Millainen mielikuva tulee jos sanotaan, että nainen on rempseä?
Minulle sellainen kovaääninen, aina suuna päänä joka asiassa, ronskit puheet, miesmäinen käytös, vähän käytöstavoissa puutteita vaikka yleisesti ottaen vaikuttaa sosiaaliselta.
Kommentit (45)
Vahvatahtoinen nainen, esimerkiksi fatim diarra joka ei todellakaan pelkää sanoa mitä ajattelee
Kaksipiippuista:
Kotiseudulla rempseä tarkoitti reipasta ja aikaansaavaa sellaisessa positiivisessa mielessä.
Täälläpäin missä nykyisin asun, on selkeästi käytetty tuota sanavalintaa silloin, jos nainen on tuollainen mitä aiemmin kuvailtiin: tosi kovaääninen, vetää jonkinlaista show:ta ja omaa ehkä huonot ja "miehekkäät" käytöstavat. Tavallaan tuo miehekkyys on siinä mielessä omituista, että itsekään en miehenä käyttäydy sillä tavalla. Moni nyt vaan sanoo, että jos nainen käyttäytyy tietyllä tavalla niin se on miehekästä. No jaa... Kunhan jaarittelen.
Läski, kovaääninen, juntit jutut.
Puhuu mitä sylki suuhun tuo ajattelematta seurauksia, kun laskun aika koittaa, uhriutuu ja nostaa pöydälle syrjintä tai razismikortin.
Eikö alle 40 v ole muka enää rempseitä tyttöjä olemassakaan? Onko kaikki nuoremmat jotain sipiseviä hissukoita? Vai kutsutaanko nuorempia äänekkäitä jollain enkunkielisellä nimellä? Kun itse olin nuori, olin hissukka, ja rempseitä ihailtiin.
Fingerporin Rivo-Riitta. Rempseästä ei ainakaan tule mieleen urheilullinen vartalo.
Rempseä on toimelias, ja jokseenkin suurpiirteinen: ei välitä pikkuasioista. Rempseä harvoin on vimpan päälle puunattu, koska meikin kanssa säätäminen saattaa tuntua pikkuasialta tai epätarkoituksemukaiselta. Suorapuheisuus varmaan sopii rempseyteen ja sitten riippuu ehkä enemmän henkilöstä meneekö se liiallisuuksiin. Mun mielestä voi olla rempseä ja silti käyttäytyä hyvin. Rempseys on vähän sellasta epäsovinnaisuutta myös. Rempseyden vastakohta on ujo hiirulainen.
Rento, sosiaalinen, ei tiukkapipo.
Sellainen ihminen, joka kuluttaa kaikkien lähellä olevien ihmisten jaksamista ihan vain olemassaolollaan.
Vierailija kirjoitti:
Rempseä on toimelias, ja jokseenkin suurpiirteinen: ei välitä pikkuasioista. Rempseä harvoin on vimpan päälle puunattu, koska meikin kanssa säätäminen saattaa tuntua pikkuasialta tai epätarkoituksemukaiselta. Suorapuheisuus varmaan sopii rempseyteen ja sitten riippuu ehkä enemmän henkilöstä meneekö se liiallisuuksiin. Mun mielestä voi olla rempseä ja silti käyttäytyä hyvin. Rempseys on vähän sellasta epäsovinnaisuutta myös. Rempseyden vastakohta on ujo hiirulainen.
Vastakohtaa vaikea sanoa, mutta ujo hiirulainen nyt ei ainaskaan.
Vierailija kirjoitti:
Kaksipiippuista:
Kotiseudulla rempseä tarkoitti reipasta ja aikaansaavaa sellaisessa positiivisessa mielessä.
Täälläpäin missä nykyisin asun, on selkeästi käytetty tuota sanavalintaa silloin, jos nainen on tuollainen mitä aiemmin kuvailtiin: tosi kovaääninen, vetää jonkinlaista show:ta ja omaa ehkä huonot ja "miehekkäät" käytöstavat. Tavallaan tuo miehekkyys on siinä mielessä omituista, että itsekään en miehenä käyttäydy sillä tavalla. Moni nyt vaan sanoo, että jos nainen käyttäytyy tietyllä tavalla niin se on miehekästä. No jaa... Kunhan jaarittelen.
Missäpäin Suomea rempseällä tarkoitetaan jotain myönteistä?
Pirkanmaalla rempseään ei liity erityisen positiivinen kuva.
Rempseä on kovaääninen ja rivopuheinen ihminen. Rivo-Riitta on hyvä esimerkki rempseydestä.
Kyllä, Rivo-Riitta on täydellinen esimerkki.
Humalainen, tissuttelija tulee mulla mieleen
Kamala kaakattaja joka sekaantuu joka asiaan ja on kaikkeen mielipide ja minä tiedän kyllä -asenne. Tarttuu asioihin ja sanoo mitä sylki suuhun tuo.
Rasittava ja kovaääninen. Jostain syystä väitetään et miehet ei tykkää, mut kyllä ne ringissä on kuolaamassa kun tällainen kailottaa ja räkättää niin että kitalieleke lerpattaa ja irronneiden hampaiden kohdat loistaa.... Hrrr...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaksipiippuista:
Missäpäin Suomea rempseällä tarkoitetaan jotain myönteistä?
https://www.kielitoimistonsanakirja.fi/#/Rempse%C3%A4?searchMode=all
Ainakin yleiskielessä. Reippaan mutkaton on selitys.
Vierailija kirjoitti:
Lihava. Pieree. Ryyppää. Vetää röökiä. Katsoo Putousta.
ja imuttaa niin et silmätkin meinaa karata päästä!
Mulle tulee tuosta sanasta ensimmäisenä mieleen vauvapalstan jatkuva ulina aiheesta.