Siivoojat, miten jaksatte työtänne?
Olen tehnyt siivoushommia kesäisin ja joskus osa-aikaisesti on & off. Se palkka 10,20e/h on niin pieni verrattuna työtahtiin ja muutenkin työn määrään. Sen lisäksi, että joudut siivoamaan jokaisen paikan, myös pyykkäät, lajittelet roskat, pahvit, huollat siivouskoneet, paperitelineet, saippuatelineet, kaiken, ja koko ajan joku hemmetin paperirulla jumittuu ja sen kanssa joudut vänkäilemään! Tai ainakin itse olen joutunut! Miksette mene lakkoon?
Minä niin nostan hattua niille siivoojille, ketkä jaksavat sitä työtä vuodesta toiseen ja jaksavat vielä hymyillä ja tervehtiä. Itse kun sitä tein, halusin vain päästä kotiin ja hymyä ei tod. irronnut.
Kommentit (14)
Mistä tuo palkka on repäisty? sisareni on laitosapulaisena vuodeosastolla ollut jo kohta 30v ja tienaa burrona n 2800€/kk.
Minä en pystynyt. Itse työhän ei ollut kamalaa, vaan
1. nollasopimus: ei voi sopia käytännössä minnekään yhtään mitään, koska ne paremmat tunnit saattoivat tulla juuri sinä ajankohtana (ja oletus tietenkin, että minähän tulen, viis vaikka olisin onnistunut saamaan pienen keikkatyön toiseen paikkaan),
2. pääsääntöisesti tunteja oli kuitenkin niin vähän, että käytännössä olin ihan tasan yhtä työtön ja työttömän tuloilla kuin oikeasti työttömänäkin, ja
3. ne hirveimmät kohteet. Siis ne, joissa tietää jo ennalta, että aika ei millään voi riittää kaikkeen vaadittuun, joten hintana on joko kuulla pomon valitukset ylimenneestä ajasta, tai kohteen esimiehen valitukset huonosta työnlaadusta.
Riippuu varmaan missä on töissä, kauanko on ollut, paljonko on työkokemusta ja onko koulutusta. Itse olen ollut toimistoissa ja varastokohteissa, ei ole yli vuotta kokemusta ja koulutusta siihen ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Mistä tuo palkka on repäisty? sisareni on laitosapulaisena vuodeosastolla ollut jo kohta 30v ja tienaa burrona n 2800€/kk.
Siitä, että siivoojan töitä tehdään paljolti myös osa-aikaisena ja kokemattomana, usein nollasopimuksella.
Kiinnostaisi tämä työ.
Paljon saatte palkkaa, millaiset työajat ja työpaikat? :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siitä, että siivoojan töitä tehdään paljolti myös osa-aikaisena ja kokemattomana, usein nollasopimuksella.
Toki mutta on sitten paljon näitäkin jotka saavat ihan hyvää palkkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lisäksi yksityisen ja julkisen sektorin ta:n (sairaala) välillä voi olla isokin palkkaero, ja vuodeosastotyössä on kaksivuorotyö sisältäen viikonloput.
Vierailija kirjoitti:
Kiinnostaisi tämä työ.
Itselläni oli palkka hieman runsas 10 €/h, työajat saattoivat olla mitä tahansa: jos hyviin sijaistuksiin onnistui iskemään kesäaikana, työ saattoi olla kokoaikainen, mutta pääsääntöisesti sijaistuksetkin olivat siinä 4-5 tunnin luokkaa. Joinakin kausina tunteja saattoi olla 0, ja myös 1-2 tunnin työvuorot tulivat tutuiksi. Joskus nämä tunnit saattavat olla myös ripoteltuna pitkin päivää, eli teet aamulla 1 tunnin, ja joskus illalla sen toisen. Paikat olivat hyvin vaihtelevia (tehtaista myymälöihin, kouluihin ja toimistotiloihin).
Jos on ollut pitkään samassa paikassa, niin ikälisät ja vuorotyö nostavat palkan ihan eri tasolle. Mutta kuka nykymaailmassa enää saa kokoaikaisen, vakituisen siivoojan paikan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toki mutta on sitten paljon näitäkin jotka saavat ihan hyvää palkkaa.
No... "paljon" on suhteellinen käsite sekä palkan suuruuden että suurta palkkaa tienaavien työntekijöiden suhteen. IMO alalla pitäisi nostaa vahvasti esiin ne huonot puolet (ja miksi? Ei valittamisen riemusta, vaan siksi, että ala todellakin ansaitsisi enemmän arvostusta!), joita ovat mm. huonosti mitoitetut sopimukset, pieni palkka ja se, että alaa hyvin paljon tehdään osa-aikaisena.
Vierailija kirjoitti:
Kiinnostaisi tämä työ.
Laitoshuoltaja sairaalassa, päivätyö 7-15, ikälisineen 2050 euroa/kk.
Jaha, kiva teille että saatte yli kymmenen euron tuntipalkkaa. Itse olen siivonnut oksennuksia ja paskarantuja hotellihuoneista 7,2e/h, huoneen piti olla valmis (lakanat vaihdettu, sängyt pedattu, vessa pesty, lattiat pesty, lasit vaihdettu puhtaisiin, minibaari täytetty yms) alle 10 minuutissa.
Vierailija kirjoitti:
Jaha, kiva teille että saatte yli kymmenen euron tuntipalkkaa. Itse olen siivonnut oksennuksia ja paskarantuja hotellihuoneista 7,2e/h, huoneen piti olla valmis (lakanat vaihdettu, sängyt pedattu, vessa pesty, lattiat pesty, lasit vaihdettu puhtaisiin, minibaari täytetty yms) alle 10 minuutissa.
... ja jos ei ehdi tekemään kaikkea vaadittua, saa itse syyn niskoilleen - vaikka se alkuperäinen syy on täysin ylimitoitetuissa, kohtuuttomissa sopimuksissa!
Siinä tulee sellainen ruumiistairtautumismentaliteetti. Tekee sen, minkä pystyy ja yrittää irtautua siitä tunteesta, että haluaisi tehdä työn kunnolla kun ei vain ehdi.