Äitejä, joiden lapsi muutti/on muuttamassa toiselle paikkakunnalle opiskelemaan?
Minulta 15v lähti tänään satojen kilometrien päähän. Kyllä, tiedän että on normaalia ja että siivet kantaa. Tiedän että lapsi on fiksu, ajattelee omilla aivoillaan ja pärjää.
Mutta silti joudun koko ajan pidättelemään itkua täällä. Jos antaisin periksi, ei itkusta tulisi loppua.
Odotan vain, että nuo jäljelle jääneet nukkuvat ja sitten annan itselleni luvan sortua. Kamala ikävä jo nyt :(
Miten teillä muilla?
Kommentit (7)
En päästäisi! Onneksi tämä pikkukaupungin lukio on olemassa. Ei ole mitään syytä lähteä muualle. 16 v on ihan lapsi.
Kolmen vuoden päästä ehtii. Eikä se silloinkaan ole helppoa.
Juuri jätin ekaa kertaa yksin kotiin yöksi kaksi lastani. Toinen menee lukioon ja toinen 9.
Hyvin meni!
Koska koulu alkaa?
Miksi lähti tänään? Millä meni?
Miksi lähti niin kauas?
Äitini puolesta voin vastata että juu tuun asumaan toisella paikkakunnalla kuin hän.:) Tosin oon nyt viime vuodesta asunut täällä "yksin" kun äiti asuu virallisesti toisella puolella Suomea, vaikka alunperin muutin tänne äidin kanssa. Juu tää asunto on nyt mun nimissä vaikka äidin tavaroita täällä vielä onkin. Oon siis päässyt harjottelemaan täällä itsenäistä asumista ja nyt kun yliopistoon opiskelemaan meen niin omaan kämppään muutan.:)
T: 22-vuotias nuori mies/poika
Vierailija kirjoitti:
Koska koulu alkaa?
Miksi lähti tänään? Millä meni?
Miksi lähti niin kauas?
Torstaina alkaa. Isänsä lähti muuttokuorman kanssa mukaan. Lähti niin kauas, koska kyseessä erityislukio (linja, jota voi opiskella vain tuossa lukiossa).
Pakko oli päästää tottakai, hän rakentaa nyt omaa elämäänsä sellaiseksi kun haluaa ja tavoitteensa on sen verran korkealla, että tämän tuppukylän lukio ei olisi ollut järkevä vaihtoehto.
Mieluummin toki olisin pitänyt vielä kotona, mutta en voi seistä toisen unelmien edessä, en vaikka on vielä alaikäinen.
Nyt vaan voin toivoa ja uskoa, että olen osannut antaa ne elämäneväät matkaan.
-ap
Ihanaa että päästät nuoren toteuttamaan unelmiaan, vaikka se vaatii nuoren poismuuton :) Eiköhän kaikki hyvin mene ja ikäväkin helpottaa. Ja aina pääsee takaisin jos siltä tuntuu! Kyllähän suurin osa esimerkiksi pohjoisen pikkupaikkakuntien nuoristakin joutuu muuttamaan kauemmas heti peruskoulun jälkeen, eikä siellä tälläista tilannetta kummeksuta.
Meillä 19 v lähdössä yliopistoon, tiedän, että vaikka on fiksu, voi hölmöillä ja kaikkea pahaa tapahtua, mutta luonnollinen tilanne tietenkin on. 15 v en olisi päästänyt.