Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kehittyykö muisti opiskellessa?

Vierailija
07.08.2016 |

Olen opiskellut yliopistossa vuoden. Opinnot ovat menneet siinä mielessä hyvin, että kaikesta olen päässyt läpi ja hyviäkin arvosanoja on tullut. Minua vaivaa kuitenkin se, kun huomaan selvästi, että läheskään kaikki lukemani ei jää päähän. Välillä luen montakymmentä sivua, ja havahdun siihen, etten edes muista mitä tekstissä sanottiin. Opiskelutekniikassani ei pitäisi olla mitään vikaa, teen muistiinpanoja ja ajatuskarttoja samalla kun luen. Olen kokeillut erilaisia oppimistekniikoita ja tämä muistiinpanojen tekeminen on ollut minulle paras, tai niin olen itse kokenut.

Se mitä tenttikirjan jälkeen päähän jää, on todella vähän koko sivumäärästä. Joskus tentissä kysytään jotain, mistä tiedän lukeneeni, mutta en muista asiaa niin tarkkaan, että osaisin avata ja pohtia sitä syvällisesti itse. Minusta tuntuu että muistini ei ole yhtä hyvä kuin muilla. Onko vielä toivoa siitä, että lukemisen myötä muistikin kehittyisi? Opiskelin ensimmäisen vuoden vähän sillä asenteella, että kunhan läpi menee - en siis todellakaan lukenut tenttikirjoja sanasta sanaan. Syytä tälle en osaa sanoa, ehkä alitajuisesti tiesin, että vaikka lukisin kuinka tarkkaan, en tule muistamaan juuri sen paremmin kuin sellaisella huolimattomalla läpi selailulla. Nyt olen kuitenkin päättänyt tsempata ja tavoitella parempia arvosanoja.

Alkaa jo pelottaa, kun opintojen edetessä sivumäärät tulevat tuskin vähenemään... Olen myös hidas lukemaan, tuleeko siihenkin ajan kanssa vauhtia? Osaisitteko ylipäätään antaa minulle jotain neuvoja? Minulla on motivaatiota ja haluan ihan oikeasti opiskella kunnolla ja oppia, mutta jokin tässä päässäni tökkii.

Kommentit (20)

Vierailija
1/20 |
07.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huhuu

Vierailija
2/20 |
07.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/20 |
07.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjoitin pitkän aloituksen, eikö kenelläkään tosiaan ole mitään sanottavaa? :(

Vierailija
4/20 |
07.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä et vain ole lukijatyyppiä.

Vierailija
5/20 |
07.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehkä et vain ole lukijatyyppiä.

Tämäpä auttoi paljon

Vierailija
6/20 |
07.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet opiskellut vasta vuoden. Asiantuntijuus syntyy ja kehittyy pitkän ajan kuluessa. Kaikkea ei voi muistaa sanatarkasti ulkoa, mutta kyky tunnistaa oleellinen taito, mikä kehittyy ajan kuluessa. Mieti lukiessasi sitä (muiden tekniikoittesi ohella), miten selittäisit lyhyesti asian esim. sellaiselle ihmiselle, joka ei ole tutustunut aiheeseen ollenkaan. Kysy itseltäsi myös kysymyksiä aiheesta ja mieti niihin vastauksia ja perustele myös se, miksi vastaat niin. Ei riitä, että toistaa, että kissa on raidallinen vaan pitää osata vastata, miksi se on raidallinen. Onko se tiikeri vai ovatko kaikki kissat raidallisia, miksi ne ovat raidallisia jne. Tsemppiä opintoihisi! Sinusta tulee varmasti pätevä omalla alallasi!

Vierailija
7/20 |
07.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olet opiskellut vasta vuoden. Asiantuntijuus syntyy ja kehittyy pitkän ajan kuluessa. Kaikkea ei voi muistaa sanatarkasti ulkoa, mutta kyky tunnistaa oleellinen taito, mikä kehittyy ajan kuluessa. Mieti lukiessasi sitä (muiden tekniikoittesi ohella), miten selittäisit lyhyesti asian esim. sellaiselle ihmiselle, joka ei ole tutustunut aiheeseen ollenkaan. Kysy itseltäsi myös kysymyksiä aiheesta ja mieti niihin vastauksia ja perustele myös se, miksi vastaat niin. Ei riitä, että toistaa, että kissa on raidallinen vaan pitää osata vastata, miksi se on raidallinen. Onko se tiikeri vai ovatko kaikki kissat raidallisia, miksi ne ovat raidallisia jne. Tsemppiä opintoihisi! Sinusta tulee varmasti pätevä omalla alallasi!

Kiitos. Taitaa olla myös omaa äkkipikaisuutta tämä, että heti pitäisi kaikki tietää ja osata. Eihän se niin mene :) Ap

Vierailija
8/20 |
07.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No olet vain tyhmä. Ei se siitä kehity paremmaksi, mutta aina voit opiskella asioita enemmän kuin nyt.

Vierailija
9/20 |
07.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No olet vain tyhmä. Ei se siitä kehity paremmaksi, mutta aina voit opiskella asioita enemmän kuin nyt.

Perustelehan, millä tavalla tämä kertoo älykkyydestäni yhtään mitään? 

Vierailija
10/20 |
07.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitähän on olemassa erilaisia opiskeluteniikoita, hyödynnä niitä eri tekniikoita, ehkä tuontyyppinen pänttääminen ei ole sun vahvin oppimistapa.

Vierailija
11/20 |
07.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sitähän on olemassa erilaisia opiskeluteniikoita, hyödynnä niitä eri tekniikoita, ehkä tuontyyppinen pänttääminen ei ole sun vahvin oppimistapa.

Mitä ehdottaisit tämän pänttäämisen sijaan? :)

Vierailija
12/20 |
07.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työmuisti liittyy vahvasti älykkyyteen. Fiksut ihmiset muistavat oppimansa asiat hyvin. Ota selvää asioista ja kertaa, kertaa ja vielä kerran kertaa. Ymmärrän, ettet halua hyväksyä jos olet keskivertoa tyhmempi, mutta se on ensimmäinen askel asian muuttamiseen. Tsemppiä!

Vierailija
13/20 |
07.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä muisti kehittyy käyttämällä. Ja taantuu käyttämättä jättämällä. Tästähän on paljon tutkimusta

Kysyisin silti, että mistä tarkaan ottaen sinulle ei jää muistikuvia? Kun siis havahdut siihen, että et ole jöönyt mitään mieleen, niin oletko silloin tehnyt myös tästä alueesta niitä muistiinpanoja ja ajatuskarttoja? Ja jälkeenpäin et tajua niistä mitään? Tämä vaikuttaisi aika poikkeukselliselta, siis että oikeasti itse käsittelemäsi asia ei muistiinpanoja katsoessakaan muistu mieleen. Silloin sulla ehkä on jotain pissaoloepilepsiaa tai muita kohtauksia tms. Vai oletko vain "lukenut" alueen tyhjin silmin, siis niin, että silmät liukuu kirjainten ja sanojen yli mitään ajattelemattta? Tätähän sattuu kaikille joskus eikä siitä mitään tietenkään mieleen jääkään, koska et ole asiaa ajatellut. Siihen ei auta mikään muu kuin ottaa uudelleen ajatuksen kanssa.

Opiskelemaan sopivien ja sopimattomien ero on siinä, että ensimmäiset ottavat uudelleen kun tajuavat, että nyt sattui tuo "tyhjän silmän kerta". Niiden, jotka oppivat helposti ja niiden joille ooppiminen on vaikeaa ero taas on siinä, että helposti oppivat ovat kehittäneet rutiineja, joilla tyhjän silmän ilmiötä voi vähentää ja harventaa, jolla siis keskittyminen pysyy kasassa ja ajatus tehtävässä. Tätäkin voi ja pitää harjoitella.

Vierailija
14/20 |
07.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työmuisti liittyy vahvasti älykkyyteen. Fiksut ihmiset muistavat oppimansa asiat hyvin. Ota selvää asioista ja kertaa, kertaa ja vielä kerran kertaa. Ymmärrän, ettet halua hyväksyä jos olet keskivertoa tyhmempi, mutta se on ensimmäinen askel asian muuttamiseen. Tsemppiä!

Vaikka muistini ei kovin hyvä olekaan, minulla on taitoa ratkaista ongelmia ja olen hyvin luova, keksin sellaisia ratkaisuja joita muut eivät. Olen musiikillisesti ja kielellisesti lahjakas. Näin ollen en sanoisi itseäni keskivertoa tyhmemmäksi :) Muisti liittyy älykkyyteen, mutta asia ei ole niin yksioikoinen. Huonomuistinenkin voi olla älykäs tai ainakin fiksu.

Lisäksi mietityttää, onko netissä muita tyhmäksi haukkuva itsekään älykkyysosamäärältään kovin korkealla?

Vierailija
15/20 |
07.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No se teksti vain ei ole kiinnostava. Kyllä kiinnostava asia jää päähän, vaikka olisi iso sivumäärä.

Vierailija
16/20 |
07.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä muisti kehittyy käyttämällä. Ja taantuu käyttämättä jättämällä. Tästähän on paljon tutkimusta

Kysyisin silti, että mistä tarkaan ottaen sinulle ei jää muistikuvia? Kun siis havahdut siihen, että et ole jöönyt mitään mieleen, niin oletko silloin tehnyt myös tästä alueesta niitä muistiinpanoja ja ajatuskarttoja? Ja jälkeenpäin et tajua niistä mitään? Tämä vaikuttaisi aika poikkeukselliselta, siis että oikeasti itse käsittelemäsi asia ei muistiinpanoja katsoessakaan muistu mieleen. Silloin sulla ehkä on jotain pissaoloepilepsiaa tai muita kohtauksia tms. Vai oletko vain "lukenut" alueen tyhjin silmin, siis niin, että silmät liukuu kirjainten ja sanojen yli mitään ajattelemattta? Tätähän sattuu kaikille joskus eikä siitä mitään tietenkään mieleen jääkään, koska et ole asiaa ajatellut. Siihen ei auta mikään muu kuin ottaa uudelleen ajatuksen kanssa.

Opiskelemaan sopivien ja sopimattomien ero on siinä, että ensimmäiset ottavat uudelleen kun tajuavat, että nyt sattui tuo "tyhjän silmän kerta". Niiden, jotka oppivat helposti ja niiden joille ooppiminen on vaikeaa ero taas on siinä, että helposti oppivat ovat kehittäneet rutiineja, joilla tyhjän silmän ilmiötä voi vähentää ja harventaa, jolla siis keskittyminen pysyy kasassa ja ajatus tehtävässä. Tätäkin voi ja pitää harjoitella.

Se on varmastikin tuota tyhjin silmin lukemista, ajatukset ovat jossain muualla. Ehkä silloin pitäisi vain pitää taukoa ja jättää opiskelu sikseen... Tiedostan kyllä kun en ole aivan täysillä mukana lukemisessa, mutta jostain syystä jatkan sitä silti. 

Sairastin vuosikausia masennusta ja tunsin itsekin jollain tapaa tyhmentyneeni, pää ei toiminut enää kuin ennen. Arvelen sen vaikuttaneen tähän muistiasiaan myös, ehkä aivoni eivät päässeet kehittymään niin kuin muilla, kun olin sairas. 

Vierailija
17/20 |
07.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oman kokemukseni mukaan ns. active recall, olisiko sitten suomeksi vaikka aktiivinen muistiinpalauttaminen toimii suht hyvin. Eli luet jonkun jutun, ja sen jälkeen yrität palauttaa sitä mahdollisimman tarkasti mieleen. Tämän pitäisi aktivoida ja vahvistaa niitä muistijälkiä, vähän samaan tapaan kuin painoharjoittelu aktivoi lihasta. Jos vain passiivisesti lukee ja toivoo että se teksti tarttuu kiinni päähän niin kai sieltä aina jotain mieleen jää, mutta parempi olisi jos aktiivisesti palauttaisit tekstiä mieleesi ja pyörittelisit sitä päässäsi ympäri.

Vierailija
18/20 |
07.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä ehdottaisit tämän pänttäämisen sijaan? :)

Mä en muista mitä kaikkia niitä on, kysy opintojenohjaajalta tms, mutta esim. tee esitys siitä aiheesta, piirrä kuvia jne.

Vierailija
19/20 |
07.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaikka muistini ei kovin hyvä olekaan, minulla on taitoa ratkaista ongelmia ja olen hyvin luova, keksin sellaisia ratkaisuja joita muut eivät. Olen musiikillisesti ja kielellisesti lahjakas. Näin ollen en sanoisi itseäni keskivertoa tyhmemmäksi :) Muisti liittyy älykkyyteen, mutta asia ei ole niin yksioikoinen. Huonomuistinenkin voi olla älykäs tai ainakin fiksu.

Lisäksi mietityttää, onko netissä muita tyhmäksi haukkuva itsekään älykkyysosamäärältään kovin korkealla?

En sanonut missään vaiheessa, että olisin fiksu. Vaikka älykkyysosamääräni onkin 126. :) Kun rupesit noin puolustelevaksi, niin huomaa, että provosoin. Ehkä sanomassani oli perää? Oli tai ei, oltiin tyhmiä tai fiksuja, niin aina voi parantaa. ;) Eli kirja käteen, suosittelen näin!

Vierailija
20/20 |
07.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin olen huomannut että välillä lukee ajattelematta mitään; kaiken kyllä lukee mutta mitään ei jää päähän lukemastaan. Tämä täytyy vain huomata itse, ajan kanssa kehittyy tiedostamaan nopeasti sen ettei nyt keskity tarpeeksi. En osaa auttaa enempää, opiskelen itse ainetta jossa sivumäärä tenttiin on ~100 sivua (täyttä asiaa), ja minun on helpompi ns. pakottaa itseni keskittymään jokaiseen sivuun täysillä. Jos ajatuksesi alkavat harhailemaan, lue osio uudestaan niin monta kertaa että varmasti sisäistät sen. Minä tykkään lukea melko tyhjässä makuuhuoneessani, missä voin keskittyä vain aiheeseen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yhdeksän neljä