Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pidän yhdys sana virheitä tekeviä vähän yksin kertaisina

Vierailija
31.07.2016 |

Missä meni vikaan jos ei vielä aikuisenakaan osaa yhdys sanoja?

Kommentit (45)

Vierailija
21/45 |
31.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kylläpä moni otti nokkiinsa. Suomi mamma taitaa olla vähän yksin kertainen. Kieli oppi on vaikea asia, ei se niin helppoa ole jos ei ole älyn lahjoilla paiskattu 😂

Vierailija
22/45 |
31.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten tää sama paska mitä ap suoltaa menee joka kerta läpi ja ihmiset ovat tarttuneet siihen kymmeniä kertoja? Häpeäisit ap kun et keksi mitään uutta trollia palstalle vaan kierrätät pelkkää paskaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/45 |
31.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omaa äidinkieltään osaamattomat ihmiset OVAT yksinkertaisia. Meillä duunissa yksi aikuinen nainen, joka ei kertakaikkiaan osaa kirjoittaa. Joka ikinen sana väärin, myös nimet väärin, eikä pelkästään huolimattomuutta vaan ihan yksinkertaisesti tyhmyyttä.

Tyhmyys taitaa olla in ja pop.

Kerta kaikkiaan kirjoitetaan erilleen. Tuo on juuri sellainen yhdyssana, jonka osaamattomuus ei mielestäni tee kenestäkään yksinkertaista.

Vierailija
24/45 |
31.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minuakin ihmetyttää, miten se oikeinkirjoitus voi niin monelle aikuiselle olla niin vaikeaa. Lukihäiriöiset ja suomea ei-äidinkielenä puhuvat toki oma juttunsa, mutta tältäkin palstalta tuntuu löytyvän noita, joilla on vaan juntti asenne tyyliin "ei väliä, miten paskasti kirjoitan, saa siitä selvää silti.." Voi sanoa, että ei kuulkaas saa.

Vierailija
25/45 |
31.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ikinä ainakaan palkkaisi töihin ketään, jolla on peruskoulutason kielioppi täysin hakusessa ja puhuu suomea äidinkielenään.

Vierailija
26/45 |
31.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käsitteleekö tämä keskustelu nyt yksinkertaisuutta vai yhdyssanoja?

Itseäni kiinnostaisi enemmän ne yhdyssanat, mutta ihsm...

Vierailija
27/45 |
31.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Omaa äidinkieltään osaamattomat ihmiset OVAT yksinkertaisia. Meillä duunissa yksi aikuinen nainen, joka ei kertakaikkiaan osaa kirjoittaa. Joka ikinen sana väärin, myös nimet väärin, eikä pelkästään huolimattomuutta vaan ihan yksinkertaisesti tyhmyyttä.

Kerta kaikkiaan kirjoitetaan erilleen. Tuo on juuri sellainen yhdyssana, jonka osaamattomuus ei mielestäni tee kenestäkään yksinkertaista.

Tuon voi kirjoittaa molemmilla tavoilla.

Vierailija
28/45 |
31.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskelin yliopistossa suomen kieltä pääaineena. Panen kyllä teksteissä automaattisesti merkille yhdyssanavirheet samoin kuin muutkin kielioppivirheet mutta en arvioi ihmistä pelkästään kielioppitaitojen perusteella. Tekstin sisältö vaikuttaa enemmän.

Harvassa on kuitenkin niitä, joiden ajattelutaito olisi priimaa mutta kielentuotto sekundaa.

Vierailija
29/45 |
31.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heh, itse myös näen punaista alkeellisia kielioppi- tai kirjoitusvirheitä lukiessa.. Pilkutus on myös sangen vaikeaa, jopa mahdotonta useille. Kuten isot kirjaimet sanan alussa. Näppylöitä saan lukiessani vaikka tällaisen esimerkkilauseen: 

"En alkanut opiskelemaan Ruotsin kieltä ,koska sitä ei tarvita täälä Itä Suomessa ." 

:D :D :D Juu, nipottava kielipoliisi varmastikin olen!

Vierailija
30/45 |
31.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nimenomaan, itsekin olen joutunut käymään terapiassa jo monta vuotta toisten ihmisten kielioppivirheiden takia. Ei ole vielä auttanut, panta kiristää päätä.

Vierailija
31/45 |
31.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuon voi kirjoittaa molemmilla tavoilla.

Nopealla googlauksella löytyi kolme sivua, joilla näkyy vain tuo yksi tapa. Enempää en jaksa nettiä tutkia, mutta jos löydät päinvastaista tietoa, niin linkkaa sinä.

https://www.cs.tut.fi/~jkorpela/kielenopas/6.1.html

http://www.kielijelppi.fi/tyokalupakin-termit/yhdyssana

http://www.kielitoimistonohjepankki.fi/ohje/129

Vierailija
32/45 |
31.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Harva osaa kaikkia yhdyssanoja, mutta tarkoititkin ehkä nyt niitä itsestäänselviä ja helpoimpia yhdyssanoja.

Itseni on vaikea muistaa, oliko se päinvastoin vain päin vastoin. Olen siis googlannut tuon saman sanan monen monta kertaa, enkä vieläkään ole varma. (Tarkistin nyt taas, että yhteen se on.)

Tuolla lista yhden testin vaikeimmista yhdyssanoista:

http://www.lintukoto.net/testit/yhdyssanat/vaikeimmat.php

Niin no, mitä kukakin sitten pitää helppona tai vaikeana? Sinä pidät yksinkertaisina niitä, jotka ei osaa sinun osaamiasi asioita. Ihan yhtä hyvin joku voi sanoa, että sinä olet vähän yksinkertainen, kun et tiedä kumpi on oikein, "päin vastoin" vai "päinvastoin".

Vierailija
33/45 |
31.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koulujärjestelmässä taitaa olla joku häiriö. Kirjoitin E:n ylppäreisssä äikästä. Silti teen paljon kirjoitusvirheitä, erityisesti yhdyssanoissa on virheitä. Jotenkin onnistuin luovimaan läpi;) Toisaalta olen saanut kehuja, että käytän kieltä rikkaasti, ja tavallaan muovaan jotain omakeksimiäni sanoja ja sanontoja. Tiedä häntä.

Vierailija
34/45 |
31.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

5 jatkaa: Älysin tarkistaa toisenkin sanan viestistäni: "itsestään selvä" kirjoitetaankin erikseen. Hups...

http://www.kielikello.fi/index.php?mid=2&pid=11&aid=2675

Ai, kiitos. Yve.fi ei näköjään huomioi vaihtoehtoisia kirjoitustapoja.

Itsellenikin nuo ovat hankalia ja aina tarkistelen, ikinä en vain opi. Sen verran jokin kello soi, että nämä pari ovat muuttuneet.

Vierailija
35/45 |
31.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Harva osaa kaikkia yhdyssanoja, mutta tarkoititkin ehkä nyt niitä itsestäänselviä ja helpoimpia yhdyssanoja.

Itseni on vaikea muistaa, oliko se päinvastoin vain päin vastoin. Olen siis googlannut tuon saman sanan monen monta kertaa, enkä vieläkään ole varma. (Tarkistin nyt taas, että yhteen se on.)

Tuolla lista yhden testin vaikeimmista yhdyssanoista:

http://www.lintukoto.net/testit/yhdyssanat/vaikeimmat.php

Niin no, mitä kukakin sitten pitää helppona tai vaikeana? Sinä pidät yksinkertaisina niitä, jotka ei osaa sinun osaamiasi asioita. Ihan yhtä hyvin joku voi sanoa, että sinä olet vähän yksinkertainen, kun et tiedä kumpi on oikein, "päin vastoin" vai "päinvastoin".

Siis mitä ihmettä? Enhän minä tässä ole pitänyt ketään yksinkertaisena. :D Väärinkäsitys...?

Vierailija
36/45 |
31.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Missä meni vikaan jos ei vielä aikuisenakaan osaa yhdys sanoja?

Mitä saat tällä aloituksella? Ihmiset ovat yksilöllisiä, jokaisella omat vahvuudet jotka kantavat elämässä. Aloitus kertoo vain ilkeästä, heikkoitsetuntoisesta pikku hörhöstä, joka koittaa pinnistellä huomion huipulle. Ei onnistu. Opettele hyvyyttä, ehkä sinutkin hyväksytään ihmisten joukkoon.

Vierailija
37/45 |
31.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Heh, itse myös näen punaista alkeellisia kielioppi- tai kirjoitusvirheitä lukiessa.. Pilkutus on myös sangen vaikeaa, jopa mahdotonta useille. Kuten isot kirjaimet sanan alussa. Näppylöitä saan lukiessani vaikka tällaisen esimerkkilauseen: 

"En alkanut opiskelemaan Ruotsin kieltä ,koska sitä ei tarvita täälä Itä Suomessa ." 

:D :D :D Juu, nipottava kielipoliisi varmastikin olen!

Vaikuttimena useinkin vain silkka ilkeys, eikä mikään kielipoliisina olo.

Vierailija
38/45 |
01.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samoin. On aikamoinen turn off jos mies ei osaa yhdys_sanoja. N27

Vierailija
39/45 |
01.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kirjoitusvirheet voivat olla myös lukihäiriöistä johtuvia.

Koeta ymmärtää.

Vierailija
40/45 |
01.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen olin todella tarkka yhdyssanoista. Nykyään käytän englantia suurimmaksi osaksi kaikessa, ja olen huomannut että mulla tulee todella paljon kirjoitusvirheitä suomeksi. Nopeasti ne unohtaa. Enkä ole mikään tyhmä :)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän viisi kuusi