Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jotenkin hassua tuo fysioterapia....

Vierailija
01.08.2016 |

Kävin lääkärissä, jalat niin törkeän kipeät ja selkäkin, annoin periksi ja menin lekuriin kun selkäkin alkoi temppuilla (normaalia enemmän), alavasemmalta vihloi kipua pakaran yli jalkaan ja oli vaikeaa kävellä.
Lääkäti totesi että jaloissa plantaarifaskiitti, kantapäässö oleva kipu säteilee jalkaholviin ja pohkeisiin, selässä noidannuoli.
Määräsi fysiota ja joku shockwave-hoito jalkoihin.
Menin fysioon, sovittiin että aloitetaan selästä koska se joka voisi jalkoihin antaa sitä shockwavea on lomalla.
Eka fyssari arveli että minulla on välilevy puristuksissa, hieroi ja veti sitten selkärankaa niin että välilevy saisi tilaa.
Seuraavalla (eli viime) viikolla oli eri fysioterapeutti, katsoi tietojani vähän ja kyseli kaikenlaista.
Sanoi että epäilee syyksi jotain ihan muuta, halusi "ruuvata auki" selkää.
Jaloista kyseli, sanoin että lääkärin mielestä oli plantaarifaskiitti eli mikälie luupiikki kantapäässä, johon hän totesi että ne kaksi eri asiaa ja selitti jotain mikä se plantaariplaaplaa on mikä erosi täysin lääkärin (ja googlen....) selityksistä.
Makoilin sitten selälläni siellä ja hän käänsi ja väänsi jalkoja ja lantiosta ja jutteli kaikenlaista.
En tuntenut juuri mitään sen käsittelystä, mutta nyt on selkä ollut huomattavasti kipeämpi.
Huvittaa vain tuo toiminta miten arvailevat mikä saattaa olla ongelma ja tekevät sitten vain jotain, eivätkä voi edes olla ite varmoja siitä onko siitä hyötyä vai ei.
Täytyy vain sanoa ylihuomenna että pahensi vain tilannetta, nyt saa keksiä jotain muuta.
Voiko sanoa ettei aio maksaa käynneistä joista on vain haittaa eikä hyötyä?

Kommentit (27)

Vierailija
21/27 |
01.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun kokemuksen mukaan fysioterapeutit ovat kyllä yleislääkäreitä huomattavasti parempia diagnosoimaan, etenkin pitemmälle kouluttautuneet (esim. OMT-)fyssarit.

Terv. selkäongelmainen

Voi olla, mutta nyt ei herätä oikein luottamusta kun kaksi on erimieltä ja toinen muutenkin selitti ihan omiaan mm. siitä plantaarifaskiitista ja selkä kipuilee hänen käsittelyn jälkeen vielä enemmän.

Plantaarifaskiitti ja luupiikki ovat kaksi ERI ASIAA. Plantaarifaskiitin myötä voi kehittyä luupiikki (ei ole siis syy vaan seuraus), mutta lähestulkoonkaan kaikilla plantaarifaskiittia sairastaville ei tule luupiikkiä.

Itselläni selkärankareuma aiheutti aikoinaan pitkäkestoista plantaarifaskiittiä molempiin kantapäihin, mutta ei minulle koskaan tullut luupiikkiä kumpaankaan jalkaan. Hassunhauska outoja selittävä fyssari oli siis oikeassa.

Olenko edes sanonut mitä fyssari selitti? En. Kuten ylläkin joku mainitsi, siitä käytetään nimitystä luupiikki silloinkin kun piikkiä ei ole muodostunut. www.terveinjaloin.fi/page/9/luupiikki

Mitä merkitystä sillä, mitä nimitystä jostain käytetään? Sekö tekee asiasta oikean, kun "kansa" sanoo jotain? Olet varmaan niitä ihmisiä, jotka uskovat, että virtsatietulehdus aiheutuu kylmällä alustalla istumisesta. 

On väärin käyttää plantaarifaskiitista nimitystä luupiikki, koska noin puolet plantaarifaskiittia sairastavista ei saa luupiikkiä koskaan. http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk01…

Turha tästä on kuitenkaan sinulle jankata, kun aloituksesi jo kertoi, että joku elämän koululainen on taas kyseessä. Ja ei en ole fysioterapeutti tms. Ärsyttää vaan toisten ammataitojen dissaus, kun itsellä on termit hakusessa ja tietämys sitä luokkaa, että "yleensä sanotaan".

Vierailija
22/27 |
01.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin ap jos jumit ovat kehittyneet pitkän ajan kuluessa niin luuletko, että ne lähtevät yhtäkkiä vain simsalabim? Fiksu lääkäri kun edes ymmärsi ohjata fyssarille.

Olisit varmaan ollut tyytyväisempi, jos lääkäri olisi määrännyt sinulle vahvaa kipulääkettä ja sitten olisit päässyt kotiin kököttömään ilman että olisit voinut tehdä mitään muuta kuin vain maata kivuissasi? Ja sitten siitä saikulle.

Pätevä osteopaatti teki minulle simsalabim-tempun. Samoin hierojat on aikamoisia simsalabim-ihmisiä toisinaan. Olen käynyt vain yhdellä fyssarilla, mutta hän ei osannut muuta kuin kutittaa kyljistä (?!?) ja laittaa lämpötyynyn selälle, joten peruin loput ajat.

Ja joo, pahat virheasennot sun muut vaatii toki pitkäaikaista hoitoa, mutta yksittäinen nikamajumi tms aukeaa aika nopsaan riippumatta siitä kuinka kauan jumin syntyminen on kestänyt.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/27 |
01.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monissa tuki- ja liikuntaelimistön vaivoissa heti suoraa ja selkeää diagnoosia on vaikeaa tehdä, sillä oireet jokaisella on erilaisia etenkin pitkittyneissä kiputapauksissa. Siispä monesti fyssari joutuu hieman toimimaan "salapoliisina" ja lähteä selvittämään vaivaa ja sen alkuperää. Ihmisen keho on nimittäin niin monimutkainen järjestelmä ja kaikki vaikuttavat kaikkeen.

Siispä fysioterapeutin tulee lähteä jostain liikkeelle - oli se sitten se ongelman ydin tai ei - alussa lähdetään koehoidon tapaan paneutumaan yhteen ongelmaan ja seurataan onko terapiasta millaista hyötyä asiakkaalle. Välttämättä jokin asia ei jonkun asiakkaan kohdalla toimi/ole hyvä - koska jokainen meistä on yksilö omine vaivoineen.

Ja monesti 1-2 ensimmäistä kertaa menee paljolti tutkimiseen, ennenkun ns. "päästään terapiassa vauhtiin". Ja hieronnan ja käsittelyjen sijaan asiakkaan tulisi itse motivoitua omaan kuntoutumiseensa ja olemaan valmis itse tekemään töitä oman kuntoutumisensa edistämiseksi, esim. noudattamaan saamiaan harjoituksia säännöllisesti.

T. Vastavalmistunut fysioterapeutti :)

Vierailija
24/27 |
01.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen käynyt useamman fyssarin luona. Yhden mielestä minilla pn notkoselkä, toisen mielestä suora. Jonku mielestä skolioosi, toisen mielestä ri. Joku venyttää, joku naksauttelee. Melkoista arvailua tuo on, mutta apua ei ole tullut.

Vierailija
25/27 |
01.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun kokemuksen mukaan fysioterapeutit ovat kyllä yleislääkäreitä huomattavasti parempia diagnosoimaan, etenkin pitemmälle kouluttautuneet (esim. OMT-)fyssarit.

Terv. selkäongelmainen

Voi olla, mutta nyt ei herätä oikein luottamusta kun kaksi on erimieltä ja toinen muutenkin selitti ihan omiaan mm. siitä plantaarifaskiitista ja selkä kipuilee hänen käsittelyn jälkeen vielä enemmän.

Plantaarifaskiitti ja luupiikki ovat kaksi ERI ASIAA. Plantaarifaskiitin myötä voi kehittyä luupiikki (ei ole siis syy vaan seuraus), mutta lähestulkoonkaan kaikilla plantaarifaskiittia sairastaville ei tule luupiikkiä.

Itselläni selkärankareuma aiheutti aikoinaan pitkäkestoista plantaarifaskiittiä molempiin kantapäihin, mutta ei minulle koskaan tullut luupiikkiä kumpaankaan jalkaan. Hassunhauska outoja selittävä fyssari oli siis oikeassa.

Olenko edes sanonut mitä fyssari selitti? En. Kuten ylläkin joku mainitsi, siitä käytetään nimitystä luupiikki silloinkin kun piikkiä ei ole muodostunut. www.terveinjaloin.fi/page/9/luupiikki

Mitä merkitystä sillä, mitä nimitystä jostain käytetään? Sekö tekee asiasta oikean, kun "kansa" sanoo jotain? Olet varmaan niitä ihmisiä, jotka uskovat, että virtsatietulehdus aiheutuu kylmällä alustalla istumisesta. 

On väärin käyttää plantaarifaskiitista nimitystä luupiikki, koska noin puolet plantaarifaskiittia sairastavista ei saa luupiikkiä koskaan. http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk01…

Turha tästä on kuitenkaan sinulle jankata, kun aloituksesi jo kertoi, että joku elämän koululainen on taas kyseessä. Ja ei en ole fysioterapeutti tms. Ärsyttää vaan toisten ammataitojen dissaus, kun itsellä on termit hakusessa ja tietämys sitä luokkaa, että "yleensä sanotaan".

Aloitus sanoo että on jotenkin hassua, täsmennetty että kummastuttaa kun kaksi saman ammatin harjoittajaa sanoo ihan eri asioita ja toinen pahentaa tilannetta kokeilullaan. Kamalaa dissaamista juu.

Miten minulla on termit hakusessa?

Vierailija
26/27 |
01.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän samantapaisia kokemuksia. Vasta saatuani lähetteen fysiatrille alkoi homman nimi selvitä. Kuvauksissa paljastui selkärangan parikin synnynnäistä poikkeamaa, joista toinen estää muun muassa tietynlaisten jumppaliikkeiden teon.

Yhdistyneenä pakaralihaksen jumiin (puristi iskiashermoa) se aiheutti ongelmia ja ajoittain kovaa kipua. Monesti olen joutunut esimerkiksi konttaamaan vessaan enkä pysty istumaan esimerkiksi autossa tuntia pidempään yhteen menoon. Työtuolilla suositeltu istuma-asento on "röhnötys eteenpäin".

Vuosi siinä meni ennen kuin sain ongelmat haltuun. Aluksi hieronnassa pari kertaa viikossa ja sitten kerran viikossa vuoden aikana. Tein omatoimisia harjoituksia, joista esim. lankku oli oikein tehokas. Lisäksi opin ymmärtämään, mitä liikkeitä tulee välttää vaikka jumpatessa tai kuntosalilla. Joogaohjaajille jne. kerron aina että turha tulla kertomaan, että pitää vain sinnikkäästi yrittää jotain asanaa, joka sattuu kuin terävää piikkiä työnnettäisiin nikamien väliin.

Vuosien saatossa olin saanut kuulla muun muassa, että minulla on skolioosi ja että toinen jalkani on lyhyempi kuin toinen. Ei ole totta kumpikaan väite.

Hyvä hierojan löytäminen on vaikeaa. Omiin kokemuksiin kuuluu muun muassa tyyppi, joka lätkäisi selkään lämpimän savihauteen ja hävisi muihin puuhiin. Sitten veltonlaista hieronnantapaista 15 min. Eräs kipeytti selkäni antamalla jotain sähköhoitoa (tense jotain). Tulehtunut lihas äityi todella kipeäksi.

Vierailija
27/27 |
01.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No samanlaistahan se on lääkärienkin välillä; toinen ei esim.suostu ikinä määräämään samaa lääkettä kuin toinen.

Mielestäni fysioterapia on erittäin kunnioitettava ala ja minusta näyttää että erikoislääkäritkin kunnioittavat fysioterapeuttin kapeaa erikoisasiantuntemusta. 

-Mies 29v + 2v-

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän neljä yhdeksän