Vauvalle viisi ateriaa päivässä
Neuvolasta sanottiin, että lisäillään siihen viiteen ateriaan päivässä, kun ensin lisätään neljään. Vauva on muutaman viikon päästä 7kk. Nyt meillä syödään näin:
8.00 puuroa
11.00 lihasose
14.00 makea sose
18.00 puuroa
Määrät ovat suurinpiirtein näin: aamulla puuroa menee 0,5-1dl, sosetta puolikas pieni Piltti-purkki, joskus kokonainen, makeaa sosetta samalla lailla ja illalla puuroa 1,5-2dl.
Tietysti saa aina maitoa myös, kun tahtoo, sitä menee n.700ml per päivä. Päiväunia nukkuu niin, että menee n. 9 aikoihin päikkäreille ja herää sieltä 10-10.30 aikoihin. Seuraavat sitten ennen tuota makeaa sosetta, joskus kylläkänä ei nuku niitä, sitten joskus vielä nukkuu 16.00 aikoihin puolen tuntia, ei kovinkaan usein enää.
Neuvolan jälkeen meille on nyt lisätty tuo aamu puuro ja ensi viikolla sitten kokeiltaisiin sitä yhtä sosetta lisää. Neuvolasta sanottiin, että voisi olal vaikka kasvis sose, mutta vauva ei suostu syömään niitä, ei vaikka kuinka tarjoaisi, nipistää vain suun kiinni. Ottaa ensimmäisen lusikallisen, mutta sitten ei enää kelpaa. Aloitti tämän boikotin kasvissoseita kohtaan, kun sai ensimmäisen kerran lihasosetta. Olen yrittänyt tarjota kasvista, välillä yli puolikin tuntia, mutta ei kelpaa, joten en pakota.
Joten, mikä sose lisäksi? Olisiko päivässä kaksi makeaa sosetta vai kaksi lihasosetta parempi? Ja voisikohan nuo 16.00 päikkärit ottaa sose ajaksi? Aika harvoin vauva niitä enää nukkuu, joten tuntuisi, että se olisi ihan hyvä aika syödä se yksi sose lisää.
Kysykää jos on kysyttävää, olen saattanut unohtaa kirjoittaa jotakin.
Kommentit (31)
Minusta toinen lihasose on parempi kuin toinen makea sose. Näin vauvan ruokailurytmi noudattaa paremmin vanhemman lapsen rytmiä. Oletko kokeillut, maistuisiko vauvalle itse tehty kasvissose?
Klo 16 voi olla turhan aikainen toiselle soseelle. Minä antaisin toisen soseen esim. klo 17-18 ja siirtäisin iltapuuron myöhemmäksi.
Kolmen lapsen äiti
Useimmilla on kaksi ns.lämmintä ruokaa. Aikuisten lounas ja päivällinen. Hedelmä/marjasose on iltapäivällä välipalana.
Hyvin menee mössöjä ja sormiruokia voi ottaa kaveriksi myös.
Kiitos vastauksista!
Puuroihin laitan 1 tai 2tl luumu sosetta, muuten ei oikein tahdo mennä alas. Sormiruokailua meillä harjoitellaan, mutta ei ihan vielä ole innostuttu :) Itsekin kallistuin enemmän ehkä siihen toiseen lihasoseeseen, että saisi kaksi "ruokaa" päivässä. Olen kokeillut itse tehtyä, mutta ei sekään kelpaa. Mieluusti pitäisin kyllä sen 3tunnin välin noissa ruokailuissa, mutta en tiedä miten puuron siirtäminen onnistuu. Olen koittanut hiukan siirtää sitä, mutta vauva väsyy niin kauheasti, että olen antanut olla tuossa. Toki voi olla, että kun alkaa saamaan sen 5ateriaa päivässä, että jaksaa sitten odottaa sitä puuroa kauemmin, pitää kokeilla :)
Onko liian aikaista lisätä tuo viides ruokailu jo ensi viikolla? Nyt ollaan syöty neljää ateriaa 3päivää.
Ap
Vauva syö ikäisekseen todella paljon kiinteää, voit tarjota sitä kasvissoseateriaa lisäksi, mutta älä tuputa. Pärjää kyllä oikein hyvin kerran saa maitoa lapsentahtisesti. Vauva tarvitsee useita maistelukertoja tottuakseen uusiin makuihin, joten maistattelet vaan ja jos joku on ehdoton ei niin vaihtelet kasviksia. En antaisi kahta liha-ateriaa tuon ikäiselle. Voit kokeilla kasviksia myös sormiruokana, jos vauva innostuisi. Esim. parsakaalin ja kukkakaalin kukintoja pehmeäksi keitettynä.
No meil on 7kk ikänen joka syö 2 ateriaa päiväs ja neki tosi satunnaisesti. Maito on pääravintoo 1v asti, kiinteet vaa lisäruokii niiku sanottiiki jo..
OHO! Meillä tuon ikäinen eli vielä käytännössä rintamaidolla. Ne mössöt mitä suuhun meni, oli pari lusikkallista, jos sitäkään.
Kiitos vastauksista!
Vauva alkoi syömään kiinteitä jo 4kk ikäisenä, sen olisi varmaankin voinut muistaa kirjoittaa aloitukseen, sen takia menee noin paljon kiinteitä :) Olen koittanut maistattaa aika lailla kaikki maut, mitä hyllystä löytyy ja tehnyt myös itse ja kokeillut ja tutkinut, mutta ei vain tunnu kelpaavan, ei sitten millään. Sitä voisi kyllä kokeilla, että antaisi sen yhden ruokailun närppiä sormiruokailuna jotakin kasviksia. Ehkä kokeilen sitä ja katson sitten, mitä mieltä neuvolassa ollaan :) Itse ainakin olen sitä mieltä, että syö sen viisi ateriaa päivässä sitten kun syö.
Ap
Meillä melko iso vauva ja söi kyllä jo kaksi liha ateriaa 7 kuisena, lihan määrät melko pieniä vaan. Esim kymmeneosa ruoasta. Syököhän meillä sitten liikaa lihaa? neuvolassa kyllä kehotettiin lisäämään lihamäärää, ja itsetehtyä mielellään.
vai tarkoitatko lihasoseella että se on pelkkää lihaa ei kasvista yhtään?
Keitä bataattia ja porkkanaa sormiruoaksi,sekä parsa-ja kukkakaali myös helppoa syötävää. Kurkku ja tomaatti hyviä sellaisenaan tai kurkun voi kuoria. Uskoisin että vauvan paino syy tähän ruokailujen määrä viiteen -ohjeeseen joten on ihan turha verrata vauvoihin jotka kasvaneet pelkällä rintamaidolla yksivuotiaaksi.
Koita nyt tarjota sille lapsiparalle muutakin kuin valmispurkkiruokaa! Jestas sentään.
Kiitos vastauksista!
En tarkoita lihasoseella pelkkää lihaa, mukana on siis myös kasviksia :) Ajattelinkin, että aloitellaan kurkulla tuota sormiruokailua paremmin ja otetaan juurikin vaikka porkkanaa mukaan, siitä piti pienempänä. :)
Nro 12: Missä sanoin, että annan valmispurkkiruokaa? :D Pitkälti itse olen tehnyt soseet, mutta annostelen tyhjiin Piltti-purkkeihin. Ainiin, ollaan av:lla, kun ei voi huudella provoksi, pakko keksiä jotakin mistä valittaa ap:lle ja tehdä ap:sta se paha ihminen :)
Ap
Vierailija kirjoitti:
Koita nyt tarjota sille lapsiparalle muutakin kuin valmispurkkiruokaa! Jestas sentään.
Kuule meillä ei lapsi syönyt kun niitä valmiita :D tein aluksi itse, sitten teki anoppi (hänen lapset kun aina söivät niin hyvin hänen itse tehdyt soseet!) eipä suostunut syömään niitäkään. Sitten pitkin hampain kauppaan ostamaan pilttejä ja kyllä maistu pikku herralle :D
Onpa jännä lukea Suomen käytännöistä.
Meillä tuon ikäinen aloitti jo sormiruokailun. Jotain vihannessoseita taisin antaa kerran päivässä myös vielä tuossa iässä. Mutta pääosin maidolla mentiin. Puuroa ei ole syönyt kuin ekat pari viikkoa - ei ole mun mielestä ihmisen ruokaa oikein... Ei kai sitä lapset oikein muualla syökään kuin Suomessa.
Vierailija kirjoitti:
Meillä melko iso vauva ja söi kyllä jo kaksi liha ateriaa 7 kuisena, lihan määrät melko pieniä vaan. Esim kymmeneosa ruoasta. Syököhän meillä sitten liikaa lihaa? neuvolassa kyllä kehotettiin lisäämään lihamäärää, ja itsetehtyä mielellään.
Miksi alapeukku, kertokaa jos teen jotain väärin, haluan minäkin että vauvani syö oikein.
Etelä-Euroopasta moi kirjoitti:
Onpa jännä lukea Suomen käytännöistä.
Meillä tuon ikäinen aloitti jo sormiruokailun. Jotain vihannessoseita taisin antaa kerran päivässä myös vielä tuossa iässä. Mutta pääosin maidolla mentiin. Puuroa ei ole syönyt kuin ekat pari viikkoa - ei ole mun mielestä ihmisen ruokaa oikein... Ei kai sitä lapset oikein muualla syökään kuin Suomessa.
Suomessa allergiat on niin iso ongelma, siksi nykyään suositellaan kiinteiden aloittaminen jo nelikuisena. Ehkäisee ruoka-allergioiden muodostumista.
Meillä on 9kk ikäinen ja ei mee vieläkään 5 ateriaa. Oikeasti kunnolla ei syö kuin ehkä 3, vaikka tarjotaan kyllä. Pari ateriaa menee aina niin, että saattaa huolia tyyliin kaksi teelusikallista sosetta tai saman verran jotain sormiruokaa.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on 9kk ikäinen ja ei mee vieläkään 5 ateriaa. Oikeasti kunnolla ei syö kuin ehkä 3, vaikka tarjotaan kyllä. Pari ateriaa menee aina niin, että saattaa huolia tyyliin kaksi teelusikallista sosetta tai saman verran jotain sormiruokaa.
+imetän lisäksi.
Sama 18
Vauva ei tarvitse kahta liha-ateriaa päivässä ja sopiva määrä on 1 ruokalusikallinen aterialla. Kalaa kannattaa antaa, siinä on aivojen kehitykselle hyödyllisiä rasvahappoja.
voiko puurot antaa ilman makeita soseita ja välipalaksi se makea sose? Tai puuron kanssa makeaa sosetta ihan pieni määrä? Anna kasvikset sormiruokana?