Kuinka usein käyt gynellä?
Kommentit (13)
2-3 vuoden välein. Lapset jo tehtynä, ei ehkäisyä ( lapsettomuustausta). Papa-koe aina normaali ollut, käyn siinä 2-3 vuoden välein. Nuorempana jouduin välillä käymään useamminkin kun oli endometrioosioireita yms.
Kerran vuodessa.
Mulla on endo ja gyne haluaa tutkia joka vuosi. En varmaan muuten kävisi, mutta työnantaja maksaa tuon ja kaikki testit, joten sama käydä.
Tavoite 2-3 v välein, oikeasti tulee käytyä vähän harvemmin. Mulla on kierukka joka vaihdettava 5v välein. Ja toisessa munasarjassa on kysta, jota pitäisi kuulemma ultrata parin vuoden välein.
28v ja ikinä en ole käynyt gynellä. En käytä hormoonallista ehkäisyä ja suhteitakin vain tämän nykyisen miehen kanssa. Käyn tulevaisuudessa ennen seuloja vain jos tarve oikeasti tulee.
Ja ennen kuin joku tulee itkemään että kannattais käydä ihan varmuudelta niin miksi? Käytkö sinä muilla spesialisteilla yhtä usein kuin gynellä? Esim sydän spesialisteilla?
En käy ollenkaan. Neljä vuotta sitten kävin ensimmäistä kertaa elämässäni (lukuun ottamatta äitipolikäyntejä), kun tunsin selälläni maatessa möykyn vatsassa ja se osoittautuikin munasarjakystaksi. Se leikattiin pois ja samalla lähti kohtu ja munasarjat. Mitäpä tuolla sitten enää käymään.
En oo koskaan käynyt enkä aio käydäkkään. En IKINÄ kehtaisi mennä pillu levällään jonkun eteen. Hyi. N27
Vähintään papassa parin vuoden välein.
Tekevätkö arvauskeskuksessa gynetutkimuksia? Yksityisestä en haluaisi maksaa.
Ennen kävin pillereiden takia kerran vuodessa. Vuodenvaihteessa mulle laitettiin hormonikierukka ja helmikuussa kävin kontrollissa. Seuraavan kerran sitten joulukuussa 2020.
N25
Vierailija kirjoitti:
Tekevätkö arvauskeskuksessa gynetutkimuksia? Yksityisestä en haluaisi maksaa.
Ehkäisyneuvolassa. Kerran tutkittiin arvauskeskuksessa, kun mulla oli paise häpyhuulessa.
Nykyään 3 kuukauden välein. Sairastan gynekologista syöpää.
Kerran kävin kun hiivatulehdus tuli todella tiuhaan (loppuivat sitten itsestään) mutta gyne oli sitä mieltä, että turhaan tulin, apteekista saa lääkettä. Työterveyslääkäriltä oon kysynyt, että pitäisikö papa-kokeessa käydä säännöllisesti tai muuten tarkastuksissa, nyt kun 30v alkaa lähentyä ja en oo koskaan käynyt. Selvitti asiaa ja soitti takaisin että ei tarvitse jos oireita ei ole. Eli ei kai se ole niin tärkeää, sanoi että aikanaan on peloteltu sillä papa-kokeella mutta ei se vissiin sitten ole niin tärkeä.
Parin-kolmen vuoden välein. Haluan, että ultraa kohdun ja munasarjat. Papassa käyn joka vuosi.