Jos huutaa lääkärissä kuin palosireeni, niin kuuluuko saada palkinto urheudesta =)
Kommentit (11)
Ihan jäätävää lapsen piloille paapomista. Minä laskin penskana pulkalla pappani peräkärryn kulmaan niin että huuli halkesi. Pappa totesi vain "hyvä että nenä sentään pysyi päässä" kun huusin kuin hyeena.. (olin 4v). Itku loppui siihen ja sit tk:seen tikattavaksi. Sain heppatarran..Näin vuonna -95.
No, urheutta voi olla sekin, että suorittaa jonkin asian, vaikka se sitten panisi huutamaan kuin palosireeni. Ei urheus tarkoita sitä, että pitäisi olla joku tyyni kivikasvo.
Meillä samanikäinen joutui verikokeisiin. Tein diilin, et huutaa saa muttei liikuttaa kättä.
Kun oli lupa niin ei tarvinnut. Hiljaa istui paikallaan koko toimenpiteen, vaikkei kukaan pitäny kiinni. Istui toki mun sylissä,
Lapsi kysyi jälkeenpäin, "Olinko äiti reipas?" :)
Vierailija kirjoitti:
No, urheutta voi olla sekin, että suorittaa jonkin asian, vaikka se sitten panisi huutamaan kuin palosireeni. Ei urheus tarkoita sitä, että pitäisi olla joku tyyni kivikasvo.
Käsi oli puudutettu kun se tikattiin, joten ei huutanut kivusta vaan pelosta. Ei kovin urheaa siis ..
Vanhemmat omalla asenteella voi joko pahentaa tai lieventää lapsen reaktiota. Jos aikuinen käyttäytyy kuin kyseessä on hätä ja paniikki niin lapsihan seuraa. Mutta jos aikuinen pistää neutraalin vaihteen päälle ja käyttäytyy tyynesti; nyt kävi näin ja asia hoidetaan kuntoon näin ja se on siinä. Ei lapsikaan edes ymmärrä nostaa kierroksia.
Ehkä rohkeutta (josta äiti palkkion lupasi) lisäsi huutaminen.
Kyllä olisin varmasti luvannut lapselle jotakin mukavaa lääkärissä käynnin jälkeen. Enemmän ehkä siksi että tilanteeseen tulisi jotakin muuta ajateltavaa. En niinkään palkkioksi rohkeudesta, urheudesta, reippaudesta tms.
Kyllä minä lääkärinä annan lelun tutkimisen jälkeen niillekin lapsille, jotka karjuvat kauhusta tutkimuksen ajan. Olen ajatellut, että seuraava lääkärikeikka voisi mennä vähemmällä huutamisella kun jää kiva muisto tästä käynnistä.
Kyllä kuuluu. Palkitsen aina lapset kehuilla, hymyillä ja tarroilla kun ovat käyneet luonani (näytteenotto). Kehun löytää aina jostakin. Vaikka siitä, että on niin mahtava ääni, mutta käsi pysyi hienosti paikallaan. On reipas ja rohkea, meitä jokaista pelottaa uudet tilanteet. Ensi kerralla menee sitten vieläkin paremmin.
Aina ei tosiaankaan ole kyse urheudesta tai reippaudesta. Aikuiset mielellään kehottavat lapsiaan olemaan reipas näytteenottotilanteessa. Lapsi voi kokea olevasa huono ja epäkelpo, pelkää vanhemman pettyvän itseensä kun pelko on niin suurta. Siinä sitten niitä paineita syntyy jo ennen näytteenottoa ja purkautuu helposti huutamisena.
Jos olet nainen...