Eri maiden erilainen lihavuus.
Melko tyhjänpäiväinen aloitus, mutta tulipahan mieleen.
Itse asun Usassa, ja täkäläisten ylipainosta puhutaan paljon. Mutta ainakin omalla asuinalueellani tilanne on se, että täällä on paljon hoikkia ihmisiä, oikeastaan enemmistö, ja sitten joitakuita oikeasti lihavia.
Itse olen tukeva, BMI 24-25, ja Suomessa tavallinen, mutta täällä kaltaisiani ei näy. Eli ne, jotka pitävät huolta itsestään, tekevät sen tosissaan, ja ne, jotka antavat mennä, antavat myös mennä tosissaan. Itse olen keski-ikäinen, mutta täällä sekä nuoria että vanhoja tuntuu koskettavan tämä sama jako.
Kommentit (7)
Joo... Usassa asuneena niin sama havainto.
Ihmiset ovat joko jättimäisen lihavia tai viimeiseen asti timmejä. Välimuoto on harvinainen.
Toki valtava maa ja kaikkea löytyy, mutta yleisvaikutelma tämä.
Minä olen miettinut sitä, että Suomessa.on todella pulleita nuoria ja jopa teini-ikäisiä naisia, verrattuna moneen Euroopan maahan
Mutta voi olla, että se on vain harha, joka syntyy siitä, että täällä moni pullukka tunkee estottomasti päälleen napapaitoja jne. He pistävät silmään enemmän, kuin jos käyttäisivät vartalomalliinsa paremmin istuvia vaatteita.
Skotlannissa ja Englannissa pisti silmään nuorten lihavuus. Todella paljon näkyi lihavia nuoria.
Kyllä Suomessakin alkaa tuo kaksijakoisuus näkyä. Nuorissakin. Osa harrastaa liikuntaa ja elävät terveellisesti. Osa taas istuu tietokoneella sipsipussin kera.
USA:ssa isoissa kaupungeissa ja/tai rannikolla tuntuu olevan eniten hoikkia. Sisämaassa on heti huomattavasti lihavampia.
USA:ssa varmaan näkyy eniten niitä timmejä siksi, että vähänkin ylipainoinen saa heti kuulla siitä joka suunnalta vielä paljon enemmän kuin esim. Suomessa. Ne ylipainoiset ja jopa "välimuotoiset" pysyvät mahdollisimman paljon kotonaan, koska häpeävät, ja tulevat ulos vain jos on ihan pakko tai vasta kun ovat laihtuneet. Jopa vauvan saamisen jälkeen on siellä tosi isot paineet palata parissa viikossa alkuperäisiin mittoihin. Suomessa vallitsee muutenkin hiljaisuuden kulttuuri, eli vaikka toisia saatetaan katsoa pahasti, harvoin kommentoidaan mitään. Tämän takia myös ne isommat ihmiset liikkuvat ihmisten ilmoilla. Tästä taas tulee illuusio, että heitä ylipäätään on enemmän. Toki Suomessa on enemmän pakko: Jenkeissä saa tilattua melkein mitä tahansa kotiin.
Se on kyllä totta, että siellä viedään extremeen kaikki asiaan liittyvä: kaikki trendidieetit, painonpudotus-tosi-tv, ostoskanavilla mainostetut kuntoilulaitteet ja julkkisten kohkaaminenhan lähtee nimenomaan sieltä. Ja samoin siellä sairaalloisen ylipainoiset voivat olla pahimmillaan jopa 100 kiloa isompia kuin Suomen sairaalloisen ylipainoiset. Ja syömishäiriötkin taitavat olla siellä yleisempiä kuin muualla? Ja extremet tietysti jatkuvat myös kaikkien ruokapaikkojen annoskokoihin ja kauppojen megapakkauksiin. Ei suomessa saa ostettua esim. melkein neljän litran (gallon) mehukanisteria (makeutusaineilla, sokerilla, väriaineilla ja marjan "aromeilla", tietenkin) jokaisesta ruokakaupasta.
Vierailija kirjoitti:
niin?
Kuten kirjoitin, että kunhan vaan tuli mieleen. Aiemmin itse ajattelin, että usassa olisi määrällisesti enemmän lihavia. Nyt olen huomannut, että täällä on enemmän hoikkia kuin Suomessa, mutta ne, jotka eivät ole hoikkia, ovat sitten oikeasti lihavia. Minusta ihan jännä havainto, ei muuta. Ja se, että koen täällä oloni tukevammaksi kuin Suomessa, etukäteen odotin tilastojen perusteella jotain muuta.
niin?