Miten kannattaisi aloittaa lenkkeilyharrastus?
Miten sinä aloitit? Olisko vinkkejä vaikka johonkin hyvään aloittelijan treeniohjelmaan? Olen jo monta vuotta halunnut aloittaa lenkkeilyn / juoksun mutta kauhea kynnys ottaa juoksuaskeltakaan ulkona, kun aina on niin paljon muitakin ihmisiä ja tuntuu, että minua katsotaan naureskellen, jos ei oo tekniikka kunnossa tai jos puuskutan… Yläasteen liikuntatraumoja nämä. Olisi siis kiva löytää joku täsmällinen ohje, että miten se aloittaminen kannattaa tehdä.
Entä millaiset vaatteet kannattaa olla, että ei joudu naurunalaiseksi? En kehtaa käyttää mitään trikoita, mutta herättääkö verkkarit taas liikaa huomiota kun ei kellään sellaisia ole? Täällä Helsingissä kaikilla on ulkoiluvaatteetkin niin vimpan päälle aina.
Kommentit (6)
Tarvitsisi melkein tavata sinut, että pystyisi sanomaan jotain järkevää. Joku juoksukoulu olisi ehkä paras niin et riko itseäsi huonolla juoksutekniikalla kun et nähtävästi nuorenakaan urheillut.
Aloita juoksemalla pimeän aikaan. Shortsit ja hiaton paita, niin kukaan ei naura, jos tulisi pimeällä lenkkipolulla vastaan.
Ketään ei oikeasti kiinnosta miten juokset, miten paljon puuskutat tai mitä sulla on päälläsi. Kannattaa totutella siihen tai muuten juoksusta ei tule koskaan mitään. Ohjelmilla nyt ei ole niin väliä, kunhan juoksee sen 3-4 kertaa viikossa niin paljon kuin jaksaa. Jos nyt välttämättä haluaa ohjelman, niin tämä nyt taitaa olla ihan yhtä hyvä kuin mikä tahansa: http://kuntoplus.fi/treeni/juoksu/5-km-juoksuohjelmat/5-kilometrin-juok…
Jos juokseminen tuntuu vaikealta, kävele. Kuukaudenkin kun kävelet päivittäin, vaikka vain muutaman kilomertin, alkaa tehdä mieli juosta ja hölkätä.
Varusteista: aluksi et tarvitse kuin hyvät kengät ja urheilurintaliivit. Voit kävellä ja hölkätä missä tahansa joustavassa ja hikeä kestävässä vaatteessa. Noiden kahden on kuitenkin syytä olla aika hyvät, muuten saat nopeasti rasitusvammoja. Investoi kenkiin ja uhraa pari kolme kymppiä liiveihinkin.
Kiitos tuosta Porin juoksukoululinkistä, ehkä aloitan siitä. Kävelen kyllä paljon, tekisi mieli siis jotenkin saada näitä lenkkejä nextille levelille eli kävelystä juoksuun vähitellen :) Joo, oma mieli kaipaa työstämistä, mietin ihan liikaa sitä mitä muut ajattelee ja liikunnan harrastaminen muiden nähden on minulle todella vaikeaa. Olen aloittanut ties mitä harrastuksia mutta aina ne jää, kun ryhmäliikuntaan meneminen vaan tuntuu liian vaikealta. Kotona jumppailen ja sitten tuota kävelyä lisäksi. Mutta kiitos vinkeistä, taidan mennä katsastamaan urheilukauppojen alennusmyynnit viikonloppuna. Ap
Tässä ohje: https://www.pori.fi/material/attachments/vapaa-aikavirasto/liikunnanohj…