Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kiinteät ruuat; 4 kk vai 6kk?

01.03.2006 |

Minulla on 4 kk ikäinen poika, joka tähän asti on nautiskellut pääasiassa rintamaitoa ja lisäksi tarvittaessa nannia (muutamia kertoja viikossa). Maitoa tuntuu riittävän hyvin ja poika vaikuttaa tyytyväiseltä maitoon, eli se pitänee pojan nälän mukavasti kurissa.

Olen miettinyt kiinteiden ruokien maistelemisen aloittamista. Osaatteko kertoa mikä on suositus tähän asiaan. Eli kun poika vaikuttaa tyytyväiseltä maidollakin, onko suositeltavaa aloittaa kiinteiden makuannosten antaminen ja totuttelu jo nyt vai vasta 6 kk iässä? En ole oikein hoksannut aloitetaanko kiinteiden maistelu 4 kk iässä vain totuttelun ja uusien makuelämysten vuoksi vai siksi, ettei maito tunnu kattavan lapsen ravintotarvetta. Onko tämä siis vain niitä asioita, jotka äidin on päätettävä oman mielipiteensä mukaan, vai onko asiaan olemassa tiettyjä sosituksia? Kertokaa mielipiteitänne!

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
01.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me aloitimme perunan maistelun siinä 4kk iässä, mutta meillä (omasta mielestäni) ei rintamaito riittänyt vaikka neuvola olikin toista mieltä... Niin ja hyvin on sen jälkeen jatkunut soseiden syönti. Ensin perunaa vähän kerrallaan ja sitten porkkanaa, kukkakaalia, parsakaalia. Ja niiden sekoituksia!!! Mutta eiköhän neuvola teitäkin opasta tässä asiassa niinkuin muitakin.

2/10 |
01.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neuvolasta sanottiin meille, että kannattaa aloittaa kiinteät 4kk-iässä kun vauvalla ei paino noussut tarpeeksi. Muuten kai suositus on se 6kk. Jokainen kai loppujen lopuksi itse päättää milloin on lapselle hyvä aika aloittaa kiinteät. Perunalla aloitettiin ja sitten porkkanaa, kukkakaalia, parsakaalia. Ensin annoin ihan vaan makuannoksia ja n. 5kk iässä söi kerralla koko purkillisen (2dl). Maisteluun menee siis aikaa ennen kun syö ihan kunnon aterioita.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
01.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moi! Virallinen suositus oli vuosikausien ajan 4-6 kk, mutta viime vuoden syksyllä se muuttui, ja on nyt 6 kk. Itse kun esikoista myös tässä imetän, eikä kokemusta siis aikaisemmista lapsista ole, päätin, että meillä ainakin mennään suositusten mukaan pilkulleen, ja täysimetän sen 6 kk. Neiti kuitenkin vaikuttaa mielettömän kiinnostuneelta syömisestä! Aina kun isänsä ja minä syömme, pikkuinen tuijottaa haltioissaan. Lisäksi nautii D-vitamiinitipoistaan suuresti ja odottaa suu ammollaan lusikkaa kuin linnunpoikanen! Soitin sitten viime viikolla neuvollaan ja kysyin, että voiko vauva näin " viestiä" olevansa valmis maisteluihin, ja mitä he suosittelevat. Käskivät vain noudattaa äidinvaistoa - mitään haittaa kuulemma ei ole, jos aikaisemminkin aloittaa kuin 6 kk. Lauantaina meillä sitten syödään bataattia - on jo ostettu! Tuolloin on neidillä ikää 5 kk 1 viikko.

Eli kumpikin käy :-)

Vierailija
4/10 |
01.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

suositushan on täysimetystä 6kk asti

oma tyttäreni oli täysimetyksessä 5kk asti jolloin aloimme antamaan iltavelliä (maisivelli) kun oli illat levottomia eikä meinannut alkaa nukkumaan.

jos koet että rintamaito riittää lapsellesi niin miksi aloittaisit nyt jo soseiden antamisen?

Vierailija
5/10 |
01.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis onko oikeesti nykyään suositus 6kk? Ennen se on ollu 3kk ja sit 4kk,mut ei kai nyt jo 6kk. Meidän poika on 3,5kk ja mä oon alkanu antaan jo maistiaisia. Muutama lusikallien päivässä,ku tuntuu et sille ei riitä maito tai mikään... Poika kyllä söis enemmänki,tänäänki oikein innostu ku syötiin, tuntu et ei housuissa pysy ku oli jo kiire syödä lisää. Ja velliä oon antanu illalla jo yli viikon.

Vierailija
6/10 |
01.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin myös suurin osa maailman lastenlääkäriyhdistyksistä suosittaa, mm. American Academy of Pediatrics. Suomen lastenlääkäriyhdistys on pitänyt suosituksen 4-6 kk. http://www.saunalahti.fi/sly/suositukset/rintaruokinta_sly.html

Vierailija
7/10 |
01.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku mainitsi, että lastenlääkäriliitto on pitänyt tuon 4-6kk suosituksen, mutta virallinen (eli sosiaali- ja terveysministeriön suositus) on kyllä täysimetystä 6 kk ikään asti.

Miten muuten voi olla, ettei jollekin täällä (oliko se samras vai mikä nikki) neuvolassa ole kerrottu näistä suosituksista?? Tuo 3-6kk suositushan on käsittääkseni poistunut jo about 12 vuotta sitten!!

Vierailija
8/10 |
01.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli ajattelin aloittaa pikku hiljaa tuossa 5 kkden iässä =) 6 kktta on se WHO suositus, joku sen mainitsikin.

Vierailija
9/10 |
01.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä tyttö alkoi seurata tosi kiinnostuneena ruokailuamme nelikuisena, avata suunsa ammolleen lusikalle (d-vitamiini) ja maiskutella. Kerran hän nappasi pöydältä porkkanan! Tämän vuoksi ja heikon painonnousun takia meillä aloiteltiin jo nelikuisena.

Mutta jos näitä merkkejä ei tule tai jos lapsi on tyytyväinen ja kasvaa hyvin, en missään nimessä aloittaisi vielä nelikuisena. Ei ne suositukset tyhjästä ole temmattuja.

Vierailija
10/10 |
01.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tästä linkistä löytyy STM:n julkaisu " Lapsi, perhe ja ruoka" -kirja. Siihen pohjautuvat Suomen neuvoloiden nykyiset, ajan tasalla olevat ravitsemussuositukset. Suosittelen lämpimästi ko. julkaisuun perehtymistä!

http://www.stm.fi/Resource.phx/publishing/store/2004/09/pr1095673148360…