Kun narsistinen vanhempi mustamaalaa sukulaisille ja tutuille?! :(
Mikä mielestänne olisi oikea ja paras suhtautumistapa siihen, kun narsistinen (ja kulissientakana myös alkoholisoitunut) narsisti mustamaalaa minua, omaa aikuista lastaan, ja perhettäni kaikille sukulaisille ja tutuille? Monet tuntuvat vielä uskovan näitä valheita. :(
Katkaista kaikki välit sekä tähän narsistiin että sukulaisiin? Elää perheeni kanssa ilman sukulaisia? Lopettaa asioitten loputon vatvominen, oikaiseminen ja oman kunnian puolustaminen? Eniten harmittaa, että monet oikeasti näyttävät uskovan narsistin harjoittaman mustamaalauksen ja antavat näiden valheiden vaikuttaa suhtautumistapaansa koskien mua ja perhettäni.
Väsyttää, en jaksa enää. Olen syntymästäni lähtien ollut narsistin hampaissa, se musta lammas ja syntisäkki, jota voi syyttää kaikesta. Tuntuu että hän heijastaa minuun kaikki omat negatiiviset piirteensä ja oikeasti uskoo minut syylliseksi kaikkeen mahdolliseen.
Kommentit (26)
Kiitos vinkeistä ja omakohtaisista kokemuksista!
Välien katkaisu on ilmeisesti se ainoa toimiva ratkaisu. Ja napakkuus narsistin tantrumeiden aikana: todeta vain viileästi, etten halua kuunnella hänen sairaita valheitaan ja poistua paikalta.
Munkin ongelmani on ollut, että olen joko vain nöyrästi kuunnellut hänen haukkujaan sanomatta itse sanaakaan tai sitten raivoisasti puolustanut itseäni ja mennyt riitaan mukaan. Kumpikaan näistä tavoista ei narsistin kanssa toimi. Narsistille pitää asettaa selkeät rajat ja tehdä se ilman ylimääräisiä tunnereaktioita. Narsisti saa vain bensaa liekkeihinsä jos näyttää että pahoittaa mielensä tai hermostuu. Tyyneys ärsyttää häntä eniten.
Elä omaa elämääsi ja päästä lähellesi vain hyviä, kivoja ihmisiä. Painolastista kannattaa hankkiutua eroon. Ei keneltäkään, ei edes lähisukulaisuuden vuoksi, tarvitse ottaa vastaan ihan mitä vain. Arvosta ja rakasta itseäsi tarpeeksi!
Ihmettelen sitä, miten kritiikittömästi ihmiset uskovat puheita. Tuntuu siltä, että joka ensin ehtii haukkumaan toista, niin hänen puheensa muodostuu "totuudeksi" ja mitään sen vastaista tietoa ei enää hyväksytä.
Tärkeintä on, että itse tietää, kuinka asiat on, muut saavat uskoa, mitä haluavat. Eiköhän totuus vielä joskus valkene heillekin, kun katkaisee välit tähän kiusaajaan ja joku muu vuorostaan joutuu hampaisiin. Mihinkäs seepra raidoistaan pääsee.
Se syy miksi narsistin valheet menevät läpi niin mahdottoman helposti on se että ihmiset ovat valmiita uskomaan ensimmäisenä niitä negatiivisia asioita, joita jostakin tietystä henkilöstä puhutaan, niiden positiivisten asioiden sijasta.
Tämän olen huomannut jo vuosia sitten, jos jostakusta lähtee leviämään ilkeä ja täysin perätön juoru, ollaan se valmis ottamaan välittömästi todesta, mutta kun sen juorun yrittää oikaista, sitä ei tahdota uskoa millään. Eli sitä negatiivista mielikuvaa on vaikea lähteä jälkeenpäin enää muttamaan, tämän näkee ihan noin yleisestikin ottaen, ei siis koske ainoastaan narsistien uhreja.
Mutta kun joku on narsistin silmätikkuna, on tämä juorujen levittäminen ja pahanpuhuminen tästä henkilöstä paljon systemaattisempaa ja useammin toistuvaa, narsisti on järkkymätön mustamaalaamis kampanjassaan uhriaan vastaan, narsistia ei tunnu pysäyttävän yhtään mikään ja se hovi narsistin ympärillä, ne mahdollistajat, ovat se syy miksi narsisti saa jatkaa sairasta toimintaansa ilman kiinnijäämisen mahdollisuutta.
Ilman hoviaan, narsisti ei tunne olevansa mitään eikä kukaan, jos ihmiset eivät jatkuvasti keksisi tekosyitä ja oikeutusta narsistin teoille, ei narsistin kulissit pysyisivät kauaa edes pystyssä. Ihmiset tuntuvat ajattelevan että jos narsistia on noin monet henkilöt valmiita puolustelemaan, täytyy hänen olla viaton. Narsisti on hyvä ja taitava manipuloimaan ihmisiä, täten ollen hän saa helposti puhuttua ihmisiä puolelleen ja jonkin henkilön mustamaalaaminen on heille vaivatonta kuin heinänteko, ihmiset ovat muutenkin helposti ohjailtavissa, joten aina löytyy näitä naiiveja höynäytettäviä, joita narsisti pystyy hyppyyttämään mielensä mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä mielestänne olisi oikea ja paras suhtautumistapa siihen, kun narsistinen (ja kulissientakana myös alkoholisoitunut) narsisti mustamaalaa minua, omaa aikuista lastaan, ja perhettäni kaikille sukulaisille ja tutuille? Monet tuntuvat vielä uskovan näitä valheita. :(
Katkaista kaikki välit sekä tähän narsistiin että sukulaisiin? Elää perheeni kanssa ilman sukulaisia? Lopettaa asioitten loputon vatvominen, oikaiseminen ja oman kunnian puolustaminen? Eniten harmittaa, että monet oikeasti näyttävät uskovan narsistin harjoittaman mustamaalauksen ja antavat näiden valheiden vaikuttaa suhtautumistapaansa koskien mua ja perhettäni.
Väsyttää, en jaksa enää. Olen syntymästäni lähtien ollut narsistin hampaissa, se musta lammas ja syntisäkki, jota voi syyttää kaikesta. Tuntuu että hän heijastaa minuun kaikki omat negatiiviset piirteensä ja oikeasti uskoo minut syyllise
Tämä. Välit ja yhteydet poikki, niin selviät.
Allekirjoitan joka sanan. Vuosia kärsin narsistin läheisenä. Vasta käytännössä lainauksessa olevien sanojen ja asenteen jälkeen pääsin irti. Kyllä se havahtuminen on ap sullekin tulossa, olet jo pitkällä! - entinen uhri