Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

G:Minkä ikäisenä teillä on lähdetty konttaamaan,noustu itse istumaan jne?

01.03.2006 |

Kyselen koska meillä oli eilen neuvolalääkäri joka totesi aika tylyyn äänensävyyn että pojan pitäisi osata jo kontata(poika viikon vajaa 9kk:ta)ja nousta seisomaan ja istumaan itse.

Itselle ei ole tullut edes mieleen että poika kehittyisi hitaasti,on meinaan sellanen pikku vauhti veikko,eikä pysy hetkeäkään paikallaan,menee siis ryömien eteenpäin,nousee istumaan kun löytää jostain tukea,osaa seistä jos laittaa esim,olohuoneen pöytää vasten nojailemaan,muutenki on niin eläväinen ja kiinnostunut ympäristöstä,yritys on kova jo kontata,nousee koko ajan konttausasentoon,ja pyrkii makuultaan pystyyn..eikö ole terveen lapsen merkkejä?

Ehkä tälleen esikoisen äitinä olen herkkä,mutta pitääkö nämä taidot osata nyt?

Kiitos kaikille vastanneille etukäteen!

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
01.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä poika on hieman vaille 8 kk ja eilen nousi ensimmäistä kertaa itse istumaan. Poika ei vielä liiku ryömien eikä kontaten, paitsi taaksepäin. Konttausasennon kaveri on kyllä löytänyt ja siinä keinuttelee itseään.

Vierailija
2/13 |
01.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän neuvolalääkäri sanoi 8kk neuvolassa että pääasiat on että lapsi kääntyy selältä vatsalleen ja jaksaa kannatella itseään käsien varassa kun on masullaan. Meillä ei sillon kunnolla istuttu, sen lääkäri halus katsoa 9kk iässä...oli niin huojuvaa. 9kk iässä se oli korjaantunut ihan normaaliksi.

Meillä lähdettiin ryömimään vasta n. 10 kuisena!!! Ja itse nousi istumaan kaks viikkoa tuon jälkeen. Kontattu ei ollenkaan, nyt peppukiidetään ja lujaa. Ikää pian jo vuosi eikä nouse seisomaan!!!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
01.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuota ryömimistä edelsi pari kuukautta taaksepäin mönkimistä ja " kellon viisari" pyörimistä. Eteenpäin ryömi vasta 10kk.

Vierailija
4/13 |
01.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä poika nousi istumaan varmaan 6-7kk ja alkoi ryömiä samaan aikaan. Konttaaminen (vieläkään ei paljoa konttaa) aloitettiin tossa kahden viikon sisällä, samoin noustiin tukea vasten seisomaan (ekan kerran 8kk sängyssä kerran nousi seisomaan). Puita pitkin ei kävellä juuri ollenkaan. Poika täyttää sunnuntaina 10kk. Luonteeltaan on tarkkailja ja haluaa osata ennenkuin yrittää ts. haluaa olla varma ja mielellään äiti lähellä.

Vierailija
5/13 |
01.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

vielä sanomani, että normaalilta kuulostaa teidän poju. Konttauskin sieltä tulee, varsinkin kun teillä jo huojutellaan siinä, meillä ei poika ole ikinä mennyt masultaan konttaus-asentoon.

Vierailija
6/13 |
01.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

hieman 8kk " synttäreitten" jälkeen lähti konttaamaan jonka jälkeen saman tien nousi seisomaan ja kävelee tukea pitkin.

neuvolassa meille sanottiin että nopea on tytön kehitys, mutta vilkkaaltahan tuo vaikuttaakin;)

siskoni lapsi oli 11 kk kun uskalsi kontata ja sen jälkeen kun liikkeelle pääsi niin säikähti niin kovasti että itki aivan kamalasti!siihen loppui hänen konttaamiset. 1,5 v lähti sit kävelemään, tosin hyvin varovasti.;)

Vierailija
7/13 |
01.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

olipa tyly terkkari, hyvinhän teidän lapsi liikkuu!

Meillä on esikoinen ollut aikainen liikkuja ja kuopus varmaan sellanen keskiverto mutta keskimmäinen lähti hitaasti liikkeelle: ryömimään oppi kun oli vajaa 11kk ja konttaamaan kun oli 12kk. Sillon nousi myös ekoja kertoja seisomaan. Istumaan osas nousta jo ennen ryömimistä, 10-kuisena. Tuetta käveli sitten kun oli 16kk. Ei minulle lääkäri sanonut mitään että olisi aihetta huolestua!

Vierailija
8/13 |
02.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän tyttö oppi ryömimään 9kk ikäisenä, konttaamaan ja istumaan 10kk ikäisenä. Tyttö nousi seisomaan tukea pitkin 1v 1kk ikäisenä. Hän on nyt 1v 4kk eikä vielä kävele ilman tukea eikä nouse seisomaan ilman tukea.

Neuvolasta ei ole sanottu että tytön kehitys olisi mitenkään jäljessä enkä itsekään ole huolissani. Jokainen kehittyy ajallaan =)

Tansku, pojat *2 & tytöt *2

Vierailija
9/13 |
02.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

lähti ryömimään 7,5kk iässä, samaan aikaan alkoi istua tukevasti,mutta vasta nyt osaa itse " nousta istumaan" .

Konttausasennossa ollut 8,5kk ikäisestä,mutta vasta lähes 10kk iässä alkoi kontata; tosin konttaa vain harvoin, enemmäkseen ryömii mutta OSAA kontata (jos haluaa).

Tukea vasten nousi seisomaan 9kk iässä, nyt jo nousee kaikkea vasten ja kävelee puita pitkin sekä käsistä kiinni pidettäessä. meno on vielä sen verran arkaa ja huojuvaa, etten usko hänen lähtevän kävelemään alle 1v iässä.

meillä neuvolassa ei olla ihmetelty mitään; kaikki oppii aikanaan!

teilläkin kehitys mennyt omalla painollaan,ihan normaalisti!

Vierailija
10/13 |
02.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

millainen lääkäri !

Kaikki lapset kehittyvät ihan omaan tahtiinsa.

Teillä kuitenkin mennään jo ryömien eteenpäin.

Meillä ei lääkäri tokaissut kuin että kaikki aikanaan. Sitten lähtee kun on itse siihen valmis.

Meillä poika ei liikkunut mihinkään ennekuin täytti 9kk. Siis makoili vain paikallaan ja kääntyili ympäri.

Kunnes sitten hokasi mitenkä kontataan ja siitä sitten suoraan istumaan ja sitä myöden seisomaan. Nyt poika 10.5kk ja kävelee itse.

Vierailija
11/13 |
02.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli ei istu eikä konttaa. Vanhempi tyttö osasi tuossa iässä jo melkein kävellä... No en ole kuitenkaan yhtään huolissani, kehittyvät omaa tahtiaan !

Vierailija
12/13 |
03.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ryömiminen alkoi tytön ollessa 8,5 kk ikäinen. Lähinnä käsillä veti itseään eteenpäin tasatahtia. Jalat olivat vaihtelevasti menossa mukana. Tasan 9 kk tyttö nousi sängyllä konttausasentoon ja muutaman päivän päästä siitä itse istumaan. Samoihin aikoihin istuminen alkoi olla niin tukevaa, ettei kellahtamisvahinkoja taakse enää tapahtunut.

Polviseisontaan meillä noustiin n. 9,5 kk iässä, ensimmäiset konttausliikkeet tulivat vajaa viikkoa ennen 10 kk päivää ja seisomaan noustiin ensi kerran 10 kk päivän kieppeillä. Nyt kun ikää on pian 10,5 kk konttiminen alkaa olla enemmän käytössä myös kovalla lattialla. Hirveästi on opittu uutta lyhyen ajan sisällä niin motorisesti kuin muutenkin :) Varmasti teilläkin kaikki tulee ajallaan.

Vierailija
13/13 |
03.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei oppinut ryömimään lainkaan, kieri eteenpäin 4kk ikäisenä.

Konttasi 6kk

Istui 6kk

Seisoi tukea vasten 7kk

Käveli tukea vasten 7,5kk

Käveli ilman tukea 9kk (+1vko)

Muista että jos lapsi mielestäsi yrittää ja liikkuu ja on aktiivinen niin huolta ei ole. Odota seuraavaan neuvolakäyntiin ja katsokaa tilannetta sitten uudestaan.