Osaako joku auttaa sukunimen vaihdon kanssa?
Haluan vaihtaa sukunimeni. Haluaisin erään ulkomaalaisen sukunimen, jota ei kuitenkaan ole Suomen väestörekisterissä. Nimi on siis jo olemassaoleva, ulkomaalainen sukunimi, mutta sitä ei ole Suomessa kenelläkään toisella ja nimi on kirjoitettu suomalaisen aakkoston mukaisilla kirjaimilla. Minun suvussani kyseistä nimeä ei ole ollut. Luuletteko, että minun olisi mahdollista saada kyseinen sukunimi?
Sukunimenhän saa ottaa itselleen, jos se mm. sopii suomeen ja sitä ei ole vielä nimirekisterissä. Tarkoittaako tämä sitä, että saan ottaa nimen, jota Suomessa ei ole kenelläkään, vaikka se on jo ulkomailla joidenkin sukujen käytössä? Vai pitääkö minun keksiä ihan uusi nimi?
Kommentit (26)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ei ole sun suvussa valmiiks haluamasi nimi ni no chance.Et voi tuosta vaan ottaa ramdom ulkomaalaista nimeä. Sorry.
Kyllä on mahdollista ottaa sukunimekseen nimi, joka ei ole omassa suvussa. Ei ole kuitenkaan mahdollista ottaa mitä tahansa nimeä, ja siksi tulin tänne kysymään, että missä se raja kulkee.
Ja tämä palsta on mielestäsi hyvä ja luotettava tietolähde? Tuliko edes mieleesi käyttää mitään muuta tietolähdettä? :)
Anteeksi. Lupaan tästä lähtien selata netissä vain niitä paikkoja, jotka ovat sinun mielestäsi soveliaita.
Ei suinkaan tarvitse! Sä saat hakea vastaukset kysymyksiisi ihan mistä haluat, esimerkiksi vauvapalstalta. Itse vaan olen niin kaavoihini kangistunut, että kysyn aina kysyttäväni suoraan asianomaisesta virastosta tai muulta taholta, joka päätökset tekee. :)
Ja minä olen niin kaavoihini kangistunut, että kysyn päätäni mietityttäviä asioita ensin toisilta siviili-ihmisiltä ja sitten vasta virallisemmilta tahoilta, että minulla olisi sitten edes jokin mielikuva siitä, mitä on odotettavissa. Ei tämä minusta ole yhtään sinun tapaasi huonompi tapa hoitaa asioita, eli en tiedä, miksi minun toimintatapojani tarvitsi nyt alkuunkaan ruveta kommentoimaan.
Onneksi olkoon, olet nyt tavannut palstajankkaajan :D Ne takertuvat kaikkiin mahdollisiin epäolennaisuuksiin, ja lopulta kun jo luulet omasi häipyneen, syöksyy se takaisin entistä raivokkaammalla tarmolla alkaen vimmaisesti analysoida oikeinkirjoitustasi! :D
Näillä on terrierin sitkeys ja pedon saalistusvietti :D Pistä vaikka pyöräilykypärä kuuppaan, täällä on päänahka vaarassa. Varaudu myös siihen, että vielä vuosien päästä kaivetaan esiin sun ketju, ja aletaan koko homma ihan alusta :) Lykkyä! :D
Joo, kyllä noita ulkomaalaisia nimiä saa, kunhan eivät ole jo käytössä, julkimoiden tai firmojen nimiä tai sisällä liian "epäsuomalaisia" kirjainyhdistelmiä tai ole "hyvän tavan vastaisia" tms.
Kyllä ap:n kuvailema nimi on mahdollista saada. Jos se ei ole joku yleinen tuotemerkki tai muu kuuluisa, ja sopii suomalaiseen kirjaimistoon, niin miksei. Eihän mikään lautakunta voi joka maailman nimiä tutkia. Mikä tahansa sana saattaa tarkoittaa jollain kielellä jotain tai olla jonkun nimi.
Kerrankin helppo kysymys heti otsikossa. Vastaus: kyllä osaa, maistraatti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ei ole sun suvussa valmiiks haluamasi nimi ni no chance.Et voi tuosta vaan ottaa ramdom ulkomaalaista nimeä. Sorry.
Kyllä on mahdollista ottaa sukunimekseen nimi, joka ei ole omassa suvussa. Ei ole kuitenkaan mahdollista ottaa mitä tahansa nimeä, ja siksi tulin tänne kysymään, että missä se raja kulkee.
Ja tämä palsta on mielestäsi hyvä ja luotettava tietolähde? Tuliko edes mieleesi käyttää mitään muuta tietolähdettä? :)
Anteeksi. Lupaan tästä lähtien selata netissä vain niitä paikkoja, jotka ovat sinun mielestäsi soveliaita.
Ei suinkaan tarvitse! Sä saat hakea vastaukset kysymyksiisi ihan mistä haluat, esimerkiksi vauvapalstalta. Itse vaan olen niin kaavoihini kangistunut, että kysyn aina kysyttäväni suoraan asianomaisesta virastosta tai muulta taholta, joka päätökset tekee. :)
Ja minä olen niin kaavoihini kangistunut, että kysyn päätäni mietityttäviä asioita ensin toisilta siviili-ihmisiltä ja sitten vasta virallisemmilta tahoilta, että minulla olisi sitten edes jokin mielikuva siitä, mitä on odotettavissa. Ei tämä minusta ole yhtään sinun tapaasi huonompi tapa hoitaa asioita, eli en tiedä, miksi minun toimintatapojani tarvitsi nyt alkuunkaan ruveta kommentoimaan.
Onneksi olkoon, olet nyt tavannut palstajankkaajan :D Ne takertuvat kaikkiin mahdollisiin epäolennaisuuksiin, ja lopulta kun jo luulet omasi häipyneen, syöksyy se takaisin entistä raivokkaammalla tarmolla alkaen vimmaisesti analysoida oikeinkirjoitustasi! :D
Näillä on terrierin sitkeys ja pedon saalistusvietti :D Pistä vaikka pyöräilykypärä kuuppaan, täällä on päänahka vaarassa. Varaudu myös siihen, että vielä vuosien päästä kaivetaan esiin sun ketju, ja aletaan koko homma ihan alusta :) Lykkyä! :D
Kiitos varoituksesta. Enpä tajunnut, että jouduin tekemisiin palstahäirikön kanssa. Menipä siinä sitten aikaa hukkaan, mutta ainakin ketju hyppi samalla ylöspäin.
Ei nekään ihan mitä tahansa nimeä saa. Esimerkiksi Corleone on hylätty monia kertoja.
Mutta Fouganthine hyväksyttiin kyllä.