Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oletko nähnyt nälkää Suomessa? Miksi?

Vierailija
31.07.2016 |

Tästä aina kinataan, että kukaan ei voi Suomessa olla oikeasti köyhä, niin että näkisi nälkää. Tai jos kyllä, niin se johtuu vain elämänhallinnan puutteesta, eli rahat ovat menneet alkoholiin, röökiin ja pelaamiseen.

Täällä sitten on noita avauksia siitä, miten on vain jotain 5 euroa ruokaan useammalle viikolle.

Miten tämä nyt on? Oletko itse, tai joku tuntemasi, aidosti nähnyt nälkää Suomessa ja jos kyllä, niin miksi?

Kommentit (33)

Vierailija
21/33 |
31.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut tosi vähissä varoissa nuorempana, tuli karenssia ym vaikeuksia. Nälkää en ole koskaan nähnyt. Leipäjonossa en ole koskaan käynyt.

Silloin kun rahaa tuli edes vähän jostain, ostin varastoon ruokaa, säilykkeitä ja pakastimeen tavaraa. Kyllä ruokaa saa halvalla jos vähänkään osaa järkeillä mitä ostaa. Ei ehkä aina terveellistä, mutta ainakin saa vatsan täyteen. Jaksan aina ihmetellä tätä nälkäpuhetta Suomessa!

Ymmärrän kyllä pienituloiset eläkeläiset, joilla rahat menee lääkkeisiin. Heilläkin usein kyse siitä että eivät osaa kaikkia heille kuuluvia tukia hakea.

En halua kuulostaa ylimieliseltä, mutta nuorten kohdalla näitä nälkäpuheita ihmettelen. Ja Huom. mä poltan tupakkaa, siihenkin on raha riittänyt.

Vierailija
22/33 |
31.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän kyse ole siitä, mihin rahansa käyttää eli valinnoista.

Isäni tupakoi rahansa eikä ymmärtänyt, että lapset eivät elä tupakansavulla  ja äiti osti liian kalliita elintarvikkeita, joten ruokaa oli liian vähän.

t. 16

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/33 |
31.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on aina pajan päivän varalle puuro- sämpylätarpeet, niillä selviää hyvin. Tässä kuussa tekee pari viikkoa tiukkaa, tuli yllättäviä menoja. Olen hyvä suunnittelemaan vähillä rahoilla menun. Nälkää en ole nähnyt, mutta olen sinnitellyt ilman shampoota ja wc-paperia.

Vierailija
24/33 |
31.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kamalaa, että äitipuolet pitivät teitä nälässä. :(

Oliko kyse säästäväisyydestä, rangaistuksesta vai kyttäsivätkö he jostain syystä painoanne?

Teoriassa kyse oli säästäväisyydestä. Rouva halusi olla tarkka talouden pitäjä. Kuitenkin siten että miehelle päin kaikki näytti hyvältä.

Nimim. 17

Vierailija
25/33 |
31.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis järkyttäviä nuo äitipuoli-kertomukset! helvetti mitä kurmuja tuommoset naiset jotka lapsia rääkkää nälällä!

Opiskeluaikana kyllä tuli nähtyä nälkää kun piti sijoittaa jonkin verran opintoihin kuuluviin materiaalimaksuihin yllättäen ruokaa varten varatun rahan.

Elin viikonlopun kahdella omenalla joka oli tarkasti paloiteltu, maanantaina koulumatkalla pyörtyi hetkeksi , mutta taas sitä noustiin porskutettiin vaan sitkeästi eteen päin (ei ollut olemassa vanhempia tai tukiverkkoja , yksin vieraassa kaupungissa, jne).

Suu auki katsoi opiskelukavereita jotka kiukutteli vanhemmilleen jotka kantoi heille ruokaa ikiomaan opiskeluasuntoon jonka vanhemmat oli varta vasten opiskelun vuoksi hankkineet.

Vierailija
26/33 |
31.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

150€ ei tahdo riittää 30 päiväksi ruokaan, jos haluaa syödä muutakin kuin nuudeleita.

Öh, mitä? Tuo tekee päivässä 5 euroa, jolla luulisi ruokkivan terveen aikuisen ihmisen ihan hyvin. Olen itsekin opiskelija ja ruokaan menee normaalisti noin 100 euroa kuukaudessa, vaikka olisi varaa enempäänkin.

tuosta pitää vielä maksaa kaikki laskut yms.

Millaista ruokaa oikein syöt 25€ viikkobudjetilla?

Esimerkki, miltä yhden viikon ruokalasku Suomessa voi maksaa:

2 kpl jauhelihapaketteja tms. 4-5€

2 litraa maitoa 2€

Paketti vessapaperia 3€

Kilo perunoita 1€

Paketti spagettia 1€

2 tölkkiä mehua 3€

Muro- tai myslipaketti 4€

Tölkki jogurttia 2€

Margariini 2€

Juusto 4€

Paketti leipää 2€

Kurkku 1€

Salaattikerä 2€

Tomaatteja 2€

Juustokuutiot, raejuusto tms. 2€

Purkki shampoota 3€

Tiskiaine 1€

Pyykinpesuaine 5€

Huuhteluaine 8€

= 52 euroa, mitä noista jättäisit ostamatta?

Toki vessapaperipaketti riittää pariksi viikkoa, pesuaineet about kuukaudeksi tai pidemmäksikin aikaa, mutta välistä niitäkin joutuu ostamaan. Noiden lisäksi sitten hoitoainetta, deodoranttia, saippuaa, vaatteita (kirpparillakaan ne eivät ole ilmaisia), jossei halua kulkea rähjäisissä likaisissa vaatteissa ja haista pahalle.

Lisätään päälle vielä turhakkeet, joita suurin osa meistä pitää osana normaalia elintasoa, kuten meikit, tupakka, alkoholi, kahvi, joista tuollaisella 25€/viikko -budjetilla on turha haaveillakaan.

Normaali eläminen Suomessa maksaa n. 100€/viikko plus asumiskulut. Sen takia olisi helvetin kivaa saada edes osa-aikaduuni.

Vierailija
27/33 |
31.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

150€ ei tahdo riittää 30 päiväksi ruokaan, jos haluaa syödä muutakin kuin nuudeleita.

Öh, mitä? Tuo tekee päivässä 5 euroa, jolla luulisi ruokkivan terveen aikuisen ihmisen ihan hyvin. Olen itsekin opiskelija ja ruokaan menee normaalisti noin 100 euroa kuukaudessa, vaikka olisi varaa enempäänkin.

2 litraa maitoa 2€

Paketti vessapaperia 3€

Kilo perunoita 1€

Paketti spagettia 1€

2 tölkkiä mehua 3€

Tölkki jogurttia 2€

Margariini 2€

Juusto 4€

Paketti leipää 2€

Kurkku 1€

Salaattikerä 2€

Tomaatteja 2€

Purkki shampoota 3€

Tiskiaine 1€

Pyykinpesuaine 5€

Huuhteluaine 8€

Toki vessapaperipaketti riittää pariksi viikkoa, pesuaineet about kuukaudeksi tai pidemmäksikin aikaa, mutta välistä niitäkin joutuu ostamaan. Noiden lisäksi sitten hoitoainetta, deodoranttia, saippuaa, vaatteita (kirpparillakaan ne eivät ole ilmaisia), jossei halua kulkea rähjäisissä likaisissa vaatteissa ja haista pahalle.

Lisätään päälle vielä turhakkeet, joita suurin osa meistä pitää osana normaalia elintasoa, kuten meikit, tupakka, alkoholi, kahvi, joista tuollaisella 25€/viikko -budjetilla on turha haaveillakaan.

Normaali eläminen Suomessa maksaa n. 100€/viikko plus asumiskulut. Sen takia olisi helvetin kivaa saada edes osa-aikaduuni.

Siis sehän on ihan totta että Suomi on kallis maa. Mutta ideahan onkin juuri siinä että tässäkin näennäisen homogeenisessa maassa on jo paljon monen eri kerroksen porukkaa. Toisilla ei ole juuri mitään, toisilla on jotain pientä ja joillain on paljonkin. Ei tämä ole ollut mikään tasainen hyvinvointivaltio enää pitkiin aikoihin vaikka mediassa väitettäisiin mitä.

Vierailija
28/33 |
31.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen, lapsena.

Vanhempani menivät nuorena naimisiin ja maksoivat suurta asuntolainaa.

Isä käytti suuren määrän rahaa tupakkaan eli äidin mukaan vaihtoehtoina olivat tupakka tai leipä. Isä valitsi tupakan.

Kumpikin vanhempi kävi töissä.

Äiti käytti rahaa parempiin eli lähikaupan kalliisiin tuotteisiin, esimerkiksi kinkkufileeseen, vaikka halvempia ruokia olisi saanut enemmän samalla rahalla.

Vanhempi sisareni keitti itselleen ja minulle ala-asteella riisiä, jota söimme curryn kanssa.

Vanhempani erosivat ja isä vei meidät hiihtoleirille. Hän unohti, että lapset tarvitsevat syötävää, joten elimme nälässä viikon ajan. Söimme sokeripaloja majoituspaikan alakaapista, että saimme edes jotain ruokaa. Isä ei tarkoittanut pahaa, mutta hän käytti rahansa tupakkaan.

En koskaan voisi seurustella tupakoivat ihmisen kanssa mm. tuosta syystä.

Äiti valvoi kotona syömisiämme enkä saanut pyytää ystäviä kylään, koska raha ei riittänyt tarjoiluihin.  

Huh!

Vierailija
29/33 |
31.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä useammat opiskelijat ovat kommentoineet. Miten työttömät, pieneläkeläiset, sairaseläkkeellä olevat? Miten heillä riittää rahat?

Vierailija
30/33 |
31.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut nälkäinen opiskeluaikoinani. Rahat käytin juurikin alkoholiin ja tupakkaan ruuan sijaan. Oli myös kivaa olla hoikka. Ei kaduta yhtään. Hauskaa oli.

Vierailija
31/33 |
31.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen. Miten niin miksi? Rahaa oli liian vähän. Olin opiskelija. Rahat riitti vuokraan, en saanut iltatöitä. Sain koulussa ruoan viitenä päivänä viikossa. Kämpälle ei ollut vara ostaa edes leipää. Ostin jauhoja ja kaurahiutaleita ja leivoin niistä sämpylöitä itse. Näitä sitten söin nälkääni. Ei tuossa olisi voinut enempää mitään elämänhallintaa harjoittaa, kun ei vaan tullut sitä rahaa yhtään enempää.

Veetuttaa toisinaan aika ankarasti kun lukee jotain tietämättömien kommentteja että opiskelijoilla menee rahat baariin. Varmaan joillakin meneekin, mutta sitten siellä on ihan oikeasti niitä, jotka ei käy baarissa, eikä käy juuri ruokakaupassakaan.

Jätitkö opintolainan nostamatta? Haitko tukea sossusta? Entä seurakunnasta?

Tämä ei siis ole arvostelu vaan yritän vain ymmärtää eri tilanteita juuri sen takia, että niin monet ovat sitä mieltä että aina joku taho Suomessa auttaa.

Minulla oli samanlainen tilanne 16-18-vuotiaana opiskelijana kuin yo kirjoittajallakin oli. Rahat riittivät vain vuokraan ja osittain kirjoihin. Ruokaa sain koulussa. Laihduin 15 kiloa eli reippaasti alipainon puolelle meni. Kotoa en saanut juurikaan rahaa eikä isä antanut ottaa opintolainaa kun olin alaikäinen.

Vierailija
32/33 |
31.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaikka millaisissa.

Omalla kohdallani se oli työttömyyden + parin yllättävän laskun summa. Työttömänä kun ei sitä rahaa hirveästi ole muutenkaan, niin siitä vähästä kun joutui maksamaan eläinlääkikuluja ja vastaavia yllättäviä menoja, niin ei siinä kovin montaa kolikkoa jää käteen pyörimään. 

Eläinlääkärikulut eivät ole yllättäviä menoja, ihan varmasti jossain vaiheessa jokainen lemmikki tarvitsee enemmän tai vähemmän eläinlääkärin palveluja.

Vierailija
33/33 |
31.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

2 litraa maitoa 2€

Paketti vessapaperia 3€

Kilo perunoita 1€

Paketti spagettia 1€

2 tölkkiä mehua 3€

Tölkki jogurttia 2€

Margariini 2€

Juusto 4€

Paketti leipää 2€

Kurkku 1€

Salaattikerä 2€

Tomaatteja 2€

Purkki shampoota 3€

Tiskiaine 1€

Pyykinpesuaine 5€

Huuhteluaine 8€

Jättäisin maidot, mehut, murot ja myslit ja huuhteluaineen ostamatta. Jauhelihan korvaisin soijarouheella, pavuilla tai linsseillä. Juusto ja jogurttikaan ei ole mitenkään pakollisia. Leipää voi tehdä itse. Söisin aamulla kaurapuuroa lisäkkeillä, kaksi kasvispohjaista lämmintä ruokaa ja illalla leipää täytteillä. Ei tule kovin kalliiksi ja itse olen helposti elänyt 25e-30e/viikko ruokakauppabudjetilla (johon kuuluu siis ruuat ja hygieniatarvikkeet).

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä neljä kahdeksan