Työttömänä pitää olla kaikkeen kykenevä yli-ihminen
Jos ei ole pätevä tuosta vaan kaikkiin ammatteihin, on yleisen mielipiteen mukaan työhaluton. Eli kun jäät työttömäksi pitää yhtäkkiä olla pätevä hoitaja tai hitsari tai muuten olet laiska. Itse sain kerran työtarjouksen ohjelmoijan paikasta - olin käynyt yhden lyhyen Visual Basic -kurssin iltakurssina ja pärjäsin keskinkertaisesti. Ihan älytöntä olisi ollut hakea, sillä paikassa vaadittiin alan koulutusta ja sellaisten ohjelmien osaamista, joista en ollut koskaan kuullutkaan. Kaveri silti väitti, että kumma kun ei työt kelpaa. Itsenihän minä olisin nolannut, koska ko. paikassa oli sellaisiakin töitä mitä olisin osannut tehdä ja olin myös hakenut. Mulla siinä vaiheessa sitten kävi tuuri, kun sain "tasoiseni" työpaikan eikä tarvinnut hakea ollenkaan tuota paikkaa.
Niinpä! Olen opiskellut kaksi ammattia ja on sellainen olo, että minun pitäisi osata molemmista ammateista kaikki mahdollinen. Eikä riitä, että osaisi edes ne omat ammatit, vaan pitää osata vielä kaikki ne vähän samankaltaiset ammatitkin. Ja kaikki tämä ihan vaan varmuuden vuoksi, että jos joskus sattuisi saamaan jonkin pätkätyön puolella palkalla ja "häntää oven väliin".