Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jotenkin hassua tuo fysioterapia....

Vierailija
01.08.2016 |

Kävin lääkärissä, jalat niin törkeän kipeät ja selkäkin, annoin periksi ja menin lekuriin kun selkäkin alkoi temppuilla (normaalia enemmän), alavasemmalta vihloi kipua pakaran yli jalkaan ja oli vaikeaa kävellä.
Lääkäti totesi että jaloissa plantaarifaskiitti, kantapäässö oleva kipu säteilee jalkaholviin ja pohkeisiin, selässä noidannuoli.
Määräsi fysiota ja joku shockwave-hoito jalkoihin.
Menin fysioon, sovittiin että aloitetaan selästä koska se joka voisi jalkoihin antaa sitä shockwavea on lomalla.
Eka fyssari arveli että minulla on välilevy puristuksissa, hieroi ja veti sitten selkärankaa niin että välilevy saisi tilaa.
Seuraavalla (eli viime) viikolla oli eri fysioterapeutti, katsoi tietojani vähän ja kyseli kaikenlaista.
Sanoi että epäilee syyksi jotain ihan muuta, halusi "ruuvata auki" selkää.
Jaloista kyseli, sanoin että lääkärin mielestä oli plantaarifaskiitti eli mikälie luupiikki kantapäässä, johon hän totesi että ne kaksi eri asiaa ja selitti jotain mikä se plantaariplaaplaa on mikä erosi täysin lääkärin (ja googlen....) selityksistä.
Makoilin sitten selälläni siellä ja hän käänsi ja väänsi jalkoja ja lantiosta ja jutteli kaikenlaista.
En tuntenut juuri mitään sen käsittelystä, mutta nyt on selkä ollut huomattavasti kipeämpi.
Huvittaa vain tuo toiminta miten arvailevat mikä saattaa olla ongelma ja tekevät sitten vain jotain, eivätkä voi edes olla ite varmoja siitä onko siitä hyötyä vai ei.
Täytyy vain sanoa ylihuomenna että pahensi vain tilannetta, nyt saa keksiä jotain muuta.
Voiko sanoa ettei aio maksaa käynneistä joista on vain haittaa eikä hyötyä?

Kommentit (27)

Vierailija
1/27 |
01.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

:D taitaa olla se suurin vika siellä kahden korvan välissä. T. Hassu fyssari

Vierailija
2/27 |
01.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

:D taitaa olla se suurin vika siellä kahden korvan välissä. T. Hassu fyssari

Hieno esimerkki fyssareiden taidosta "diagnosoida".

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/27 |
01.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun kokemuksen mukaan fysioterapeutit ovat kyllä yleislääkäreitä huomattavasti parempia diagnosoimaan, etenkin pitemmälle kouluttautuneet (esim. OMT-)fyssarit.

Terv. selkäongelmainen

Vierailija
4/27 |
01.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun kokemuksen mukaan fysioterapeutit ovat kyllä yleislääkäreitä huomattavasti parempia diagnosoimaan, etenkin pitemmälle kouluttautuneet (esim. OMT-)fyssarit.

Terv. selkäongelmainen

Voi olla, mutta nyt ei herätä oikein luottamusta kun kaksi on erimieltä ja toinen muutenkin selitti ihan omiaan mm. siitä plantaarifaskiitista ja selkä kipuilee hänen käsittelyn jälkeen vielä enemmän.

Vierailija
5/27 |
01.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ap jos jumit ovat kehittyneet pitkän ajan kuluessa niin luuletko, että ne lähtevät yhtäkkiä vain simsalabim? Fiksu lääkäri kun edes ymmärsi ohjata fyssarille.

Olisit varmaan ollut tyytyväisempi, jos lääkäri olisi määrännyt sinulle vahvaa kipulääkettä ja sitten olisit päässyt kotiin kököttömään ilman että olisit voinut tehdä mitään muuta kuin vain maata kivuissasi? Ja sitten siitä saikulle.

Vierailija
6/27 |
01.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Terv. selkäongelmainen

Voi olla, mutta nyt ei herätä oikein luottamusta kun kaksi on erimieltä ja toinen muutenkin selitti ihan omiaan mm. siitä plantaarifaskiitista ja selkä kipuilee hänen käsittelyn jälkeen vielä enemmän.

Ai niin koska lääkäri on jumala ja aina oikeassa, joten fyssarilla ei voi työnsä puolesta olla mitään näkemystä asiasta?:)

Vierailija
7/27 |
01.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin ap jos jumit ovat kehittyneet pitkän ajan kuluessa niin luuletko, että ne lähtevät yhtäkkiä vain simsalabim? Fiksu lääkäri kun edes ymmärsi ohjata fyssarille.

Olisit varmaan ollut tyytyväisempi, jos lääkäri olisi määrännyt sinulle vahvaa kipulääkettä ja sitten olisit päässyt kotiin kököttömään ilman että olisit voinut tehdä mitään muuta kuin vain maata kivuissasi? Ja sitten siitä saikulle.

Ei, vaan ihmetyttää se että kaikki selittävät omia juttujaan ja arvailevat mikä mahtaakaan olla se ongelma ja sitten kokeillaan että toimiiko jokin vai ei, jos ei toimi niin se on vain voivoi.

Vierailija
8/27 |
01.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harvoin sieltä fysioterapiasta ensimmäisellä tai vielä toisellakaan kerralla avun saa. Monet tuki- ja liikuntaelinvaivat on monimutkaisia ja on monta vaivaa päällekkäin, joten on lähes mahdotonta heti antaa joku yksiselitteinen diagnoosi. Ja lisäksi pitää olla itsekin valmis tekemään töitä - aika moni kuvittelee, että fysioterapiaan tullaan "hoidettavaksi".

Vierailija
9/27 |
01.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Terv. selkäongelmainen

Ai niin koska lääkäri on jumala ja aina oikeassa, joten fyssarilla ei voi työnsä puolesta olla mitään näkemystä asiasta?:)

Voi olla näkemystä, mutta nythän kahdella fyssarilla on ihan oma näkemyksensä.

Lääkärillä kolmas.

Entä se miten toimen fyssari selittää ihan omiaan mikä se plantaarifaskiitti on, on hänen näkemyksensä oikeampi kuin yleisesti määritelty?

Vierailija
10/27 |
01.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi et kutsu siivoojaa asentamaan teidän talon sähköjä....kyllä joka alalla on asiantuntijoita sekä hyviä että huonoja. Lääkärit tietää kaikesta vähän...ei mistään paljoa...sitä varten on erikoislääkärit ja spesialistit ja kirurgit yms tms erikoisosaajat.

Kyllä fysio asioissa hyvä fyssari peittoaa lääkärin 100-0, parasta olisi tietenkin jos on hyvä lääkäri-hysio yhteustyö jossa tietoa menee molempiin suuntiin tarpeen mukaan, kuten minulla, joka olen siis ollut potilas ja kuntoon tuli paikat.

Terveys on Suomessa omassa kädessä, turha syyteellä lääkäreitä tai fyssareita...ei ne sinun ongelmista ole vastuusta vaan sinä itse...yrittävät auttaa minkä pystyvät...mutta myös sinulla on asiassa ISO ROOLI

Vierailija
11/27 |
01.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei, vaan ihmetyttää se että kaikki selittävät omia juttujaan ja arvailevat mikä mahtaakaan olla se ongelma ja sitten kokeillaan että toimiiko jokin vai ei, jos ei toimi niin se on vain voivoi.

No mut sillä tavallahan lääkäritkin toimii. Eikä kukaan voi tietää juuri sun kroppaa, olet oikeassa, kokeiluahan tuohon liittyy. Mutta miksi tämä nyt on yllätys?

Vierailija
12/27 |
01.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun mielestä se on aika tavallista, että eri tahot ovat eri mieltä. Mulle esim. useampi tk-lääkäri on "diagnosoinut" skolioosin, mitä mulla ei ole, onpahan vain sekä jyrkkä kyfoosi että lordoosi (saan pidettyä kurissa liikunnalla). Mut on siis aikoinaan erikoislääkäri tutkinut ja todennut, että ei ole skolioosia (ja kyllähän se on tarkemmin tutkiessa selvää muillekin lääkäreille ja esim. juuri fysioterapeuteille). Tk-lääkärit ovat usein aivan luvattoman huonosti perillä tuki- ja liikuntaelimistön asioista (anteeksi vain, lääkärit, mutta kokemus on tämän osoittanut: moni lääkäri ei edes tutki, katsoo vain). Mä en käy fysioterapiassa kuin OMT-fyssareilla, jotka varmasti osaavat.

Se selkävaivainen

Vierailija
13/27 |
01.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi et kutsu siivoojaa asentamaan teidän talon sähköjä....kyllä joka alalla on asiantuntijoita sekä hyviä että huonoja. Lääkärit tietää kaikesta vähän...ei mistään paljoa...sitä varten on erikoislääkärit ja spesialistit ja kirurgit yms tms erikoisosaajat.

Kyllä fysio asioissa hyvä fyssari peittoaa lääkärin 100-0, parasta olisi tietenkin jos on hyvä lääkäri-hysio yhteustyö jossa tietoa menee molempiin suuntiin tarpeen mukaan, kuten minulla, joka olen siis ollut potilas ja kuntoon tuli paikat.

Terveys on Suomessa omassa kädessä, turha syyteellä lääkäreitä tai fyssareita...ei ne sinun ongelmista ole vastuusta vaan sinä itse...yrittävät auttaa minkä pystyvät...mutta myös sinulla on asiassa ISO ROOLI

Joo, joo, joo.

Nyt on kuitenkin kyse edelleen siitä että kaksi eri fyssaria on täysin eri mieltä mikä on ongelma ja miten sitä pitäisi hoitaa.

Miten minä voisin tietää kumpaan luottaa? Ja onko kumpikaan oikeasti oikeassa?

Vierailija
14/27 |
01.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ennen jos viina, terva tai sauna ei auttanut, niin sitten kuoltiin. Nykyään, kun Googlekin tekee diagnoosit hetkessä, on ihme jos ei heti keksitä kaikkiin vaivoihin tarkkaa diagnoosia:)

Vierailija
15/27 |
01.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerrot ja kuvailet seuraavalla tapaamiskerralla, miten hoito tuntui, niin fyssari pystyy siitä jatkamaan parempaan suuntaan.

Vierailija
16/27 |
01.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuo kuvaamasi selkäongelmat voivat johtua esimerkiksi siitä, että välilevy on hieman puristuksissa, tai iskiashermo puristuksissa esim.pakaran lihasjumin takia, tai selästä joku lihas/lihakset jumittaa (syystä että...?) Hyvin, hyvin tavallista on sekin, että on monta vaivaa päällekkäin. Kyllä se usein on hakemista ja kokeilua, että mikä on perimmäinen syy ja minkälaisesta terapiasta asiakas hyötyy eniten. Ihan ymmärrettävää, jos asiakas kokee tämän "hakemisen" arvailuna! Varsinkin jos tapaa useampaa fyssaria, jotka lähestyvät ongelmaa kumpikin eri suunnalta! Suurin osa asiakkaista kuitenkin kokee hyötyvänsä fysioterapiasta.

Plantaarifaskiitti on jalkapohjan jännekalvon kiinnityskohdan "tulehdus" (oikeastaan kyse on eräänlaisesta rappeutumisilmiöstä). Luupiikki on harhaanjohtava kansankielinen nimitys.

Fysioterapian ei kuulu pahentaa kipuja. Jos näin käy, niin asiasta täytyy ehdottomasti puhua terapeutille!

Vierailija
17/27 |
01.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nuo kuvaamasi selkäongelmat voivat johtua esimerkiksi siitä, että välilevy on hieman puristuksissa, tai iskiashermo puristuksissa esim.pakaran lihasjumin takia, tai selästä joku lihas/lihakset jumittaa (syystä että...?) Hyvin, hyvin tavallista on sekin, että on monta vaivaa päällekkäin. Kyllä se usein on hakemista ja kokeilua, että mikä on perimmäinen syy ja minkälaisesta terapiasta asiakas hyötyy eniten. Ihan ymmärrettävää, jos asiakas kokee tämän "hakemisen" arvailuna! Varsinkin jos tapaa useampaa fyssaria, jotka lähestyvät ongelmaa kumpikin eri suunnalta! Suurin osa asiakkaista kuitenkin kokee hyötyvänsä fysioterapiasta.

Plantaarifaskiitti on jalkapohjan jännekalvon kiinnityskohdan "tulehdus" (oikeastaan kyse on eräänlaisesta rappeutumisilmiöstä). Luupiikki on harhaanjohtava kansankielinen nimitys.

Fysioterapian ei kuulu pahentaa kipuja. Jos näin käy, niin asiasta täytyy ehdottomasti puhua terapeutille!

Kiitos asiallisesta vastauksesta.

Vierailija
18/27 |
01.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Terv. selkäongelmainen

Plantaarifaskiitti ja luupiikki ovat kaksi ERI ASIAA. Plantaarifaskiitin myötä voi kehittyä luupiikki (ei ole siis syy vaan seuraus), mutta lähestulkoonkaan kaikilla plantaarifaskiittia sairastaville ei tule luupiikkiä.

Itselläni selkärankareuma aiheutti aikoinaan pitkäkestoista plantaarifaskiittiä molempiin kantapäihin, mutta ei minulle koskaan tullut luupiikkiä kumpaankaan jalkaan. Hassunhauska outoja selittävä fyssari oli siis oikeassa.

Vierailija
19/27 |
01.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa käyttää hyviä sisä- ja ulkokenkiä (Ecco tai vastaavia).

Vierailija
20/27 |
01.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Terv. selkäongelmainen

Plantaarifaskiitti ja luupiikki ovat kaksi ERI ASIAA. Plantaarifaskiitin myötä voi kehittyä luupiikki (ei ole siis syy vaan seuraus), mutta lähestulkoonkaan kaikilla plantaarifaskiittia sairastaville ei tule luupiikkiä.

Itselläni selkärankareuma aiheutti aikoinaan pitkäkestoista plantaarifaskiittiä molempiin kantapäihin, mutta ei minulle koskaan tullut luupiikkiä kumpaankaan jalkaan. Hassunhauska outoja selittävä fyssari oli siis oikeassa.

Olenko edes sanonut mitä fyssari selitti? En. Kuten ylläkin joku mainitsi, siitä käytetään nimitystä luupiikki silloinkin kun piikkiä ei ole muodostunut. www.terveinjaloin.fi/page/9/luupiikki

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yksi yksi