Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Suositelkaa ensimmäistä koiraa lapsiperheeseen.

Vierailija
05.08.2016 |

Harkinnassa koiran hankinta, pintaraapaisun verran kokemusta koirista.
Lapsuudenkodissa ollut sileäkarvainennoutaja, hoitokoirina ollut tiibetinspanieli sekä parson.
Tiibetinspanieli meidän makuun liian"passiivinen" ja terrieri liian eläväinen.

Koira tulisi kerrostaloon taajamaan, perheessä kouluikäinen lapsi.
Ei mielellään haukkuherkkä, satunnainen haukunta ok.
Päävastuu hoidosta olisi minulla, koululainen saisi halutessaan osallistua esim.lenkittämiseen.
Perusaktiivinen koira, ulkoilua ja lenkittämistä olisi tarjolla 1,5-3h päivä. Tykkäämme myös liikkua metsässä viikonloppuisin. Koira olisi enemmän seurakoira kuin harrastuskoira.
Koiran olisi hyvä tulla toimeen tuttujen koirien kanssa, olla ihmisisystävällinen ja seurallinen.
Olisi hyvä jos koira pystyisi myös välillä rauhoittumaan omiin oloihin.
Koiran ei tarvitse juurikaan olla yksin päivisin kotona, Max 6h.
Suht helposti koulutettava ja miellyttämishaluinen koira siis haussa.
Koira voisi olla pieni tai keskikokoinen, kerrostaloon en mielelläni isoa koiraa ottaisi.

Kertokaa hyviä vinkkejä ja ideoita mitä kannattaa ottaa huomioon, suositelkaa perustyytyväistä karvakorvaa ilahduttamaan meidän eloa.

Netistä olen kivasti löytänyt ja lukenut roduista, mutta kiva olisi kuulla omakohtaisia kokemuksia :)

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
05.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näitäkin avauksia samasta aiheesta vaikka kuinka

Vierailija
2/22 |
05.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Koira tulisi kerrostaloon taajamaan, perheessä kouluikäinen lapsi.

Ei mielellään haukkuherkkä, satunnainen haukunta ok."

niin vitut minä muista, kun on itselle ok

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
05.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näitäkin avauksia samasta aiheesta vaikka kuinka

Ja sinun motiivi avata tämä aloitus oli?

On täällä aika paljon muutakin turhaa jatkuvasti.

Vierailija
4/22 |
05.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

??

Vierailija
5/22 |
05.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Anteeksi, en oikein ymmärrä pointtiasi.

Sun mielestä taajama koiralle huono juttu? Lapsi perheessä huono juttu? Vai mikä?

Ja etsinnässä siis juurikin koira joka ei olisi kovin haukkuherkkä, joku satunnainen haukahdus ovikellon soidessa ok. Ja naapureita tässä juuri ajattelen. En halua luonnostaan paljon haukkuvaa koiraa kerrostaloon.

Voisitko vähän avata tuota kommenttiasi.

Ap

Vierailija
6/22 |
05.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaupunkiin ja erityisesti kerrostaloon ainoa oikea lemmikki on marsu tai hamsteri.

Koirat ja kissat kuuluu maaseudulle.

Vierailija
7/22 |
05.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kultainennoutaja, jos asunto on minkään kokoinen. Ai niin, perheasunnon kokoisia kerrostaloasuntoja tehtiin viimeksi 1920-luvulla...

Vierailija
8/22 |
05.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaupunkiin ja erityisesti kerrostaloon ainoa oikea lemmikki on marsu tai hamsteri.

Eli tämä oli sinun suosituksesi meille, kiitos mielipiteestä.

Ap

Vierailija
9/22 |
05.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se pieni shetlanninlammaskoira vai mikä se nyt on, pikkucollie?

Vierailija
10/22 |
05.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli tämä oli sinun suosituksesi meille, kiitos mielipiteestä.

Ap

Kyllä ja vankka suositus onkin. Ole hyvä.

Vierailija
11/22 |
05.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kultainennoutaja, jos asunto on minkään kokoinen. Ai niin, perheasunnon kokoisia kerrostaloasuntoja tehtiin viimeksi 1920-luvulla...

Kultainennoutaja lukemani perusteella olisi aika hyvä vaihtoehto, mutta koiran parasta ajatellen voi olla että asunto on liian pieni.

Asunto on reilu 80 neliötä.

Koiran koko voisi olla jossain tiibetinspanielin ja Suomenpystykorvan välillä/ tienoilla.

Ap.

Vierailija
12/22 |
05.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se pieni shetlanninlammaskoira vai mikä se nyt on, pikkucollie?

Ulkonäkö ja koko sekä luonne miellyttää, mutta olen lukenut shelttien olevan haukkuherkkiä.

Jos jollain olisi kokemuksia siitä, että onko sitä mahdollista kitkeä pois kouluttamalla?

Ap

Vierailija
13/22 |
05.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Labbis on varmaan liian iso? Oli miten oli, jos koira saa riittävästi liikuntaa, ei sisätilojen koolla ole niin paljon merkitystä.

Vierailija
14/22 |
05.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Labbis on varmaan liian iso? Oli miten oli, jos koira saa riittävästi liikuntaa, ei sisätilojen koolla ole niin paljon merkitystä.

Ulkoilua ja liikuntaa varmasti saa tässä perheessä säässä kuin säässä, perus lenkkejä ja lisäksi tuota metsässä pyörimistä.

Hiukan pienempi rotu vaan tuntuisi enemmän omalta jutulta.

Ap

Vierailija
15/22 |
05.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos koiralle on tarjolla joku soppi, missä saa rauhassa nukkua ja olla (ei tarvitse väistää, nousta tms) ja koira saa muuten tarpeeksi liikuntaa ja aktiviteetteja, ei sillä asunnon koolla ole oikeasti niin paljon merkitystä. Koirahan nukkuu kuitenkin monta tuntia päivässä. Katsoisin seurakoiria, noutajia, paimenkoiria jne, joiden kanssa ei tarvitse harrastaa täysiä, vaan lenkit ja ihmisten kanssa oleminen riittää (corgi?). Mutta muutkin kävis, miten olisi esim spanielit, walesinspringerspanieli? Iloinen ja energinen, mutta sopeutuva. Tolleri voisi olla myös, sen terveyden eteen on käsittääkseni tehty paljon viime vuosina eikä ole enää niin sairas kuin aikaisemmin. se on itsenäisempi, mutta fiksu ja hyvää seuraa lenkille.

Vierailija
16/22 |
05.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on kerrostalossa, n. 100 neliötä, pitkäkarvainen collie. Keskikokoinen, eikä meillä ainakaan ole haukkuherkkä. Rauhallista elämää tuon kanssa :) paimenkoirana pysyy vapaana, sopinut harrastukseen, mutta sisätiloissa osaa rauhoittua.

Pienet koirat ovat helposti haukkuherkempiä, toki koirat on yksilöitä, joten mitään takeita mistään ei ole.. peruskoulutus on kaiken a ja o oli kyse rodusta kuin rodusta. Viestisi perusteella innostusta ainakin koiran kouluttamiseen on :)

Hankala ehkä suositella rotua, kun monesti oma rotu on se paras :) itse tutustuisin lisää netissä eri rotuihin ja olisi yhteydessä eri kasvattajiin, varmasti löytyy teidän perheelle sopiva rotu :)

Vierailija
17/22 |
05.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku tuossa laittoikin corgin :) se voisi sopia.. iso koira pienessä paketissa!

Vierailija
18/22 |
05.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koiruli kirjoitti:

Meillä on kerrostalossa, n. 100 neliötä, pitkäkarvainen collie. Keskikokoinen, eikä meillä ainakaan ole haukkuherkkä. Rauhallista elämää tuon kanssa :) paimenkoirana pysyy vapaana, sopinut harrastukseen, mutta sisätiloissa osaa rauhoittua.

Pienet koirat ovat helposti haukkuherkempiä, toki koirat on yksilöitä, joten mitään takeita mistään ei ole.. peruskoulutus on kaiken a ja o oli kyse rodusta kuin rodusta. Viestisi perusteella innostusta ainakin koiran kouluttamiseen on :)

Hankala ehkä suositella rotua, kun monesti oma rotu on se paras :) itse tutustuisin lisää netissä eri rotuihin ja olisi yhteydessä eri kasvattajiin, varmasti löytyy teidän perheelle sopiva rotu :)

Kiitos :)

Jatketaan asian tutkimista.

Kyllä, intoa koulutukseen ja ylipäätään koiran hankintaan löytyy.

Asiaa ollaan haudutettu useampi vuosi ja harkittu ja yritetty ottaa huomioon kaikki mahdollinen.

Nyt koitetaan rauhassa löytää se oma juttu, kokemuksia muilta on kiva lukea.

Hoitokoiria ulkoiluttaessa olen rohjennut juttusille muiden lenkittäjien kanssa ja kysellyt ihmisten kokemuksia.

Ap

Vierailija
19/22 |
05.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paimenkoira on lapsiperheeseen oivallinen valinta. Itse suosittelisin shelttiä myös, mutta jotkut tosiaan saattavat kavahtaa noita "rotumääritelmän" haukkuherkkää ja arkaa. Itse en noita väitteitä allekirjoita kyllä yhtään oman shelttini kohdalla, ja olen onnekseni tavannutkin enemmän sosiaalisia ja reippaita shelttejä kuin noita arkoja räkyttäjiä. Kiinnitä huomiota siihen, millaisia kasvattajan koirat (etenkin emo!) ovat, niin olet jo aika hyvin oikeilla jäljillä.

Nyt 1v shelttini haukkui ihan pentuna jonkin verran sisällä leikkiessään / halutessaan huomiota, mutta tämä väheni tosi nopeasti koiran kasvaessa. Pitkää pinnaa ja määrätietoisuutta vaatii olla reagoimatta haukkuihin niin, ettei koira palkkaannu huonosta käytöksestä, mutta haukkumisen kitkeminen onnistuu kyllä. Nykyään haukahtaa todella satunnaisesti sisällä, harvoin ulkona. Harrastuksissa saattaa haukkua turhautumistaan, kun haluaisi jo päästä suorittamaan eikä odotella :)

Vierailija
20/22 |
05.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paimenkoira on lapsiperheeseen oivallinen valinta. Itse suosittelisin shelttiä myös, mutta jotkut tosiaan saattavat kavahtaa noita "rotumääritelmän" haukkuherkkää ja arkaa. Itse en noita väitteitä allekirjoita kyllä yhtään oman shelttini kohdalla, ja olen onnekseni tavannutkin enemmän sosiaalisia ja reippaita shelttejä kuin noita arkoja räkyttäjiä. Kiinnitä huomiota siihen, millaisia kasvattajan koirat (etenkin emo!) ovat, niin olet jo aika hyvin oikeilla jäljillä.

Nyt 1v shelttini haukkui ihan pentuna jonkin verran sisällä leikkiessään / halutessaan huomiota, mutta tämä väheni tosi nopeasti koiran kasvaessa. Pitkää pinnaa ja määrätietoisuutta vaatii olla reagoimatta haukkuihin niin, ettei koira palkkaannu huonosta käytöksestä, mutta haukkumisen kitkeminen onnistuu kyllä. Nykyään haukahtaa todella satunnaisesti sisällä, harvoin ulkona. Harrastuksissa saattaa haukkua turhautumistaan, kun haluaisi jo päästä suorittamaan eikä odotella :)

Kiitos.

Juuri tämänkaltaisia kokemuksia kaipailen :)

Rotumääritelmä ei aina ole kiveen hakattu.