Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sterilisaatio vai hormonikierukka?

Vierailija
01.08.2016 |

Kumpaa suosittelt tässä tilanteessa ja hyviä/huonoja puolia?

Olen 36v ja meillä on kaksi lasta (hieman alta kouluikäisiä), enempää ei ole suunnitelmissa. Gyne suositteli hormonikierukkaa sillä siinä olisi hyviäkin puolia hormoneineen. Mulla on kyllä aika runsaat kuukautiset ja kamalat pms vaivat, mutta netistä löytyi, että toisaalta kierukka voi myös niitä pms vaivoja lisätä. Runsaiden menkkojen kanssa kyllä pärjään, ovat säännölliset.

Entäs vaihdevodet, auttaako se hormonikierukka jotenkin niihinkin?? Strerilisaatiossa ei kai hyviä puolia ole, muttei kai haittojakaan? Ja lopullinenhan se sitten on kumminkin. Alkaa jo ikääkin olla ja tosiaan kaksi lasta eikä mieli ole heiän jälkeensä muuttunut. Hormonikierukassa lisäksi pelkään, että jos tuleekin migreeni? Iho taas räjähtää kun olen yli kolmekymppisenä syönyt roacuttankuurinkin aikuisiän akneen..?

Onko sinulla jompikumpi?

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
01.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun itse otin miren hormonikierukan vuonna 2012. Sain aluksi päänsäryn jota kesti useita päiviä. Myöskin verenvuotoa kesti useampi viikko, pientä tiputtelua jopa kuukausia. Kierukka myöskin "tuntui" ikävältä noin vuoden ajan.

Kärsin ennen e r i t t ä i n runsaista sekä kivuliaista kuukautisista jotka kestivät 8 päivää. Nykyään en juurikaan edes huomaa kuukautisiani. Vain hailakan vaaleanpunaisesta raidasta noin kolmesti vuodessa vessapaperissa.

Niin kauan kuin estettä uuden kierukan laittoon ei ole, aion kierukkaa käyttää. Vapauttaa parisuhteessa myöskin mukavasti siitä ainaisesta ehkäisyn miettimisestä.

N33.

Vierailija
2/14 |
01.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko pahentanut pms-oireita jos sinulla sellaisia oli? Tai auttanut niihin? Lihottanut? Vaikuttanut libidoon? Sterilisaatio tuntuu jotenkin minusta turvallisemmalta kunnei ole riskiä siihen, että johtuukin hormonikierukasta..

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
01.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minut on sterilisoitu 15 vuotta sitten. En keksi yhtään huonoa puolta toimenpiteessä. Varma, hormoniton ehkäisy, ei sivuvaikutuksia.

Vierailija
4/14 |
01.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entä tulevat vaihdevuodet? Kaipa sitten voi tarvittaessa käyttää hormoneita mieltä ja oloa tasaamaan ihan purkista...?

Vierailija
5/14 |
01.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko varma että tapahtuipa mitä tahansa et varmasti halua lisää lapsia ?

Tilanteita: Miehesi jättää ja löydät uuden lapsettoman miehen.

Perheesi kuolee onnettomuudessa, löydät uuden rakkauden.

Salamarakastut uuteen mieheen ...

Jos mikään näistä ei saa sinua epäröimään edes hiukkastakaan niin steri jos edes sekunnin epäröit niin laita kierukka.

Vierailija
6/14 |
01.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pohdin pari vuotta sitten samaa. Lääkäri sanoi hormonikierukan olevan yleiseissä käypähoito-suosituksissa nykyään ensisijainen vaihtoehto ellei estettä sen käytölle ole. Tietenkin voi vaatia sterilisaation jos haluaa. Päädyin hormonikierukkaan. Ihanaa on tämä elämä ilman kuukautisia. Itselläni oli runsaat kuukautiset ja lyhyt kierto. Myös kipuja aika paljon. Nyt ei mitään!

Minulla akne ei pahentunut, olen myös syönyt muutama vuosi sitten roaccutan kuurin. Ainoa miinus on leukaan kasvavat mustat ihokarvat ns "partakarvat" Niitä on viikottain nypittävä pois. Mutta tuon sivuvaikutuksen kyllä kestän. Välillä jännitän onko koko kierukkaa, ja pelkään raskautta. Emme haluaisi enää lisää lapsia. Mutta säännöllisesti käyn gynellä tarkistuttamassa että kaikki on ok. Ja ehkäisytehokin on sama kuin sterilisaatiossa... Kummassakaan ei 100%.

Vierailija
7/14 |
01.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 29-vuotias, eikä minulla ole lapsia, joten tilanne on vähän eri. Hormonikierukka minulla kuitenkin oli n.1,5 kk, kunnes se oli pakko ottaa pois jatkuvien voimakkaiden kipujen takia. Kierukan aikana tukkaa lähti järjettömästi, kuukautiskierto sekaisin ja päivittäin söin useamman tulehduskipulääkkeen, jotta kipujen kanssa selviäisi.

Jokainen nainen reagoi erilailla ja kait se hormonikierukka joillekin jopa sopii, mutta millään muotoa en tuota vaihtoehtoa pysty suosittelemaan.

Vierailija
8/14 |
01.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En usko, ett missään tilanteessa haluaisin lisää lapsia.. syystä että olen oikeasti näin vanhakin. En vielä ikäloppu, mutta en nyt muutenkaan enää parhaassa lastentekoiässä, joten en usko että mikään syy saisi mua muuttamaan mieltäni.. 

Vierailija
9/14 |
01.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko pahentanut pms-oireita jos sinulla sellaisia oli? Tai auttanut niihin? Lihottanut? Vaikuttanut libidoon? Sterilisaatio tuntuu jotenkin minusta turvallisemmalta kunnei ole riskiä siihen, että johtuukin hormonikierukasta..

ap

Minulla poistuivat kaikki kuukautisten aiheuttamat vaivat, lukuunottamatta ne harvat kerrat kun pikkuriikkistä vuotoa on ollut, on alavatsa ollut hieman kipeä pari päivää aikaisemmin. Libidoon vaikutti vain positiivisesti. Varmaankin juurikin siksi ettei ole kipuiluja eikä vaivoja kuukautisista. Lihonut en ole, päin vastoin laihtunut olen kierukan laiton jälkeen 15 kiloa, joten en voi syyttää ainakaan hormoniehkäisyä omista kiloistani.

N33

Vierailija
10/14 |
01.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vasektomia tai sterilisaatio. En ymmärrä, mikä vimma niitä hormonikierukoita on tarjota. Raha kai.

Vierailija
11/14 |
01.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Entä tulevat vaihdevuodet? Kaipa sitten voi tarvittaessa käyttää hormoneita mieltä ja oloa tasaamaan ihan purkista...?

Viittaatko nyt sterilisaatioon? Jos viittaat, niin sterilisaatio ei saa aikaan vaihdevuosia. Munasarjojen poistaminen sekä munasarjojen toiminnan heikkeneminen saa.

Vierailija
12/14 |
01.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei vaan viittaan ihan siihen, että kun vaihdevuodet alkavat niin sitten saa purkistakin hormoneita tarpeen vaatiessa.. Kun gyne jotain sanoi, että hormonikierukka voisi auttaa tuleviin vaihdevuosioireisiinkin.. miten?? 

ap

Vierailija
13/14 |
01.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

nosto

Vierailija
14/14 |
01.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos et halua enempää lapsia, sterilisaatio on ilmeinen ratkaisu.