Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kysymyksiä vapaaehtoisesti lapsettomille

Vierailija
10.08.2016 |

Olen pitkään miettinyt seuraavaa asiaa ja toivoisin asiallisia vastauksia.
Mitä velat ajattelevat kenellä on vastuu siitä että meillä on tulevaisuudessa yhteiskunnassa ihmisiä jotka hoitavat ne työt jotka työikäiset tekevät nyt? Tuleva sukupolvi on mahdollisesti heidän hoitajiaan, lääkäreitä ym kun he ovat vanhoja ja tarvitsevat muiden apua. Velat usein korostavat maailman ylikansoittumista, ja itsekin olen saanut kuulla lapsettomalta tutultani kuinka vastuuton ihminen olen kun olen 2lasta tehnyt tähän maailmaan. Mikä olisi siis ratkaisu? Jos suomessa ei enää tehtäisi lapsia. Maahanmuuttajat?

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
10.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asian ajatteleminen ei ole tullut ajankohtaiseksi. Ensiksi pitäisi löytää kumppani ja vasta sitten miettiä mahdollisen lisääntymisen mielekkyyttä.

Vierailija
2/23 |
10.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta kenelläkään ei ole "vastuuta" ihmissuvun jatkamisesta. En siis tarkoita että olen sitä jatkamista vastaan, mutta olisihan se helpotus maapallolle jos ihmisten paikan ottaisi joku vähemmän ahne laji.

On omituista kuvitella tuossa hyvin epätodennäköisessä skenaariossa, jossa ihmiset päättäisivät olla lisääntymättä, että näin päättävät olisivat suomalaisia mutta muu maailma jatkaisi menoaa entiseen tapaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
10.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsettomat ihmiset ovat kuitenkin aika pieni vähemmistö väestöstä. En usko, että heidän valinnoillaan on kokonaisuuden kannalta erityisen suurta merkitystä suomalaisten syntyvyyslukuihin tai väestön määrään. Maailmanlaajuisesti ajateltuna ihmislaji ei myöskään todellakaan ole missään vaarassa kuolla sukupuuttoon.

Kysymyksesi ei siis ole tällä hetkellä ollenkaan relevantti, mutta oletetaan että se olisi... Ei ketään yksittäistä ihmistä voi pitää mitenkään vastuussa siitä, että ihmislaji jatkuu. Luulen myös, että vapaaehtoisesti lapsettomien vastapainoksi löytyy paljon ihmisiä, jotka tekisivät mielellään lisää lapsia mikäli se olisi esimerkiksi taloudellisesti mahdollista. Kuten muillakin elämän osa-alueilla, tälläkin voitaisiin tehdä työnjako. Kukaan ei koskaan tee kaikissa asioissa "omaa osaansa" yhteiskunnassa. Joku hoitaa sairaita enemmän kuin toinen, kun taas kolmas maksaa enemmän veroja, joilla mahdollisestetaan esim. koulutus. Kokonaisuus ratkaisee yhteiskunnan toimivuuden kannalta.

Vierailija
4/23 |
10.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap on siis lisääntynyt epäitsekkäistä syistä ja antanut kehonsa ja lapsensa yhteiskunnan palvelukseen. Kävitkö armeijan samoista, yhteiskuntamme jatkuvuuden kannalta elintärkeistä syistä?

Vierailija
5/23 |
11.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysymyksen skenaario oli tarkoituksella epätodennäiköinen. Mutta itse kysymykseen joka on kohdistettu siis vapaaehtoisesti lapsettomalle henkilölle, joka mahdollisesti ajattelee että on vastuutonta tehdä 2 lasta Suomessa, eli siis vastuun maailman ylikansoittumisesta olevan jokaisella meistä. Mikä olisi sinun mielestäsi ratkaisu jos ihmiset tekisivät kuten toivot eivätkä lisääntyisi, poliittinen ratkaisu? Vai olisiko tuleva tilanne toivottava eikä ratkaisua tarvisi edes miettiä?

Vierailija
6/23 |
11.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samalla tavalla tehtäisiin kuin nyt esim. Norja eli houkuteltaisiin työvoimaa muista maista.

Vierailija
7/23 |
11.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen vela. Sinä päivänä, kun maailmasta uhkaa loppua lapset, lupaan väsätä vähintään yhden pelastaakseni ihmiskunnan sukupuutolta.

Nyt olen sitä mieltä, että maailmassa on liikaa ihmisiä ja olisi hyvä, jos syntyvyys laskisi.

Vierailija
8/23 |
11.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole huomannut että olisi varsinaisesti pulaa ihmisistä jotka niitä lapsia haluavat. Eli oletan että jatkossa, kuten nytkin, lastenteon hoitaa se kansanosa joka niitä lapsia haluaa syystä tai toisesta. Mun yksi lapsi ei huoltosuhdetta korjaisi muutenkaan joten ihan sama jättää tekemättä. :-)

Vierailija
9/23 |
11.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä ole maailmasta ihmiset loppumassa, noin 4000 000 000 kpl nytkin liikaa....

Vierailija
10/23 |
11.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teollisuus on esittänyt laskelmia työvoimantarpeestaan. Robottien ja erilaisten tehostamisjärjestelmien vuoksi työntekijöitä tarvitaan kymmeniä prosentteja vähemmän kuin nyt. Osa ammateista katoaa kokonaan.

Työikäisen väestön pitäisi vähetä, jos kaikille halutaan töitä.

Vierailija
11/23 |
11.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun olemattomien lasten tilalle ainakin voisi tuoda pari maahanmuuttajaa.

Vierailija
12/23 |
11.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ylikansoitetussa maailmassa kysymys ei ole kovin relevantti. En koe että vastuu on yksilöllä, kun suurin osa edelleen lisääntyy.

Vierailija
13/23 |
11.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse nostan hattua Veloille siitä että pystyvät tukahduttamaan lisääntymishalun. Jokainen organismi on biologisesti ohjelmoitu jatkamaan sukua. Siksi meillä on sukupuoli- ja hoivavietti.

Lapsiahan syntyy muutenkin, ei lapsia välttämättä suunnitella. Tämä lienee ihan elämänasenteesta kiinni. Aika monta vuosikymmentä saa olla tiukkana ettei missään olosuhteissa tule "vahinkoa" ja siihen päälle vielä abortti jos vahinko tulee.

Vierailija
14/23 |
11.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä velat ajattelevat kenellä on vastuu siitä että meillä on tulevaisuudessa yhteiskunnassa ihmisiä jotka hoitavat ne työt jotka työikäiset tekevät nyt? Tuleva sukupolvi on mahdollisesti heidän hoitajiaan, lääkäreitä ym kun he ovat vanhoja ja tarvitsevat muiden apua. Velat usein korostavat maailman ylikansoittumista, ja itsekin olen saanut kuulla lapsettomalta tutultani kuinka vastuuton ihminen olen kun olen 2lasta tehnyt tähän maailmaan. Mikä olisi siis ratkaisu? Jos suomessa ei enää tehtäisi lapsia. Maahanmuuttajat?

Yleistitkö tosiaan mun henkilökohtaisen ratkaisun koko sukupolveeni? Vaikka minä en tule olemaan vanhempi, Aina löytyy niitä ihmisiä joilla ei ole muuta tarkoitusta kuin lisääntyä hallitsemattomasti.

on myös harvinaisen naiivia kuvitella, että tulevaisuuden työmarkkinat toimivat nykyisillä ehdoilla.

mietippä esimerkiksi hoiva-alaa kun suuri ikäluokka on mullissa? työvoiman tarpeet muuttuvat kerrasta ja arvaas mitä käy palkoille.

-m36

Vierailija
15/23 |
11.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

1. On itsekästä tehdä itse lapsia, koska maailmassa on jo liikaa ihmisiä

2. Työvoimapula hoidetaan sillä, että aukaistaan rajat ja pääsetään työikäisiä maahanmuuttajia Suomeen. Jokaisen kansan ei itse tarvitse synnyttää nuorempaa sukupolvea. Länsimaissa voimme jo itse nauttia elämästä tuhlaamatta aikaa lapsien tekoon, vaan voimme nauttia elämästä ja vapaudesta ja tuottaa työvoiman ulkomailta

Vierailija
16/23 |
11.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, en ole koskaan kannattanut nationalismia. Joten olen itse niin liikkuvaa sorttia, että tervetuloa vaan Suomeen muualtakin töihin. Eihän Suomesta hoitajat lopu, kyllä tekijöitä löytyy maailmasta =) älä pelkää.

Vierailija
17/23 |
11.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen vela. Sinä päivänä, kun maailmasta uhkaa loppua lapset, lupaan väsätä vähintään yhden pelastaakseni ihmiskunnan sukupuutolta.

Nyt olen sitä mieltä, että maailmassa on liikaa ihmisiä ja olisi hyvä, jos syntyvyys laskisi.

Juuri näin. Valkoisen ihmisen on vastuutonta lisääntyä, kun Afrikassa on niin paljon lapsia, joilla ei ole kunnon elinolosuhteita. Oikeastaan voitaisiin sterilisoida länsimaalaiset naiset, koska Afrikassa ja Lähi-idässä on liikaa ihmisiä. Siellä naiset saavat kymmenkunta lasta. On itsekästä tehdä länsimaissa lisää lapsia, kun ensin pitäisi saada nämä afrikkalaiset ja lähi-itäläiset lapset kasvatettua ja elätettyä.

Vierailija
18/23 |
11.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomessa syntyvyys on jo pitkään ollut laskussa... Ollaan sota-ajan nälkävuosien tasolla.

Vierailija
19/23 |
11.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koko ihmiskunta pitäisi ajaa hallitusti sukupuuttoon. Esim. yhden lapsen politiikka (ilman oikeutta/mahdollisuutta sukupuolen valintaan) koko maapallolle, ja ekan synnytyksen yhteydessä sterilisaatio. Kokonaan lapsettomaksi jäämisestä taas jokin palkitseminen.

Kivuton ja vaivaton keino pelastaa maapallon muu elämä.

Vierailija
20/23 |
11.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä täällä vielä monet lapsia tekee, minä voin kaikessa rauhassa olla tekemättä ja olenkin. :)

N29

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kolme seitsemän