Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Silmälasien käyttäjille kysymys lasien puhdistuksesta

Vierailija
29.07.2016 |

Miten puhdistat lasit? Pesetkö saippualla? Käytätkö puhdistusliinaa? Vai jollain muulla tavoin?
Olen tähän asti pessyt käsienpesuun tarkoitetulla saippualla ja kuivannut puhtaalla nenäliinalla. Nyt lasit on kuitenkin mahdoton saada puhtaaksi. Kuivatessa pisarat eivät pyyhkiydy siististi vaan linssit tahriutuvat ja muuttuvat sameiksi. Mikä vialla?

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
29.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokeile välillä tippa astianpesuainetta. Ja lämmintä vettä. Sillä pitäs lähteä kaikki rasvat linsseistä.

Vierailija
2/9 |
29.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä pesen astianpesuaineella ja pyyhin vessapaperilla, toimii!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
29.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen pessyt laimennetulla tiskiaineella yleensä. Myös sellainen julkisten vessojen vaahtosaippua käy, muut tahtoo jäädä linsseihin kiinni. Laukussa on aina myös Lidlin kertisliinoja, ne on myös hyviä.

Vierailija
4/9 |
29.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käsisaippuoissa on usein rasvaa, kosteusvoidetta tms, joka tahraa enemmän kuin puhdistaa. Sama pätee paperinenäliinoihin ja kasvopapereihin.

Itse käytän vettä ja astianpesuainetta. Olen tehnyt niistä valmiin sekoituksen suihkepulloon (pullollinen vettä, pari tippaa astianpesuainetta). Suihkautan siitä ja kuivaan (puhtaaseen) mikrokuituliinaan, siis sellaiseen, joita saa silmälasikaupasta. Mies tekee saman, mutta kuivaa talouspaperiin.

Nyt kaikenmaailman markkinamiehet kertovat sulle, että fairy on liian vahvaa ja talouspaperi naarmuttaa linssejä - myydäkseen sulle itse sekoittamansa pikkupullon astianpesuainetta ja vettä sekä mikrokuituliinasia. Tosiasia on, että veteen sekoitettu fairy ei ole liian vahvaa ja puhdas mikrokuituliina ja talouspaperi toimivat ihan yhtä hyvin - likainen mikrokuituliina sen sijaan rasvaa linssit uudestaan ja voi jopa naarmuttaa linssejä jos siinä on esim hiekanmuruja.

Vierailija
5/9 |
29.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyyhin paidanhelmaan (lasit yli 30 vuotta). Pesen harvakseltaan fairylla.

Vierailija
6/9 |
29.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laimennettu tiskiaine ja n.40C vesi tai linssin puhdistusaine +nenäliina. Mukana mikrokuituliina.

Vierailija
7/9 |
29.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kannata käyttää niitä käsienpesu-saippuoita, niissä on monesti jotain kosteuttavia öljyjä tms. jotka jämähtävät sitten linsseihin. Astianpesuaine on hyvä ja silmälasien putsaukseen tarkoitetut mikrokuituliinat.

Vierailija
8/9 |
29.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pesen lasit haalealla vedellä ja kuivaan nukkaamattomalla kangaspalalla. Saippuoiden ja käsitiskiaineiden tarkoitus on poistaa ihan oikeaa likaa esim. rasvaa, joten ne voivat olla liian voimakkaita silmälasien puhdistukseen. Jotkut tosin ovat suositelleet laittamaan tipan Fairya sormenpäihin ja kevyen vaahdottamisen jälkeen putsaamaan sillä vaahdolla linssit, mutta en ole uskaltanut kokeilla. 

Oletko käynyt näyttämässä laseja optikkoliikkeessä? Heillä on puhdistusaineita ja pystyvät putsaamisen jälkeen sanomaan ovatko linssit vaurioituneet vai saatiinko ne puhtaaksi. 

Vierailija
9/9 |
29.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

TALLINNASTA SAATAVA AINE

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan seitsemän neljä