

Suosittelisin kyllä myös, että varaat ajan koulukuraattorille/terkkarille tai kuka sopiva tukihenkilö teillä koulussa on, ja kerrot miten jopa tämä yleensä aika rutiiniaamuksi koettu eka-abiaamu on sinua ahdistanut. Elämänhallinnan kannalta olisi varmasti hyvä, jos oppisit käsittelemään tällaisia tilanteita helpommin.

Lintsaaminen EI ole vaihtoehto!!' Älä enää edes harkitse!

Lintsaaminen tapahtui jo, en enää ehtisi kouluun... Olen ihan varma että pitäisi esiintyä siellä. Hyvillä mielin menen huomenna kouluun(se ei vielä jännitä).

What is done is done. Ajatukset siis pois tästä päivästä ja huomenna rohkeasti tunneille!

Kuka sitten onkaan sinulle hyvä opettaja, niin kerro hänelle, että jäit tänään pois näitten pelkojesi takia ja pyydä, että hän kertoo muille opettajille tilanteestasi. Opettajat toimivat kyllä diskreetisti. Anna niitten aikuisten siellä koulussa tehdä tätä vähän helpommaksi sinulle. Ne eivät ole vihollisia, ja säännöt on sääntöjä, mutta monessa kohtaa voidaan ottaa huomioon tällainen angsti. Et pääse ylioppilaaksi yhtään sen helpommalla, mutta sitten koulussa ehkä osataan olla kasaamatta tarpeettomia esteitä sinun abivuoteesi.

Ryhmätaidot ovat tärkeitä, mutta kenenkään menestys elämässä ei ole siitä yhdestä englannin puheesta/maantiedon ryhmätyöstä kiinni!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/31 |
11.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Legendaarinen Abikaste.....

Not.

Joku fiksu taho on keksinyt että sen ekan päivän täytyy olla niin ja niin pitkä, jotta se voidaan laskea koulupäiväksi ja Ryhmänohjaakasi on aivan yhtä ihmeissään miten keksiä jotain järkevää kahdeksi tunniksi. Tod.näk. Kuulette uudelleen kaiken yo-infon, opastuksen poissaolojen kuittauksista, koulun terveyspalveluista jne

Voit aivan turvallisin mielin mennä sinne ja kadota pulpettiisi.

Suosittelisin kyllä myös, että varaat ajan koulukuraattorille/terkkarille tai kuka sopiva tukihenkilö teillä koulussa on, ja kerrot miten jopa tämä yleensä aika rutiiniaamuksi koettu eka-abiaamu on sinua ahdistanut. Elämänhallinnan kannalta olisi varmasti hyvä, jos oppisit käsittelemään tällaisia tilanteita helpommin.

Lintsaaminen EI ole vaihtoehto!!' Älä enää edes harkitse!

Lintsaaminen tapahtui jo, en enää ehtisi kouluun... Olen ihan varma että pitäisi esiintyä siellä. Hyvillä mielin menen huomenna kouluun(se ei vielä jännitä).

Missä päin lukiot on jo alkaneet? Meillä vasta ensi viikolla.

Vierailija
24/31 |
11.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koulupäivän vähimmäispituus on kolme tuntia. Joten eiköhän tuohon pariin tuntiin ennen yhteistä tilaisuutta ole kaikki mahdollinen infottava asia sullottuna, yo-kirjoituksista yms.

Lue nyt ainakin kaikki koulun tarjoama ja linkkaama materiaali sitten noista asioista läpi, sillä ei ole sun ryhmänohjaajan velvollisuus huolehtia, että saat tiedon lintsattuna päivänä läpikäydyistä asioista vaan itse otat selvää ja käyt epäselvät ajoissa kansliassa/opolla kyselemässä.

Vierailija
25/31 |
11.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kolmas vuosi lukiossa? No mitä siellä nyt enää tutuille ihmisille esittäydytään? Eri asia jos menisit ensimmäisen vuoden ensimmäiseen päivään...

Älä muistuta siitä... 

Vierailija
26/31 |
11.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kouluissa on joku "oppilashuoltotyöryhmä" tms. Juttele rehtorille/opolle/terveydenhoitajalle tai vaan jollekin ok opettajalle sun tilanteesta, niin sitä voidaan käsitellä luottamuksella tuolla ja esim mahdollisesti ohjeistaa opettajia, että saisit suorittaa ryhmätöitä me-myself-and-I -ryhmässä, tai esim suullisen jutun suoraan opettajalle, ilman muuta luokkaa. En voi tietenkään luvata toisen koulun puolesta, mutta opetan itse lukiossa, jossa on paljon epätyypillisiä lukiolaisia, ja joka vuosi meillä on esim joku, joka tällaisen ryhmässä ahdistuksen vuoksi, lääkärintodistuksella, saa kirjoittaa ylppärit jossain omassa tilassa. Tämä on meille opettajille aika rasittavaa (lisää<br />

työtä ilman korvausta, enemmän valvontoja jne) mutta työ on työ ja se on tehtävä hyvin (ja sinun työsi juuri nyt on opiskelu lukiossa!).
</p>

<p>Nykykoulussa on vahva painotus sosiaalisten taitojen ja ryhmässä työskentelyn puolesta, mutta usein nämä erakkoluonteet pääsevät kuitenkin pitkälle elämässään, joten älä nyt hyvä ihminen luovuta näin viime metreillä! Nyt on sinun aikaasi tehdä niitä ratkaisuja, jotka määrittävät isoja polkuja tämän vuoden jälkeen.
</p>

<p>Tsemppiä abivuoteen!
</p>

<p>T. Lukion ope[/quote kirjoitti:

Kiitos :) Olen saanut pitää esitelmiä pelkälle opettajalle. Kerroin pelostani heti kun kävi ilmi että kurssilla olisi esiintymistä. Toisella kurssilla kyseinen opettaja muisti etten pysty esiintymään, tuli itse kysymään tehdäänkö samoin kuin viime kurssilla. En vaatinut itselleni yksityistä tilaa kirjoituksia varten, kaduttaa vähän. Kirjoitukset pian ja joudun olemaan syömättä ja juomatta siellä, ja kaikki kuuntelee kun hengitän. Pahin pelko on varmaan se, että aivastan. Mutta onneksi en vaatinut kun siitä kerran tulee opettajille enemmän palkatonta työtä. Hävettäisi olla se ainoa erityistapaus. Pitää vaan nopeasti päästä työelämään niin ahdistus vähenee. Lukion kyllä käyn ensin loppuun.

Vierailija
27/31 |
11.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koulupäivän vähimmäispituus on kolme tuntia. Joten eiköhän tuohon pariin tuntiin ennen yhteistä tilaisuutta ole kaikki mahdollinen infottava asia sullottuna, yo-kirjoituksista yms.

Lue nyt ainakin kaikki koulun tarjoama ja linkkaama materiaali sitten noista asioista läpi, sillä ei ole sun ryhmänohjaajan velvollisuus huolehtia, että saat tiedon lintsattuna päivänä läpikäydyistä asioista vaan itse otat selvää ja käyt epäselvät ajoissa kansliassa/opolla kyselemässä.

Noh en olisi odottanutkaan, että ryhmänohjaaja laittaa puheensa viestinä minulle. Olen ujo mutten törkeä ihminen joka sellaista opettajalta odottaisi. Helppoa lukea itse netistä. 

Vierailija
28/31 |
11.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

What is done is done. Ajatukset siis pois tästä päivästä ja huomenna rohkeasti tunneille!
</p>

<p>Kuka sitten onkaan sinulle hyvä opettaja, niin kerro hänelle, että jäit tänään pois näitten pelkojesi takia ja pyydä, että hän kertoo muille opettajille tilanteestasi. Opettajat toimivat kyllä diskreetisti. Anna niitten aikuisten siellä koulussa tehdä tätä vähän helpommaksi sinulle. Ne eivät ole vihollisia, ja säännöt on sääntöjä, mutta monessa kohtaa voidaan ottaa huomioon tällainen angsti. Et pääse ylioppilaaksi yhtään sen helpommalla, mutta sitten koulussa ehkä osataan olla kasaamatta tarpeettomia esteitä sinun abivuoteesi.
</p>

<p>Ryhmätaidot ovat tärkeitä, mutta kenenkään menestys elämässä ei ole siitä yhdestä englannin puheesta/maantiedon ryhmätyöstä kiinni![/quote kirjoitti:

Kerron tilanteestani tarvittaessa, jotenkin helpompaa minulle. Luulin kyllä että kaikki tietävät koska yksi opettaja kysyi :"saanko kertoa tästä muillekin?" Noh eipä kaikilla kursseilla tarvitse sosiaalisuutta. turha rasittaa kaikkia.

Vierailija
29/31 |
11.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kouluissa on joku "oppilashuoltotyöryhmä" tms. Juttele rehtorille/opolle/terveydenhoitajalle tai vaan jollekin ok opettajalle sun tilanteesta, niin sitä voidaan käsitellä luottamuksella tuolla ja esim mahdollisesti ohjeistaa opettajia, että saisit suorittaa ryhmätöitä me-myself-and-I -ryhmässä, tai esim suullisen jutun suoraan opettajalle, ilman muuta luokkaa. En voi tietenkään luvata toisen koulun puolesta, mutta opetan itse lukiossa, jossa on paljon epätyypillisiä lukiolaisia, ja joka vuosi meillä on esim joku, joka tällaisen ryhmässä ahdistuksen vuoksi, lääkärintodistuksella, saa kirjoittaa ylppärit jossain omassa tilassa. Tämä on meille opettajille aika rasittavaa (lisää<br />

</p>

<p>Nykykoulussa on vahva painotus sosiaalisten taitojen ja ryhmässä työskentelyn puolesta, mutta usein nämä erakkoluonteet pääsevät kuitenkin pitkälle elämässään, joten älä nyt hyvä ihminen luovuta näin viime metreillä! Nyt on sinun aikaasi tehdä niitä ratkaisuja, jotka määrittävät isoja polkuja tämän vuoden jälkeen.
</p>

<p>Tsemppiä abivuoteen!
</p>

<p>T. Lukion ope[/quote kirjoitti:

Kiitos :) Olen saanut pitää esitelmiä pelkälle opettajalle. Kerroin pelostani heti kun kävi ilmi että kurssilla olisi esiintymistä. Toisella kurssilla kyseinen opettaja muisti etten pysty esiintymään, tuli itse kysymään tehdäänkö samoin kuin viime kurssilla. En vaatinut itselleni yksityistä tilaa kirjoituksia varten, kaduttaa vähän. Kirjoitukset pian ja joudun olemaan syömättä ja juomatta siellä, ja kaikki kuuntelee kun hengitän. Pahin pelko on varmaan se, että aivastan. Mutta onneksi en vaatinut kun siitä kerran tulee opettajille enemmän palkatonta työtä. Hävettäisi olla se ainoa erityistapaus. Pitää vaan nopeasti päästä työelämään niin ahdistus vähenee. Lukion kyllä käyn ensin loppuun.

Harmittaa tuo oma kommenttini lisätyöstä :( muista, että opettaja on siellä töissä jotta te oppilaat opitte, ei niinpäin että te käytte siellä kohta hän saa opettaa.

Käy nyt vielä lääkärilläsi ja pyydä tuo todistus kevään kirjoituksia varten. Voisit myös jutella rehtorille olisiko sinun mahdollista toivoa paikkaa ihan edestä (jolloin et näe että salissa on muita) tai ihan takaa (jos sinua stressaa tieto siitä, että joku voi katsoa sinua) ja muista - kukaan ei oikeasti ehdi pohtia niitä toisia kirjoittajia ja niiden syömisiä tai vaikkapa istumisasentoja siellä. Kaikki keskittyvät vaan siihen omaan suoritukseen - mutta tuo paikkatoive on aika vaivaton toteuttaa eikä vaadi keneltäkään mitään lisätyötä.

Vierailija
30/31 |
11.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menkää demi.fi tällaisia kyselemään. Ja ottakaa tässä välissä pari duckface kuvaa instaan. Helkkarin teinit

Vierailija
31/31 |
11.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Menkää demi.fi tällaisia kyselemään. Ja ottakaa tässä välissä pari duckface kuvaa instaan. Helkkarin teinit

Ja sinä voit aina lukea otsikon ja valita, ettet klikkaa tätä kyseistä keskustelua. Tämä avaus on aivan yhtä kelpo kuin n 100% muistakin avauksista.

Ja mietipä nyt itse, jos aloittaja kokee nimenomaan oman ikäiset sosiaalisesti ahdistaviksi, ei niinkään vanhempia (=pystyy puhumaan asioista opettajien kanssa) niin mitäpä arvelet, meneekö hän ikinä koskaan jonnekin Demin duckface-palstoille?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän neljä