Synnytys ja esikoislapsen hoito
Haluaisin mielipiteitä asiasta...synnytys lähenee ja perheemme tukiverkosto on hyvin pieni. Eräs läheinen sukulainen on luvannut auttaa synnytyksen aikana esikoispoikamme hoidossa. Hän asuu puolet vuodesta toisessa maassa (koti on myös Suomessa) ja kertoi, että on tulossa viikkoa ennen laskettua aikaa takaisin Suomeen. Olen ärsyyntynyt asiasta, koska esikoinen syntyi neljä viikkoa ennen laskettua aikaa ja jokainen, joka tietää jotain synnytyksestä tietää että laskettua aika on vain arvio. Miehen mielestä olen kohtuuton ja en voi olettaa toisen olevan useampaa viikkoa valmiudessa hoitaa lastamme. Mielestäni pointti on se, että jos vapaaehtoisesti on kertonut auttavansa niin ihmettelen miksi ei ole paikalla kun apua todella tarvitaan. Nyt täytyy lyhyellä aikavälillä tehdä uudet suunnitelmat. Olenko kohtuuton? Ehkä olen mutta asia stressaa.
Kommentit (36)
Joku veti päätelmän, että olen hankala ihminen kun ei ole tukiverkkoa mutta emme ole siis kovin kauaa asuneet nykyisellä paikkakunnalla, muutimme työn perässä. Ystäviä ja sukulaisia löytyy usean sadan kilometrin päästä, jotka ovat työelämässä ja jonka takia eivät voi lähteä esimerkiksi keskellä yötä ajamaan tänne. Kyseinen isoäiti on ainoa tällä hetkellä käytettävissä oleva ihminen tällä paikkakunnalla. Täytyy tutkia muita lapsenhoitomahdollisuuksia.
Kun oma lapseni saavat joskus lapsia, menee se kyllä kaiken matkustelun yms. ohitse.
- Ap
Vierailija kirjoitti:
Joku veti päätelmän, että olen hankala ihminen kun ei ole tukiverkkoa mutta emme ole siis kovin kauaa asuneet nykyisellä paikkakunnalla, muutimme työn perässä. Ystäviä ja sukulaisia löytyy usean sadan kilometrin päästä, jotka ovat työelämässä ja jonka takia eivät voi lähteä esimerkiksi keskellä yötä ajamaan tänne. Kyseinen isoäiti on ainoa tällä hetkellä käytettävissä oleva ihminen tällä paikkakunnalla. Täytyy tutkia muita lapsenhoitomahdollisuuksia.
Kun oma lapseni saavat joskus lapsia, menee se kyllä kaiken matkustelun yms. ohitse.
- Ap
Niin, mutta olet tiennyt synnytyksestä ainakin 9 kuukautta joten eikö siellä ole voinut yhtään tutustua. Vaikka esikoisen kaverin perheeseen, jolle itse ensin tarjonnut vastavuoroisesti apua? Onko pakko olla noin kädetön ja huutaa äitiä?
Entä onko työkavereillasi nuoria aikuisia tai melkein aikuisia lapsia, jotka esim. opiskelevat ja voisivat pientä maksua vastaan tulla hoitamaan. Nuorisotyöttömyys on niin korkeaa, kyllä minä ainakin helposti suostuisin, kun kerran noin kova tarvekin.
Miten olet ajatellut pärjätä lasten kanssa, jos siellä ei ole ketään? Korkea aika alkaa verkostoitua.
Vierailija kirjoitti:
- Ap
Kannattaa ottaa printti tästä ja säilyttää se 30v kun asia on oikeasti ajankohtainen ja sitten pohdit teetkö todella noin.. odotat että joku henkilö on 8 viikkoa sinun kommenneltavissasi päivystysvalmiudessa sen takia että sinä päätiti haluta toisen lapsen. Itsellä on kolme lasta, viimeisen syntyessä tukiverkko oli kuollut (siis 1 isoisä ja 2 mummoa, toinen vaari oli kuollut jo aiemmin). Sitten vaan sumplittiin miehen kanssa homma miten parhaiten taidettiin, ei siinä muu auttanut. Mielummin olisi toivonut, että anoppi on Mallorcalla kun Honkanummella silloin.
Ok. Saan asian varmaankin jotenkin järjestettyä ja olen kohtuuton.
Mutta eikö ketään oikeasti ärsytä nykyiset isovanhemmat kun heidän omat menonsa menevät kaiken muun ohitse? Jos kerran 10 vuodessa tarvitsee apua niin silloinkin on kohtuuton. Huomaa mikä on arvojärjestys.
Kautta aikain naiset ovat synnyttäneet ilman miestä, joten mihin ihmeeseen sinä tarvitset miestä sinne synnytykseen?
Kyllä mielestäni on tärkeämpää tuossa tapauksessa että isä jää esikoisen kanssa kotiin kuin että isovanhemman pitäisi olla valmiudessa jopa kuukausi....
Minä menin synnyttämään mridän kuopukseT yksin koska a. he syntyivät ennen laskettua aikaa ja b. juuri sillä hetkellä kun lähtö tuli niin ei ollut ketään joka olisi päässyt esikoista hoitamaan. Muutaman tunnin päästä onneksi toinen isovanhemmista pääsi irtautumaan omista töistään ja mies tuli laitokselle mutta siinä vaiheessa nuo kuopukset oli jo syntyneet.
Kukaan ei saanut traumaa tapahtuneesta....
Vierailija kirjoitti:
Mutta eikö ketään oikeasti ärsytä nykyiset isovanhemmat kun heidän omat menonsa menevät kaiken muun ohitse? Jos kerran 10 vuodessa tarvitsee apua niin silloinkin on kohtuuton. Huomaa mikä on arvojärjestys.
Sinulla on siellä yksi mummo. Miten siitä tuli isovanhemmaT? Meillä ei ole isovanhempia elossa lainkaan, ole ollut koko aikana. En tajua milloin siitä lapsen saannista tuli niin vaikeaa, että vähintään kahden isovanhemman pitää päivystää viikkotolkulla? Mies hoitaa esikoisen, jos et onnistu tutustumaan kehenkään.
Siis puhuin yleisellä tasolla "nykyajan isovanhemmista", en tästä yhdestä josta omassa tapauksessani oli kyse. - Ap
Vierailija kirjoitti:
Siis puhuin yleisellä tasolla "nykyajan isovanhemmista", en tästä yhdestä josta omassa tapauksessani oli kyse. - Ap
Miten voit yhden apuun tarjonneen mummon perusteella solvata koko sukupolvea? Hänkin kun on jo luvannut auttaa... Olet ihan täysin kohtuuton nyt.
Asia tuli selväksi, olettepa kiukkuisia. Tiedän lähipiiristä myös muita isovanhempia, joiden omat meno menevät kaiken edelle. Tiedän myös hyviä isovanhempia. Eihän isovanhemmilla ole mitään velvollisuutta auttaa, täytyy ottaa kiitollisuudella kaikki vastaan.
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelen vaan, jos ihminen on eläkkeellä niin joku matkustelu (maassa jossa käydään useamman kerran vuodessa) on tärkeämpää kun lapsenlapsen syntymä ja toisen hoitaminen. -Ap
Sun äitisi vai anoppi :DDD?
Olet todella kohtuuton.
Ja miten niin teillä ei ole turvaverkostoa?
Jokaisen meistä se on itseluotava. Ja teillä jo lapsi, niin etkö ole tutustunut lapsesi kavereiden vanhempiin tai pyytänyt lapsia leikkimään teille. Entä muut naapurit.
Meillä heistä on korvaamaton apu, autetaan toisiamme vuorotellen ja näin lapset saavat toisilleen seuraa.
Harvat tulevat soittamaan ovikelloa ja tarjoamaan apua, sillä se perustuu vastavuoroisuuteen.
Hyvä isovanhempi on siis 24/7 päivystävä tuvaverkko. Omat menot Saatanasta. Tulepa kertomaan 30 vuoden päästä mikä itse olet. Vaikutat niin omanapaiselta että tuskinpa luovut mistään omastasi.
Vierailija kirjoitti:
Kun vaadit aika paljon lastesi isovanhemmilta, oletko myös valmis tekemään oman osasi ja hoitamaan heitä ja auttamaan heitä arjen askareissa (siivous, lääkärikäynnit jne.) siinä vaiheessa kun he ovat huonossa kunnossa jonkun vuoden päästä? Kenties liikuntarajoitteisia ja muistisairaita.
Eikö muka ketään muuta ole hoitoapuun käytettävissä? Kyllä varmaan vähän etäisempikin tuttavuus suostuisi, aika ikävältä kuulostaa että yksin joutuu synnyttämään. Vai tulisiko joku mielummin synnytykseen mukaan miehen sijasta?