Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kysymys liittyen laihdutukseen tai enemmänkin elämäntapamuutokseen?

Vierailija
29.07.2016 |

Olen siis tekemässä elämäntaparemonttia, jonka myötä toivon myös laihtuvani, ylimääräistä on 30kg. Tiedän, ettei kaloreihin kannata pelkästään tuijottaa ja että enemmän merkitsee se ruoan laatu. Olen mm. siirtymässä kevyttuotteista niihin normaalirasvaisiin ja muutenkin sellaisiin, jotka on mahdollisimman aitoja. Lisään kasviksia ja jätän ns. höttöhiilarit pois jne. Lisäksi myös liikuntaa lisää.

Mietin lähinnä sitä, että onko järkevää pitää se kalorimäärä siinä, minkä kuluttaisin sitten, kun olen normaalipainoinen? Vai lähteeköhän sitten kilot liian nopeasti ja saattavat tulla takaisinkin helpommin?

Kommentit (50)

Vierailija
1/50 |
29.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkä pituinen/painoinen olet? Millaista urheilua harrastat?

Itse olen 170/56 ja syön n.1800 kcal. Enemmänkin välillä.

Tärkeintä on, että aloitat rauhallisesti ja totuttelet uuteen elämäntapaasi. Alku innostus voi olla kova, mutta muista pitää järki päässä :)

Tärkeintä on, että saat tarpeellisia ravintoaineita. Proteiinit, hiilarit ja rasvat oikeisiin suhteisiin. Hyvä nyrkkisääntö itsellä on että 40/30/30. Eli hiilareita tulee eniten, koska ne on tärkein energian lähde, varsinkin jos urheilet. Rasvoja ja protskuja määrällisesti saman verran. Hiilairt kannataa pitää pitkäketjuisina, niin kylläinen olo pysyy pitempään ja vatsa toimii paremmin.

Kun muuttaa 1800kcal annoksen terveelliseksi ruoaksi, on se yllättävän iso määrä -riippuu tietysti millaisia annos kokoaja olet normaalisti syönyt. Mutta jos esim. yrität kasviksista rakentaa n.400kcal ruokia joutuu annos kokoja kasvattaa valtaviksi. Koita totutella tähän ja syödä "väkisin" pikkuhiljaa se siitä helpottaa ja kroppa alkaa automaattisesti ilmoittamaan koska ruoka-aika on.

Tärkeää on pitää tasainen ruokailu rytmi. Itse syön aamupalalla n.300 kcal, välipala 250, lounas 400, välipala 250, illallinen 400. Tähän päälle vielä salaattia ja marjoja niin on hyvä fiilis.

Jos alkaa laskemaan tosi tarkkaan kaloreita ja "makroja" niin se menee ihan omaksi tieteen lajiksi, mutta useilla laihduttajilla kompastuskivenä on liian vähäinen ruoka ja epäsäännölliset ruoka ajat.

Älä ole liian ankara itselle, yksi pieni cheat meal kerran viikossa pitää motivaation pidemmän aikaa korkealla. Ainakin kun muistaa taas sen pahan olon mitä mässäily aiheuttaa :'D Tsemppiä!

Vierailija
2/50 |
29.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tärkeintä on, että aloitat rauhallisesti ja totuttelet uuteen elämäntapaasi. Alku innostus voi olla kova, mutta muista pitää järki päässä :)

Tärkeintä on, että saat tarpeellisia ravintoaineita. Proteiinit, hiilarit ja rasvat oikeisiin suhteisiin. Hyvä nyrkkisääntö itsellä on että 40/30/30. Eli hiilareita tulee eniten, koska ne on tärkein energian lähde, varsinkin jos urheilet. Rasvoja ja protskuja määrällisesti saman verran. Hiilairt kannataa pitää pitkäketjuisina, niin kylläinen olo pysyy pitempään ja vatsa toimii paremmin.

Kun muuttaa 1800kcal annoksen terveelliseksi ruoaksi, on se yllättävän iso määrä -riippuu tietysti millaisia annos kokoaja olet normaalisti syönyt. Mutta jos esim. yrität kasviksista rakentaa n.400kcal ruokia joutuu annos kokoja kasvattaa valtaviksi. Koita totutella tähän ja syödä "väkisin" pikkuhiljaa se siitä helpottaa ja kroppa alkaa automaattisesti ilmoittamaan koska ruoka-aika on.

Tärkeää on pitää tasainen ruokailu rytmi. Itse syön aamupalalla n.300 kcal, välipala 250, lounas 400, välipala 250, illallinen 400. Tähän päälle vielä salaattia ja marjoja niin on hyvä fiilis.

Jos alkaa laskemaan tosi tarkkaan kaloreita ja "makroja" niin se menee ihan omaksi tieteen lajiksi, mutta useilla laihduttajilla kompastuskivenä on liian vähäinen ruoka ja epäsäännölliset ruoka ajat.

Älä ole liian ankara itselle, yksi pieni cheat meal kerran viikossa pitää motivaation pidemmän aikaa korkealla. Ainakin kun muistaa taas sen pahan olon mitä mässäily aiheuttaa :'D Tsemppiä!

Tän hetkiset mitat 175cm ja 100kg.

Liikuntana on nyt vuosia ollut vain koiran ulkoilutus. Tarkoitus aloittaa reilun viikon päästä, kun saan taas fyysisesti rasittaa itseäni enemmän niin ensin kävelylenkit ja ne muuttaa vähitellen hölkkä

/juoksulenkeiks. Lisäksi salilla tulen käymään pari kertaa viikossa.

Laskin yhdellä laskurilla, että siinä tavoitepainossani kuluttaisin 2000-2500kcal riippuen liikunnasta. Hyötyliikuntaa en tuohon laskenut mukaan, mutta hölkkä/juoksulenkit ja salilla käynnin. Tiedän annoskokojeni olevan liian suuria ja niitä herkkujakin on mennyt ihan kiitettävästi. Myös raskaudet tuoneet osan kiloista.

En tosiaan hae mitään nopeaa laihdutusta vaan kyseessä on enemmänkin elämäntaparemontti. Monia vuosia sitten olen osannut syödä normaalisti, mutta elämän heittelyn takia se on jäänyt. Uskon kuitenkin jatkossa osaavani syödä lihomatta, koska olen mm.käynyt läpi, miksi esim. lohdutin itseäni ruoalla.

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/50 |
29.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

http://www.laskurini.fi/terveys/kalorilaskuri/energiantarvelaskuri

Tuolla voit käydä laskemassa päivän energian tarpeesi. Syö noin 500 kcal vähemmän kuin mitä kulutat. Painon pudotessa tarkista uusi energiantarve ja vähennä ruokaa sen mukaan.

Vierailija
4/50 |
29.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No siinä tapauksessa ku olet noin pitkä, ja tulet urheilemaan jatkossa enemmän niin pidä vaan ne kalorit siellä 2000 yläpuolella, Itse en kovin tarkasti luota noihin netin laskureihin kalorikulutuksessa, koska ne ei huomioi lihasten osuutta tai muuta tärkeää. Jos halut panostaa, niin käy tsekkaamassa kehokoostumus mittauksessa aloitustilanne. Siellä itsellekkin selvisi kuinka alhainen kulutus itsellä onkaan.  

Jotta lenkkeily sujuu hyvin niin tankkaa hiilareita että varmasti jaksat, sali tulosten takaamiseksi keskitä huomio protskuihin. Ja tosiaan rasva lähtee rasvlla, eli runsaasti hyviä rasvoja. Öljyjä, pähkinöitä, kalaa, avocadoja...

Tosiaan eihän tämä mitään rakettitiedettä ole, ellei sitte lähdetä ammattilais tasolle. Syöt vaan parisataa kcal ale kulutuksen päivittäin niin paino lähtee hitaasti mutta varmasti tippumaan :)

Kuitenkin sulla tuntuu olevan tosi realistinen käsitys hommasta ja se on jo suurin valttikortti. Onnea tulevaan!

Vierailija
5/50 |
29.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuolla voit käydä laskemassa päivän energian tarpeesi. Syö noin 500 kcal vähemmän kuin mitä kulutat. Painon pudotessa tarkista uusi energiantarve ja vähennä ruokaa sen mukaan.

Ei kannata liikaa luottaa noihin, itselläkin tuo arvioi kulutuksen 500kcal ylä kanttiin. Eli jos noudattaisin tätä ohjetta, pysyisin jatkuvasti samassa tilanteessa.

Vierailija
6/50 |
29.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kannata liikaa luottaa noihin, itselläkin tuo arvioi kulutuksen 500kcal ylä kanttiin. Eli jos noudattaisin tätä ohjetta, pysyisin jatkuvasti samassa tilanteessa.

Jep, tuo näyttää itsellekin ihan järjettömän tuloksen: "Päivittäinen energiantarpeesi on 2698 kcal". HAH! Olen nyt merkannut kaiken syömäni ylös kohta vuoden ajan, ja tietysti myös painon ja sen mahdollisen laskun. Lopputulos on se, että päivittäinen energiantarpeeni ilman liikuntaa on noin 1700 kcal, ja tunnin päivittäisen liikunnan (joka huomioitu tuossa laskurissa) noin 2000-2200 kcal liikunnasta riippuen. Laskurin arvio on siis mullakin sen 500-700 kcal pielessä. Tuon mukaan jos söisin muka peruskulutuksen verran, lihoisin siis noin puoli kiloa viikossa...

Ainoa varma tapa tietää oma kulutus on merkata syömänsä ruoat ja painonsa ylös ainakin 2kk ajan, ja katsoa siitä datasta paljonko oikeasti kuluttaa.

Vierailija
7/50 |
29.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tuolla sitä energiantarvettani sitten normaalipainoisena laskenut vaan sulamo.fi sivuilla. Olen lisäksi sinne nyt kirjannut viikon verran syömisiäni, vielä en siis ole parantanut ruokailutottumuksiani vielä vaan lähinnä mielenkiinnosta halusin tietää paljonko kaloreita noin suurin piirtein olen syönyt vuosien varrella ja kyllähän se karua kieltä kertoo, että on tullut syötyä paljon enemmän mitä tarvitsisi.

ap

Vierailija
8/50 |
29.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Unohda kaloreiden laskeminen.

Syö lautasmallin mukaan, puolet ateriasta kasviksia, 1/4 proteiinia (liha, kala, muna jne) ja 1/4 tai vähemmän hiilaria (peruna, riisi, täysjyväpasta).

Vaihda vaalea leipä ruisleipään, vaaleat pastat yms tummaan.

Karkit, limut, sipsit, pullat, alkoholi ja mehut pois, myös tuoremehuissa on yllättävän paljon kaloreita.

Juo paljon vettä! 2,5-3l vähintään, aamuisin ennen syomistä iso lasi, ja muutenkin ennen aterioita tai jos on vähän nälkä niin juo ensin vettä.

Liikuntaa vähintään tunti päivässä, 2 lepopäivää viikkoon jos on pakko. Jätä auto pois, pyöräile ja kävele. Kävelyvauhti vähintään 10min/km, ellet sitten ole töihin menossa niin ettet halua hikoilla. 

Rohkeasti mukaan ryhmäliikuntatunneille, body pumppia ja zumbaa, pumppi varsinkin on hyvä! 

Vierailija
9/50 |
29.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Unohda kaloreiden laskeminen.

Syö lautasmallin mukaan, puolet ateriasta kasviksia, 1/4 proteiinia (liha, kala, muna jne) ja 1/4 tai vähemmän hiilaria (peruna, riisi, täysjyväpasta).

Vaihda vaalea leipä ruisleipään, vaaleat pastat yms tummaan.

Karkit, limut, sipsit, pullat, alkoholi ja mehut pois, myös tuoremehuissa on yllättävän paljon kaloreita.

Juo paljon vettä! 2,5-3l vähintään, aamuisin ennen syomistä iso lasi, ja muutenkin ennen aterioita tai jos on vähän nälkä niin juo ensin vettä.

Liikuntaa vähintään tunti päivässä, 2 lepopäivää viikkoon jos on pakko. Jätä auto pois, pyöräile ja kävele. Kävelyvauhti vähintään 10min/km, ellet sitten ole töihin menossa niin ettet halua hikoilla. 

Rohkeasti mukaan ryhmäliikuntatunneille, body pumppia ja zumbaa, pumppi varsinkin on hyvä! 

En aio täysin unohtaa, vaikka tiedänkin, että kaloreista oleellisempaa on se ruoan laatu ym. Lisäksi minulla on oma ajatus, miten aion tämän elämäntaparemontin toteuttaa (lukenut aiheesta paljon ja kuullut myös muutamilta tutuilta hyvää) ja se vähän eroaa tuosta sinun ehdotuksestasi. Aion siis syödä tällä tyylillä loppuelämäni, en vaan tämän kilojen karistamisen ajan. Syömisiin en varsinaisesti kaivannut apua, kiitos toki niistäkin. Vaan enemmänkin siihen, että kannattaako jo "laihdutuksen" alussa syödä kaloreissa sen verran, mitä sitten normaalipainoisena kuluttaisi.

Niin kun jo aloitukseeni kirjoitin niin aion jättää kaikki ns. höttöhiilarit pois, tämä tarkoitti erityisesti herkkuja. Myös lisätty sokeri tulee olemaan minimissä. Lisäksi viljat eivät kuulu ruokavaliooni, mulla todettiin vasta muutama kuukausi sitten vilja-allergia . Leipää ei siis tule hirveästi olemaan, ellen sitten tee itse viljatonta leipää, mutta se on melko kallista.

Liikunnan ajattelin aloittaa maltillisesti, koska kuntoni on surkea toistaiseksi. Olen vuosia sitten mm. kävellyt 7km tunnissa, mutta nyt tuo ei onnistuis millään. Varmasti onnistuu sitten, kun kunto kasvaa vähitellen. Noihin ryhmäliikuntatunteihin mun on hankala osallistua, koska mahdollisuuteni harrastaa liikuntaa on rajallinen ja ne ajat osuu eri aikoihin, mitä nuo tunnit olisi. Salilla tulen kyllä käymään kahdesti viikossa ja sen lisäksi sitten alkuun kävelyä ja kun kunto kestää niin hölkkää ja lopulta juoksua.

Autoa en voi jättää pois, koska lapset on vietävä hoitoon (meiltä 9km päähän) ja sitten itse töihin 50km päähän. Mies ei voi viedä, koska lähtee töihin pari tuntia aiemmin ja lapsille tulis turhan pitkät hoitopäivät. Muuten tulee kyllä ns. hyötyliikuntaa esim. koiran lenkityksestä, pienemmistä kauppareissuista pyörällä tai kävellen jne.

Ap

Vierailija
10/50 |
29.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän ohiksena kommentoin, että vaikutat hyvinkin järkevältä kilojen karistamisen suhteen. Olen lukenut täällä ja muuallakin monia laihdutusketjuja ja monissa ihmiset haluavat nopeita tuloksia tai eivät vaan suostu näkemään, että syövät oikeasti liian vähän ja kroppa on säästöliekillä tai ruoan ravintoarvot ovat päin prinkkalaa tmv.

Kysymykseesi sanoisin, että kokeile syödä se määrä, minkä voisit syödä sitten siinä tavoitepainossasikin ja katso miten paino laskee. Ensin lähtee varmasti nesteitä, mutta muutaman viikon jälkeen, jos paino edelleen laskee enemmän kun 0.5-1kg viikossa niin suosittelen lisäämään syömistä.

Tsemppiä tulevaan!

Vierailija
11/50 |
30.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se minusta ole liian niukka dietti jos alat syömään normaalipainosi kaloreita.

Ja kyllä se painon pudotus on kiinni nimen omaan kaloreista eikä siitä mitä syö. Laihduttaa voi vaikka syömällä pelkästään niitä "höttöhiilareita" (jeesus miten vihaan tuota sanaa), mutta mitään terveellistähän se ei tietenkään ole.

Vierailija
12/50 |
30.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tän hetkiset mitat 175cm ja 100kg.

Taitaa olla kyllä ylipainoa lähemmäs 50kg, ihan näin ohiksena vaan.

Läskievankelisti on näköjään herännyt provolemaan.

Vierailija
13/50 |
30.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei se minusta ole liian niukka dietti jos alat syömään normaalipainosi kaloreita.

Ja kyllä se painon pudotus on kiinni nimen omaan kaloreista eikä siitä mitä syö. Laihduttaa voi vaikka syömällä pelkästään niitä "höttöhiilareita" (jeesus miten vihaan tuota sanaa), mutta mitään terveellistähän se ei tietenkään ole.

Hiilarit kerää nestettä, että ei todellakaan toimi kaikilla, että niillä höttöhiilareilla laihtuisi. Ja se on ihan todistettu asia, että laihduttajakin tarvitsee mm. rasvaa, jotta voi laihtua, siksi ne kevyttuotteet ei todellakaan sovi laihduttajalle, vaikka moni niin edelleen kuvitteleekin. Lisäks niissä kevyttuotteissa on paljon hiilareita ja hiilarit lisää nälkää.

Vierailija
14/50 |
30.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suunnitelmasi kuulostavat hyvältä!! Onnea matkaan kovasti 😊 Haluaisin tuoda kuitenkin esille näkökulmani noista rasvattomista maitotuotteista. Tiedän että monet ovat erimieltä, mutta itse olen tullut tähän tulokseen. Ravintosuosituskin sanoo että kannattaa käyttää rasvattomia maitotuotteita, olen aivan samaa mieltä. Maitotuotteista kun esimerkiksi vuoden aikana kertyy mahdottoman paljon sitä epäterveellistä rasvaa, joka ei ole ihmiselle hyväksi. Olen kyllä sitä mieltä että ihminen tarvitsee rasvaa, itsekin pidän huolen että 30% ravinnostani on rasvoja. Mutta juuri niitä hyviä jotka tulevat esimerkiksi avokadosta (laita smoothieen jos et tykkää mausta yksinään), oliiviöljyssä, lohesta ja pähkinöistä. Tiedän että monet eivät mielipidettäni allekirjoita, mutta näin olen tämän pähkäillyt luettuani aiheesta useista lähteistä. 😊 Vaikkakin nykyään tuntuu olevan monet juuri toista mieltä. Ja muista aloittaa liikunta tarpeeksi hissukseen ettei siitä mene maku. Muuten kyllä suosittelen liikuntaa lämpimästä. T. Nykyään ihannepainossaan oleva kahden lapsen äiti joka on myös ollut lievästi ylipainoinen

Vierailija
15/50 |
30.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laihdutuksessa kaloreita tärkeämpää on se mitä syö. Kun se laihdutus ei ole pelkästään kaloreista kiinni. Tämän ymmärtää, jos on vähänkin tietoa aineenvaihdunnasta.

Vierailija
16/50 |
30.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suunnitelmasi kuulostavat hyvältä!! Onnea matkaan kovasti 😊 Haluaisin tuoda kuitenkin esille näkökulmani noista rasvattomista maitotuotteista. Tiedän että monet ovat erimieltä, mutta itse olen tullut tähän tulokseen. Ravintosuosituskin sanoo että kannattaa käyttää rasvattomia maitotuotteita, olen aivan samaa mieltä. Maitotuotteista kun esimerkiksi vuoden aikana kertyy mahdottoman paljon sitä epäterveellistä rasvaa, joka ei ole ihmiselle hyväksi. Olen kyllä sitä mieltä että ihminen tarvitsee rasvaa, itsekin pidän huolen että 30% ravinnostani on rasvoja. Mutta juuri niitä hyviä jotka tulevat esimerkiksi avokadosta (laita smoothieen jos et tykkää mausta yksinään), oliiviöljyssä, lohesta ja pähkinöistä. Tiedän että monet eivät mielipidettäni allekirjoita, mutta näin olen tämän pähkäillyt luettuani aiheesta useista lähteistä. 😊 Vaikkakin nykyään tuntuu olevan monet juuri toista mieltä. Ja muista aloittaa liikunta tarpeeksi hissukseen ettei siitä mene maku. Muuten kyllä suosittelen liikuntaa lämpimästä. T. Nykyään ihannepainossaan oleva kahden lapsen äiti joka on myös ollut lievästi ylipainoinen

Niin kun jo aiemmin kirjoitin niin olen lukenut tästä aiheesta paljon sekä kuullut muutamilta hyvää ja sen perusteella tehnyt omat päätökseni ruokavalion suhteen. Tämä kun tulee olemaan loppuelämän ruokavalioni eikä vaan dieetti, jonka avulla laihdun. Maitoa ja maitotuotteita käytän lähinnä ruoissa ja sitten myös kolmeen kahvikupilliseen, jotka juon päivän aikana niin laitan joko maitoa tai kermaa. Mun kilot ei todellakaan ole tullut maidosta vaan ihan muusta, herkuista ja liian suuret annoskoot myös yksi syy. Niin kun jo kerroin, olen monta vuotta käyttänyt kevyttuotteita, mutta nyt aion mm. ne vaihtaa niihin normaalirasvaisiin ja muutamia muitakin muutoksia teen ruokavaliooni.

Tiedän myös sen, että liikunta on aloitettava pienin askelin, koska kuntoni on toistaiseksi surkea. Koiran kanssa olen kyllä käynyt useammankin kilometrin kävelylenkeillä, mutta ne nyt on ollut semmosta "löntystelyvauhtia" ja paljon pysähdyksiä.

Ap

Vierailija
17/50 |
30.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samaa mieltä, ainakin osittain! Mä olen ollut koko ikäni ylipainoinen ja joskus aikoinani myös sairaalloisen lihava, painoa siis yli 110kg. Nykyään painan 70kg. Pudotin painoa puolessa vuodessa 30kg ihan vaan elämäntapamuutoksella. Käytin kevyttuoteita, sokerittomia limuja, vähärasvaisia (mutta myös SOKERITTOMIA) tuotteita, you name it. Käytän niitä edelleen. Paino pysynyt nyt tässä nykyisessä jo pian 6 vuotta. Pikkuhiljaa väittäisin kyseessä olleen pysyvä elämäntapamuutos ;) Turhien kalorien kurkusta alas työntäminen on täysin turhaa (miksi esim. syödä avokadoa jos ei sen mausta tykkää?) Miksi lorauttaa oliiviöljyä salaatin sekaan kun se mun mielestä tuntuu ja maistuu suussa ihan karsealta, + sis. hurjasti kaloreita, oli se kuinka terveellistä tahansa? :O

Vierailija
18/50 |
30.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sanoohan se ravintosuositus vaikka mitä, mutta omaa järkeäkin voi käyttää. Rasvattomat maitotuotteet eivät ole millään terveyttä edistäviä, päinvastoin. Käyttämäsi termi "kova rasva" kertoo ettei sulla ole paljonkaan tietoa rasvoista ja niiden merkityksestä elimistölle.

Vierailija
19/50 |
30.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin kun jo aiemmin kirjoitin niin olen lukenut tästä aiheesta paljon sekä kuullut muutamilta hyvää ja sen perusteella tehnyt omat päätökseni ruokavalion suhteen. Tämä kun tulee olemaan loppuelämän ruokavalioni eikä vaan dieetti, jonka avulla laihdun. Maitoa ja maitotuotteita käytän lähinnä ruoissa ja sitten myös kolmeen kahvikupilliseen, jotka juon päivän aikana niin laitan joko maitoa tai kermaa. Mun kilot ei todellakaan ole tullut maidosta vaan ihan muusta, herkuista ja liian suuret annoskoot myös yksi syy. Niin kun jo kerroin, olen monta vuotta käyttänyt kevyttuotteita, mutta nyt aion mm. ne vaihtaa niihin normaalirasvaisiin ja muutamia muitakin muutoksia teen ruokavaliooni.

Tiedän myös sen, että liikunta on aloitettava pienin askelin, koska kuntoni on toistaiseksi surkea. Koiran kanssa olen kyllä käynyt useammankin kilometrin kävelylenkeillä, mutta ne nyt on ollut semmosta "löntystelyvauhtia" ja paljon pysähdyksiä.

Ap

Tietysti teet asiat kuten hyväksi näet ja olet ne järkeillyt 😊 Itse vain kammoan niitä huonoja rasvoja, mutta jos et maitotuotteita käytä suuria määriä niin eihän sitä hirveästi kerry! Itse aloitin hölkkäämisen/juoksun menemällä yhden pylvään välin juosten, seuraavan kävellen. Kunto kohosi todella nopeaa 😊 Nykyään juoksen 6-15km lenkkejä 2-4krt viikossa. Ja tämän ihannepainoni olen pitänyt reilun vuoden, sitä ennen olinkin raskaana. Elämäntaparemontin tein noin 3 vuotta sitten kun esikoinen syntyi.

Vierailija
20/50 |
30.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sanoohan se ravintosuositus vaikka mitä, mutta omaa järkeäkin voi käyttää. Rasvattomat maitotuotteet eivät ole millään terveyttä edistäviä, päinvastoin. Käyttämäsi termi "kova rasva" kertoo ettei sulla ole paljonkaan tietoa rasvoista ja niiden merkityksestä elimistölle.

Itseasiassa termiä "kova rasva" en käytä missään kohtaa ja olen kyllä tutkinut asioita. 😊 Kaikki me teemme omat johtopäätöksemme asioista. Ja tiedän kyllä mistä niitä hyviä rasvoja saa. Onneksi ap osasi ottaa minun kommenttini asiallisesti. Ja suositus maitotuotteista perustuu tutkimuksiin, niitä voit löytää kunhan etsit. Ja varmasti löytyy kymmenittäin tutkimuksia jotka kertovat toista.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi viisi kahdeksan