Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ekaluokan aloittava ja yh-äiti, jonka työaika 06-10.

Vierailija
04.08.2016 |

Miten tuommoisessa tapauksessa arki hoidetaan?

Kommentit (41)

Vierailija
21/41 |
04.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aamuhoitoa ei täälläpäin ole, ei apuja ja tukiverkostoo, isä ei kuvioissa. Tuttu juttu totaaliyh: lle . Ei ekaluokkalainen ole valmis lähtemään yksin kouluun ja viettämään tunteja yksin aamuhämärissä.

Vierailija
22/41 |
04.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitenhän kummassa sitä oma sukupolvi osasi kulkea kouluun aamuisin, kun ei ollut kännyköitä lapsilla sen kummemmin kuin aikuisillakaan? Ei meillä ainakaan koskaan vanhemmat soittaneet töistä kotipuhelimeen ensin varmistaakseen herätyksen, hetken kuluttua aamupalasta ja pukeutumisesta ja vähän päästä siitä, että nyt pitäisi lähteä kouluun. Ihan itse osattiin herätä herätyskellon soidessa, hoitaa aamutoimet, tehdä ja syödä aamupalat, pukea vaatteet, katsoa kellosta aika ja lähteä kävelemään kouluun sitä reittiä, joka oli vanhempien kanssa opeteltu kesän aikana ennen koulun alkua. Ja koska koulut usein sijaitsevat jonkun "maamerkin" lähellä (kaupat, kirjastot, luistelukentät, päiväkodit, kirkot), niin reitti on lapselle tuttu jo valmiiksi.

Joo mutta koulyn aloittava ekaluokkalainen on eri asia

T. Ei-ap

Niin, ennenhän mentiinkin suoraan kolmannelle luokalle :D

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/41 |
04.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon syntynyt v-73 ja me mentiin ihan itse eskariin ja takas kotiin. Nykyisin lapsia pitää saattaa joka paikkaan kun ei itse osaa.

Vierailija
24/41 |
04.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jatketaan siskot, päästäkää oikeen höyryjä! Se yksi leirityyppi voisi tulla tänne jankkaamaan, aihe oli selvästi lähellä hänen sydäntään, hänen lapsensa meni koulun pääsykokeisiin 6-vuotiaana yksin taksilla. Joku voisi myös kysyä, että missä on TURVAVERKKO????

Päästään kerrankin aamulypsyyn.

Vierailija
25/41 |
04.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aamuhoitoa ei täälläpäin ole, ei apuja ja tukiverkostoo, isä ei kuvioissa. Tuttu juttu totaaliyh: lle . Ei ekaluokkalainen ole valmis lähtemään yksin kouluun ja viettämään tunteja yksin aamuhämärissä.

Miksi sen lapsen pitäisi viettää tunteja yksin aamuhämärässä? Jos koulu alkaa kasilta ja on lähellä, niin herätys puoli seitsemältä tai jopa seitsemältä riittää. Siinä on sopivasti aikaa aamutoimille ja sitten voikin lähteä kouluun.

Vierailija
26/41 |
04.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teillä uusavuttomuutta jo toisessa polvessa.

Ei tuota ongelmaa voi ratkaista ei, joten lapsi ei mene kouluun. ;D

Oikeassa elämässä toimitaan näin:

- otetaan kesäloma silloin kun koulu on alkamassa tai ainakin viikko siihen kohtaan

- etukäteen on opeteltu koulureitti ja kellon tunteminen sekä niin että lapsi laittaa itselleen kellon soimaan ja herää siihen ja tekee aamutoimet

- koulun alkuun varaudutaan

- hoidetaan vaatteet valmiiksi sovittuun paikkaan edellisenä iltana ja tämä tehdään joka ilta valmiiksi

- katsotaan illalla seuraavan päivän lukujärjestys ja repun sisältö

- lapsi opetetaan vastuulliseksi ja itsenäisesti hoitaa nämä asiat, tarvittaessa alkuun ohjataan

- aamupala-aineksia on saatavilla ja lapsi tekee itse aamupalansa, tämän asian opettelu on aloitettu jo silloin kun lapsi on 5 v.  ja tässä vaiheessa lapsi osaa tehdä voileivät ja sämpylät, kaakaon, tai ottaa maitoa

- jos loma ei jostain syystä onnistunut otetaan palkaton vapaapäivä lapsen ensimmäiseksi koulupäiväksi, tuon jälkeen lapsi hoitaa kouluun lähtönsä itse ja kävelee kouluun, kenties jonkun lähellä asuvan lapsen kanssa 

Vierailija
27/41 |
04.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koulu alkaa toisinaan vasta klo 10 ekaluokkalaisella.

Vierailija
28/41 |
04.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teinit on koulussa.

Vierailija
29/41 |
04.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nää kärkkäät kommentit on takuuvarmasti kahden vanhemman perheistä. Kuinkahan moni niistä ei jaa aamuja, toinen joustaa ekaluokkalaisen takia?

Vierailija
30/41 |
04.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ottaisin tuollaisessa tilanteessa pariksi viikoksi palkatonta vapaata harjoittelua varten. Jos ei siis mahdollista saada esim. jotain naapuria huolehtimaan alussa. Nopeasti kyllä oppii. Muistilaput ja muistutussoitot sitten kehiin.

Vierailija
31/41 |
04.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

On käsittämätöntä että aamujoustoja/hoitopaikkoja ei ole nyky-yhteiskunnassa ekaluokkalaisille(ainakaan täälläpäin) vaikka yhden vanhemman lapsiperheet on lisääntyneet huomattavasti.

Vierailija
32/41 |
04.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opetelkaa lapsen kanssa koulureitti ja aamutoimet valmiiksi. Sängyn viereen tavallinen herätyskello herättämään, sitten aamutoimet. Laita sinä aamupala valmiiksi keittiöön odottamaan :) Kännykän hälytys kun pitää mennä ulkovaatteet pukemaan ja toinen hälytys kun on jo riennettävä koulumatkalle.

Voitte myös lapsen kanssa tehdä yhdessä paperille kouluaamuista miellekartan, jotta on helppo tarkistaa onko kaikki muistunut mieleen.

Voit myös kysyä onko lapsesi luokalla ketään, joka asuu lähellänne > lapset voisi mennä yhdessä koulumatkan.

Ota sinä ensimmäinen koulupäivä vapaaksi, jotta voit saattaa lapsen. Tämän jälkeen ole aina puhelimen päässä tavoitettavissa jos tarvitsee :)

Hyvin se menee! ihanaa kun voit olla kotona kun lapsi tulee koulusta :)

Vierailija
33/41 |
04.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä oon syntynyt v-73 ja me mentiin ihan itse eskariin ja takas kotiin. Nykyisin lapsia pitää saattaa joka paikkaan kun ei itse osaa.

Minä olen syntynyt v -71ja tuolloin ei kyllä ollut eskareits, kun kouluni aloitin. Pitää nyt kuitenkin muistaa, kun puhutaan pienistä koululaisista, niin aika on nyt eri; liikenne on ihan toista luokkaa, ihmiset eivät enää tunne edes naapuritaan saati koko kylää, joten kaikilla ei tukiverkostoa ole ja on turvattompaa laittaa pieni lapsi yksin kulkemaan. Ja kun lapsia on erilaisia, toiset arempia, toiset reippaampia. Voi olla pimeän pelkoa, voi olla herääminen hankalaa. Sitten tulee oven lukitsemisongelmat..onko ovi varmasti lukossa ja lapsella avain jne jne. En ihmettele, että aapeeta huolettaa. Itselläni 6 lasta, joista nuorin aloittaa nyt koulun. Ainahan noissa on omat juttunsa jokaisen kohdalla, mutta meillä onneksi aina ollut sellainen tilanne, että joku ollut aamulla kotona.

Vierailija
34/41 |
04.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli normaalit työajat, kun esikoinen aloitti koulun, mutta naapurin kanssa sovittiin, että vuoroviikoin hoidetaan lasten aamulähdöt. Voisit sopia jonkun perheen kanssa, että teidän lapsi menisi heille aamuisin ja sinä vuorostaan hoitaisit iltapäivät.

Vierailija
35/41 |
04.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

34 jatkaa, että kun itse olin pieni ja äidillä aikainen töihin meno niin minua tuli aamuisin hoitamaan naapurin mummo.

Vierailija
36/41 |
04.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää oli oikeasti inhottavaa. Meillä ihan normaalit päivätyöt ja oltiin yritetty järjestellä aikatauluja koulun aloitus huomioonottaen kun esikoinen aikanaan aloitti koulun.

Ekana päivänä oltiin saattamassa ja alkuinfossa ja silloin putosi pommi: koulussa noudatetaan "pehmeää laskua" eli luokka on jaettu kahteen ja toisella ryhmällä alkaa vuorottaisina päivinä koulu vasta klo 11. Tätä järjestelyä kesti ensimmäiset viisi viikkoa. Eli toisella ryhmällä koulu alkoi klo 9 ja toisella klo 11.

Oltiin harjoiteltu koulutiet ja koulu on lähellä, mutta tuo oli aika valtavan pitkä aika olla juuri koulun aloittavalle yksin aamulla. Kunnalla ei ollut tarjota aamupäiväkerhoa (monessa paikassa kuulemma on) eikä meillä ollut siihen mitään suunnitelmaa. Onneksi esikoinen oli rohkea ja innokas olemaan yksin kotona. Ensimmäinen viikko saatiin järjestettyä niin, että kaveriperheen kanssa miehet teki molemmat yhden etäpäivän ja perjantaina mies piti "pekkasen" (uskokaa tai älkää, näitäkin silloin vielä oli). Tokalla viikolla kaverukset halusivat jo kokeilla itsekseen olemista ja meidän vanhempien työpaikat olivat lähellä ja työaika joustava.

Kyllä ne koululaiset yllättävän nopsaan tottuu ja itseäkin naurattaa toi paniikki mikä siitä syntyi, mutta se on oikeasti iso askel lapselle ja myös vanhemmalle. Just tuo, että kännykkä soimaan eri soittoäänillä eri tapahtumille. Tuo on kurjaa, että joutuu lapsen varmaan herättämään jo viideltä. Itse en ainakaan luottaisi että lapsi herää kellon soittoon.

Itse menin kouluun vuonna 1977 ja kolmena aamuna koulu alkoi klo 10. Äiti herätti aamulla ja letitti tukan ja lähti töihin . Sitten söin aamupuuron ja menin joko takaisin nukkumaan tai leikin (yleensä leikin). Herätyskello soi ekan kerran kun piti alkaa pukemaan ja tokan kerran kun piti lähteä kouluun. Kyllä vanhempiani silloinkin hirvitti moinen systeemi, mutta siitä selvittiin.

Vierailija
37/41 |
04.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajat ovat muuttuneet ystävät hyvät. Itse asuin rintamiestalorivissä, jossa ainoa autollinen perhe 70-luvun alussa oli minun perheeni. Sitten joskus 1975 naapurin poika osti auton, kun sai ajokortin. Meidän talo oli turvallinen, tien päässä ja sitten oli peltoja ja metsää vieressä. Nyt sama talo on erittäin vaarallisessa T-risteyksessä ja kun siihen lasketaan meidän pihasta tulo, tulee siitä vielä + -risteys. Näkyvyys on huono. Pellot ja metsä on rakennettu täyteen taloja ja kerrostalon sijainti vieressä vaikeuttaa näkyvyyttä. Kerrostalossakin oli alussa vain muutama auto, nyt sen piha on täynnä autoja. 

Vierailija
38/41 |
04.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Palkkaa joku teini viemään lapsi kouluun ekat 2 vkoa niin hän oppii sen

Meinaat ettei teineillä ole koulua? Voi vitsi välillä näitä neuvoja. Meillä ainakin teineillä koulu alkaa yleensä aikaisemmin (pidemmät päivät) kuin pikkukoululaisilla.

Vierailija
39/41 |
04.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olen syntynyt v -71ja tuolloin ei kyllä ollut eskareits, kun kouluni aloitin.

70-luvulla eskarit eivät olleet ns. pakollisia, mutta meidänkin kunnassa eskari järjestettiin jo silloin joissakin päiväkodeissa halukkaille kuusivuotiaille.

Voihan noita aamurutiineja harjoitella etukäteen. Tässä on viikko aikaa. Kello soimaan ja sitten vaan aamupalaa syömään, vaatteet niskaan ja koulutielle. Ei sitä tarvitse harjoitella nimenomaan aamukahdeksalta, sen harjoittelun voi tehdä vaikka iltapäivällä. Siirtää vaikka kellot harjoittelun ajaksi, jotta näkee kellotkin niin kuin ne sitten kouluaamuina ovat.

Vierailija
40/41 |
04.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi sen lapsen pitäisi viettää tunteja yksin aamuhämärässä? Jos koulu alkaa kasilta ja on lähellä, niin herätys puoli seitsemältä tai jopa seitsemältä riittää. Siinä on sopivasti aikaa aamutoimille ja sitten voikin lähteä kouluun.

Juuri näin. Ja kun täällä väitettiin, että ei kerrota omista kokemuksista, niin juuri tällä tavalla meneteltiin oman lapseni kanssa hänen olleessaan ekalla luokalla. Lapsi oli osan viikosta eksän luona ja eksä lähti keikkatöihin joskus jopa viideltä aamulla. Lapsella koulu alkoi kahdeksalta tai yhdeksältä, herätys siis seitsemältä tai kahdeksalta. Känny soimaan muistutukseksi milloin pitää alkaa pukeutua ja kävellä kouluun.

Ei tuo jokaisen lapsen kanssa ole tietenkään helppoa, mutta kyllä Suomessa on normaalia, että koululainen kulkee itse koulumatkat. Jos lapsi ei osaa itse syödä valmiiksi laitetua aamupalaa, pukea valmiiksi laitettuja vaatteita ja ottaa mukaan valmiiksi pakattua koulureppua hän ei ole koulukypsä. Silloin kannattanee miettiä vuodella myöhennettyä koulun aloitusta. Koulussakin täytyy huolehtia itse tavaroistaan, pukea itse ja järjestää itsensä oikeaan luokkaan tunnin alkaessa. Nämä ovat ekaluokkalaisen perustaitoja.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kaksi yhdeksän