Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä mä just luin (vähävaraisille apua)?!

Vierailija
06.08.2016 |

Olen facebookin Apua vähävaraisille -ryhmässä, ja auttanutkin paria perhettä sitä kautta. Tänään ryhmään ilmestyi avunpyyntö kahden lapsen äidiltä, joka eli toimeentulotuella ym. tulonsiirroilla. Pyysi apua, koska kahden hevosensa TALLIMAKSUT olivat syöneet kk-budjetin. Tähän liittyi se, että oli just muuttanut paikkakunnalta toiselle, ja sai uudella paikkakunnalla melkein puolet vähemmän tukia.
Mä oon työssäkäyvä ihminen, eikä mulla todellakaan ole varaa hankkia ja ylläpitää hevosta, saati sitten kahta.
Meni maku koko ryhmästä, köyhien auttamisesta ja verojen maksamisesta ihan kokonaan.
Taidan alkaa itsekin sossupummiksi, ehkä sitten olisi varaa ostaa se hevonen. Muiden kustannuksella.

Kommentit (43)

Vierailija
41/43 |
07.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huomaa taas miten vähän ihmiset tietää toisistaan / toisen "luokan" elämästä ja mahdollisista ongelmista. Kyllähän sen ymmärtää kun on koko elämänsä asunut norsunluutornissa ja yrittänyt saada sitä kultalusikkaa pois perseestä.

Eh.. Minkähänlainen kultalusikka minulla on kun en ole koskaan missään varakkaassa tilanteessa elänyt niin lapsuudessa kuin aikuisuudessa, lapsuus eletty vieläpä väkivaltaperheessä.

Silti sanon, että elämänhallinta olisi se tärkein aloituspiste monen avuntarvitsijan kohdalla.

Vierailija
42/43 |
07.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen aina ollut sitä mieltä, että jos Suomessa on köyhä, on sitä vain omaa tyhmyyttään. Eli rahaa saa eri luukuilta peruselämiseen kyllä ihan tarpeeksi, mutta kun sitä rahaa ei osata käyttää, on seurauksena köyhyys. Tai "köyhyys".

Ihan totta. Kun jäin vanhempainrahakaudelta (jolloin vielä sain bruttona yli 1700€/kk) kotihoidontuelle hoitamaan lasta, niin tunsin itseni kyllä köyhäksi. Kelalta sain verojen jälkeen ~500€ ja asumistuki ~200€. Näillä en olisi siis yksin maksanut edes asumista. Mutta se oli oma ja puolison valinta, että lasta hoidetaan vielä kotona.

Kyllä tunsimme olevamme köyhiä. Paljon piti karsia ja senttejä venytellä, mutta kyllä siitä selvittiin, VALINNOILLA!

Jotkut kehtaavat valittaa, kun heille maksetaan kaikki, eli siis tulot perustuu pelkkiin tukiin kelalta ja sosiaalitoimelta! ja silti ei muka ole rahaa?

Pönttö. Se, että jäit hoitamaan pilttiäsi ja siksi aikaa luovuitte jostain mihin olitte tottuneet. Silti pärjäsitte, mutta koita nyt itsekin tajuta, että kyseessä oli VALINTA eli oma VALINTA!

Takana turva ja mahdollisuus mennä töihin. Koti alla ja kaikki muu kunnossa.

Kun sairastuu, menettää työpaikkansa tmv EI OLE OMA VALINTA.

Siinä on hiukan eri tuo henkinen latautuminen asiaan. Eipä sellaista tosin tajua ihminen kuka ei ole ollut pitkään tuiden varassa. Se kun kaikki kodinkoneet lahoaa, vaatteet alkaa olla kierrätyskamaa lumpuksi, parturista tartte haaveillakaan. Tulee rakoja parisuhteeseen ja pohditaan kumman luottotiedot ovat tärkeämmät ja voisiko myydä jotain saadakseen ruokaa ja huomata kun kaikki ylimääräinen on jo myyty. Ei voi vain päättää, että nyt on aika mennä töihin tai tiedä, että se on väliaikaista.

Kirjoitat, että SELVISITTE VALINNOILLA. Täysin eri asia SELVIYTYÄ vuosikausia vailla tietoa milloin se päättyy ja muuttuu paremmaksi.

Huoh...

Ööh.. Valinnoilla mä tarkoitin kuule ihan rahankäyttöön liittyviä valintoja :D en sitä, että valitsin jäädä köyhäksi vähäksi aikaa.

Niin kuin kirjotin, paljon jouduttiin karsimaan. Ne on niitä valintoja! Että menenkö kampaajalle ja maksan 100€ ja sitten seuraavalla viikolla lapsi tartteekin lääkäriä ja lääkkeitä, joihin olisin mielummin sen rahan käyttänyt. Eli en käynyt kampaajalla tai oikeastaan missään muuallakaan itseäni varten, kun kaikki jouduttiin laskemaan etukäteen ja lapsen etua ajatellen. Ihan kuule vessapaperimerkkiä vaihtamalla säästi. Samoin monen muun tuotteen kohdalla ottamalla halvemman, vaikka oli tottunut "parempaan".

Mikset sinä ollut sitten oikeutettu sosiaalitukeen, jos sinulla ei ollut varaa edes ruokaan? Vai mihin rahasit menivät?

Monet täällä kommentoi, että ihmiset eivät yksinkertaisesti osaa käyttää rahaa. Saavat sossulta palkkaa vastaavan summan kuussa, mutta se ei muka riitä? Miten riittää pienituloisten palkat sitten?

Varmasti näillä sossutapauksilla on jotain, mistä karsia. Yksi iso asia on varmaankin tupakka. Varmasti loppuu rahat kesken, jos vaikka molemmat vanhemmat tupakoi askin päivässä. Onko enää alle 5€ tupakka-askia olemassa Suomessa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/43 |
07.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ryhmän nimi on Vähävaraisille apua, ei apua vähävaraisille. Ryhmän ylläpitäjä (BE) poisti ilmoituksen melkein heti, koska ryhmän sääntöjen mukaan avunpyyntöjen pitää mennä ylläpidon kautta. Tämä nainen laittoi ilmoituksen itse suoraan seinälle. Ei ole näkynyt ylläpidon kautta tullutta ilmoitusta, ehkä siellä on joku kontrolli. En tajunnut ottaa kuvakaappausta, mutta ehkä pitäisi perustaa sivusto Kerjäysmokat Feissarimokien tyyliin, niille jotka epäilevät provoilua ja trollausta. -ap