Ystävystyin lapseni opettajan kanssa ja olimme eilen
kaljalla. Yllätyin kun tää opettaja alkoi haukkua joitain lapseni luokkakavereita ja kertoi minkälaisia juttuja nämä luokkalaiset kertovat mm. kotoaan. Mitä mieltä tällaisesta opettajasta?
Kommentit (6)
Ystävälläsi on vaikeuksia pitää vaitiolovelvollisuutta, vaikka se nyt ei ole kovin erikoista. Hän luottaa sinuun ja sinä olet pettänyt hänen luottamuksensa.
Oppilashuoltotyössä käsitellään monia oppilasta ja hänen perheettään koskevia tietoja, jotka ovat lainsäädännön mukaan salassa pidettäviä. Salassa pidettäviä ovat mm. tiedot oppilaiden ja heidän perheenjäsentensä henkilökohtaisista oloista, kuten elintavoista, vapaa-ajanharrastuksista, perhe-elämästä, poliittisesta vakaumuksesta, yksityiselämän piirissä esitetyistä mielipiteistä ja osallistumisesta yhdistystoimintaan, sekä tiedot taloudellisesta asemasta, terveydentilasta ja vammaisuudesta.
Salassapitovelvollisia ovat rehtori, opettajat, opetusharjoittelijat, koulunkäyntiavustajat, kouluterveydenhuollon edustajat, koulukuraattorit, koulupsykologit sekä opetuksen järjestämisestä vastaavien toimielinten jäsenet sekä muut opetuksen järjestäjän palveluksessa olevat henkilöt. He eivät saa sivullisille ilmaista, mitä he ovat tämän lain mukaisia tehtäviä hoitaessaan saaneet tietää oppilaiden tai tässä laissa tarkoitetun henkilöstön taikka heidän perheenjäsentensä henkilökohtaisista oloista ja taloudellisesta asemasta.
Sori, mutta kuulostaa jotenkin provolta. Itse pidän opettajana tietoisesti tarkan rajan oman elämän ja työasioiden välillä. En tapaa kollegojakaan vapaalla kuin harvoin. He eivät ole ystäviä, osaa voisi tosin kutsua kavereiksi.
No, tiedän opettajan joka avautui oppilaista ja mielipiteistään heistä oppilaidensa vanhemmille (siihen aikaan ei ollut Wilmaa kaikkialla) puhelimessa, ainakin parille, kuten minulle. Hyvin negatiiviseen sävyyn, että se xxx on tosi ongelmallinen ym. Tästä tehtiin valitus, sana sanaa vastaan, ei mitään seurauksia opettajalle, jolle tuo oppilaiden haukkuminen oli muutenkin aika rutiinia.
Tökerösti toimittu, ja opettaja syyllistyi myös virkavirheeseen. Olen itsekin opettaja, ja saatan joskus stressaantuneena avautua ystävilleni työasioista, mutta en koskaan niin, että yksittäinen oppilas olisi tunnistettavissa.