Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Paljonko omakotitalon pihan hoitoon menee aikaa esim. viikossa tai kuukaudessa?

Vierailija
30.07.2016 |

Jos on vaikka muutama marjapuska, useampi puu, nurmikko, muutamassa kohdassa kukkaistutuksia, edessä joku kivetys. Ei mikään pikkuriikkinen rivaritonttityyppinen ratkaisu, vaan ihan "vanhan ajan" omakotitalon pihan kokoinen piha.

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
30.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu siisteystasostasi. Nurmikonleikkuu 1h per viikko ja muuhun 1h - niin paljon kuin haluat käyttää aikaa. Mulla puutarhanhoito on harrastus, joten 5-10h menee viikossa.

Vierailija
2/15 |
30.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se niin riippuu. Minä olen tehnyt tästä helppohoitoisen perennapihan ja ei paljoa aikaa mene, koristekatetta istutusten alla ja kasveja, joille ei tarvitse tehdä mitään, paljon puita. Ehkä joku neljä tuntia kuussa menee keskimäärin perus hoitotöihin, sisältäen ruohonleikkuut. 5000 neliötä, kuusi marjapuskaa, paljon istutuksia, istutettu aita, jota kastellaan ja vähän hyötykasveja. Hiekkapihan rassaus olisi ainoa ongelma, mutta olen kylmästi siirtynyt myrkyttämään ja sekin ongelma on ratkennut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
30.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mulla mene paljoakaan aikaa. Asumme aika syrjässä ja tontti on metsän ympäröimä ja aika luonnollinen. Puita on reilusti, muutama marjapuska, ruusupuska ja talon edustalla on vähän kesäkukkia, joita kastelen. Pensaiden ympäristöt raivaan rikkaruohoista ja levinneistä uusista pensaan aluista tyyliin kerran vuodessa. Puita leikkaan ehkä kerran viidessä vuodessa. Mies leikkaa nurmikkoa parin viikon välein. Että näin ja ei ole kukaan valitellut. ;)

Mulla itselläni menee kesäisin pihanhoitoon aikaa ehkä tunti kuukaudessa! :D

Syksyisin/keväisin onkin sitten lehtien haravointi, johon menee kaikkinensa jokunen tunti. Talvisin lumen raivaus on myös kesän pihahommia työläämpää.

Vierailija
4/15 |
30.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se riippuu siitä, minkälaisessa kunnossa haluat puutarhan pitää. Itse hoidan pihaa, 1400 neliötä, kyllä siinä aikaa kuluu. Tosin olen pedantti, kaikki pitää olla viimeisen päälle. Jatkuvasti joutuu leikkaamaan ruohoa, kitkemään rikkaruohoja kukkapenkeistä, kastelemaan, haravoimaan, karsimaan pensaita, kompostoimaan/kuljettamaan puutarhajätettä pois,lakaisemaan yms. yms. Epätasainen tontti kaiken lisäksi, trimmerillä joutuu suurimman osan leikkaamaan. Keväisin istutat kesäkukat, lannoitat perennapenkit,mietit uusia istutuksia, jaat vanhoja. Syksyisin purat kesäistutukset, peset purkit, suojaat penkit talvea varten, hankit syysistutukset,peset, huollat puutarhakalusteet ja viet ne talveksi suojaan. Haravoit pihan syksyisin sekä keväisin. Puhdistat räystäät. Talvisin lumen luontia. Talvi on helpoin aika. Jos viljelet vihanneksia/marjoja/hedelmäpuita, niissä omat hommansa. Ja, niin; torjut tuholaisia😊

Vierailija
5/15 |
30.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on 3000m2 tontti josta 2/3 on mustikkametsää ja kalliota. Pihaa siis 1000m2 - talo, autotalli, kivetys ja rasitetie naapuriin. Istutukset on tehty siten että ne peittää kasvustollaan isoja aloja, paljon pensaita, terasseja n 150m2. Yksi varsinainen "kukkapenkki" sisääntulon luona. Nurmikkoa n 20m2

Alkukeväällä tietty rikkaruohot ehtii kasvamaan ensin ja niitä pitää viikon-parin välein napsia pois, ruoho leikataan 2-3 viikon välein tuosta läntistä (emme ole kovin nipoja), ruusuja lannoittaa viikoittain juhannukseen saakka. Kesällä sitten penkit hoitaa itsensä, nyt raivasin rikkaruohot yhdestä uudesta penkistä 2 viikkoa sitten kun tulimme reissusta. Syksymmällä sitten tietty lehtien haravointia ja mustikkametsän siivousta (raivaan kaikki kesän aikana kasvaneet puuntaimet pois)

Mutta toisaalta - tämä on mulle terapiaa ja nautin siitä että saan rapsutella tuolla pihalla joka viikko jotain. Vielä ei ole rasitetta ollut.

Vierailija
6/15 |
30.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viihaan tätä 4000M2 pihaa, ostakaa joku!

Vierailija
7/15 |
30.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu paljon pihasta.. koosta, istutuksista, maastosta, korkeuseroista.. jne.

Huomioi  myös talvi... lumityöt vie aikaa. Ennen meidän pihassa oli pitkä ylämäkeen oleva pihatie ennen kuin olit autotallin oven edessä. Päivän aikana oli satanut lunta.. Meni yli tunti aikaa ennenkuin olit työpäivän päätteeksi aurannut itsellesi ja autollesi tien pihaan. 

mutta nyt, talo on lähellä tietä, ja takapihaa on reilummin. Lumitöitä on paljon vähemmän.  Ja näin ollen vähän helpompaa tulla ja lähteä talvellakin. :) 

Kesällähän sitten saat itse päättää miten paljon aikaasi kulutat ja missä kunnossa pihasi on ;) 

Vierailija
8/15 |
30.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

4: Ovatko kaikki hommat muistissa päässäsi, vai teetkö listoja tai kalenterimerkintöjä, jottei mitään jää tekemättä?

Vierailija
9/15 |
30.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos käytät katteita istutuksissa ja teet keväällä ja syksyllä hyvin huollot niin eipä juuri ruohonleikkuuta kummempaa ole kesällä. Toisaalta sinne menee kaikki liikenevä aika, jos niin haluaa..

Vierailija
10/15 |
30.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä 5000 neliön tontti. Tontista 1/5 metsää ja 1/5 niittyä. Loput nurmikkoa, terassia, laatoitusta yms. Meillä pihan teko on vielä kesken (taitaa olla kesken aina). Keksitään aina jotain uutta mitä voisi tehdä. Pihasta löytyy kasvimaa, kasvihuone, hedelmäpuita, marjapensaita, perennapenkkejä ja paljon erilaisia istutusalueita.

Kasvukaudella (touko-lokakuussa) aikaa menee eniten. Nurmikko leikataan vähintään kaksi kertaa viikossa. Leikkaus päältä ajettavalla ja siistiminen trimmerillä vie 2-3 tuntia. Kastelu, lannoitus ja kitkeminen vievät 1-2 tuntia päivässä. Uuden rakentaminen ja vanhan kunnostus vievät päivästä, säästä ja innostuksesta riippuen 0-8 tuntia päivässä.

Valmista ei näytä tulevan koskaan :)

Vierailija
11/15 |
30.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän täytyy leikata nurmikko kaksi kertaa viikossa. Kyllä muuten on pitkä ruoho.

Vierailija
12/15 |
30.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liikaa

Vierailija
13/15 |
30.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on 30 marjapuskaa ja 12 omenapuuta sekä kirsikka- että luumupuut. Raparperit ja boysenmarjat. Sorapiha mutta ympärillä 2500 neliön nurmikko. Syksyllä on työtä paljon. Mutta en koe sitä minään kun minulla on kaksi ja kole vuotiaat. Jos pääseen pihalle on se minulle lomailua :-)

Vierailija
14/15 |
30.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmasti siihen menee niin paljon aikaa kun huvittaa tehdä, puutarhahan ei koskaan tule valmiiksi, ja toisaalta, toisia ei kiinnosta sinne tehdä mitään uudistuksia tai lisäyksiä, laittavat uuden talon pihalle kiveyksiä, istutusaltaat ja pari puuta ja puskaa, ja tietysti nurmikon, ja se on siinä. Kohopenkeissä olevat kukkapenkit on helpompia hoitaa, varsinkin jos laittaa perennat jo heti tiheään, kerran kuussa kun nyppii rikkaruohot pois, se pysyy hyvänä. Haravoinnista jos ei tykkää, ei kannata laittaa paljoa puita, eikä varsinkaan jotain isolehtisiä kuten vaahteroita ja muita roskaavia puita, jotkut omenapuun lehdet on äkkiä haravoitu, tai sitten antaa olla haravoimatta, sitähän asiantuntijat suosittelee, vetää ruohonleikkurilla silpuksi (bioleikkaava/silppuava kone on paras muutenkin). Eli kun teet helpon pihan, ei juuri muuta tarvi kuin se nurmikon leikkaus kerran viikossa (tai robotti tekemään se)

Luulen että hyötypuutarhassa on enemmän hommaa kuin kukkapenkeistä, niitä porkkanapenkkejä pitää harventaa ja kastella, ja jos on vielä jotain tomaatteja joita pitää kastella tosi paljon, menee siinä aikaa, varsinkin jos joutuu kastelukannulla vedet kantamaan.

Vierailija
15/15 |
30.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osa kyllä kaunistelee aika pahasti.  1:nen, 4:nen ja 10:ppi puhuu asiaa.  Toki oma vaatimustaso ja pihan luonne vaikuttaa paljon.  Ja tietysti pihan koko.  Nurmikon leikkuu tapahtuu useimmilla vähintään kerran viikossa (7-4 päivän välein) ja yksi leikkaus vie aikaa pihan koosta ja nurmikon yhtenäisyydestä riippuen ½-3 tuntia.  Kaikenlaista pientä muutakin hoitoa tarvitaan:  riippuu tosin hyvin paljon istutuksista ja omasta halusta.   Vähällä kun haluaa päästä, niin 1 t viikossa riittää hyvinkin keskimäärin: keväällä ja syksyllä enemmän, keskikesällä hieman vähemmän ja talvella ne lumityöt.  Mutta jos halua on, niin aikaa saa kulumaan vaikka 5 t päivässä.

Jos omakotitalo on hankinnassa vain statussyistä, kehotan jättämään väliin.  Jonkinlaista halua pihanhoitoon pitää olla, että kannattaa omakotitaloon muuttaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kuusi kolme