Miten pyykkiä kannattaa pestä?
Missä lämpötilassa, millä ohjelmalla (onko niissä eroja?), mitä ei kannata laittaa yhtäaikaa koneeseen ym. Miten usein kannattaa pestä?
Kommentit (6)
Niin ja miten jääkaappi ja pakastin kannattaa sulattaa?
Laittamalla töpselin seinään, pesukoneen vesihanan auki, vaatteita koneeseen, ainetta sekaan ja kone päälle.
No minä lajittelen pyykit värin ja pesulämpötilan (suositeltava pesulämpötila löytyy vaatteeseen ommellusta pesuohjelapusta). Värit lajittelen siten, että tulee vaaleat ja valkoiset, kirjavat ja mustat.
Energian- ja vedenkulutuksen säästämiseksi kannattaa pyrkiä pesemään täysiä koneellisia. Täytä kone kuitenkin ilmavasti ja jätä vaatteiden päälle tyhjää tilaa vähintään kämmenen leveyden verran. Liian täyteen sullotussa koneessa pyykki ei puhdistu. Itse yhdistän esim. 30 ja 40 asteessa pestävät samaan koneeseen. Usein yhdistelen myös värejä (kirjavat ja mustat samaan), tällöin heitän koneeseen värinkerääjäliinan (löytyy kaupoista pesuaineosastoilta), niin värit eivät sekoitu. Käytän värinkerääjäliinaa samasta syystä myös kirjopyykkiä pestessäni.
Pesen alusvaatteet ja urheilupaidat sekä lakanat ja pyyhkeet aina 60 asteessa. Olen huomannut, että useimmat vaatteet, joiden pesuohje on 40 astetta, kestävät hyvin 60 asteenkin pesun. Esim. urheilupaitoihin jää pinttynyt hienhaju, jos ne pesee vain 40 asteessa. Samoin pyyhkeet raikastuvat paremmin kun ne pesee 60 asteessa.
Nestemäiset pyykinpesuaineet huuhtoutuvat paremmin kuin jauhemaiset, mutta jauhemaiset ovat tehokkaampia tahranpoistossa. Sappisaippua on myös hyvä apu tahranpoistossa, tehoaa erityisesti rasvatahroihin. Itse tykkään käyttää hajusteettomia tai miedosti hajustettuja pyykinpesuaineita. Kannattaa hankkia ainakin kahta erilaista pesuainetta (valkoiset + vaaleat sekä värilliset). Valkopyykkiaine ehkäisee valkoisten vaatteiden harmaantumista. Itse en käytä huuhteluainetta. Jos haluaa pyykistä erityisen pehmeää, niin sitä voi käyttää (mutta ei elastaania sisältäville vaatteille, koska elastaani voi haurastua). Joskus lisään huuhteluaineeksi 1/2 dl etikkaa (poistaa tehokkaasti esim. hienhajun - ja etikan tuoksu haihtuu pyykin kuivuessa). Pyykinpesuainetta kannattaa käyttää maksimissaan annosteluohjeen minimimäärä, sillä nykykoneet käyttävät vähän vettä, ja pyykkiin jää helposti pesuainejäämiä. Liiallinen annostus ei tee pyykistä puhtaampaa.
Pesutiheys riippuu omista tarpeistasi. Itse pesen koko viikon pyykit kerralla taloyhtiön pesutuvassa. Likapyykki kannattaa säilyttää ilmavasti esim. pyykkikorissa (ei muovipussissa - alkaa haista!)
Toivottavasti näistä perusteellisista ohjeista oli apua :)
Ohjeita pakastimen sulatukseen:
http://www.martat.fi/kodinhoito/kodinkoneet/pakastin/
Ns. "sulatusliina" on ehdottoman hyvä apu (kerää sulamisvedet sisäänsä). Saa mm. Clas Ohlsonilta.
t.nro 5
apujaa?