Kuinka paljon viikkirahaa 12-vuotiaalle?
Meillä on täällä neuvottelut käynnissä. Kuinka paljon viikkorahaa (tai rahaa viikossa) n.12-vuotiaanne saa? Tuo raha on siis tarkoitettu lapsen omaan köyttöön, herkkuihin, leffoihin, peleihin yms.
Kommentit (15)
Meilölä saa 5€ ja hyvin on riittänyt. Jos tahtoo jotain kalliimpaa (elokuvalipun/jonkun pelin tai cd-levyn) niin pyytää sitten erikseen. Tänä vuonna on halunnut yhden kalliimman ostoksen. (kånken-reppu)
100e/kk meillä annetaan kuukausirahaa että oppii itse hallinnoimaan rahaa ja ymmärtää että jos tuhlaa kaiken heti niin sitten ollaan kuukausi ilman mitään
75 egee sopiva, about 300 kuussa sit!
Meillä kaikki omaan käyttöön annettu raha menee karkkiin, joten viikkoraha on kolme euroa. Poika laittoi kesäloman alussa peleihin 40 € ja pyysi nyt kymppiä, jonka annoin. Eli 50 € / 3kk ei paha. Kyseessä 14 vuotias.
2, hyi vittu. Pakotat 12-vuotiaan jo olemaan pissisten massamuoti-kopio.
Kun olin ala-asteella sain 3€/vk ja yläasteella 5€/vk. Jos ylimääräistä halua niin on neuvoteltava erikseen tai kotitöitä vastaan.. Oikein sopiva, ei jäänyt yhtään paha mieli :)
12 v. saa 2,50€/viikko, kun siivoaa huoneensa ja lisäksi 2,00€ karkkirahan. 13 v. saa 4,00€ + 2,00€. Karkkirahan ehtona, ettei pyydä meitä tuomaan karkkeja tai sipsejä lauantaina ("karkkipäivä"). Jos ei siivoa, ei saa siivousrahaa. Lisää voi tienata siivoamalla yhteisiä tiloja 1€/huone.
Jos lähtee Viikkiin antaisin jotain 30-50 euroa. Pääkaupunkiseudun ulkopuolella antaisin esim Hämeenlinnarahaa 20-40 euroa. Tai Kuortanerahaa 10-30 euroa.
Vierailija kirjoitti:
Meillä 50 euroa vähintään, muu ei riitä mihinkään!
Joskus markka-aikaan viikkorahat oli tyyliin 10 markkaa, nyt ne olisi näköjään 300 markkaa...
Vierailija kirjoitti:
100e/kk meillä annetaan kuukausirahaa että oppii itse hallinnoimaan rahaa ja ymmärtää että jos tuhlaa kaiken heti niin sitten ollaan kuukausi ilman mitään
Tuo on meilläkin tavoitteena. Tosin vuomattavasti pienempi raha on mielessä. Tuntuu että poika pyytää vähän väliä rahaa johonkin pieneen. Ei edes huomaa, että noista parieurosista tulee iso raha. Kinuaa usein myös isompia juttuja (esim. pelejä), ei tietenkään aina saa. Kunnollisen viikorahan myötä voisi sitten itse päättää haluaako nameja vai säästääkö peliin. Hankaluutena meillä on pojan paras kaveri, jolla on valtavasti käyttörahaa ja saa muutenkin "kaiken".
Ap
Lapselle ostetaan vaatteet ja vekottimet ja maksetaan puhelinlasku. Ylimääräistä törsäysrahaa saa vitosen viikossa. Ei täällä juurikaan ole paikkoja, joissa edes rahaa pääsisi tuhlaamaan.
Makeiset ja tupakat pois kioskeista!
Riippuu luonnollisesti henkilöstä, mutta kyllä yleisesti 10-15 euroa riittää aivan hyvin.
Meillä 50 euroa vähintään, muu ei riitä mihinkään!