Paljonko hyötyliikunta oikeasti hyödyttää?
Pohdin tässä hyötyliikunnan merkitystä kunnon, terveyden ja hyvinvoinnin kannalta. Itse treenaan 3-5 kertaa viikossa juoksua tai salilla. Tämän lisäksi pyöräilen arkena 5km / suunta työmatkan. Pyöräilyä tulee siis 50km viikossa + kauppamatkat jalkaisin, sillä autoa minulla ei ole.
Olen aina ollut terve ja hoikka. Lisäksi kuntoni on ainakin hyvä. Mikähän on hyötyliikunnan rooli tässä? Onko yks hailee,koska treenaan silti vai onko se juuri terveyden salaisuus?
Kommentit (4)
No tostahan tulee varmaan puolet sun liikkumisesta. Yhtä lailla sä jalkojas käytät kuljet sitte töihin, kauppaan tai muuten vaan...
Toimii palauttavana liikuntana. Pitää sut poissa jääkaapin ääreltä. Raitista ilmaa joka rentouttaa. Nuo ainakin.
Ilman matalatehoista harjoittelua (esim. juurikin hyötyliikunta kuten työmatkapyöräily) kovatehoinenkaan treeni ei kehitä kuin tietylle tasolle. Voi ajatella, että peruskestävyysharjoittelu on talon kivijalka jonka päälle rakennetaan muu. Matalatehoinen harjoittelu kehittää mm. hiussuonistoa, ja ehkäisee sydän- ja verisuonitautien riskiä. Hiussuoniston merkitys korostuu kovatehoisemmassa liikunnassa, kun elimistön kyky sitoa happea on avainasemassa.
Matalatehoinen ja pitkäkestoisempi harjoittelu aktivoi myös rasva-aineenvaihdunnan, jolloin kroppa käyttää energianlähteenä rasvaa -> kroppa on sutjakampi ja kilot eivät keräänny.
Siitä tulee sitä palauttavaa liikuntaa, jota tarvitsee myös.