Mitä mä just luin (vähävaraisille apua)?!
Olen facebookin Apua vähävaraisille -ryhmässä, ja auttanutkin paria perhettä sitä kautta. Tänään ryhmään ilmestyi avunpyyntö kahden lapsen äidiltä, joka eli toimeentulotuella ym. tulonsiirroilla. Pyysi apua, koska kahden hevosensa TALLIMAKSUT olivat syöneet kk-budjetin. Tähän liittyi se, että oli just muuttanut paikkakunnalta toiselle, ja sai uudella paikkakunnalla melkein puolet vähemmän tukia.
Mä oon työssäkäyvä ihminen, eikä mulla todellakaan ole varaa hankkia ja ylläpitää hevosta, saati sitten kahta.
Meni maku koko ryhmästä, köyhien auttamisesta ja verojen maksamisesta ihan kokonaan.
Taidan alkaa itsekin sossupummiksi, ehkä sitten olisi varaa ostaa se hevonen. Muiden kustannuksella.
Kommentit (43)
Vierailija kirjoitti:
Olen facebookin Apua vähävaraisille -ryhmässä, ja auttanutkin paria perhettä sitä kautta. Tänään ryhmään ilmestyi avunpyyntö kahden lapsen äidiltä, joka eli toimeentulotuella ym. tulonsiirroilla. Pyysi apua, koska kahden hevosensa TALLIMAKSUT olivat syöneet kk-budjetin. Tähän liittyi se, että oli just muuttanut paikkakunnalta toiselle, ja sai uudella paikkakunnalla melkein puolet vähemmän tukia.
Mä oon työssäkäyvä ihminen, eikä mulla todellakaan ole varaa hankkia ja ylläpitää hevosta, saati sitten kahta.
Meni maku koko ryhmästä, köyhien auttamisesta ja verojen maksamisesta ihan kokonaan.
Taidan alkaa itsekin sossupummiksi, ehkä sitten olisi varaa ostaa se hevonen. Muiden kustannuksella.
Voi vittu tyypillinen heppastelija nainen näillä on pää sekaisin kuin haminan kaupunki.
Eikö ämmä ymmärrä lopettaa hevosteluaan.
Lähipiirissä oli juuri tuollainen ämmä joka tuhosi koko perheen, helvetin isot velat lapsi heitteillä mies sitten yritti hoitaa asioita minkä jaksoi, onneksi mies pääsi eroon tuosta ämmästä, nämä on sairaita ja pahoin.
Mä tiedän mieheni suvun puolelta kaksilapsisen perheen, joka saa tukia enemmän, kuin esim mieheni vanhemmat eläkettä. He kuitenkin ovat tehneet töitä koko ikänsä, olleet yrittäjiä ja muilla töissä.
Tämän tukia saavan perheen asiat ovat ihan retuperällä. Eivät ole mitään juoppoja tai narkkareita, mutta heillä ei ole minkäänlaista käsitystä tästä elämästä ja maailman menosta. Ovat siis syrjäytyneitä, työnteko ei kiinnosta. Perheen äiti oli jossain työkokeilussa, mutta heivattiin hyvin äkkiä pois. Sääliksi käy niitä lapsia.
Anoppini on heidän asioitaan koittanut hoitaa ja auttanut hyvää hyvyyttään kaikessa, että he saisivat jonkun tolkun elämäänsä, mutta ei. Anoppikin sanoi jo, että ihan kuin vajaiden kanssa toimisi.
Perhe on varmasti kyllä jo jossain perhetyönpiirissä.
Mun ystävä tulee perheestä jossa rahat käytettiin ihan järjettömän eläinkatraan (sis. pahimmillaan hevonen, hamstereita, lisko, kaneja, kolme kissaa, koira, akvaario) ylläpitoon sillä välin kun neljä lasta söi homeista leipää tai kerjäsi kavereilta. Kyllähän lapsikin sen ymmärtää ettei tossa ole järjen hiventäkään. Tänä päivänä ystäväni manailee kun toimeentulotuki ei riitä matkusteluun, hotelleihin ja käärmeen ylläpitoon. Nii-in. Ei siinä ole tarvetta taloudelliselle tuelle vaan taloudenhallintakurssille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä teillä on omituiset luulot sossutuilla elämisestä. Niillä rahoilla ei tosiaankaan ratsasteta eikä sossu maksele sellaisia harrastuksia, tukee lasten harrastuksia jonkin verran. Olen todella köyhä ja vituttaa lukea ihmisten oudoista luuloista että tässä nyt minäkin kusetan minkä kerkeän ja juhlin suunnattomasti. Sairauden takia olen tuilla, enkä mitenkään koe olevani etuoikeutettu. Joo ja ennen sairastumista maksoin veroja tähän maahan jotka varmasti menivät narisijoidenkin lasten lapsilisiin, jotka varakkaille menevät pankkitileille.
Ikävä kertoa, mutta kylläpä näillä sossun asiakkailla useilla on autot, hienot puhelimet, muotivaatteet ja isot asunnot, joitten eteen ei laiteta rikkaa ristiin. Sossu maksaa vuokran.
Ihan työni puolesta tiedän ja näen.
Myönnän että ketuttaa, olen pienellä palkalla aina elättänyt itseni ja lapseni, talon rakentanut jne.
Ja ennenkaikkea tehnyt työtä, joka ei aina niin herkkua ole ollut, mutta kun elääkin pitää.
Ai että muka alan töissä olet...
Älä valehtele.
Jos olisit sossussa töissä, tietäisit sen perusseikan, että kuka tahansa voi joutua toimeentuloasiakkaaksi esim. työttömyyden tai pitkäaikaissairauden takia. Ja silloin ei kyllä joudu myymään vaatteitaan tai kohtuuhintaista käytettyä autoaan pois. Eli se sinun silmissäsi kohtuuton luksuselämä on asioita, joita perhe on hankkinut vielä silloin, kun kävi töissä ja eli normaalituloilla.
Jokainen voi ihan itse tarkistaa netistä, mitä toimeentulotuki pitää sisällään. Ja kyllä, se EI kustanna kenellekään uutta autoa tai rouheita muotivaatebudjetteja.
Tyhmänä ja lukutaidottomanako sinä pidät palstalaisia? Ilmeisesti, provosi on niin helvetin heikko, ettei mitään rajaa.
Vierailija kirjoitti:
Kun toimeentulotukea saava yksinhuoltaja omistaa uuden 30k€ auton, on todella jossain mätää. Tämä tarina on tosi. Sossu oli harvinaisen tietoinen auton olemassaolosta.
Hys hys, ei saa "lietsoa" tälläkään asialla! -4 Ollaan hiljaa vaan, vaikka omin silmin nähdään, kuinka yhteiskuntaa kusetetaan. Miksiköhän Kela joutuu vuosittain perimään miljoonia takaisin? Kukaan kuullut asumistukihuijauksista tai muista pikku petoksista? Kyllä siellä on monta tarinaa nähty ja kuultu ja aina mennään halpaan.
Tiedän jo heti naapurista kaverin, joka ei maksele elareita, eikä mitään muutakaan, vaan pimeästi tekee ihan hyvin fyrkkaa. Sossu maksaa ihan kaiken ja mukavasti ylikin, kun "lapset tarttee" Lapsilleen antaa rahaa ja harrastusvälineitä ja fillarit, sekä tietenkin päälle saavat ne Kelan elarit. Kyllähän tuossa jo hevosiakin kohta voi mennä osteskelemaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taidan alkaa itsekin sossupummiksi, ehkä sitten olisi varaa ostaa se hevonen. Muiden kustannuksella.Voi vittu tyypillinen heppastelija nainen näillä on pää sekaisin kuin haminan kaupunki.
Eikö ämmä ymmärrä lopettaa hevosteluaan.
Lähipiirissä oli juuri tuollainen ämmä joka tuhosi koko perheen, helvetin isot velat lapsi heitteillä mies sitten yritti hoitaa asioita minkä jaksoi, onneksi mies pääsi eroon tuosta ämmästä, nämä on sairaita ja pahoin.
Jaa. Mä kutsuisin sinua ennemminkin sairaaksi. Kauhea viha jotakin fiktiivistä hahmoa kohtaan. Mistä sä muka tiedät, onko ap:n kuvaamaa tapausta edes olemassa?
Minä uskon vasta, kun ap panee linkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun toimeentulotukea saava yksinhuoltaja omistaa uuden 30k€ auton, on todella jossain mätää. Tämä tarina on tosi. Sossu oli harvinaisen tietoinen auton olemassaolosta.
= eli hänellä on auto, vaan sossu ei tiedä kuinka kallis. Sinä tiedät ja olet vihreä kateudesta. Voi voi jaksamisia...
No tiedätte varmaan sitten varmasti että auto on hänen omistama ja maksama? Nimittäin minäkin ajelen kolmenkymmenentonnin autoa mutta en omista sitä enkä ole maksanut siitä senttiäkään. En edes bensoja. Ei minulla olisi varaa pistää autoon yhtään rahaa. Onneksi ilmaiseksi saan käyttää välillä. Että näinkin voi olla.
Ap, linkki!
Muussa tapauksessa pidän sinua paskanpuhujatrollina.
Miten jotkut kehtaa valittaa, ettei muka ole rahaa? Olisiko kuitenkin niin, että ette vain osaa käyttää niitä sossueurojanne! Mä voin lyödä vetoa, että mun palkka on pienempi, kun monen sossuperheen tuet.
Sitte aina kitistään ku ollaan niin masentuneita, eikä töihin voi mennä. Ja näin keplotellaan läpi elämän! Hävetkää!
Tiedän tuon ryhmän, en siihen enää kuulu, kun oli just tuommoisia tarinoita. Ja kaikki niin saamarin sairaita, raihnaisia, usean lapsen yksinhuoltajia jne. Ja aina samat ihmiset, viikosta, kuukaudesta toiseen pyytämässä ja vaatimassa apua muilta. Olisi oikeasti kiva auttaa sellaista, jolla satunnaiseti hankalaa, esim. eron jälkeen taloudellinen tilanne kokee notkahduksen tms. sellasita, joka oikeasti yrittää selvitä itse ja tekee asioille jotain, eikä vain odota valmista ja ruikuta.
Taas tämä kaupunkilegenda sossusta ja ratsastuksesta uudessa muodossa. Kaikki mikä on netissä on tietenkin totta? On parempi olla auttamatta tosiaan, jos saa kohtauksen vain siksi ettei kaikki köyhät ole pyhimyksiä tai yhdenmukainen massa.
Moni käyttää esimerkkinä omasta köyhyydestä oman elämänsä väliaikaista tilaa. Silloin on toivoa paremmasta. Itse olen joutunut eläkkeelle nuorena. Eläkkeeni on sen verran että maksan itse kaikki, mutta elän toimeentulorajalla. Tilanne on jatkuva ja menee oman terveyden myötä vain pahemmaksi. Muistan ajan kotihoidontuella. Se oli oma valinta. Paljon äitejä samassa tilanteessa eli ilmaisissa äitilapsikerhoissa yms. Tilanne ei ollut ollenkaan huono, vaikka rahatilanne olikin. Ja tilanteessa oli kokoajan tulevaisuuden toivoa, koska palkkatyö odotti. On aivan eri asia olla jatkuvasti köyhä, kuin omalla valinnalla jonkin aikaa. Ja mielestäni toimeentuloasiakkailla ei ole asiat itseäni paremmin. Enpä usko, että sossu maksaa ratsastuksiakaan. Jos maksaa terapiaratsastuksen, niin hyvä niin, mutta tuskin se maksetaan myös äidille. Luultavasti noillakin on joku yhteys talliin. Ehkä se on sukulaisen omistama tms. Monista harrastustukea antavista järjestöistä on ratsastus, jääkiekko ja muut kalliit harrastukset rajattu pois.
Usein sellaiset jotka oikeasti olisivat avun tarpeessa sinnittelevät, eivätkä kehtaa pyytää apua. On kyllä ihme käsityksiä täällä joillakin mitä sossun rahoilla muka elellään. Meidän kolmehenkisellä perheellä kolmio yhdessä isoimmassa kaupungissa, vuokra 820 ja joka kuukausi toimeentulotuessa lukee että liian kallis vuokra. Ilmeisesti kahden lapsen kanssa pitäisi kaksiossa asua.. Ja autostakin tuli kuittia, vaikka reilun tonnin arvoinen vain on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä teillä on omituiset luulot sossutuilla elämisestä. Niillä rahoilla ei tosiaankaan ratsasteta eikä sossu maksele sellaisia harrastuksia, tukee lasten harrastuksia jonkin verran. Olen todella köyhä ja vituttaa lukea ihmisten oudoista luuloista että tässä nyt minäkin kusetan minkä kerkeän ja juhlin suunnattomasti. Sairauden takia olen tuilla, enkä mitenkään koe olevani etuoikeutettu. Joo ja ennen sairastumista maksoin veroja tähän maahan jotka varmasti menivät narisijoidenkin lasten lapsilisiin, jotka varakkaille menevät pankkitileille.
Ikävä kertoa, mutta kylläpä näillä sossun asiakkailla useilla on autot, hienot puhelimet, muotivaatteet ja isot asunnot, joitten eteen ei laiteta rikkaa ristiin. Sossu maksaa vuokran.
Ihan työni puolesta tiedän ja näen.
Myönnän että ketuttaa, olen pienellä palkalla aina elättänyt itseni ja lapseni, talon rakentanut jne.
Ja ennenkaikkea tehnyt työtä, joka ei aina niin herkkua ole ollut, mutta kun elääkin pitää.
Voihan sitä velalla ostaa mitä tahansa, mutta ei se sossu niitä velkoja lyhennä senttiäkään. Sama juttu tuossa aiemmin mainitussa 30k autossa, tuskin sekään oma on vaan rahoitusyhtiön mitä joko maksetaan tai ei makseta omista ruokarahoista. Sossu ei katso velkoja ikinä menoiksi, eikä velkojen takia saa yhtään suurempia sossutukia kuin sellainenkaan joka ei ole velkaa tehnyt senttiäkään.
Vierailija kirjoitti:
Mun ystävä tulee perheestä jossa rahat käytettiin ihan järjettömän eläinkatraan (sis. pahimmillaan hevonen, hamstereita, lisko, kaneja, kolme kissaa, koira, akvaario) ylläpitoon sillä välin kun neljä lasta söi homeista leipää tai kerjäsi kavereilta. Kyllähän lapsikin sen ymmärtää ettei tossa ole järjen hiventäkään. Tänä päivänä ystäväni manailee kun toimeentulotuki ei riitä matkusteluun, hotelleihin ja käärmeen ylläpitoon. Nii-in. Ei siinä ole tarvetta taloudelliselle tuelle vaan taloudenhallintakurssille.
Meillä taas lapsena rahat meni näyttelykissaharrastukseen :):) johonkin muotovaliokattiin saatettiin laittaa jopa 3000mk, maksaa kissanäyttelymatka Prahaan (johon en tietenkään mukaan ollut tervetullut), kissojen laaturuokiin satsattiin koko rahan edestä jne ja samaan aikaan kuljin risoissa vaatteissa, edes alusvaatteita ei ollut kuin rikkinäisiä. Ja ruokaakaan ei yleensä syömäkelpoista ollut.
Ja sitten kun viimeiset pennoset oli näihin kisuliineihin tuhlattu, niin alkoi syyttely miten lapset tuhlaa kaikki rahat :):)
Joo, vähän on patoutumia..
Vierailija kirjoitti:
Tiedän tuon ryhmän, en siihen enää kuulu, kun oli just tuommoisia tarinoita. Ja kaikki niin saamarin sairaita, raihnaisia, usean lapsen yksinhuoltajia jne. Ja aina samat ihmiset, viikosta, kuukaudesta toiseen pyytämässä ja vaatimassa apua muilta. Olisi oikeasti kiva auttaa sellaista, jolla satunnaiseti hankalaa, esim. eron jälkeen taloudellinen tilanne kokee notkahduksen tms. sellasita, joka oikeasti yrittää selvitä itse ja tekee asioille jotain, eikä vain odota valmista ja ruikuta.
Sanon nyt puhtaasti oikeasti ideana, en vittuiluna:
Jos samat ihmiset vuodesta toiseen pysyy näissä apuryhmissä avuntarvitsijoina, niin eikö olisi jonkun avustustahon fiksumpaa järjestää pitkäkestoisempaa apua esim. elämänhallintakurssin muodossa? Opetettaisiin edullista ruoanlaittoa ja rahatalouden hallintaa, syksyisin käytäisiin yhdessä poimimassa sieniä ja marjoja, tehtäisiin ryhmäkäynti kaupassa katsomassa yhdessä niitä edullisempia valintoja jne.
Älä anna kalaa, vaan opeta kalastamaan.
Pics or it didn't happen.
Tiedän kyllä itsekin tapauksia, jossa eletään tuilla ja pidetään hevosta. Kallistahan se on, mut monille se hevonen saattaa olla se viimeinen henkireikä, jos vaikka masennusta taustalla. En tuomitse.
Huomaa taas miten vähän ihmiset tietää toisistaan / toisen "luokan" elämästä ja mahdollisista ongelmista. Kyllähän sen ymmärtää kun on koko elämänsä asunut norsunluutornissa ja yrittänyt saada sitä kultalusikkaa pois perseestä.
Sininen risti tulossa auttamaan suomalaisia syksyllä. Odottavat keräyslupaa vielä.