Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mies 29v + 2v miettii; tärkein salivinkki

29.07.2016 |

On välttää kaikkia liikkeitä, joissa joutuu olemaan seisaaltaan etukumarassa. Ihmiset viettävät jo suuren osan ajasta istuen, jolloin rönötetään etukumarassa ja siihen vielä venytykset sun muut päälle. Eteenpäin kumartuminen kuluttaa pikkuhiljaa välilevyjä ja monet suositut saliliikkeet ovat varsinaista haistattelua omalle selkärangalle.

Pahia haistatteluliikkeitä ovat kyykky, maastaveto ja kulmasoutu tangolla sekä ylipäänsä mikään liike, jossa käytetään isoja painoja selkä epäneutraalissa asennossa.
Lamaantuminen ja kipu ei useinkaan iske ennen kuin vuosien päästä kun välilevyn pullistumat, kulumat sun muut alkavat oirehtia ja ikävä kyllä tässä vaiheessa ei enää välttämättä saa väliaikaista varoitusta tai keltaista korttia, vaan lentää suoraan sänkyyn ja oireet voivat jatkua loppuelämän.

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
29.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei niitä liikkeitä ole tarkoituskaan selkä kumarassa tehdä, vaan selkä suorassa. Siinä olet kyllä oikeassa, että ei pidä tehdä sellaisia liikkeitä mitä ei osaa. Muuten puhut ihan paskaa.

Vierailija
2/17 |
29.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä mieltä olet Hel-Nycistä, mies?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
29.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niinhän sitä aina sanotaan että ne vain pitäisi tehdä "oikein". Mutta jos sinulla ei ole valtavan pitkä syliväli, niin et voi tehdä maastavetoa täysin selkä suorassa, vaan joka ikinen normaalit mittasuhteet omaava henkilö kohdistaa selkärankaansa valtavan kuormituksen siinä noston alkuvaiheessa. Näin on siis tangon kanssa; jos teet käsipainoilla tai jollain muulla virityksellä, niin se on sitten oma juttunsa.

Etukyykkyä voi kai tehdä selkä suorassa mutta takakyykkyä ei. Ei ainakaan syvälle asti ja mitä enemmän tekee toistoja, sitä enemmän selkä alkaa tulla mukaan kun jaloista loppuu mehut. Voit vaikka mennä tuolille istumaan ja yrittää nousta siitä ylös kumartumatta eteenpäin; se on luonnotonta ihmiselle.

Kulmasoutua ei voi tehdä selkä suorassa kuten nimikin jo sanoo, vaan siinä venytetään selkää koko liikkeen ajan. Pystysoutua voi kyllä tehdä selkä suorassa. Tähän on onneksi olemassa sellainen ratkaisu, että makaa penkillä ja nostelee tankoa tai käsipainoja penkin sivuilta, jolloin selkä säilyttää neutraalin asennon.

Vierailija
4/17 |
29.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä mieltä olet Hel-Nycistä, mies?

En ole perehtynyt ko.ihmiseen.

Vierailija
5/17 |
29.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen samaa mieltä. Juuri noilla liikkeillä olen saanut selkäni kipeäksi vuosien kuluessa. Moni besserwisseri varmaan toteaa, että osaamattomuuttani näin on käynyt. Kuten mainitsit, moni liike on kuitenkin myös ihmisen mittasuhteista kiinni. Ja myös muista fysiologisista ominaisuuksista, kuten liikkuvuudesta.

Eli kannattaa tarkkaan miettiä mitä liikkeitä ja miten salilla tekee.

Vierailija
6/17 |
29.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se lienee ihan henk.kohtaista ihmiselle. Jokainen personoi treenin niin että pystyy ja tuntuu hyvälle. Jos johonkin ei pysty niin sitten ei kannata sitä tehdä. Mutta niin selkä suorassa kun kyykätään, eikä pallona. Personal trainer osaa neuvoa miten liikkeet tehdään puhtaasti ja oikein ettei tule niksumia.

Vierailija
7/17 |
29.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuossa kulmasoudun vaihtoehdossa on siis vähän eri mekaniikka ja ei kohdistu ihan samalla tavalla tai samoihin lihaksiin, koska siinä ei voi huijata nostamalla painot vyötärölle selänojentajia käyttäen kuten seisaaltaan, vaan se kohdistuu kaiketi enemmän takaolkapäähän ja muihin pikkulihaksiin.

Tämä on kuitenkin varmaan pikkuseikka, kun ajattelee että on kyse omasta terveydestä.

Vierailija
8/17 |
29.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se lienee ihan henk.kohtaista ihmiselle. Jokainen personoi treenin niin että pystyy ja tuntuu hyvälle. Jos johonkin ei pysty niin sitten ei kannata sitä tehdä. Mutta niin selkä suorassa kun kyykätään, eikä pallona. Personal trainer osaa neuvoa miten liikkeet tehdään puhtaasti ja oikein ettei tule niksumia.

Minun mielestä isoin ongelma tässä on sellainen häpeää lietsova kulttuuri, jonka mukaan kaikkien pitää tehdä tiettyjä liikkeitä terveydestä välittämättä tai muuten on "bitch" eikä dudebro. Ihmiset ovat unohtaneet että mikä tahansa turvallinen treeni on parempi kuin ei mitään ja kaikkien ei tarvitse olla samanlaisia megalomaanikkoja.

Tuollainen pullistelu vaikuttaa varsinkin epävarmoihin nuoriin ihmisiin ja kun noista pahimmista liikkeistä menee muutenkin vähän tukkoon ja tulee väsyneeksi, niin siinä tulee helposti sekoitettua lihassärky ja vakavammat kivut kun ne tulevat yhdessä ja ajateltua niitä hälytyskipuja jonkinlaisina taisteluarpina, vaikka oikeasti pitäisi olla huolestunut.

Vierailija
9/17 |
29.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytkö Fressillä? Treenataankohan samassa paikassa...

Vierailija
10/17 |
29.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä treenaan vain kotona sitten kun paranen. Tällä hetkellä en harrasta painoja säännöllisesti, koska se pahentaa selkäoireita toisin kuin pyöräily. Ja tunnen ihmisiä, joille on käynyt paljon pahemmin kuin minulle ja kyse on keskivertoa älykkäämmistä ihmisistä.

Vierailija
11/17 |
29.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies 29v plus 1v miettii kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minun mielestä isoin ongelma tässä on sellainen häpeää lietsova kulttuuri, jonka mukaan kaikkien pitää tehdä tiettyjä liikkeitä terveydestä välittämättä tai muuten on "bitch" eikä dudebro. Ihmiset ovat unohtaneet että mikä tahansa turvallinen treeni on parempi kuin ei mitään ja kaikkien ei tarvitse olla samanlaisia megalomaanikkoja.

Tuollainen pullistelu vaikuttaa varsinkin epävarmoihin nuoriin ihmisiin ja kun noista pahimmista liikkeistä menee muutenkin vähän tukkoon ja tulee väsyneeksi, niin siinä tulee helposti sekoitettua lihassärky ja vakavammat kivut kun ne tulevat yhdessä ja ajateltua niitä hälytyskipuja jonkinlaisina taisteluarpina, vaikka oikeasti pitäisi olla huolestunut.

Jaa uusi juttu mulle että liikkeilläkin pitäisi päteä. Itse menen salille kyllä ihan itseni vuoksi treenaaman, en muiden. Jos joku naureskeleen niin siinähän nauraa. Kyllä naurua maailmaan mahtuu.

Vierailija
12/17 |
29.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä treenaan vain kotona sitten kun paranen. Tällä hetkellä en harrasta painoja säännöllisesti, koska se pahentaa selkäoireita toisin kuin pyöräily. Ja tunnen ihmisiä, joille on käynyt paljon pahemmin kuin minulle ja kyse on keskivertoa älykkäämmistä ihmisistä.

Kuulemma turvallisempaa tehdä liikkeet laitteessa kun vapailla painoilla. Ellei sinulla ole kotona jotain laitetta sitten. Ei kai älykkyys estä treenaamasta väärin? Kyllä se väärä liikerata onnistuu ihan kaikilta jos ei osaa.

Vierailija
13/17 |
29.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuulemma turvallisempaa tehdä liikkeet laitteessa kun vapailla painoilla. Ellei sinulla ole kotona jotain laitetta sitten. Ei kai älykkyys estä treenaamasta väärin? Kyllä se väärä liikerata onnistuu ihan kaikilta jos ei osaa.

Jos olisi mahdollista, hommaisin kotiin selkäpenkin. Salilla sellainen olisi mutta en voi maksaa jäsenyydestä pelkästään yhden liikkeen takia. Olen suunnitellut hommat niin että teen kaikki liikkeet makuulta aina kun mahdollista ja muut polviltaan. Jalkojen treenaamista en ole vielä miettinyt että miten sen toteutan vai toteutanko ollenkaan.

Nykytiedon valossa sanoisin että kaikki etukumarassa tehdyt liikkeet ovat turhaa riskinottoa eli niitä ei voi tehdä oikein; niitä voi vain tehdä pienemmillä tai isommilla turhilla riskeillä.

Vierailija
14/17 |
29.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos olisi mahdollista, hommaisin kotiin selkäpenkin. Salilla sellainen olisi mutta en voi maksaa jäsenyydestä pelkästään yhden liikkeen takia. Olen suunnitellut hommat niin että teen kaikki liikkeet makuulta aina kun mahdollista ja muut polviltaan. Jalkojen treenaamista en ole vielä miettinyt että miten sen toteutan vai toteutanko ollenkaan.

Nykytiedon valossa sanoisin että kaikki etukumarassa tehdyt liikkeet ovat turhaa riskinottoa eli niitä ei voi tehdä oikein; niitä voi vain tehdä pienemmillä tai isommilla turhilla riskeillä.

Salilla pääsee käymään edullisestikin.Itse maksan 30 euroa kuussa eli ei paha.Toki jos  onyhdessä laitteessa vain, niin summa on toki aika iso. Siellähän voi tehdä  sitten paljon sellaisiakin liikkeitä mitkä eivät rasita selkää. Opastuspaketteja saa myös hankkitua, jos on joku vamma että pitäisi se treenissä huomioda. 

Vierailija
15/17 |
29.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niinhän sitä aina sanotaan että ne vain pitäisi tehdä "oikein". Mutta jos sinulla ei ole valtavan pitkä syliväli, niin et voi tehdä maastavetoa täysin selkä suorassa, vaan joka ikinen normaalit mittasuhteet omaava henkilö kohdistaa selkärankaansa valtavan kuormituksen siinä noston alkuvaiheessa. Näin on siis tangon kanssa; jos teet käsipainoilla tai jollain muulla virityksellä, niin se on sitten oma juttunsa.

Etukyykkyä voi kai tehdä selkä suorassa mutta takakyykkyä ei. Ei ainakaan syvälle asti ja mitä enemmän tekee toistoja, sitä enemmän selkä alkaa tulla mukaan kun jaloista loppuu mehut. Voit vaikka mennä tuolille istumaan ja yrittää nousta siitä ylös kumartumatta eteenpäin; se on luonnotonta ihmiselle.

Kulmasoutua ei voi tehdä selkä suorassa kuten nimikin jo sanoo, vaan siinä venytetään selkää koko liikkeen ajan. Pystysoutua voi kyllä tehdä selkä suorassa. Tähän on onneksi olemassa sellainen ratkaisu, että makaa penkillä ja nostelee tankoa tai käsipainoja penkin sivuilta, jolloin selkä säilyttää neutraalin asennon.

Sun pitäis mennä jonnekin tekniikkaopastukseen, jossa joku korjaa tekniikoitasi. Muuten et tunnu tietävän, mistä puhut.

Vierailija
16/17 |
29.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sun "nykytietosi" vaikuttaa tosi kummalliselta. Miten meinaat tehdä liikkeitä polviltasi?! Sehän varmasti onkin tosi hyväksi polville. Tai jätät jalat kokonaan treenamatta? Totisesti suosittelisin sulle ammattimaista ohjaajaa. 

Vierailija
17/17 |
29.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä tuossa on perää. Varsinkin jos voimabodataan niillä 3-8toiston sarjoilla. Vuodesta toiseen samat voimakyykyt ja mavet, niin kyllä se tuntuisi vähän kolotusta tuovan jokaiselle vaikka olisi tekniikat kuinka kunnossa. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän neljä